Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:51

Ja voor zover ik kan beoordelen, ik ben ook maar een amateurtje, wel. Mijn "oude" hoefsmid was er ook helemaal niet over te spreken. Hij heeft meer werk van de betreffende NB'er gezien waar hij heel erg niet over te spreken was. Tuurlijk, mijn hoefsmid is een traditioneel opgeleide smid, maar heeft erg veel ervaingen en hart voor paarden.

En laat ik heel eerlijk zijn (ben ik eigenlijk altijd wel hoor Haha! ). Ik heb mijn paard omdat Ik dat wil en omdat ik er erg veel plezier aan beleef. We doen heel veel samen (en ook samen met andere paarden en hun ruiters) en rijden eigenlijk alleen maar buiten omdat we dat beiden het leukste vinden. Ik ben er althans van overtuigd dat hij dat ook vindt, want in de bak is mijnheer nogal tegendraads. Hij brengt mij veel ontspanning en rust en ik probeer hem zo goed mogelijk te verzogren (samen met anderen).

Toen hij kwam (6 jaar geleden) hebben we rustig opgebouwd, nu heeft hij een bereconditie en is hij het paard bij ons op stal dat de meeste kilometers maakt Knipoog. Toen ik deze zomer op aanraden van iemand anders een andere smid heb geprobeerd heeft hem dat erg veel pijn in zijn voeten opgeleverd en mij erg veel verdriet. Dat doe ik dus niet meer! Op grond van die ervaring ben ik dus zeker niet bereid om misschien wel een jaar te "investeren" in een gang naar natuurlijk bekapt rijden als:
- hem dat pijn in zijn voeten kost
- ik dan nog niet weet of het daarna wel zonder ijzers zou kunnen
- en ja! ik een jaar geen lol met 'm kan hebben!

Het is de ene overtuiging tegenover de andere. Traditionele zienswijze tegenover "natuurlijk" denken.

Mijn oude paard is 25 geworden op ijzers, als Junk dat ook haalt in goede gezondheid dan ben ik ervan overtuigd dat ik niks verkeerd doe!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:05

hns schreef:
Ipsilonka schreef:
IJzers als pijnstillers? Ook hier een ontzettende dombo die haar poownie op ijzers heeft staan. Ik rijd gewoonweg te graag buiten momenteel waardoor hij ijzers onder krijgt. Geen centje pijn zonder ijzers alleen dan kan IK niet 3 a 4 x in de week buitenrijden. En buitenrijden is wat we momenteel erg graag doen. Echter heb ik wel een fijne smid die geen onnodige nagels erin mept etc. Tevens heb ik ijzers die er na 8 weken af zijn gegaan eens grondig bekeken en het hoefmechanisme werkte nog prima hoor met ijzers. Wat ik met dit stukje nutteloze tekst probeer te bereiken is dat het een ieder zijn eigen keuze is wel/niet op ijzers en wel/niet natuurlijk bekappen. Tuurlijk kun je mensen sturen in de juiste richting, maar het geschreeuw (in stilte) dat de traditionele manier van bekappen/beslaan ontzettend fout is daar wordt ik erg moe van.

Hoe deed je dat controleren?
Of ben je soms krachtig?

Je hebt nog nooit gezien dat er kuiltjes ontstaan in de bovenkant van het ijzer aan de achterkant? Komt door het hoefmechanisme, je weet wel, dat bij elke stap uitzetten en weer terugveren van de hoef....... Daar heb je echt geen speciale "krachten" voor nodig. Wel een goede smid. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:11

kynshiri schreef:
Als het niet stoort wil ik ff een redenering maken voor al wie hierboven stelt dat ze zo vaak gaan wandelen dat ijzers wel nodig zijn omdat ze hun paard geen pijn willen zien lijden.

Ik zie dat jij uit België komt: in Nederland is "wandelen" naast je paard lopen en niet erop. Als je erop zit heet dat in het Nederlands "buitenrijden", dit in tegenstelling tot in het Belgisch "wandelen".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:14

@CH: Als ik ga hardlopen doe ik dat wel op hippe gympen en niet op houten klompen... of bedoel je het niet zo?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:24

Cer schreef:
@CH: Als ik ga hardlopen doe ik dat wel op hippe gympen en niet op houten klompen... of bedoel je het niet zo?

Logisch toch, dan kan jouw "voetmechanisme" beter werken, hihi Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:55

Ieder bewegend mechanisme kan toch beter werken als er geen vaste delen aan vastgespijkerd zitten Verward

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:00

Cer schreef:
Ieder bewegend mechanisme kan toch beter werken als er geen vaste delen aan vastgespijkerd zitten Verward

Geldt niet voor een deur, haha. Sorry, ben een beetje melig Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:06

OK we gaan een klapijzer uitvinden Knipoog

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:17

pjotrg schreef:
Ja voor zover ik kan beoordelen, ik ben ook maar een amateurtje, wel. Mijn "oude" hoefsmid was er ook helemaal niet over te spreken. Hij heeft meer werk van de betreffende NB'er gezien waar hij heel erg niet over te spreken was. Tuurlijk, mijn hoefsmid is een traditioneel opgeleide smid, maar heeft erg veel ervaingen en hart voor paarden.

En laat ik heel eerlijk zijn (ben ik eigenlijk altijd wel hoor Haha! ). Ik heb mijn paard omdat Ik dat wil en omdat ik er erg veel plezier aan beleef. We doen heel veel samen (en ook samen met andere paarden en hun ruiters) en rijden eigenlijk alleen maar buiten omdat we dat beiden het leukste vinden. Ik ben er althans van overtuigd dat hij dat ook vindt, want in de bak is mijnheer nogal tegendraads. Hij brengt mij veel ontspanning en rust en ik probeer hem zo goed mogelijk te verzogren (samen met anderen).

Toen hij kwam (6 jaar geleden) hebben we rustig opgebouwd, nu heeft hij een bereconditie en is hij het paard bij ons op stal dat de meeste kilometers maakt Knipoog. Toen ik deze zomer op aanraden van iemand anders een andere smid heb geprobeerd heeft hem dat erg veel pijn in zijn voeten opgeleverd en mij erg veel verdriet. Dat doe ik dus niet meer! Op grond van die ervaring ben ik dus zeker niet bereid om misschien wel een jaar te "investeren" in een gang naar natuurlijk bekapt rijden als:
- hem dat pijn in zijn voeten kost
- ik dan nog niet weet of het daarna wel zonder ijzers zou kunnen
- en ja! ik een jaar geen lol met 'm kan hebben!

Het is de ene overtuiging tegenover de andere. Traditionele zienswijze tegenover "natuurlijk" denken.

Mijn oude paard is 25 geworden op ijzers, als Junk dat ook haalt in goede gezondheid dan ben ik ervan overtuigd dat ik niks verkeerd doe!

Ach ik bedoel maar dat het best mogelijk is voor wie het wil, maar als je een behoorlijke smid hebt en je paard heeft nooit problemen gekregen ten gevolge van de ijzers dan zal ie het met ijzer ook wel best stellen Knipoog ik hou geen klopjacht tegen hoefijzers ofzo Vork
Mijn paarden zijn ook niet helemaal volgens de NB methode gekapt... eerder de gulden middenweg tussen traditioneel en natuurlijk in...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:27

DubbelDun schreef:
OK we gaan een klapijzer uitvinden Knipoog

Hehè EINDELIJK, daar is ie. Ik had die opmerking eigenlijk al wel een pagina of tien eerder van je verwacht.`Maarre, als je een proefpaard zoekt, kom eens praten.......

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:36

Waratje schreef:
hns schreef:
Hoe deed je dat controleren?
Of ben je soms krachtig?

Je hebt nog nooit gezien dat er kuiltjes ontstaan in de bovenkant van het ijzer aan de achterkant? Komt door het hoefmechanisme, je weet wel, dat bij elke stap uitzetten en weer terugveren van de hoef....... Daar heb je echt geen speciale "krachten" voor nodig. Wel een goede smid. Haha!

Precies dat bedoelde ik Pling Ik zit foto's te kijken van van de zomer. De nagels in zijn ijzers zitten niet verder als het begin van zijn straal bij de achtervoeten en bij zijn voorvoeten net 1 cm verder. Dus zat ruimte voor het hoefmechanisme (denk ik Tong uitsteken )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:50

Even een vraag: zijn er nog steeds mensen die denken dat ijzers geen kwaad kunnen?
Ik lees bijvoorbeeld posts als: "IJzers kunnen geen kwaad, want ik ken een pony die 28 is geworden terwijl ze ijzers had."

Tja, ik ken ook rokers die 89 geworden zijn. Een eerlijke hoefsmid zal ook niet ontkennen dat een ijzer meer kwaad als goed doet. Zie alle hoefsmeden in dit topic: ze zeggen allemaal ijzers af te raden als het niet nodig is. Waarom? Als ijzers nou zo goed waren, dan kun je aannemen dat we alle paarden op ijzertjes gingen zetten.

En dan deze: "IJzers kunnen geen kwaad, want ik zag sporen van hoefmechanisme op het ijzer"

De longen van een roker nemen ook nog lucht op, dus roken kan geen kwaad?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:03

Beste Arno,
IJzers kunnen geen kwaad doen mits de hoeven correct bekapt zijn en de ijzers er op de goede manier zijn ondergelegd.
Een ijzer doet alleen kwaad als ze er niet goed onder geslagen zijn.
Helaas zijn er nog steeds meer slechte dan goede hoefsmeden.
Paarden kunen inderdaad oud worden met hoefijzers, maar hoefijzers zijn niet persé noodzakelijk.
En dat paarden met of zonder hoefijzers langer leven is echt b*llsh*t.
Het gaat op de manier hoe men met paarden omgaat en voed.
Hoefijzers hebben daar niets mee te maken er van uit gaande dat ze op de juiste wijze zijn aangebracht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:12

Hoe kom je er bij? Hoefijzers tasten de hoef aan. Ik vind het echt vreemd dat dit dus nog steeds niet algemeen bekend is!
Het is niet zo dat je een hoef hebt die 100% is, dan een ijzer er onder en dat de hoef dan nog steeds 100% is.

Een belangrijk boek van Strasser komt uit 1989. In dat boek legt ze haarfijn en degelijk onderbouwd door onderzoeken uit wat er allemaal mis is met ijzers. Lees wel: 1989!
Er is dus 17 jaar tijd geweest om met een weerwoord te vinden. Maar dat weerwoord is er niet. Er zijn alleen aanvalletjes op wat er dan mis zou zijn met Natuurlijk Bekappen. Maar de nadelen van ijzers worden echt niet ontkend. Waarom niet? Omdat ze niet te ontkennen zijn.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:20

@arno, Ik val het natuurlijk bekappen niet aan.
Ik zeg alleen dat hoefijzers niet schadelijk zijn mits ze onder een correct bekapte voet worden aangebracht en het ijzer goed gesmeed is.
Jij hebt jou mening en ik de mijne.
Jij hoeft me niet te overtuigen net zo min dat ik jou ga overtuigen dat TB en ijzers niet slecht hoeft te zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:22

Ieder zijn mening, natuurlijk.
Maar waar is jouw mening op gebaseerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:29

Elk ijzer, hoe goed aangebracht ook, brengt schade aan de hoef toe. Alleen de mate waarin dat verschilt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:32

dollemina schreef:
@arno, Ik val het natuurlijk bekappen niet aan.
Ik zeg alleen dat hoefijzers niet schadelijk zijn mits ze onder een correct bekapte voet worden aangebracht en het ijzer goed gesmeed is.

Een ijzer tast de hoef altijd aan ook als die goed bekapt is.
En omdat ijzers er niet onder horen worden ze ook niet goed aangetast.
Dat lijkt me toch logisch?
Het hoefmechanisme kan niet 100% werken (waaranders haal je de foto´s vandaan die duidelijk aan tonen dat de doorbloeding niet goed is? Met hoefijzers, met verschillende paarden en dus ook met verschillende smeden Pling ).
Laatst bijgewerkt door hns op 20-12-06 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:33

Ik zeg dit door de jarenlange ervaring die ik heb opgedaan.
Ik heb al eerder gezegd dat ik het moeilijk vind uit te leggen omdat ik niet alle benamingen weet.
Maar mijn mening is geheel dezelfde als van de heren van Nassau.
Ik weet niet of je de moeite al eens hebt genomen om het boek wat zij hebben uitgebracht in te kijken.
Het is erg interessant.
Ik heb ze overigens niet als smid omdat ik de heren erg irritant vind.
Maar dat het vakmensen zijn is zeker.

En op de valreep lees ik nog @arabesk haar inbreng.
Een goed aangebracht ijzer zal misschien wel een beetje beschadiging aan de draagrand geven maar het is net zoals bij onze nagels.
Dat knip je er weer af.

het is wel goed dat jullie dezelfde mening hebben Knipoog 2 geloven op hetzelfde kussen werkt toch uiteindelijk niet (zegt men)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:34

dollemina schreef:
Ik zeg dit door de jarenlange ervaring die ik heb opgedaan.
Ik heb al eerder gezegd dat ik het moeilijk vind uit te leggen omdat ik niet alle benamingen weet.
Ik weet niet of je de moeite al eens hebt genomen om het boek wat zij hebben uitgebracht in te kijken.
Het is erg interessant.
Ik heb ze overigens niet als smid omdat ik de heren erg irritant vind.
Maar dat het vakmensen zijn is zeker.

En op de valreep lees ik nog @arabesk haar inbreng.
Een goed aangebracht ijzer zal misschien wel een beetje beschadiging aan de draagrand geven maar het is net zoals bij onze nagels.
Dat knip je er weer af.

het is wel goed dat jullie dezelfde mening hebben Knipoog 2 geloven op hetzelfde kussen werkt toch uiteindelijk niet (zegt men)

Ach NAS.
Weet je nog over dat paard dat naar slacht moest omdat het met ijzers niet meer werkte?
Maar nu opeens loopt dat paard blootsvoet en kerngezond rond?
Ja dat was Nassau Vork

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:40

Ik snap het al, halleluja, natuurlijk bekappen Afgod En nee ik heb geen fatsoenlijk onderlegd goed beargumenteerd weerwoord. Echter ik zie dat er geen donder aan de hand is met poownie. Hij blaakt van gezondheid, heeft nog nooit iets aan zijn hoeven gehad. Dezelfde hoeven die er gezond uitzien, brokkelen niet, en weet ik het allemaal. Slapen Dus volgende week donderdag gaan er weer lekker 4 ijzertjes onder ipv 2 Go jij! Go jij!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:41

dollemina schreef:

*pakt het boek hoefproblemen van de plank, van Van Nassau*

Haha!

Mooi boek overigens, ik kijk en lees er vaak in. Echt waar!

Ik citeer Vork bladzijde 53

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:43

Ipsilonka schreef:
Echter ik zie dat er geen donder aan de hand is met poownie. Hij blaakt van gezondheid, heeft nog nooit iets aan zijn hoeven gehad. Dezelfde hoeven die er gezond uitzien, brokkelen niet, en weet ik het allemaal.

Goh, zou dat misschien komen omdat zijn hoeven 'verdoofd' zijn door de ijzers?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:49

Spaar jullie aub de moeite. Poownie staat pas sinds augustus op ijzers. Normaal gaan ze in de winter er gewoon af. Ieder zijn mening en geloof. Ik geloof in mijn hoefsmid, ik geloof ook dat poownie het aangeeft als er iets niet goed zit. En wat poownie helemaal geweldig vind is buitenrijden *LOL* Met ijzers en stang en boomloos zadel. We voelen ons er heerlijk onder Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:51

Ipsilonka schreef:
En nee ik heb geen fatsoenlijk onderlegd goed beargumenteerd weerwoord.

Goed, doe ons allemaal een plezier en begin een eigen topic waarin iedereen mag zeggen wat hij denkt zonder het te onderbouwen.
Dit topic is nog altijd bedoeld voor serieuze discussie.