Judith_ schreef:Ik vermoed dat mijn pony tegen hoefbevangenheid aan zit, mijn hoefsmid heeft dat vandaag bevestigd.
Pony heeft het de hele zomer niet zo nauw genomen met het draadje en stond 9 van de 10 keer aan de verkeerde kan in het hoge gras. Ook heeft hij minder dan normaal gewerkt en nu dus best te dik.
Pony loopt stijf en gevoelig op het harde, heeft een vreselijk harde manenkam en ik merk dat hij momenteel het liefst in de modder staat. Verder loopt hij op het zachte prima, gaat niet in die typische stand staan, hoeven zijn verder (nog) prima in orde, voelen niet warm en er is ook geen pulserende hartslag te voelen.
Hoefsmid heeft vandaag dan ook gezegt dat hij er wel tegen aan zit, maar nog niet heeft.
Nu staat hij in een schraal stuk met inloopstal en door de regen veel modder. Heb het gras afgezet en af gezien van 3 vierkante meter kan hij niet bij het gras. Wel krijgt hij hooi bij gevoerd.
Is het verstandig om hem vitaminen dagelijks te gaan bij geven? (marstral Force) En kan ik meer beginnen met longeren? (fietsen en mennen over het harde doen we even niet) Of is het beter om hem eerst gewoon te laten staan?
Hallo Judith
De grens waarop een hoefsmid zegt dat een pony hoefbevangen is, is meestal op het moment dat ze daadwerkelijk een verbreding in de witte lijn zien.
Gebleken is echter dat deze verbreding vaak pas zichtbaar wordt na een paar weken als het hoefbeen ook daadwerkelijk gekanteld is.
De symptomen die je omschrijft klinken al echt als een bevangenheid, het hoeft (nog) niet een hele zware aanval te zijn, want bevangenheid is er in diverse gradaties.
Wat je het allerbeste kan doen om erger te voorkomen, is je pony voorlopig ieder gras ontzeggen.
Zorg dat je hooi voor hem hebt/vindt van goede kwaliteit zonder pluimen en zaad, het liefst wat grof van structuur met niet te veel blad.
Alleen als je overjarig hooi voert zijn vitamines nodig nu, anders zou ik nu even niks anders voeren als hooi en water.
Als je pony te dik is moet hij meteen aan de lijn, geen krachtvoer, fruit en snoep, en de hoeveelheid hooi beperken tot 1 1/2 % DS van zijn ideaal gewicht.
Ook de drie meter gras die je hem nu aanbied kan net even te veel zijn en de aanval in stand houden, probeer dit stuk dus nog af te zetten.
Afvallen en weinig suiker is nu de eerste vereiste, die manenkam moet slinken en zachter worden, als dat gebeurt ben je op de goede weg.
Over het harde gaan is niet verstandig, het beste is zelfs om zolang je pony zo gevoelig is, hem zelf zijn eigen beweging te laten bepalen.
Als je ziet dat hij uit zichzelf wat gaat draven oid kun je geforceerde beweging gaan geven.
Aan de hand in stap op goede zachte grond en vooral rechtuit, longeren geeft teveel mediale belasting op de voeten.