Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IERTJE7

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:52

Oke. doelen jullie nou op mij met die ijzers? Want ik heb niet gezegt dat je ze eraf moet halen, ik heb wat anders gezegt. Trouwens, mijn paard loopt ook nog steeds op ijzers met zooltjes. Knipoog

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:06

@simodi: Dat probeerde ik ook eigenlijk met mijn verhaal te vertellen, maar dat is misshien toch niet zo duidelijk over gekomen.
Ik zie het namelijk ook van 2 kanten. En ik zie ook heel veel in de theorie van Antoine de bodt, sterker nog ik zie zo veel terug uit zijn theorie dat hij ook gewoon haast wel moet kloppen.
Ik vind het alleen moeilijk omdat ik het idee heb dat ik het bij mijn paard gewoon nooit volledig zal kunnen toepassen en dat dus ook nooit gebeurt is en daardoor dus ook idd misschien die hoefkatrolontsteking is ontstaan. Maar ligt het dan aan de ruiter of aan de de bouw van het paard. Want misschien heeft ze altijd wel redenen gehad om op deze manier te lopen omdat ze het niet anders/beter kan. En dan ben ik helaas niet de beste ruiter geweest dit op tijd op te vangen en te kunnen veranderen.
En ik geloof ook wel dat je het er zelf 'in kan rijden' Maar eigenlijk valt er niks kapot te rijden aangezien het niet bestaat volgens hem... dat vind ik dus gewoon vrij vaag. En dat is ook het verhaal van het genezen... wat valt er te genezen als het niet bestaat? Wat hij toch steeds beweerd.
Plus wat ik me ook heel heel vaak afvraag is: waarom heeft dan niet iedere manegepony hoefkatrol. Niks tegen maneges en manegeruiters en er zitten er veel bij die beter rijden dan ik... maar die pony's die worden door zo veel mensen gereden, en echt niet rechtgericht, met de achterhand eronder, op de voorhand enz enz... waarom heeft dan niet iedere manegepony hoefkatrol. Maarja misschien juist omdat er veel mensen maar even op rijden en ik mogeljk constant op een 'verkeerde' manier zou rijden (waar ik geen uitspraak over wil doen)

En toch zeggen dierenartsen dat hoefkatrol een vorm van artrose is... en dan denk ik: artrose is artrose en niks houdt dat tegen. Tuurlijk kan de artritis zo veel mogelijk voorkomen worden (bijv. door glucosamine) maar de deskundige zeggen dat je aan de artrose niks kan doen en dat toch wel verder gaat.

Al heb ik ook wel het idee dat eigenlijk zowel de methode van adb als het speciaal hoefbeslag in principe hetzelfde doel hebben... namelijk symptoombestrijding (waarover hij zegt dat alleen het beslag symptoombestrijding is). Adb doet dit door een manier van rijden, hij ontlast zo veel mogelijk de voorhand waardoor het paard minder pijn zal hebben. Het speciale beslag doet dit door demping te geven, het paard loopt dus nog steeds op de voorhand maar dit zal minder pijn geven doordat het beslag demping geeft... en tja wat nou beter is. Tuurlijk zal adb zijn methode wel beter zijn uiteindelijk maarja als je het gewoon niet toegepast krijgt en het geld niet hebt om zijn lessen te kunnen volgen.

het blijft een lastige en onuitputtelijke discussie, waar veel meningen over zijn en dat is alleen maar goed want we willen allemaal het beste voor ons paardje. Maarja het brengt je ook wel zo in verwarring: want ik wil alleeen maar het beste, maar ik weet gewoon niet ofdat ik haar dat wel geef omdat er zulke uiteenlopende meningen over zijn.

@iertje... ik weet niet wie je bedoelt maar ik doelde nergens op, iig niet met opzet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:10

Ik denk dat gedoeld wordt op het verhaal over AdB waarin hij het paard pas wilde 'behandelen' als de ijzers er onderuit waren...

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:54

Vasthi schreef:
Oei Madelon31, 4 weken boxrust dat is lang. Sterkte en ik hoop dat het helpt.

Mijn paardje gaat volgende week weer naar de kliniek om foto's te maken. Dit is dik 2 jaar geleden ook gedaan en daar kwam toen HKO fase 3/4 uit met ook artrose in andere gebieden. Ze heeft het met tussenpozen redelijk gedaan en ik heb zelfs nog kunnen rijden, maar inmiddels loopt ze erg slecht. Ze staat sinds sept. 2006 24/7 buiten, voornamelijk als grasmaaier, en heeft geen ijzers meer. Ik heb er een osteopaat bij gehaald, er ijzers onder gehad (liep ze nog beroerder van....), haar diverse soorten glucosamine gevoerd, de AdB manier uitgeprobeerd maar niets lost het probleem echt op. Ik ben benieuwd wat ze in de kliniek gaan zeggen (en ben bang voor een slechte prognose....)

Hier een filmpje van hoe ze nu loopt. Het is net een oud paard. Zijn er meer HKO paarden die ook zo lopen?Inmiddels staat ze op Quadrisol, maar ook dat help onvoldoende.
http://www.youtube.com/watch?v=Osb3bW8tkx8

Die van mij loopt (liep) ook zo..zeker in de draf. In de stap is hij wel wat minder erg maar voor mij een herkenbaar beeld hoor.
Weet niet of dit bij de andere ook zo geld maar zoals die van jou loopt herken ik in die van mij. Maar hij is wel 19 natuurlijk Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:21

De mijne liep in draf soms onzuiver. Maar dit was dan dat hij de ene pas niet helemaal afmaakte verder in stap en galop zag je er nooit iets aan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:13

@littellady: ik snap je! Ik denk ook heel erg dat het met aanleg en bouw te maken heeft, precies zoals je aangeeft met manege paarden, die worden in het algemeen ook niet goed bereden. En als ik dan kijk naar mijn eigen 24-jarige merrie, die jarenlang manegepaard is geweest. Zij loopt qua beenwerk nog de sterren van de hemel, heeft prachtig dunne benen en hard beenwerk, niks aan de hand, terwijl ze dus wel tropenjaren als manegepaard heeft gehad!?

Mijn HKO-merrie (om haar maar even zo te noemen Knipoog ) heeft een hele zware bouw, erg veel bespiering, en bij haar heeft deze bouw er volgens mij ook veel mee te maken.
Idd is HKO een vorm van artrose en dat is blijvend, zodat je alleen de symptomen kunt bestrijden. Je moet gewoon zelf kiezen wat het beste bij jouw paard past en waar hij het het beste op doet en je niet gek laten maken door de mening van anderen (en zeker niet AdB)! Mijn merrie loopt het beste blootvoets, terwijl dat bij HKO-paarden ook eigenlijk not-done is. Maar ijzers geprobeerd, ook met zolen, en daar liep ze veel slechter op. Nu heeft ze ook wel mindere periodes, dan doe ik gewoon heel rustig (stappen en weidegang) en ook hele goeie, dan doe ik wat meer.
Verder geeft ik een algemeen supplement tegen artrose e.d., wat heel erg goed werkt, ik merk veel verbetering en dat is Proflex. Daar zit oa glucosamine, chondroitine en duivelsklauw in. Ze is sterk verbeterd sinds ik dit geef.

Dus vooral je eigen gevoel volgen en je eigen weg gaan. Je weet zelf heus wel dat je goed bent voor je paard en je kunt ook niet alles voorkomen of oplossen! Ach gut

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:12

hé thnx voor je reactie Lachen
Ik geef zelf ook glucosamine, ik weet niet of het helpt maar ik blijf er maar in geloven, tot nu toe gaat het prima dus blijf ik het zeker geven Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:27

Simodi de mijne is inderdaad ook flink bespierd en fors gebouwd.

Daarnaast vertelde mn moederok dat het overerfelijk is. Ze vertelde dat het bij KWPN-er nooit voorkwam totdat deze gekruisd worden met de franse warmbloeden. Daarnaast schijnt het verplicht te zijn je dekhengst erop te testen. Maar de merrie niet dus het schiet nog niks op.....

MiesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:22

Hoefkatrolontsteking is erfelijk he?
Dan is het eigenlijk niet eerlijk om een paard die het heeft te laten dekken, kan het ook zijn dat een paard erge last heeft van de dracht wanneer zij hoefkatrolontsteking heeft?
Snapt iemand mijn vraag?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:26

Ja ik snap je vraag...zou zeggen lees t topic eens! HKO kán een erfelijke factor hebben maar er speelt heel erg veel mee! Voeding, wormen, hoefonderhoud, beweging enz... En naar wat ik heb vernomen, komen er tijdens de dracht stoffen vrij in het lichaam die kunnen helpen de HKO te verminderen, of dit echt zo is, wil ik nog uitzoeken.
Een merrie hoeft er echt geen extra last van te hebben als ze drachtig is, over het algemeen hoeft de merrie dan ook minder arbeid te verrichten.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:36

2,5 jaar na het eerste onderzoek in Utrecht vandaag kreupelheidsonderzoek laten doen bij Paardenkliniek De Vallei en rontgenfoto's laten maken.

Vasthi is even heel hard gezegd einde oefening.
De foto's waren zeer slecht. De artrose zat niet alleen in de straalbeentje (dat zag er nog redelijk uit), maar ook in de botjes daarboven. Het was een heel slecht beeld (pijn in botten en weke delen) en de DA kon alleen de conclusie trekken dat het vanaf nu steeds erger zou worden en er geen medicijnen en therapieen zijn die dit nog kunnen oplossen. M'n hoofd loopt nu over, maar op korte termijn zullen er beslissingen moeten worden genomen. Het is nog niet te bevatten, maar ik zal afscheid moeten gaan nemen van mijn mooie, lieve, knappe meisje.........................

Ze is pas 9 jaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:36

Wat een naar bericht. Sterkte Ach gut

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:43

Aylaura schreef:
Dan is het eigenlijk niet eerlijk om een paard die het heeft te laten dekken, kan het ook zijn dat een paard erge last heeft van de dracht wanneer zij hoefkatrolontsteking heeft?

Nee het heeft niets met erfelijkheid te maken.

HKO komt bij verwilderde gedomsticeerde paarden niet voor. Het is typisch een ziekte die voorkomt bij paarden die verkeerd gehuisvest worden: weinig beweging, weinig harde ondergrond.

Hoge hielen, ijzers, stal arrest en rijden op zand werken HKO in de hand.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:43

vasthi heel veel sterkte !! Ach gut Ach gut
Meer woorden heb ik er helaas niet voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:42

Arabesk schreef:
Aylaura schreef:

Nee het heeft niets met erfelijkheid te maken.

HKO komt bij verwilderde gedomsticeerde paarden niet voor. Het is typisch een ziekte die voorkomt bij paarden die verkeerd gehuisvest worden: weinig beweging, weinig harde ondergrond.

Hoge hielen, ijzers, stal arrest en rijden op zand werken HKO in de hand.

Dat is wel wat kort door de bocht... HKO kán ook een erfelijke factor hebben!

Vasthi: wat een ontzettend naar bericht! Echt kl*te zeg! Heel veel sterkte met t nemen van de beslissing en het verwerken ervan de komende tijd! Ach gut

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:53

Erfelijkheid hoeft niet de oorzaak te zijn, maar kan je niet uitsluiten. Hengsten met meer dan een 2 op hun straalbeen worden bij het KWPN niet voor niets uitgesloten voor de fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:59

Precies! Het kán, maar hoeft niet. En áls t erfelijk gezien aanwezig is, hoeft t niet tot uiting te komen.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:41

MiesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:16

Ooh oke bedankt voor de reacties al. Maar mijn merrie heeft lichte hoefkatrolontsteking en ik dacht er misschien aan om haar eens te laten dekken. Misschien moet ik het eens met de veearts over leggen wat hij ervan denkt of dat gaat.
Weet iemand of dat de merrie echt teveel belast dan?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:13

Mijn merrie heeft hko op rechts een cyste,links volledig zuiver,bij haar is het van een trauma,en ze is nu 14 jaar.
ze is een fokmerrie bij ons,haar oudste zoon is onderzocht net als haar 4 jarige,en ze zijn beiden vrij van hko.
hangt ervan af wat mede de oorzaak is van de hko.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:08

skippy1 schreef:
Precies! Het kán, maar hoeft niet. En áls t erfelijk gezien aanwezig is, hoeft t niet tot uiting te komen.

Apart dan dat HKO bij verwilderde gedomesticeerde paarden niet voorkomt, niet bij de levende paarden, noch bij de kadavers. En alle wilde paarden als brumbys en mustangs zijn opnieuw verwilderde huis tuin en keuken paarden. Het heeft niets met fokkerij, aanleg of erfelijkheid te maken.

Hoefkatrolontsteking is noch rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage aan het bot door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan (meer dan één uur per etmaal op stal), hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Paarden in de VS die HKO hadden en gedumpt werden in het wild. Werden jaren later teruggevonden bij het afvangen van wilde paarden. Omdat er een chip in hun nek zat werden ze bij de eigenaar teruggebracht, die natuurlijk allang dachten dat het paard gestorven was. De O van de HKO was genezen en de paarden liepen weer rad.

Dr. Strasser heeft meer dan 100 paarden met zeer ernstige HKO, binnen enkele maanden tot maximaal een half jaar, weer rad gekregen met de juist bekapping en huisvesting. Ook al is haar methode omstreden, zou dit toch te denken moeten geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:17

Vasthi schreef:
Erfelijkheid hoeft niet de oorzaak te zijn, maar kan je niet uitsluiten. Hengsten met meer dan een 2 op hun straalbeen worden bij het KWPN niet voor niets uitgesloten voor de fokkerij.

Een beetje zelf nadenken kan geen kwaad hoor. De overgrote meerderheid van de maneges stopt paarden het grootste deel van de dag in een box van 3 bij 3. Is het DUS goed om dit te doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:18

Vasthi schreef:

erfelijkheid de schuld geven is een excuus zoeken om niet te hoeven kijken naar huisvesting en bekapping van paarden

voor OCD is al aangetoond dat de rol van erfelijkheid minimaal is, maar dat met name huisvesting de grootste oorzaak is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:40

Jullie slaan een onaangenaam toontje aan Arabesk en Arno..................

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:45

Vasthi schreef:
Je slaat een onaangenaam toontje aan Arabesk..................

Tot nu toe is er na alle onderzoeken nog steeds geen eenduidig verband gevonden waarmee aangetoond is dat HKO erfelijk is. Maar mensen steken liever geld in dure onderzoeken, dan dat ze een deksel op hun neus krijgen dat de huisvesting van paarden niet ok is. Als iets erfelijk is is het tenslotte niet 'jouw schuld'.

Als HKO erfelijk is, zijn stalondeugden dat ook.

Het is gewoon heel menselijk om te zoeken naar een schuldfactor die buiten jezelf ligt. Kijk maar naar al die kinderen die tegenwoordig een ADHD stempel krijgen. Lekker makkelijk want dan kun je je kind een pilletje geven, in plaats van dat je eens met een opvoedingsdeskundige gaat praten die je vertelt hoe je wél moet opvoeden.