Ik zeg zéker niet dat je elk ziek dier in huis moet nemen, integendeel, het gaat om de huidige situatie.
Het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk hoe je zoiets opvat.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

singasong schreef:Ben ik helemaal met je eens Richtje, puur rationeel en zakelijk bekeken moet je het niet doen.
Persoonlijk kan ik dat niet. Vind het knap dat anderen dat wel kunnen, dat bespaart je een hoop zorgen.
.

Ik heb zelf mijn merrie moeten verkopen omdat ze niet meer geschikt was voor de sport (verkocht als fokmerrie), kort erna afscheid moeten nemen van Poon. Beide na heel veel ellende.... Het eerste veulen uit de merrie heb ik zelf gefokt en aangehouden, die was het eerste half jaar ook veel ziek. Dus toen ik afscheid nam van Poon (mijn ruin met de blessure in de voet) was ik er ook zo klaar mee. Tja het veulen stond inmiddels als 2-jarige in de opfok en die houd je dan toch nog aan.

Je neemt een hele logische en verstandige beslissing. Hij wordt er niet slechter van als hij bij hun het traject in gaat ipv bij jou. Jij wordt er wel slechter van als je het bij jou doet en daar wordt niemand beter van
), drie dagen later brak ze haar voorbeen op de wei. Was compleet afgebroken en ook nog eens een openbreuk dus toen heb ik haar in laten slapen. Ondertussen had mijn pony ook een peesblessure in zijn andere been opgelopen en is hij met pensioen gegaan. Drie weken nadat Lizzy overleed, kocht ik Zhuf. Een 3 jarige, onbeleerd, super talentvol en ook nog eens compleet goedgekeurd. Maar helaas geeft ook dat geen garantie voor succes, ik heb 3 maanden de tijd gehad om haar te beleren, daarna 2 maanden wedstrijden gereden, en de daarop volgende 2,5 jaar zijn hier bekend. In de tussen periode ging ik een paard rijden voor iemand zodat ik toch op wedtsrijd kon. Was een leuk paard en ik besloot dat ik hem wilde kopen. Maar uiteraard kwam deze in Bodegraven niet door de keuring en vlak daarna werd hij zonder pardon onder mijn kont vandaan verkocht. Heb toen een korte periode geroepen dat ik nooit meer een paard ging kopen, maar nog geen half jaar later kwam ik met een 2,5 jarige hengst thuis. Ook die heb ik kunnen beleren, daarna stond ook hij kreupel. Bleek dat hij zich gewoon verstapt had, want tja ook dat kan gewoon gebeuren. Alhoewel je bijna denkt dat het niet zo simpel kan zijn na zoveel ellende. Ohh en in de tussentijd heb ik ook nog een shet gekregen van de buurman, omdat ik haar zo leuk vond. En jahoor ook die werd ziek, zo ernstig zelfs dat de veearts vond dat ik haar met slecht weer maar op stal moest zetten. Tja en shetlanders worden nooit ziek. Tuurlijk, totdat ze van mij zijn.
ik voel me echt zwaar klote toen ik gisteren terug kwam van de kliniek
Ik ging ernaartoe om vooral haar linkerbeen te onderzoeken en kom terug thuis met een zwaar afgekeurd rechterbeen op foto en op links een ontsteking in het kogelgewricht waarvan het ontstekingsvocht nader onderzocht kan worden. Maar het is dus nog niet zeker of die ontsteking verholpen kan worden (ligt aan de substantie van de vloeistof) Die DA begint me daar over recreatief rijden en fokken te praten. (Moet je echt zeggen tegen een ruiter met Z-ambitie met een paard dat het juiste hoofd erop heeft staan, als jullie weten wat ik bedoel). Pfff ik heb nu ook zo iets van "eigen paarden, ik hoef er op dit moment eigenlijk geen meer." Am-vanes, wij hebben ons deze nacht dan precies hetzelfde gevoeld. Ik leek net een kikker toen ik vanmorgen opstond
het enige wat ik onthouden heb is 'nooit meer kunnen rijden'. Toch vind ik dat moeilijk los te laten. Zit te denken om met mijn foto's naar tom mariën te stappen voor een second opinion. Heb ook al van iemand een nummer gekregen van een hoefsmit die alleen maar speciale beslagen doen. Pffff wie te geloven, wie eerst bellen 
Je kunt die smid altijd een kans geven en eventueel een second opinion vragen bij een andere kliniek..
en nu? ga je haar op de wei zetten? soms kan de natuur wonderen verrichten. Mijn andere paardje heb ik ook zonder beslag een half jaar weggezet. Na de zomer ga ik hem terughalen. Maar als ik ga kijken dan loopt ie nu geen pas onregelmatig.... Ook een probleem in de ondervoet, maar om helemaal te weten wat er is moet er een mri worden gemaakt.
x_Quinta_x schreef:Denk je dat de ontsteking links ook met weiderust zal wegtrekken? Want de DA begon me over spuiten met hyaluronzuur e.d. waarbij ik toch wel even dacht van 'nou nou'.
Ik ga het 'ijzerloos zijn' zeker in overweging nemen, maar ik meen dat mijn vorige vorige HS eens zei dat mijn paard nooit zonder ijzer zal kunnen (ivm heel zachte hoeven, direct in slechte staat.) Maarja bij die smit had mijn paard nooit mooi gave hoefranden. Zelfs niet met ijzers erop. Nu met mijn nieuwe hoefsmit heb ik dat niet meer gezien.

is er een foto-topic op [BEH] van (on)beslagen paardenhoeven. Er zitten natuurlijk wat fanatieke NB'ers tussen die meteen zullen schreeuwen dat de ijzers eraf moeten, maar er zijn ook smeden en veel mensen met redelijk wat verstand van probleemvoeten, ervaring met HKO en dergelijke die je een goed advies kunnen geven.
voor jou!