[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle877

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:36

Mijn pony heeft ook al bijna haar hele leven last van hoefbevangenheid. Gelukkig worden er toch steeds weer nieuwe dingen bedacht die zouden kunnen helpen.
Heeft iemand ervaring met het natuurlijk bekappen en genezen van hoefbevangenheid? Helpt dit echt of leidt het tot meer problemen?
Misschien dat het al eerder is genoemd, maar ik kan het niet terug vinden met de zoekfunctie.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:42

Iedereen die dit topic volgt weet wat je meemaakt. De dierenartsen en hoefsmeden kunnen van alles (goedbedoeld) vertellen, maar zij gaan weer naar huis en jij zit maar naar je paard/pony te kijken die vreselijk veel pijn heeft.

Ik ben het helemaal met Isapaardje eens: luister naar je eigen gevoel, laat alle adviezen op je inwerken en waar je wat mee kunt, daar doe je wat mee en anders negeer je het.
Er is helaas niet 1 oplossing. Ik heb heel veel gehad aan contact met een ervaringsdeskundige.

Heel veel sterkte!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:56

Ik zelf vind de gedachte van natuurlijk bekappen wel logisch, ze halen voor bij de hoef schuin een stuk weg zodat de druk eraf is. Maar ik zelf durf niet natuurlijk te laten bekappen. Mijn shetter loopt gewoon goed bij de traditionele smid. Ik heb wel gezegd dat als niks meer helpt ik dat wil proberen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:25

traditionele smid of natuurlijk bekapper.. tsjah Ik heb nu toevallig Ellemieke Fransen (www.hoofcomplete.com ) en die bekapt 'natural balance' en dat werkt heel goed bij Caitlin. Maar volgens mij zijn er ook traditionele smeden die dit hadden kunnen doen.. Het gaat er mij vooral om dat ze naar het gehele paard kijkt en het ook bespreekt met mij, de dierenarts, eventueel een andere smid..etcetera

Als de smid die je nu hebt goed werkt: niets aan veranderen.

@ Kakoo haar hele leven bevangen? Waardoor wordt ze dan steeds bevangen? Al eens laten testen op insuline resistentie?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:15

Ik heb ook sinds 2 jaar Ellemieke Fransen en zij bevalt me erg goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:31

Hoe zie je nou precies het verschil tussen spierbevangenheid en hoefbevangenheid?
Bij beide lopen ze toch op "" eieren "? Net zoals wij erg stijf en houterig met onze blote voeten op een pas lopen van scherpe steentjes?

En ik begrijp dat het lopen/eten op een superkort gemaaid gras dus juist niet goed is?
Dit wordt toch vaak gedaan..
Zeker als een paard bevangen is terwijl het eigenlijk gewoon 24/7 op een redelijk gevulde weide staat en af en toe op stal stro en hooi. Dan zou je juist zeggen.. teveel gras, superkort die wei!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:26

Hannanas, kort gras kan inderdaad slechter zijn dan lang gras, maar het is niet zo dat je het zo makkelijk kunt zeggen. Het ligt er maar net aan hoeveel fructaan in het gras zit, en dat verandert per seizoen, met de weersomstandigheden en kan dus per uur verschillend zijn. Ook per soort gras zijn er verschillen. Op de site van paardnatuurlijk staat het geloof ik goed uitgelegd (zoek op fructaanindex).

Over het verschil tussen spierbevangenheid en hoefbevangenheid, tja dat is soms moeilijk te zien. Mijn pony heeft enkele keren duidelijk hoefbevangenheid gehad, warme hoeven etc, maar de laatste paar keer leek het meer op de spieren te slaan.
Het is misschien meer dat je uit de voorgeschiedenis kunt afleiden wat het nou precies is. Goed op je paard letten dus.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:27

Overigens, ik had vandaag het idee dat Aurora weer "normaal" liep, van die ene dag onbeperkt in de wei heeft ze dus toch weer een week last gehad Scheve mond
Maar we zijn weer op de goede weg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:36

gemske schreef:
Hannanas, kort gras kan inderdaad slechter zijn dan lang gras, maar het is niet zo dat je het zo makkelijk kunt zeggen. Het ligt er maar net aan hoeveel fructaan in het gras zit, en dat verandert per seizoen, met de weersomstandigheden en kan dus per uur verschillend zijn. Ook per soort gras zijn er verschillen. Op de site van paardnatuurlijk staat het geloof ik goed uitgelegd (zoek op fructaanindex).

Over het verschil tussen spierbevangenheid en hoefbevangenheid, tja dat is soms moeilijk te zien. Mijn pony heeft enkele keren duidelijk hoefbevangenheid gehad, warme hoeven etc, maar de laatste paar keer leek het meer op de spieren te slaan.
Het is misschien meer dat je uit de voorgeschiedenis kunt afleiden wat het nou precies is. Goed op je paard letten dus.

Paard is nog maar 2,5.
Staat altijd 24/7 op de wei met zijn leeftijdsgenootjes. ( behalve met slecht weer en af en toe in de nacht in de winter ).

Eergisteren had ze het ineens. Zo uit het niets.
Ze loopt wel echt typisch wat ik hier in een filmpje bij een zwarte shetlander ook zie ( filmpje 1 ).
Vandaar eigenlijk echt een raadsel.
Mevrouw is wel dik, echt een goed gevulde twenter.. maargoed ze staat altijd in de wei en krijgt af en toe wat appels of hooi.
Haar hoeven voelen wel af en toe warm. ( ene plek wel, andere plek niet ).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:40

Bel alsjeblieft meteen je veearts morgenochtend dan, als ze echt bevangen is wil je er zo snel mogelijk bij zijn.
(en als ze echt niet kan lopen, nu nog bellen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:45

Bedankt voor je advies.
Ik ben echter niet de eigenaresse.
Ik ga er morgenochtend wel weer heen, ik vertel wat ik hier gelezen heb en wat ik als advies heb gekregen.
( gelukkig kan ze nog wel lopen, het blijft gelijk.. het wordt echter zeker niet minder )
Ik heb het zelf ook door idd dat dit geen kattenpis is.
Ben bang voor grote gevolgen.
Gelukkig zorgt de eigenaresse goed voor haar dieren, dus de veearts komt wel goed.

Eigenaresse dacht ook al gelijk aan bevangen maar dacht: een veulen.. kan toch nooit! Waar moet ze het ook van krijgen...ondanks dat ze goed gevuld is.
We dachten eerst dat ze een spier had verrekt in de stal. Vandaar nog geen veearts.
Maar heeft toch wel duidelijke syptomen. Ook dat rare geloop als je een wendig maakt, dat ze de wendig dan niet goed kan lopen. Dat viel mij als eerste op.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:51

Tja het kan ook best iets anders zijn, misschien heeft ze een trap gehad, uitgegleden met flink spierpijn, je weet het niet.
Maar als je serieus bang bent voor bevangenheid dan beter de VA voor niks laten komen dan ermee wachten. Hopelijk valt het mee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:55

Ja ik hoop het ook.

Hmm met het filmpje bedoelde ik dus aurora, jou pony.
Ze loopt namelijk echt precies zo maar dan net eventjes wat erger/stijfer.

Lijkt mij geen verrekte spier/spierpijn want dan had je denkik een andere loop.

Bedankt voor het antwoorden Gemske, dan kan ik het toch met wat meer kennis bekijken.
Top topic trouwens, erg duidelijke informatie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:54

De laatste dagen is het "gevaarlijk" weer geweest wat het fructaan betreft. Overdag erg zonnig en koude nachten (onder de 10 graden).
Dan houdt het gras zijn suikers vast in zo'n koude nacht die overdag door de zon zijn aangemaakt.

En hoe korter het gras, hoe gestresster het eigenlijk is (gestresst gras is gras dat wel wil groeien, maar door omstandigheden niet kan. Het gras bestaat dan alleen nog maar uit suikers (zijnde fructaan)).

Echter is het gras zo enorm kort, dat een paard er nauwelijks nog wat van af kan krijgen en van hooi afhankelijk is voor echt buikvulling, dan schijnen die suikers weer niet zoveel kwaad te kunnen (heb ik onlangs eens ergens gelezen).

Juist een pony die te dik is heeft meer kans op bevangenheid ook. Hij heeft de ingenomen voedingsstoffen niet nodig om te overleven en slaat deze op in oa de lever en vetreserves. Gaat er wat mis in de omzetting (slechte lever en/of darmen) dan komen deze stoffen als gifstoffen in de bloedbaan terecht. Even heel simpel het complexe verhaal van bevangenheid omschreven.

Warme hoeven, en vooral wisselend warm, zijn altijd reden tot aandacht. Zeker als een paard kreupel/stijf loopt. Bij spierbevangenheid kunnen ze nauwelijks lopen, zijn de hoeven niet warm en trillen ze in de spieren van vnl. de (achter) benen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:45

Als dat jonge paard echt zo loopt als op het filmpje lijkt het me wel bevangenheid, als hij geraakt zou zijn, zou hij meer hinkelen lijkt mij. Maar idd de DA bellen, dan weet je het zo. Hopelijk valt het mee

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:55

Isapaard ik zag het op de fructaanindex deze week stond hij heel hoog in Groningen zelfs een 8 Wow! gelukkig zit ik op de veluwe.

Ben nog steeds in afwachting mijn voerleverancier wil dealer worden van Dodson.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:56

Bij ons in de buurt zit ook nog geen Dodsonleverancier. Gelukkig stuurt dat ene bedrijf het op zodat ik het kan uitproberen. Hopelijk heb ik het volgende week in huis.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:58

Kan je trouwens luzerne voeren als je paard hoefbevangen is geweest Verward

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:17

mijn paard heeft een te trage schildklierwerking,bloedproeven wezen dat uit,was voorheen 2x jaar hoefbevangen,iedere keer omstreeks de ruiperiode.
En dat terwijl hij niet op gras stond of te dik was,ik ben toen zelf gaan onderzoeken,we stonden 3 jaar geleden op het punt
om hem in te laten slapen....
Ik heb toen een bloedproef laten doen,de dierenarts vond het onzin,en inderdaad de schildklier werkte iets te traag,maar dat kon het niet zijn volgens de da.
Toch maar in overleg aan de levothyroxine,een schildklier hormoon,na tien dagen,gallopeerde hij door de wei heen,en is sindsdien nooit meer bevangen geweest.
Hij heeft nog wel iedere dag zijn 28 pilletjes....Hij is nu al 3 jaar gezonden ik kan er gewoon op rijden,hij loopt zo soepel als wat.
Ben ik nou echt de enige met z'on paard????
Hier in Frankrijk dus wel,of worden ze ingeslapen,dwz dat als soms deze diagnose gesteld word een paard wel te redden is

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:32

capopjekop schreef:
Bij ons in de buurt zit ook nog geen Dodsonleverancier. Gelukkig stuurt dat ene bedrijf het op zodat ik het kan uitproberen. Hopelijk heb ik het volgende week in huis.

Ja ik kreeg ook een aanbieding dat ze het bij mij thuis wilden afleveren, ik wacht eerst hetgeen af van mijn voerleverancier, ze vragen namelijk 5 euro voor de bezorgkosten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:37

Update 28.9
Image belastte sinds 3 dagen haar linkervoorbeen niet en hinkelde door de modderbak. Rustend op haar bevangen rechtervoorvoet.
De hoefsmid is vandaag geweest en het bleek een forse hoefzweer te zijn in de rechter bal van de linkervoorvoet. Een klein beetje snijden en de pus kwam er bij de kroonrand uit. Gelukkig hoefde ze niet opnieuw beslagen te worden in haar zere voeten en konden de ijzers blijven zitten. De druk is er nu af en ze heeft net in de biotex gestaan.
Hopelijk is de ergste druk eraf en kan ze verder met het genezen van haar hoefbevangenheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:20

janouk schreef:
het bleek een forse hoefzweer te zijn in de rechter bal van de linkervoorvoet

Dus toch.
Fijn dat hij eruit is.
Je hebt geluk dat het bij 1 voet bleef.
De mijne kreeg er door het gehink in de andere voet dus ook eentje, maar het is niet eenvoudig te zien omdat al vrij snel naar bevangenheid wordt gewezen (omdat ze al bevangen zijn).

Hopelijk geneest het bij jouw paard nu voorspoedig nu de druk eraf is.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:23

mariekie schreef:
Kan je trouwens luzerne voeren als je paard hoefbevangen is geweest Verward

Dit is een goede vraag,ik zou dit ook erg graag willen weten.
Wie oh wie kan het vertellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:13

die hoefsmid had de versenen lager moeten doen en veel meer van de wand af moeten vijlen,zodat de hoef en het hoefbeen binnenin de hoef weer in een goede hoek lopen,dat is nu niet het geval,daarom moet je de hoefsmid ook de rontgen foto's laten zien.Hoeveel het hoefbeen is gekanteld....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:25

sorry dit was een reactie op foto's die ik zag op pagina 2
groetjes geerke
ik heb zelf al 15 jaar een chronisch hoefbevangen paard,dus voel me hier helemaal thuis......