x_Quinta_x schreef:Denk je dat de ontsteking links ook met weiderust zal wegtrekken? Want de DA begon me over spuiten met hyaluronzuur e.d. waarbij ik toch wel even dacht van 'nou nou'.
Ik ga het 'ijzerloos zijn' zeker in overweging nemen, maar ik meen dat mijn vorige vorige HS eens zei dat mijn paard nooit zonder ijzer zal kunnen (ivm heel zachte hoeven, direct in slechte staat.) Maarja bij die smit had mijn paard nooit mooi gave hoefranden. Zelfs niet met ijzers erop. Nu met mijn nieuwe hoefsmit heb ik dat niet meer gezien.
Graag gedaan. 
Die ontsteking zou kunnen wegtrekken doordat ze onbelast kan bewegen zoals ze zelf wil, aan de andere kant zal ze rechts toch blijven ontlasten dus komt er meer op links neer.
Moeilijke kwestie, heb je iets van ontstekingsremmers gekregen? Hyaluronzuur had mijn DA 't destijds ook over, maar hij was er zelf niet heel erg over te spreken.
'Kost 'n hoop geld en je weet niet zeker of 't werkt' zei hij. Ik weet ook eerlijk gezegd niet precies waarvoor 't dient, ik dacht dat 't voor het smeren van 't gewricht was?
Ontstekingsremmers inspuiten zou mij dan logischer lijken, maar daar kan ik niet over oordelen want daar heb ik te weinig verstand van!
Wb hoeven en ijzers, het zegt al veel dat je verschil ziet mét ijzers bij deze smid, dat zegt zo mogelijk nog meer over de vorige.
Je kunt het uiteraard met de smid overleggen. Verdiep je in de overgang naar ijzerloos en hoe deze zo gemakkelijk mogelijk te maken.
IJzers verzwakken een hoef uiteraard, en om weer sterk te worden moet die, onder goede omstandigheden, van bovenaf uitgroeien.
Afhankelijk van de groeisnelheid ben je dan 1/2 tot 1 jaar onderweg voordat je 'n gezonde hoef hebt.
Overigens zijn de meeste paarden gewoon 'bruikbaar' in die tijd, maar voor jou zou de gewenningsperiode sowieso niet heel problematisch zijn als je besluit je paard een tijdje weiderust te geven.
Nogmaals, zoek literatuur en lees tot je erbij neervalt, er is zó veel te leren. 
Heel veel valt en staat bij gezonde hoeven, zeker in geval van HKO en andere problemen in de ondervoet.
Ook wat betreft inspuiten en ontstekingen zal er genoeg te vinden zijn op internet, alleen al op Bokt denk ik zelfs.
Als je durft
is er een foto-topic op [BEH] van (on)beslagen paardenhoeven. Er zitten natuurlijk wat fanatieke NB'ers tussen die meteen zullen schreeuwen dat de ijzers eraf moeten, maar er zijn ook smeden en veel mensen met redelijk wat verstand van probleemvoeten, ervaring met HKO en dergelijke die je een goed advies kunnen geven.
Ik heb destijds mijn gruwel-foto's ook geplaatst en kreeg vanuit beide 'kampen' hetzelfde advies, daar heb ik weer veel van geleerd.
Ohja, wat betreft AdB, zijn er geen instructeurs die op zijn manier lesgeven bij jou in de buurt? Hier in Nederland zijn er volgens mij wel een aantal.