[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:23

geerke schreef:
pablo heeft hele harde hoeven,die worden er niet slechter of gevoeliger van....alleen het is geen leuk gezicht.
Leken die bij mijn paarden komen kijken vinden het 'eng'
De paardenmensen begrijpen er trouwens ook niet veel van,en ik neem ook de moeite nieteens om over gekantelde hoefbenen doe parallel moeten lopen aan de hoefwand...te beginnen :D

Wat ik je nog vergeten was te vragen..
Hoelang (in tijd) wordt Pablo nu al op deze manier bekapt ?
Groeien zijn hoeven iedere keer weer concaaf uit ?

ik kreeg namelijk het idee dat het wegvijlen van de neus bij Hittie één of hooguit tweemalig moest,
puur en alleen om het bovenste stukje gezonde hoefgroei te ontlasten,
en om te voorkomen dat de nieuwe hoefwand niet zou gaan uitwijken door de druk op het zwakke uitgeweken onderstuk waar ze op staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:22

pablo wordt al meer dan 10 jaar zo gedaan...de hoeven misvormen steeds door de vele hoefbevangenheden die hij heeft gehad.
(daarvoor zelfs met een venster eruit...heeft niet geholpen...witte lijn blijft heel breed en pakt hem niet meer goed op)
Hij is zoals dat heet chronisch hoefbevangen.
Als ik dit niet zou laten doen krijgt hij van die snavelvormige flapvoeten die je weleens bij chronisch hoefbevangen pony's ziet.
Volgens mij staat er z'on foto op de site van van nassau.

Misschien is bij jouw paard de schade beperkt gebleven binnenin de hoef en is een paar x vijlen voldoende?
Ik denk dat je daar met de tijd wel gaat achterkomen... :D

Anoniem

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:46

Ik vermoed dat mijn pony tegen hoefbevangenheid aan zit, mijn hoefsmid heeft dat vandaag bevestigd.
Pony heeft het de hele zomer niet zo nauw genomen met het draadje en stond 9 van de 10 keer aan de verkeerde kan in het hoge gras. Ook heeft hij minder dan normaal gewerkt en nu dus best te dik.

Pony loopt stijf en gevoelig op het harde, heeft een vreselijk harde manenkam en ik merk dat hij momenteel het liefst in de modder staat. Verder loopt hij op het zachte prima, gaat niet in die typische stand staan, hoeven zijn verder (nog) prima in orde, voelen niet warm en er is ook geen pulserende hartslag te voelen.
Hoefsmid heeft vandaag dan ook gezegt dat hij er wel tegen aan zit, maar nog niet heeft.
Nu staat hij in een schraal stuk met inloopstal en door de regen veel modder. Heb het gras afgezet en af gezien van 3 vierkante meter kan hij niet bij het gras. Wel krijgt hij hooi bij gevoerd.

Is het verstandig om hem vitaminen dagelijks te gaan bij geven? (marstral Force) En kan ik meer beginnen met longeren? (fietsen en mennen over het harde doen we even niet) Of is het beter om hem eerst gewoon te laten staan?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:54

Judith_ schreef:
Ik vermoed dat mijn pony tegen hoefbevangenheid aan zit, mijn hoefsmid heeft dat vandaag bevestigd.
Pony heeft het de hele zomer niet zo nauw genomen met het draadje en stond 9 van de 10 keer aan de verkeerde kan in het hoge gras. Ook heeft hij minder dan normaal gewerkt en nu dus best te dik.

Pony loopt stijf en gevoelig op het harde, heeft een vreselijk harde manenkam en ik merk dat hij momenteel het liefst in de modder staat. Verder loopt hij op het zachte prima, gaat niet in die typische stand staan, hoeven zijn verder (nog) prima in orde, voelen niet warm en er is ook geen pulserende hartslag te voelen.
Hoefsmid heeft vandaag dan ook gezegt dat hij er wel tegen aan zit, maar nog niet heeft.
Nu staat hij in een schraal stuk met inloopstal en door de regen veel modder. Heb het gras afgezet en af gezien van 3 vierkante meter kan hij niet bij het gras. Wel krijgt hij hooi bij gevoerd.

Is het verstandig om hem vitaminen dagelijks te gaan bij geven? (marstral Force) En kan ik meer beginnen met longeren? (fietsen en mennen over het harde doen we even niet) Of is het beter om hem eerst gewoon te laten staan?

Hallo Judith

De grens waarop een hoefsmid zegt dat een pony hoefbevangen is, is meestal op het moment dat ze daadwerkelijk een verbreding in de witte lijn zien.
Gebleken is echter dat deze verbreding vaak pas zichtbaar wordt na een paar weken als het hoefbeen ook daadwerkelijk gekanteld is.

De symptomen die je omschrijft klinken al echt als een bevangenheid, het hoeft (nog) niet een hele zware aanval te zijn, want bevangenheid is er in diverse gradaties.

Wat je het allerbeste kan doen om erger te voorkomen, is je pony voorlopig ieder gras ontzeggen.
Zorg dat je hooi voor hem hebt/vindt van goede kwaliteit zonder pluimen en zaad, het liefst wat grof van structuur met niet te veel blad.

Alleen als je overjarig hooi voert zijn vitamines nodig nu, anders zou ik nu even niks anders voeren als hooi en water.

Als je pony te dik is moet hij meteen aan de lijn, geen krachtvoer, fruit en snoep, en de hoeveelheid hooi beperken tot 1 1/2 % DS van zijn ideaal gewicht.

Ook de drie meter gras die je hem nu aanbied kan net even te veel zijn en de aanval in stand houden, probeer dit stuk dus nog af te zetten.
Afvallen en weinig suiker is nu de eerste vereiste, die manenkam moet slinken en zachter worden, als dat gebeurt ben je op de goede weg.

Over het harde gaan is niet verstandig, het beste is zelfs om zolang je pony zo gevoelig is, hem zelf zijn eigen beweging te laten bepalen.
Als je ziet dat hij uit zichzelf wat gaat draven oid kun je geforceerde beweging gaan geven.
Aan de hand in stap op goede zachte grond en vooral rechtuit, longeren geeft teveel mediale belasting op de voeten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:29

geerke schreef:
pablo wordt al meer dan 10 jaar zo gedaan...de hoeven misvormen steeds door de vele hoefbevangenheden die hij heeft gehad.
(daarvoor zelfs met een venster eruit...heeft niet geholpen...witte lijn blijft heel breed en pakt hem niet meer goed op)
Hij is zoals dat heet chronisch hoefbevangen.
Als ik dit niet zou laten doen krijgt hij van die snavelvormige flapvoeten die je weleens bij chronisch hoefbevangen pony's ziet.
Volgens mij staat er z'on foto op de site van van nassau.

Misschien is bij jouw paard de schade beperkt gebleven binnenin de hoef en is een paar x vijlen voldoende?
Ik denk dat je daar met de tijd wel gaat achterkomen... :D

Ja, ik ken ze die foto's, zie ze ook geregeld langskomen op de Amerikaanse hoefsmeden site, vreselijk dat mensen het zover laten komen dat de neus van de hoef richting het pijpbeen staat.

Wat ik begreep is dat bij mijn paard de nieuwe afgroei inderdaad nog recht is, en dat de hoef (als het zo door gaat) dus aan het herstellen is.
Ik weet ook dat als een paard zoals Pablo meerdere malen bevangen is geweest dat de hoefgroei blijvend veranderd en de hielen harder gaan groeien als de neuzen,

Mijn DA heeft me uitdrukkelijk gewaarschuwd dat dit ook gaat gebeuren bij Hittie bij een volgende bevangenheid.
Zijn advies was ook dat ze nooit meer te dik mag worden, gelimiteerd mag grazen en veel beweging moet hebben om de suikers te verbranden,
hij zag haar het liefste aan de schrale kant worden.

Nou wordt Hittie nog niet verdacht van IR, dus ik heb nog een kans,
veel moeilijker is het natuurlijk voor jou om Pablo (met zijn schildklier stoornis en IR ) HB vrij te houden :(:) .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:53

Hoefsmid is net bij Tryggur geweest! Hij was alweer erg te spreken over hoe hij inmiddels loopt. Bekappen ging ook prima zonder problemen. Was nu wel een verbrede witte lijn te zien met wat rode plekjes er in, dus duidelijk de bevangenheid te zien in de hoef nu. Maar de hoefsmid dacht dat het nu wel tot rust was gekomen en alweer de goede kant op ging. Hij had ook geen bolle zool oid volgens hem. Ook na het bekappen had ik niet het idee dat hij anders liep gelukkig. Toch wel weer een opluchting hoor! Gaan weer rustig wat beginnen met het wandelen opbouwen :j Eerst op het gras in het weiland en als dat goed gaat weer lekker door de bermen langs de weg, want dat vind hij toch wel het leukst, lekker op pad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:08

@wendy
Dat is echt top nieuws!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:20

hoi, ik ben een al tijdje hier niet geweest en heb wat bij gelezen.
jammer dat een paar paardjes van begin deze zomer nog steeds niet zijn opgeknapt.
lester ging de laatste tijd eigenlijk heel goed, tot gisteren.
gisteren is de HS geweest en door wat miscomminicatie op stal was ik daar dus niet bij.
nu zag ik dat de HS er best wel veel af heeft gehaald, en lester loopt dus gevoelig op het harde.
hij heeft geen warme voeten, en er is geen pulsering.
dus nu mijn vraag, denken jullie dat hij te kort is bekapt of moet ik toch weer aan HB denken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:35

Wat een goed nieuws Wendy, super!

Barbar, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en hem behandelen als een hb pony. Waarschijnlijk is het gewoon gevoeligheid, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Althans vind ik.

Grietje heeft vandaag lekker rondgestapt en Amber heeft weer voor het eerst iemand op haar rug gehad.
[RIJ-ITP] Westernpony wordt kinderpony

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:50

barbar, zou best door het bekappen kunnen komen, maar idd wat capopjekop al zeg, misschien beter het zekere voor het onzekere nemen en weer als hb paard gaan behandelen tot ze weer goed loopt :j

capopjekop, wat goed! :D Gaat ook weer allemaal de goeie kant op dus? :)

Net even foto's van zijn voeten gemaakt :) (zijn niet heel duidelijk, want met m'n telefoon en hij bleef niet stilstaan :o )
Afbeelding
Afbeelding

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:10

Ik ben zo blij!
Vandaag naar de kliniek geweest en goed nieuws!
Zag er allemaal gunstig uit.
Ze liet een mooi stapje zien,drafje ging ook goed!
Bij haar rechter voorbeen stond voor het gips haar zool bol, nu niet meer!
Helaas had de smit vandaag geen tijd meer, morgen wordt ze beslagen (met zooltje) en mogen we haar weer ophalen.
Ik weet dat we 'er nog niet zijn', maar voor nu ben ik er dik tevreden over.
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 25-08-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:10

Dat is zeker goed nieuws!! :D

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:13

Wendy15 schreef:
Dat is zeker goed nieuws!! :D

Jij had ook goed nieuws las ik :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:42

fijn om te horen lucyknol.

ok dan ga ik hem maar weer binnen zetten, is het verstandig om hem op de ascal te zetten?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:44

Ik kan je helaas geen advies geven, het is voor mij ook allemaal redelijk "nieuw", ik wil je wel sterkte wensen en hopelijk valt het mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:08

Lolclub, dank je voor je uit gebreide antwoord.

Momenteel heeft hij goed hooi, wat grof en stengelig is. We hebben gelukkige de mogelijkheid om mijn rijpaard bij te voeren, zonder dat de pony daar bij kan en zonder dat ze uit elkaar hoeven. Voldoende water had ik al begrepen, er is een aangepaste waterbak (voor zijn hoogte, maar die loopt wat stoef) om het makkelijker te maken heb ik al een grote waterbak extra in de stal gezet.

Longeren doe ik normaal gesproken los, maar daarvoor moeten we 20 meter over het harde. Waarschijnlijk is het verstandiger om daar dus ook mee te wachten. In hoeveel tijd zou ik verbetering moeten zien? Hoefsmid is dus geweest en volgens hem zit hij er tegen aan en moet hij goed afvallen, kan de DA hier nog een bij dragen aan leveren? Pony lijkt geen pijn te hebben zolang hij op het zachte loopt. Zelf lopen op de harde vloer lijkt ook geen pijn te doen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:45

@Wendy15
Ziet er goed uit meid, ik hoop echt voor je dat de genezing nu voortzet ;)

@Capopjekop
Fijn dat Grietje weer wat rondloopt, en wat een schattig gezicht om Fleur te zien op Amber.
Die onderste foto is echt geweldig... jij doet je best om dat kalf op te drijven terwijl de koe op de achtergrond totaal niet onder de indruk is :D
Amber is trouwens een droom van een pony, wat een plaatje ;)
Mag ik je overigens een kleine waarschuwing geven... ik vind persoonlijk zowel Amber als Hans nog wel wat te zwaar

@Lucyknol
Geweldig nieuws !
blij om te horen dat het de goede kant op gaat.
Dus zelfs het rechterhoefbeen is op zijn plek gebleven... goed hoor !
Nou maar hopen dat ze morgen weer wat uit de voeten kan, kun je misschien ook weer wat met haar gaan doen ;)

@Barbar
Direct op de Ascal zetten lijkt mij niet nodig, wacht even een paar dagen af, zo te lezen komt het door de bekapping dat ze wat gevoelig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:52

Daar ben ik me van bewust :) Als Amber straks weer helemaal goed loopt dan mag ze weer aan het werk. Ze heeft al snel de neiging om te zwaar te worden. Hans heeft tijdens mijn vakantie vaak de groene wei gezien, maar dat train ik er hopelijk snel af als hij echt voor de wagen loopt. Op het moment ziet Grietje er qua gewicht het beste uit. Maar bedankt voor je waarschuwing, ik neem het zeker mee :) Ik wil binnenkort een paardenweegschaal langs laten komen, dan weet ik precies hoeveel eraf moet.

Goed nieuws Lucyknol!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:08

Judith_ schreef:
Longeren doe ik normaal gesproken los, maar daarvoor moeten we 20 meter over het harde. Waarschijnlijk is het verstandiger om daar dus ook mee te wachten. In hoeveel tijd zou ik verbetering moeten zien? Hoefsmid is dus geweest en volgens hem zit hij er tegen aan en moet hij goed afvallen, kan de DA hier nog een bij dragen aan leveren? Pony lijkt geen pijn te hebben zolang hij op het zachte loopt. Zelf lopen op de harde vloer lijkt ook geen pijn te doen.

Afvallen is iets dat je als eigenaar moet regelen, daar kan je DA je wel in adviseren maar je zult het vooral zelf moeten doen,
het belangrijkste is consequentie, niet alleen nu, maar ook nog over een jaar....
Er zijn veel mensen hier, die om deze reden een weeghaak hebben gekocht om hun hooi exact af te wegen.
Je zult er moeten achterkomen wat het ideaalgewicht is voor jouw pony en adhv dat gegeven moet je gaan voeren.
Niet je pony op een hongerdieet zetten, dat kan hyperlipemie in de hand werken en dan ben je verder van huis.

Als je pony echt geen pijn vertoont op de zachte grond kun je best wat met hem doen, maar nogmaals... longeren is nu te belastend
doordat de hoef bij iedere pas op een volte eerst met de zijkant de grond raakt (mediaal) krijgt het hoefbeen iedere keer een klap te verduren.
Als ze daadwerkelijk tegen de bevangenheid aanzit zou ik dat risico niet nemen als ik jou was.

is de pony ook onder het zadel beleerd ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:13

capopjekop schreef:
Daar ben ik me van bewust :) Als Amber straks weer helemaal goed loopt dan mag ze weer aan het werk. Ze heeft al snel de neiging om te zwaar te worden. Hans heeft tijdens mijn vakantie vaak de groene wei gezien, maar dat train ik er hopelijk snel af als hij echt voor de wagen loopt. Op het moment ziet Grietje er qua gewicht het beste uit. Maar bedankt voor je waarschuwing, ik neem het zeker mee :) Ik wil binnenkort een paardenweegschaal langs laten komen, dan weet ik precies hoeveel eraf moet.

Goed nieuws Lucyknol!

Ik bedoel het goed hoor ;) ,
Ik ken het van mezelf... ik vind zelf Hittie al prachtig op gewicht, ik voel de ribben, zie het heupbeen, de singel die ze niet paste zit inmiddels aan beide kanten op gat 6! enz.
kom ik met haar bij de DA..... afijn, je weet waarschijnlijk wel wat ik zeggen wil :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:17

Ik snap hem helemaal :D Ik vind het ook niet erg dat je het zegt. Het is alleen maar een bevestiging. Ik ga ook maar eens zo'n weegschaal voor het hooi aanschaffen. Al is dat vrij moeilijk, omdat ze alle drie in dezelfde paddock lopen. De een eet natuurlijk sneller dan de ander, maar dan heb ik wel enigszins het idee hoeveel hooi ik kan voeren. Want de plakken variëren van gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:19

Pony is helaas nog niet onder het zadel, kan wel mennen in het weiland maar dan moet het draad open. Als hij eenmaal weet dat het open kan gaat hij het zelf ook doen. Hij kan wel mee op de trailer naar het bos. Mocht hij minder stijf zijn kunnen we daar verder beginnen met trainen. Recht uit op het zachte.

Ik vroeg me meer af of de DA nog met andere dingen kon helpen op het afvallen na. Maar ik begrijp dat het afvallen nu de grootste prioriteit heeft? Wist dat het niet te snel moet gaan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:28

Judith_ schreef:
Pony is helaas nog niet onder het zadel, kan wel mennen in het weiland maar dan moet het draad open. Als hij eenmaal weet dat het open kan gaat hij het zelf ook doen. Hij kan wel mee op de trailer naar het bos. Mocht hij minder stijf zijn kunnen we daar verder beginnen met trainen. Recht uit op het zachte.

Ik vroeg me meer af of de DA nog met andere dingen kon helpen op het afvallen na. Maar ik begrijp dat het afvallen nu de grootste prioriteit heeft? Wist dat het niet te snel moet gaan.

Als je pony echt bevangen is krijgt hij medicijnen in de vorm van NSAID, gecombineerd met eventueel bloedverdunner en een bloedvatverwijder.
Als je pony tegen de HB aanzit en er nog geen echte ontsteking en loslating van de laminae aanwezig is, dan is verandering van dieet en het instellen van gerichte beweging het enige wat je kan doen om een werkelijke HB te voorkomen.

Jij geeft aan dat je pony wel al stijf loopt...
Het lijkt me verstandig dat je wel je DA langs laat komen voor onderzoek, een hoefsmid is geen veearts en misschien ziet hij wat over het hoofd.
Is je pony ook mat of sloom, heeft hij vieze ogen, kijkt afwezig, fleemt of gaapt veel, gaat vaker liggen enz..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:32

Geen van alle, hij blijft allert, reageert overal op en toont verder geen afwijkend gedrag. Meer liggen, anders staan, flemen ect. doet hij ook allemaal niet.

Ik denk dat de DA morgen dan inderdaad beter even kan langs komen. Heb hem liever een keer te veel op het erf dan te weinig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:39

Ha fijn, in ieder geval drie blije meiden Wendy, Capopjepop en Lucyknol! Dat hebben we af en toe wel nodig in dit topic die goede berichten!

Tja.. je paard op gewicht houden, oh zo belangrijk! Maar dat moet je maar zo'n vreetmonster hebben als de mijne. Even spammen:

Zelfs het drinkbakje van de buurvrouw Jilske wordt aan nadere inspectie onderworpen en ..check die tong.. uitgelebberd!

Afbeelding

En hier de beloofde hoevenfoto's: De onderste ribbel is die van de bevangenheid- zit dus nu op ongeveer anderhalve centimeter vanaf de grond gerekend. Daarboven is de 'nieuwe' hoefgroei.

Afbeelding

Afbeelding

Hier maak ik me wel zorgen over, die verticale streep aan de achterzijde van de hoef ter hoogte van de hoefbal - ze had daar altijd een deuk van boven naar beneden lopen, maar nu lijkt het wel een soort van hoornzuil..

Afbeelding