Sizzle schreef:Ook zie ik regelmatig dat ze rustig meer dan een half uur tot een uur gewoon staat te suffen. Als ze dat meerdere keeren per dag doen dan is de 10 minuten meting natuurlijk niet zo nuttig.
In de zomer zullen ze wel ver moeten lopen omdat het water achterin de wei is die zo ongeveer 1.5 km lang is en het hooi vooraan staat, tenzij ze genoegen nemen met het gras bij het water natuurlijk.
Zojuist de wei uitgemest en de paarden extra geobserveerd maar hier lopen ze echt geen 6 meter per minuut. Ik kom eerder op 1 a 2 kleine stapjes per minuut.
Ik gok ongeveer 3/4 meter per minuut

Ongeveer 45m. per uur.
Een schatting is ongeveer 18 uur grazen per etmaal = 810 m.
Laat ik het heel ruim houden met een enkele keer een maffe spurt er tussendoor dan kom ik op
zo'n 1 1/2 km. per dag. Dat is de beweging die ze uit zichzelf nemen.
Volgens Arabesk leggen ze op stal 0,8 km. af.
Afijn door de regel staan ze hier 's nachts op stal.
Qua kilometers en lopen maakt voor hier dan eigenlijk niet zoveel uit als ik het zo 's uitreken.
Voor mijn paarden zou het wat de hoeven betreft dus niet uitmaken of ze helemaal buitenstaan of 's nachts binnen in een schone en erg ruime stal.
Dat zou ook gelijk verklaren waarom ik geen verschil zie in zomer en winterhoeven bij beide dames, wat eerder in een ander topic al 's ter sprake is gekomen.