Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vasthi schreef:Oei Madelon31, 4 weken boxrust dat is lang. Sterkte en ik hoop dat het helpt.
Mijn paardje gaat volgende week weer naar de kliniek om foto's te maken. Dit is dik 2 jaar geleden ook gedaan en daar kwam toen HKO fase 3/4 uit met ook artrose in andere gebieden. Ze heeft het met tussenpozen redelijk gedaan en ik heb zelfs nog kunnen rijden, maar inmiddels loopt ze erg slecht. Ze staat sinds sept. 2006 24/7 buiten, voornamelijk als grasmaaier, en heeft geen ijzers meer. Ik heb er een osteopaat bij gehaald, er ijzers onder gehad (liep ze nog beroerder van....), haar diverse soorten glucosamine gevoerd, de AdB manier uitgeprobeerd maar niets lost het probleem echt op. Ik ben benieuwd wat ze in de kliniek gaan zeggen (en ben bang voor een slechte prognose....)
Hier een filmpje van hoe ze nu loopt. Het is net een oud paard. Zijn er meer HKO paarden die ook zo lopen?Inmiddels staat ze op Quadrisol, maar ook dat help onvoldoende.
http://www.youtube.com/watch?v=Osb3bW8tkx8
Aylaura schreef:Hoefkatrolontsteking is erfelijk he?
Dan is het eigenlijk niet eerlijk om een paard die het heeft te laten dekken, kan het ook zijn dat een paard erge last heeft van de dracht wanneer zij hoefkatrolontsteking heeft?
Snapt iemand mijn vraag??
Arabesk schreef:Aylaura schreef:Hoefkatrolontsteking is erfelijk he?
Dan is het eigenlijk niet eerlijk om een paard die het heeft te laten dekken, kan het ook zijn dat een paard erge last heeft van de dracht wanneer zij hoefkatrolontsteking heeft?
Snapt iemand mijn vraag??
Nee het heeft niets met erfelijkheid te maken.
HKO komt bij verwilderde gedomsticeerde paarden niet voor. Het is typisch een ziekte die voorkomt bij paarden die verkeerd gehuisvest worden: weinig beweging, weinig harde ondergrond.
Hoge hielen, ijzers, stal arrest en rijden op zand werken HKO in de hand.
skippy1 schreef:Precies! Het kán, maar hoeft niet. En áls t erfelijk gezien aanwezig is, hoeft t niet tot uiting te komen.
Vasthi schreef:Erfelijkheid hoeft niet de oorzaak te zijn, maar kan je niet uitsluiten. Hengsten met meer dan een 2 op hun straalbeen worden bij het KWPN niet voor niets uitgesloten voor de fokkerij.
Vasthi schreef:Erfelijkheid hoeft niet de oorzaak te zijn, maar kan je niet uitsluiten. Hengsten met meer dan een 2 op hun straalbeen worden bij het KWPN niet voor niets uitgesloten voor de fokkerij.
Vasthi schreef:Je slaat een onaangenaam toontje aan Arabesk..................