[INFO] artrose

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:31

Het blijft denk ik lastig. Als je dit topic door leest, zie je een hoop verschillende verhalen en ervaringen.
Lees veel over ijzers en speciaal beslag. Wie kan hier wat meer over vertellen? Heb hem in het verleden altijd op ijzers gehad, maar hoeven brokkelden. Ben er nu 1,5 jaar mee gestopt en zijn hoeven zijn nu veel beter. Wat is het nut dan van ijzers?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:11

Bij mij hebben de ijzers wel geholpen voor het 1e jaar.
Bij mijn haf heeft mijn hoefsmid 'break over beslag' geplaatst. Dit is een ijzer wat aan de voorkant wat omhoog staat, zodat de hoef een betere afrol heeft. Dit kost het paard minder moeite om zijn voeten te verplaatsen en is dus weer verlichting. Ook heeft hij er een leren zooltje ertussen gehad. Dit zou heel veel moeten dempen maar dit maakte bij mijn haf geen verschil meer. Na een jaar dus weer kreupel geworden.
Mijn haf ging pas weer regelmatig lopen doordat ik het juiste supplement gevonden had. Nu loopt hij sinds 3 maanden weer ijzerloos en hij doet het nog steeds erg goed!

Als ik het nu achteraf zou bekijken zou ik toch eerst een goed supplement proberen ipv direct ijzers eronder te slaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:00

Ik kreeg trouwens weer van iemand de tip soms even te stoppen met de glucosamine producten. Doen jullie dat ook ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:14

Ik stop er in de zomer wel even mee. Als het warm is heeft ze zowiezo minder (zelfs bijna geen) last, maar mijn paard heeft ook nog geen hele ernstige artrose natuurlijk.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:30

Maris schreef:
Ik kreeg trouwens weer van iemand de tip soms even te stoppen met de glucosamine producten. Doen jullie dat ook ?

:j
Ben er ook mee gestopt ennnn ik zie geen verschil.

Ik vind haar momenteel super gaan eerlijk gezegd.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:30

Ik heb vanmorgen de dierenarts maar gebeld voor mijn paard. Sinds hij in 2008 artrose kreeg is hij niet 1x meer op de medicijnen geweest (heeft helemaal in het begin wel een tijdje bute gehad) en het gaat, natuurlijk met ups en downs, best goed met hem.

De winterse perioden (dus echt met sneeuw en kou) zijn altijd zwaar voor hem. Ik dacht dat het kwam omdat hij op zijn vorige stal wat vaker op stal bleef. Omdat het land daar slecht te begaan was, maar nu staat hij 24 uur buiten met een inloopstal, mega dikke rambo deken van 500 gram met hals, en is nu ook stram sinds een week. (dus sinds de avond voordat de 1e sneeuw viel)

Hij is niet kreupel, maar erg stram. Hij durft ook niet goed meer te lopen in het land omdat de bodem hard en glad is, en daardoor staat hij als maar stil. Door het stilstaan wordt hij vanzelf stijver, en is het kringetje weer rond. Ik wandel nu veel met hem, masseer hem regelmatig (heb er speciaal een cursus voor gevolgd) heb de dosering van motion jmt opgeschroefd en neem hem af en toe neem mee naar de manege zodat hij echt even op eigen benen kan rond rennen op normale ondergrond. Voor mijn gevoel doe ik er alles aan, en toch is hij nu stram, stijf en kijkt niet gelukkig uit zijn ogen. Daarom heb ik nu besloten dat ik hem toch wat pijnstillers wil geven om er sneller bovenop te zijn. Vorig jaar was de kou al weken weg, en was hij nog niet opgeknapt.

De dierenarts heeft me vanmorgen metacam voor geschreven. Ik heb dit nog nooit gevoerd aan mijn paard. Weet iemand hoe snel dit werkt? ben het helemaal vergeten te vragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:38

ik denk wel heel snel. Maar doet dat ook wat tegen de stijfheid ? Omega 3 (olie ) wil ook nog wel eens werken tegen stijfheid, ik weet niet of je dat al geeft ?

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:47

Volgens de dierenarts, zou hij zodra de metacam werkt zich minder ontzien, en weer meer in beweging komen. Waardoor de stijfheid af neemt. Ik hoop maar dat het echt zo werkt!!!!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:55

Metacam werkt meteen (vergelijk het met een apsirine die je zelf neemt. Duurt 30 tot 45 min). Metacam is een dure pijnstiller en als je paard toch al eens op bute heeft gestaan, kan je dat ook wel geven. Mijn ruin heeft trouwens hetzelfde, maar hij stond zonder deken. Nu eventjes met en het scheelt een stuk. Ach, zondag is de kou weer weg :-) en heb ik weer een blij paard.

Mijn merrie (artrose en spat) wordt maandag ingeslapen. Zij staat op volle dosis bute en loopt nog steeds erg kreupel. Zie er als een berg tegenop, maar ik heb geen andere keus, helaas...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:57

EllenB had je ook nog HA ( hyaluronzuur ) geprobeerd voor je merrie ? Schijnt soms zo goed te werken dat paarden van artrosegraad 4 naar 2 gaan ......

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:13

Hier ook weer een update. Jessie blijft ontzettend goed lopen ondanks het natte en koude weer. Vorst doet haar ook niks :n Ze is tegenwoordig zo heftig dat als we een rondje door het boswandelen dat moet met een hengstenketting := Ze is niet meer te houden, superenergiek en dolenthousiast. Rijden doen we maar even niet :+ onder het zadel is ze namelijk helemaal door het dolle heen in het bos.
Ik blijf ook gewoon doorgaan met het voeren van de Lubrichon. Ze doet het er overduidelijk goed op en ik wil het risico niet nemen dat ze weer last krijg als ik stop. Het supplement is verder niet schadelijk, ze krijgt het gewoon door haar dagelijkse portie muesli en de kosten zijn ook geen reden om er mee te stoppen.
Als ze zo door gaat dan pak ik haar van het voorjaar weer lekker op en gaan we buiten ook weer wat meer doen dan stapritjes. Als je haar nou ziet dan zie je geen paard van rond de twintig met een kapotte linkerknie +:)+

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:29

Maris: Nee, niet gedaan. De werking van Hyaluronzuur is niet wetenschappelijk bewezen, dus daar ben ik niet aan begonnen. Bovendien had zij naast artrose in haar knie ook losse botfragmenten en was de aanhechting van de kniebanden niet heel goed meer. Al met al een boel ellende die veel pijn veroorzaakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:56

Ik heb een pony met kapotte (understatement := ) kniebanden en artrose in dezelfde knie. Maar de combinatie van glucosamine/MSM/hyaluronzuur is een gouden combinatie voor haar. Ik denk namelijk niet dat puur het afvallen (kilootje of 75) ervoor zorgt dat een pony die beide achterbenen niet meer gebruikte en duidelijk had pijn had nou ruim en soepeler beweegt.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:17

Mijn merrie krijgt nu een mnd of 3 DrHorse en ik heb weinig verbetering gezien. Mijn ruin daarentegen die loopt weer als een kievit. Er zijn alleen foto's gemaakt van r.a. maar DA verwachtte eigenlijk ook problemen in het andere been. Al met al teveel ellende om mee door te lopen. Zij heeft, ondanks de pijnstillers, echt pijn en dat wil ik haar niet langer aan doen. Als zij met de bute rad was geweest, was het anders. Dan had ik de zekerheid dat ze pijnvrij is...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:56

Ik meld mij hier ook even in het topic. Ik heb het verhaal van Flap al eens eerder op bokt gezet geloof ik. Het bewijs dat artrose niet altijd pensioen hoeft te betekenen.

Mijn hafje heeft zware artrose op de kogel linksvoor. De prognose van de DA was dat ze nog af en toe mee zou kunnen op buitenrit, en meer niet. Ze was pas veertien toen de foto's zijn gemaakt, en toen was ze echt slecht. Ze heeft negen maanden alleen maar op de wei gestaan, en ze werd er doodongelukkig van. Ik kwam haar elke dag poetsen en een emmer slobber brengen, maar na een maand of drie liet ze zich bijna niet meer vangen. Ze reageerde echt boos toen ik eraan kwam.
Uiteindelijk heb ik besloten om haar weer op te pakken. In het begin aleen af en toe wandelen en een lekker buitenritje op zijn tijd. En ze fleurde weer helemaal op! Dat rustig aan doen vond ze helemaal niks en al snel waren we weer lekker aan het draven buiten.
Hoe meer we deden, hoe beter ze ging lopen. Inmiddels kan ik bijna alles weer met haar. Ze heeft natuurlijk haar goede en slechte periodes en daar houd ik dan ook rekening mee. Met de vorst en nattigheid van de afgelopen periode heb ik vooral gestapt. In de zomer doen we veel meer. Het scheelt dat ik bij haar al met hoevenkrabben merk hoe haar beentjes voelen. Dan kan ik daar rekening mee houden. Ze is nu achttien jaar.
Dit is madam afgelopen zomer:
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... DC2404.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... DC2412.jpg
En dit is madam afgelopen maandag.
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... 012022.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... 012034.jpg

Ze krijgt op het moment Soulmate 2g en teunisbloemolie. Teunisbloemolie is trouwens een mooi alternatief voor de visolie die ik hier eerder genoemd zag. Helemaal plantaardig en veel meer afgestemd op paarden. De soulmate is ook echt een aanrader. Sinds ik dat geef, is ze veel soepeler geworden, en ook veel energieker. Ze is supervrolijk en hapt als ik ga rijden nog net niet het bit uit mijn handen.

Ik ben ondzettend trots op mijn koppige kleine doorzetter!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:19

Ellen, heel veel sterkte.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:15

@Ellen: Veel sterkte. Ik vind het een dappere beslissing van je.

@Berdien: Wat is lubrichon en hoe werkt het?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:03

@ Ellen: Veel sterkte!

@ Naam: Ik weet dat toen mijn paardje metacam kreeg voor de kreupelheid het niet verbeterde. Het deed vrij weinig voor de artrose van mijn paardje. Zat verder ook geen ontsteking in o.i.d. vandaar dat het verder ook niet aansloeg.

@ Petra_O: Fijn dat je paardje het goed doet. Mijn ervaring is ook dat hoe regelmatiger ik wat met mijn paardje doe, des te soepeler hij blijft en hij is ook geen paardje wat je stil moet zetten. Hij vind de buitenritjes nog ontzettend leuk!

@ Maris: Ik durf het zelf niet om te stoppen met de glucosamine. Het gaat nu zo goed sinds ik het nieuwe supplement geef dus ik ben veels te bang dat hij er weer door gaat kreupelen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:52

Ellen, veel sterkte kan me voorstellen dat je er enorm tegen opziet :(:)

WEl goed om alles zo te lezen. Ik voer mijn merrie nu helemaal niets extra's bij. Zit er wel eens over te denken, maar weet niet zo goed wat ik zal geven dan.......

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:08

wat een verschillende verhalen over artrose, die van mij staat sinds juli met pensioen ivm artrose. maar ik vind het soms zo moeilijk te beoordelen of hij wel of geen pijn heeft...

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:35

Dank voor jullie lieve woorden een 'aai-smileys'.

Mandy, mijn merrie werd erg chagrijnig, wil niet meer lekker gepoetst worden (hield ze altijd juist heel erg van) en ze trekt zich erg terug. Ook in de groep gedraagt ze zich anders. Ze is gewoon veel meer op zichzelf, terwijl ze toch altijd een bemoeial was. Ze is nog steeds de baas, maar ze is niet meer als eerste bij het hooi. Dat soort dingetjes bij elkaar (en natuurlijk het feit dat ze echt kreupel loopt), maken dat ik zeker weet dat zij pijn heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:51

Maris schreef:
EllenB had je ook nog HA ( hyaluronzuur ) geprobeerd voor je merrie ? Schijnt soms zo goed te werken dat paarden van artrosegraad 4 naar 2 gaan ......

HA helpt alleen goed als dit direct in de gewrichten ingespoten word.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:28

@maaikiemike: Lubrichon is een supplement met glucosamine, MSM, choïndritine en hyalyronzuur. Werkt bij mijn merrie geweldig, resultaat was al zichtbaar binnen een paar weken. Koop het via de DA.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:25

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:20

Zijn er ook zulke links mbt glucosamine varianten ?
Uit bovenstaande links begrijp ik dat collageen beter zou werken als glucosamine. Maar ik lees toch heel vaak dat paarden meer/beter reageren op glucosamine ?!