nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:45

Mijn fjord heeft van de gloves achter maat 2,5 en voor maat 3. Voor een kwpn kom je al gauw weer uit op een ander type schoen, want de gloves gaan geloof ik t/m maat 4. Maar dit kan gewoon heel erg per paard verschillen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:16

ladyjoy schreef:
Maar als mijn Arab al een 2.5 moet.. wat heeft een grote KWPN'er dan?

Misschien passen daar geen gloves onder.

Mijn shetlander heeft vrij grote voeten.
De welsh B van mijn kennis, kan haar schoenen ook aan.
Hij heeft kleine voeten. Zijn spangenoot, gelijk in schofthoogte, heeft 2 maten grotere schoenen nodig.

Ras en schofthoogte zeggen dus niets.
De maat van de hoef is bepalend.
En niet iedere (merk/soort) schoen is geschikt voor grote, of juist hele kleine paarden.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:20

Marcella schreef:
Mijn fjord heeft van de gloves achter maat 2,5 en voor maat 3. Voor een kwpn kom je al gauw weer uit op een ander type schoen, want de gloves gaan geloof ik t/m maat 4. Maar dit kan gewoon heel erg per paard verschillen.

Ow ja, kijk dat wist ik dus al niet :) Dacht dat ze gewoon voor de meeste hoeven geschikt waren..

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:21

Weten jullie dit dan ook of niet..? Wat het slimste is?
Woensdag komt de smid dus ik kan vragen of hij ze dan alleen netjes wil vijlen, er hoeft toch niks afgehaald te worden.

ladyjoy schreef:
Weet iemand of ik dan nog moet wachten met opmeten nadat hij bekapt/bijgewerkt is? Of kan ik meteen opmeten en het later regelmatig bijhouden met de vijl om ze mooi rond te houden?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:19

Ik wacht totdat de hoefsmid is geweest en in overleg met hem worden ze gevijld.
Daarna meet ik de hoeven op en ga ik hoefschoenen bestellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:00

Aangeraden wordt om het opmeten na een bekapping te doen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:31

heb voor het eerst in tijden de hoefschoenen weer aangedaan voor een wandeling lngs en over de weg.
Voor op dit moment maatje 0 en achter maat 0 met powerstraps.
Wanneer ze net bekapt is past voor maat 0 met powerstraps en achter maatje 00,5.
Mevrouw liep er weer zo op weg.
Het mooiste is dat ze met haar dikbehaarde wintervachtbenen geen overlap van de gaiters heeft, dus veel minder kans op drukkingen en beschadigingen :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:57

Grmbl. Vandaag lekke rbuitenritje, maar vanwege veel asfalt werk dit rondje nu achter ook de schoenen aan gedaan. Die zijn zonder gaiter. Zet ik mevrouw tijdens het galoperen in een wat ruimere galop, slipt ze iets, ik kijk gelijk achterom en ja hoor, daar vliegt 1 van de achter hoefschoenen, zo met een mooie grote boog de sloot in. Weg schoen.... snif.... dat wordt een nieuwe kopen en dan toch met gaiters achter.

Je kan ze toch ook per stuk kopen? Of moet het vaak per paar?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:09

Balen Tancreda :(:)
Volgens mij gaan de meeste per stuk, tenminste wel die van Easyboot.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:15

haukieboy schreef:
Zijn hier ook mensen die easyboots glove maat 1 hebben liggen maar eigenlijk maat 0,5 nodig hebben? Ik twijfel of ik die van mij toch een maatje groter moet hebben en ze evt moet verkopen/ruilen. Als er hier nou mensen zijn die eigenlijk iets kleiners nodig hebben dan is ruilen misschien wel een goeie deal. Hoe bepalen jullie trouwens of een schoen goed past of dat het eigenlijk wat op het randje zit.

JA! Ik heb linksvoor maat 1 en heb 0,5 nodig!!

Ruilen???

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:28

welkom ladyjoy! En wat fijn dat je het hele topic hebt doorgelezen!

Ik merk dat mijn linkervoorschoen te los is gaan zitten, ben hem ook 3 keer verloren de afgelopen tijd. Dus t zou leuk zijn om te ruilen, haukie! Hoe je ziet of de schoen te krap is: lastig! Ik denk dat ik dan zou kijken of de grotere schoen beter gaan.

oeh tancreda, da's balen. Maar begrijp ik dat je de easyboot new range had? Ik ben ook 2 van deze schoenen verloren in het ijsselmeer. Uiteindelijk de dag erna nog 1 schoen terug gevonden. Maar wat was dat naar zeg! Ik had ze namelijk net..

ik zou inderdaad de hoeven eerst vijlen. Vraag je hoefsmid om er niet teveel af te halen. Het komt vrij nauw met de gloves. Een vriendin van mij vijlt af en toe Rakni bij, dat is heel fijn. Want als je een lipje hebt dat te lang is geworden passen de schoenen weer minder.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:59

Komt de easyboot niet bovendrijven in het water?
Kennis van me is paar keer zijn Smit hoefschoen van het tweespan in de (bos)vijver verloren tijdens een trainingsrit (dus op hoge snelheid het water in). Na even rondje stappen om de vijver, kon hij al weer terug het water in, want hij dreef boven :D
Slechts een keer heeft een ander hem op die manier gevonden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:02

Ik heb epics. Ga morgen kijken of hij toevallig is gaan drijven. Heb nog een tijdje heen en weer gereden, want heb hem wel zien verdwijnen met een plons, maar niet precies waar. Dacht dat hij wel zou drijven, maar blijkbaar niet?? Morgen nog even langs de sloot rijden, hopelijk zie ik hem dan wel.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:26

Ik wacht nog even met ruilen hoor rakni. Heb gisteren nogal een woest ritje gehad en ze blijven achter prima zitten, terwijl er voor ééntje uit vloog. Ik wacht dus nog even af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:44

Heb hier 21,2 km gereden met de gloves en ze blijven super zitten (heel veel asfalt).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:33

ik heb 2 gloves 0,5 die waarschijnlijk definitief te groot zijn. :o

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:03

Tancreda4 schreef:
Ik heb epics. Ga morgen kijken of hij toevallig is gaan drijven. Heb nog een tijdje heen en weer gereden, want heb hem wel zien verdwijnen met een plons, maar niet precies waar. Dacht dat hij wel zou drijven, maar blijkbaar niet?? Morgen nog even langs de sloot rijden, hopelijk zie ik hem dan wel.

Probeer een schepnetje te lenen, dan kun je nog gaan hengelen naar het ding. Toch zonde.....

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 23:12

de easyboot new range zinkt gewoon in het water. Maar de dag erna was er eentje aangespoeld, dat was echt geluk. Maar de new range gebruik ik niet meer.

Skessa, ik zoek een glove maat 0,5. Heb je een vraagprijs?

dure grap, je epics verliezen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:24

Ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd of ze zinken of drijven.
Mag al blij zijn als ik Isabella door een plas regenwater krijg in het bos ... laat staan de vijver haha.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:48

Ik volg dit topic ook even.
Jaren geleden, (ik denk wel een jaar of 8) had ik hoefschoenen voor mijn Fries. Ondanks dat ze voor haar op maat waren gemaakt, hield ze bij haar teen soms een stukje schoen over. Niet veel, een paar milimeter, maar dat lijkt mij voor de afwikkeling van de voet toch niet zo goed?
Mijn Fries doet het inmiddels al jaren goed op blote voeten, dus ik gebruik ze nooit meer.
Mijn andere paard heeft HKO en kogelatrose, en een inmiddels herstelde peesblessure. Ze staat nu op ijzers, siliconen en leertjes, en ik wil de mogelijkheden om haar weer terug te zetten op blote voeten gewoon goed overwegen. Ze loopt gevoelig op blote voeten op het harde, dus niks is geen optie. En ik wil haar wel graag blijven gebruiken voor buitenritjes.
Sluiten bij jullie de schoenen goed aan vooraan de hoef bij de teen? En hebben jullie het idee dat er met schoenen aan iets veranderd met afwikkelen van de voet? Mijn paard heeft nu een klein opzetje, en loopt hier goed op, is het verschil dan niet veel te groot met hoefschoenen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in geen jaren meer een hoefschoen gezien heb, misschien zijn ze wel enorm verbeterd. Het is jammer dat dierenartsen vaak weinig ervaring hebben met hoefschoenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:07

Jij hebt waarschijnlijk Smit hoefschoenen gehad en ja die zijn en waren lomp aan de teen. Mijn model is uit 2003 en niets geen opzet aan de toon. Het nieuwe model heeft ook een rubber rand vooraan. Was ook de reden dat mijn pony altijd liep te struikelen met die dingen als ze ze net aan had (of als ze wat moe werd aan het eind van de rit).

Dat is bij de easyboot anders. Daar zit standaard wel wat van een afwikkelpunt in (niet veel, maar is er eventueel zelf ook in te vijlen omdat de schoen van hard materiaal is en niet het rubber van Smit). Daarbij is de easyboot vele malen lichter dan een Smit hoefschoen. Ook dat is in mijn ogen een groot voordeel want het paard moet dat gewicht toch maar 'meesjorren' tijdens een rit.
De glove hoefschoen is de lichtste schoen van alles omdat je geen metaal aan de schoen hebt voor sluitingen en zo.

Edit:
foto van onderzijde easyboot (epic) en glove ... je ziet dat de opzet minimaal is, maar hij is er wel:
Afbeelding

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:26

Isapaardje schreef:
Jij hebt waarschijnlijk Smit hoefschoenen gehad

ja dat klopt!
Dank voor je reactie, hier heb ik veel aan. Als ik zou overstappen naar hoefschoenen, wil ik inderdaad dat ze licht zijn, goed aansluiten aan de voorkant,en er iets van een opzet in zit of in te maken is. De ijzers die ze nu heeft, zijn ook licht. Het lijkt me niet goed voor mijn paard met haar HKO en atrose om iets zwaars onder haar voeten te hebben.

Thanks!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:43

reiziger schreef:
Isapaardje schreef:
Jij hebt waarschijnlijk Smit hoefschoenen gehad

ja dat klopt!
Dank voor je reactie, hier heb ik veel aan. Als ik zou overstappen naar hoefschoenen, wil ik inderdaad dat ze licht zijn, goed aansluiten aan de voorkant,en er iets van een opzet in zit of in te maken is. De ijzers die ze nu heeft, zijn ook licht. Het lijkt me niet goed voor mijn paard met haar HKO en atrose om iets zwaars onder haar voeten te hebben.

Thanks!

Die van mij heeft ook schoenen van Smit en is er nog nooit mee gestruikeld. Ik denk dat als ze struikelen met een schoen (of met een ijzer) dat de maat dan niet juist is. Je ziet het ook bij paarden die blootvoets lopen en waarvan de teen te lang is, die struikelen ook.
Wat ik juist lekker vind bij die van Smit is dat ze heel veel schokdemping hebben. Je kunt aangeven dat je paard artrose heeft en dan houden ze daar extra rekening mee. Verder komt er in de schoen vanzelf een opzet door slijtage maar de schoen is van voren ook al afgerond.
De schoen van Smit is zwaarder maar zorgt wel voor veel meer schokdemping. Ik denk dat daar een lichtere schoen met harde zool niet tegen op kan (kwa demping dan) maar ook niet kwa afrolling.

edit; ijzers zijn in mijn ogen helemaal niet goed voor een paard met artrose en HKO. Dat eerste was juist de reden voor mij om hem na 14 jr. van de ijzers af te halen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:57

singasong schreef:
edit; ijzers zijn in mijn ogen helemaal niet goed voor een paard met artrose en HKO. Dat eerste was juist de reden voor mij om hem na 14 jr. van de ijzers af te halen.

Mijn paard stond altijd op blote voeten, en moest toen HKO en atrose werd gediagnosticeerd op ijzers. Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, die discussie wil ik nu niet aangaan hier.

Overigens had Meneer Smit ze zelf aangemeten destijds.

Ik probeer hier meer informatie op te doen over hoefschoenen, en of dat voor mijn paard een mogelijkheid zou zijn. Demping is inderdaad belangrijk voor haar. Hoeveel weegt zo'n schoen eigenlijk? Zowel de Glove als die van Smit?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:59

reiziger schreef:
[
Ik probeer hier meer informatie op te doen over hoefschoenen, en of dat voor mijn paard een mogelijkheid zou zijn. Demping is inderdaad belangrijk voor haar. Hoeveel weegt zo'n schoen eigenlijk? Zowel de Glove als die van Smit?

Het ligt natuurlijk aan welke maat je nodig hebt.