[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:57

Dus kan hem ook zo laten als hij is qua voer.
Krijgt nu hooi, en safe and sound.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:12

Jannepauli, Nado, Isapaardje en de anderen waar het nu wat minder mee gaat, veel sterkte!!
Wat vreselijk rot dat Pauli zo slecht gaat. Wat die rotkou, bevroren ongelijke ondergrond en te weinig bewegen toch slecht is. Verder heb ik niet veel toe te voegen aan de dingen die al gezegd zijn, alleen even: :(:)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:37

Heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

Lees nog altijd mee, hier gaat alles goed. Afkloppen...
Was ook bang voor een terugval van Luuk omdat ze toen ook bevangen is geraakt toen het zo`n winter was 2 jaar geleden.
Hoefsmid was erg tevreden de laatste keer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:41

Jannepauli schreef:
Oei, Isapaardje... Yoblin heeft een ruggeultje en een appelkontje.. die wordt te dik lijk het wel.

Nee die was te dik toen ik hem kreeg. Hij is juist aan het afvallen.
Ik kon toen hij kwam geen schoft of ribben voelen. Nu wel.
Dat geultje op de rug zal nog wel even duren voordat ik dat er ook af heb.
Hij mag wat minder hebben, maar Isa niet en die loopt wat minder snel, dus ik moet even kiezen en delen met het hooi zodat ze beiden genoeg krijgen. Beter zou zijn als hij weer aan het werk kon, maar tja .. met dit weer schiet dat ook niet op met het mennen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:56

Even een giga egopost, mijn HB paard, wat zeker 2 maanden op de kliniek gestaan heeft en een noodgeval was op de kliniek en sinds 1,5 jaar gerevalideerd, is vandaag ZZ-Zwaar geklasseerd. Dus geef niet op :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 13-02-12 02:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 02:01

Gefeliciteerd Setteke, da's fijn nieuws!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 02:04

Dank je, JP :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:17

setteke schreef:
Even een giga egopost, mijn HB paard, wat zeker 2 maanden op de kliniek gestaan heeft en een noodgeval was op de kliniek en sinds 1,5 jaar gerevalideerd, is vandaag ZZ-Zwaar geklasseerd. Dus geef niet op :D

Super!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:38

setteke schreef:

*\o/* Zo kan het ook dus!
Nou ja....ikzelf zou het niet redden hoor ZZ-Zwaar :D
Daar moet je als ruiter toch ook wel wat potentie voor hebben :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:41

Isapaardje schreef:
Jannepauli schreef:
Oei, Isapaardje... Yoblin heeft een ruggeultje en een appelkontje.. die wordt te dik lijk het wel.

Nee die was te dik toen ik hem kreeg. Hij is juist aan het afvallen.
Ik kon toen hij kwam geen schoft of ribben voelen. Nu wel.
Dat geultje op de rug zal nog wel even duren voordat ik dat er ook af heb.
Hij mag wat minder hebben, maar Isa niet en die loopt wat minder snel, dus ik moet even kiezen en delen met het hooi zodat ze beiden genoeg krijgen. Beter zou zijn als hij weer aan het werk kon, maar tja .. met dit weer schiet dat ook niet op met het mennen.

Komt allemaal wel goed als het weer iets beter is....dan kun je weer met hem aan het werk :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:54

Super setteke!!!!!

Mijn doel voor komend jaar is ZZ dressuur en ZZ vaardigheid starten met mijn ex-bevangen merrie. Vaardigheid gaat lukken (is in november nog Z gestart, verder niet omdat er weinig wedstrijden uitgeschreven worden), maar of ik haar terug krijg op dressuur nivo weet ik nog niet.
Volgend doel is mendurance omdat er na het ZZ niets meer is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:14

Fijn dat het met sommige paarden weer zo goed kan gaan - zet 'm op Dennis!

@Isapaardje: oeps, sorry.. had geen beeld meer van hoe Yoblin was toen je 'm net kreeg. Straks is de sneeuw weg, kun je weer lekker aan 't werk met 'm!

Met Pauli gaat het ietsje beter nu de kou uit de lucht is - toch komt morgen de mobiele röntgen brigade - zekerheid voor alles, wil toch weten wat er met de hoeven aan de hand is.
Wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat ze sinds ze aan de buut, ascal en tranquigel is, het oogprobleem ook duidelijk verbeterd is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:50

Gelijk heb je hoor, dat je zekerheid wil hebben en er in wil kijken.

Roos gaat super, is wat mollig (hoeft echt maar naar eten te kijken en groeit, werkt meer dan de rest en krijgt minder te eten), maar loopt als een trein. Bedoeling is haar weer terug op nivo te trainen en dit jaar op het EK voor shetten en districts kampioenschappen te rijden in de dressuur en vaardigheid. Hoop dat haar spek dan ook wat meer in model komt. Maar zelfs op ZZ nivo heb ik haar nooit bij hoeven voeren :o.

De rest gaat ook goed, maar staat nauwelijks in training (een 2jarige, een drachtige merrie en Dennis die met pre-pensioen is).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:54

Morgen duimen dus! Ik zou ook foto's laten maken maar het doodeng vinden....

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:03

Weten jullie misschien hier een antwoord op?
Bij het lezen over fructaan, kom ik al meerdere malen het volgende tegen:

Bij warm zonnig weer is de beste graastijd ’s nachts en ’s ochtends. Als het warm bewolkt weer is, kunt u uw paard het beste ’s middags en ’s avonds laten grazen op de wei i.v.m. het fructaangehalte van het gras.

Ik wil graag weten waarom het bij bewolkt weer beter is om paard smiddags/savonds op de wei te zetten, en niet snachts/sochtends zoals bij zonnig warm weer?

Aangezien jullie hier vast een hoop vanaf weten...kan iemand mij dit uitleggen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:15

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:05

Euhm...ben een paar dagen naar Brugge geweest met vriendlief en heb even snel teruggelezen..

Wuswa: mijn hooi is idd van 2e snede voig jaar en vrij laat ivm nattigheid. Dus in pakken laten draaien.
Chico reageert echter enorm snel en stat nu op kuil-rantsoen,koker blijft echter dik.
Verder gaat hij super! ik rij echter nog steeds niet ivm mijn knie én chico moet nog ander beslag.

Sterkte aan iedereen met ellende!!!!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:18

@JP, wat rot van Pauli :(:)
Vandaag de foto's dus, spannend, we duimen dat het meevalt!
Het weer is in ieder geval weer gunstiger.

@Setteke, wat fijn om zulk nieuws te horen! Ik houd hoop dus :j
Ik ben net weer aan het opbouwen, maar het wordt wel een lange weg heb ik al gemerkt. M'n merrie is ook behoorlijk te mager, maar zou niet zo goed weten hoe ik haar verantwoord wat dikker krijg :\ Hooi krijgt ze al aardig veel en ze krijgt voor een paard wat tot voor kort stil stond aardig wat voer, van Subli dieetmix en zemelen... :?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:31

Succes vandaag JP.

Dat is goed nieuws Setteke :D

Vesceron: Heb je al olie geprobeert? Amber viel ook teveel in en na bloedonderzoek moest ik gewoon meer voeren van de dierenarts, hij raadde me aan haar op het gras te zetten een paar uur. Dit durfde ik niet dus ik ben toen langzaamaan omega olie over het voer gaan doen. Daar zet ze wel van aan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:58

Ze krijgt 2 x per dag knoflook olie over d'r eten, daar zit wel omega door, maar misschien te weinig? Ze krijgt ook vitamine E en selenium. Ze krijgt 2 keer per dag een kilo Dieetmix en een schep zemelen, voorheen kreeg ze minder, maar dan wel gewoon biks en meusli. Zou het kunnen komen omdat er zo weinig in de dieetmix en de zemelen zit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:32

De omega 369 doen mijn pony's het altijd goed op, maar ze lusten het niet allemaal. Lijnzaadolie zijn ze gek op, dus dat voer ik ook vaak bij als ze wat extra nodig hebben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:53

Bedankt allemaal, ik ben ook heel trots op mijn topper.

Wat betreft voeren, hij krijgt bij elkaar een hele maatschep krachtvoer (slobber, een handje brok per keer) op een dag. Verder lucerne om hem wat langer bezig te houden (1 handje brok is niet zo veel).
Hij is ook heel lang mager geweest en het heeft een poos geduurd om hem weer mooi op gewicht te krijgen.
Verder 4 a 5 hooinetten per dag. Het is steeds een beetje schipperen, als ik hem wat dikker vind worden, krijgt hij 4 netten.
Alleen aan supplementen best veel, oa ook olie, myoplast, vitaminen en biotin forte. Gelukkig vindt hij alles
lekker :D
Hij meet 1.73m en werkt ongeveer 5 keer per week. Dus eigenlijk hebben ze helemaal niet zoveel krachtvoer nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:52

Pff.. frustratie... foto's zijn zojuist gemaakt en geen spoor van kanteling of van een hoefzweer..
ze mailen de foto's vanavond, dan kan ik ze 's rustig gaan vergelijken met de laatste foto's die bij Visdonk gemaakt zijn. Wel constateerden zij ook warmte in het stukje tussen kroonrand en kogel, dus mogelijk toch ( wat ik aanvankelijk ook dacht) een verreking van de pezen daar- verstapt of een rare draai gemaakt.. wil ik dat zeker weten dan moet er een echo gemaakt worden. Vraag is dan wel wat me dat verder oplevert want als het de peesjes zijn dan kun je weinig doen en moet het vanzelf genezen. Oh boy... hebben wij weer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:30

Maar toch: pffffff al met al goed bericht! Dat er wat aan de hand is, is duidelijk. Het is kiezen tussen vele kwaden en dan zou een kanteling (of erger) toch het ergste zijn..... Vreemd vind ik wel dat Pauli echt loopt als een bevangen paard. Ik zou wel doorgaan met de medicatie, de buut sowieso maar ook de Ascal en de Tranquigel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:11

Jannepauli schreef:
Pff.. frustratie... foto's zijn zojuist gemaakt en geen spoor van kanteling of van een hoefzweer..
ze mailen de foto's vanavond, dan kan ik ze 's rustig gaan vergelijken met de laatste foto's die bij Visdonk gemaakt zijn. Wel constateerden zij ook warmte in het stukje tussen kroonrand en kogel, dus mogelijk toch ( wat ik aanvankelijk ook dacht) een verreking van de pezen daar- verstapt of een rare draai gemaakt.. wil ik dat zeker weten dan moet er een echo gemaakt worden. Vraag is dan wel wat me dat verder oplevert want als het de peesjes zijn dan kun je weinig doen en moet het vanzelf genezen. Oh boy... hebben wij weer.

Gelukkig maar!....het zou intressant zijn om te weten hoe de spierwaarden zijn,ik heb nog steeds het idee dat ze spierbevangen is.