Ja voor zover ik kan beoordelen, ik ben ook maar een amateurtje, wel. Mijn "oude" hoefsmid was er ook helemaal niet over te spreken. Hij heeft meer werk van de betreffende NB'er gezien waar hij heel erg niet over te spreken was. Tuurlijk, mijn hoefsmid is een traditioneel opgeleide smid, maar heeft erg veel ervaingen en hart voor paarden.
En laat ik heel eerlijk zijn (ben ik eigenlijk altijd wel hoor

). Ik heb mijn paard omdat Ik dat wil en omdat ik er erg veel plezier aan beleef. We doen heel veel samen (en ook samen met andere paarden en hun ruiters) en rijden eigenlijk alleen maar buiten omdat we dat beiden het leukste vinden. Ik ben er althans van overtuigd dat hij dat ook vindt, want in de bak is mijnheer nogal tegendraads. Hij brengt mij veel ontspanning en rust en ik probeer hem zo goed mogelijk te verzogren (samen met anderen).
Toen hij kwam (6 jaar geleden) hebben we rustig opgebouwd, nu heeft hij een bereconditie en is hij het paard bij ons op stal dat de meeste kilometers maakt

. Toen ik deze zomer op aanraden van iemand anders een andere smid heb geprobeerd heeft hem dat erg veel pijn in zijn voeten opgeleverd en mij erg veel verdriet. Dat doe ik dus niet meer! Op grond van die ervaring ben ik dus zeker niet bereid om misschien wel een jaar te "investeren" in een gang naar natuurlijk bekapt rijden als:
- hem dat pijn in zijn voeten kost
- ik dan nog niet weet of het daarna wel zonder ijzers zou kunnen
- en ja! ik een jaar geen lol met 'm kan hebben!
Het is de ene overtuiging tegenover de andere. Traditionele zienswijze tegenover "natuurlijk" denken.
Mijn oude paard is 25 geworden op ijzers, als Junk dat ook haalt in goede gezondheid dan ben ik ervan overtuigd dat ik niks verkeerd doe!