Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:19

Sizzle schreef:
Ook zie ik regelmatig dat ze rustig meer dan een half uur tot een uur gewoon staat te suffen. Als ze dat meerdere keeren per dag doen dan is de 10 minuten meting natuurlijk niet zo nuttig.
In de zomer zullen ze wel ver moeten lopen omdat het water achterin de wei is die zo ongeveer 1.5 km lang is en het hooi vooraan staat, tenzij ze genoegen nemen met het gras bij het water natuurlijk.

Zojuist de wei uitgemest en de paarden extra geobserveerd maar hier lopen ze echt geen 6 meter per minuut. Ik kom eerder op 1 a 2 kleine stapjes per minuut.
Ik gok ongeveer 3/4 meter per minuut Knipoog
Ongeveer 45m. per uur.
Een schatting is ongeveer 18 uur grazen per etmaal = 810 m.
Laat ik het heel ruim houden met een enkele keer een maffe spurt er tussendoor dan kom ik op
zo'n 1 1/2 km. per dag. Dat is de beweging die ze uit zichzelf nemen.
Volgens Arabesk leggen ze op stal 0,8 km. af.

Afijn door de regel staan ze hier 's nachts op stal.
Qua kilometers en lopen maakt voor hier dan eigenlijk niet zoveel uit als ik het zo 's uitreken.
Voor mijn paarden zou het wat de hoeven betreft dus niet uitmaken of ze helemaal buitenstaan of 's nachts binnen in een schone en erg ruime stal.
Dat zou ook gelijk verklaren waarom ik geen verschil zie in zomer en winterhoeven bij beide dames, wat eerder in een ander topic al 's ter sprake is gekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:44

Ik heb ook nooit verschil gemerkt in de hoeven na de winter (voorheen binnen) en zomer (overdag buiten). Sommige paarden hebben wel duidelijke jaarringen maar dan heb ik ook sterk de indruk dat ze in de winter niet echt vaak intensief aan het werk gehouden worden. Veel ruiters doen weinig met hun paarden in de winter en rijden relatief veel in de zomer waar dan de weidegang nog bovenop komt. Ik vind omgekeerd logischer. In de winter flink doorwerken en dan in de zomer maanden wat rustiger aan met vaker vrij tussen de wedstrijden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:38

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:08

Sizzle schreef:
Sommige paarden hebben wel duidelijke jaarringen...

Het zijn geen bomen ROFL Huilen van het lachen

Onze paarden spelen veel, en lopen van hooiplaats naar hooiplaats. Maar hoeveel ze nou daadwerkelijk lopen? Zou je niet op een veilige manier zo'n stappenteller aan het paard kunnen bevestigen een dagje om te kijken hoeveel hij loopt?
Ik denk dat ze niet eens in de buurt komen van de afstand die een 'wild' paard aflegt... Ze zijn verwend en lui Koe

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:11

dat kun je uitrekenen als je ze ongeveer 10 minuten observeert, had ergens een hele uitgebreide post hier op bokt gezet daarover

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:18

henny_w schreef:
Ik meen me alleen te herinneren dat je onlangs in een ander topic schreef dat jouw paarden geen gras krijgen maar uitsluitend hooi.
Als je een paar plekken hebt waar ze hooi kunnen krijgen dan leggen ze toch geen 6 meter per minuut af ?
En eten die van jou dan werkelijk 24/7
Dat doen ze in de natuur toch ook niet ?
Nooit eens een paar uurtjes dutten ?
Zelfs al heb ik ze de hele dag in de wei lopen dan staan ze op een gegeven moment gewoon te slapen/dommelen tegen de bosrand aan.

tuurlijk slapen ze af en toe, maar dat is nooit úren achter elkaar, maar kleine momenten. Dat is ook normaal voor een paard. Ze slapen meerdere keren per etmaal kleine dutjes.

En ze vreten 24/7, want we slapen ook weleens bij de paarden en het eten gaat dag en nacht door Vork Life is simple, eten slapen spelen eten slapen eten eten slapen eten

In een weiland leggen ze 6 meter per minuut af in een paddock niet, daar staan ze langer stil maar lopen ook meer omdat de hooinetten ver uit elkaar hangen. Ze lopen vier minuten níet om vervolgens 50 meter te lopen naar het andere hooinet, daar eten ze weer een paar minuten om vervolgens weer 50 meter te lopen naar weer een ander hooinet

je weet maar nooit zeker of het eten van je buurman of buurvrouw niet toevallig lekkerder is, dus moet je dat natuurlijk controleren Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:20

Het lijkt me toch niet dat 10 minuten observatie representatief is voor wat een paard over 24 uur doet. Als je net klokt in het stoeikwartiertje of wanneer je ze hooi voert heb je al twee heel verschillende beelden te pakken...

@Spikeybleu; dat met die stappenmeter is nog niet eens zo'n raar idee!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:22

Jouw stukje heb ik gelezen...
Maar als ik erop let ligt hij soms echt dik een halfuur plat in de bak als een vloerkleedje, dan zijn ze weer tikkertje aan het spelen, en weer een halfuur later staan ze te eten... Dus ik denk dat je, als je het echt nauwkeurig wil meten, een stappenteller op de één of andere manier om moet doen, of een hele dag en nacht filmen en versneld afspelen Knipoog
Soms hebben ze nou eenmaal een actievere bui als anders... Of het weer zit tegen (veel stilstaan onder afdak) of mee (tijdenlang languit liggen pitten in de zon)...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:40

Kymalin schreef:
Het lijkt me toch niet dat 10 minuten observatie representatief is voor wat een paard over 24 uur doet. Als je net klokt in het stoeikwartiertje of wanneer je ze hooi voert heb je al twee heel verschillende beelden te pakken...

@Spikeybleu; dat met die stappenmeter is nog niet eens zo'n raar idee!

we voeren geen hooi, er is ALTIJD hooi, we vullen het alleen aan

en we hebben expres geen speelkwartiertje geklokt, maar de etenstijd

we zijn vaak genoeg 's nachts meerdere uren bij de paarden geweest om in te kunnen schatten hoe vaak en hoe lang ze slapen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:23

Arabesk schreef:
In een weiland leggen ze 6 meter per minuut af in een paddock niet, daar staan ze langer stil maar lopen ook meer omdat de hooinetten ver uit elkaar hangen. Ze lopen vier minuten níet om vervolgens 50 meter te lopen naar het andere hooinet, daar eten ze weer een paar minuten om vervolgens weer 50 meter te lopen naar weer een ander hooinet

je weet maar nooit zeker of het eten van je buurman of buurvrouw niet toevallig lekkerder is, dus moet je dat natuurlijk controleren Haha!

Grappig dat dat zo verschillend kan zijn.

Ik heb 2 voertonnen van een meter doorsnee op verschillende plekken staan die 's ochtends gevuld worden met hooi.
Meestal eten ze eerst samen de ene leeg en gaan vervolgens samen naar de ander.
Ik herken dat geloop van hooiplek naar hooiplek en terug niet eens.

Ook niet het feit dat ze korte dutjes doen.
Ze slapen hier echt wel een half uur of langer.
Bovendien eten ze vaak het hooi niet eens in 1 keer op. Ze stoppen gewoon en eten bijv. een uur later pas weer verder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:25

koop dan ook een bazige draver Haha!

Geen stapmolen die tegen Volare opkan ROFL

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:33

Arabesk schreef:
tuurlijk slapen ze af en toe, maar dat is nooit úren achter elkaar, maar kleine momenten. Dat is ook normaal voor een paard. Ze slapen meerdere keren per etmaal kleine dutjes.

En ze vreten 24/7, want we slapen ook weleens bij de paarden en het eten gaat dag en nacht door Vork Life is simple, eten slapen spelen eten slapen eten eten slapen eten

Maar dat is toch niet natuurlijk, 24/7 per etmaal eten ?
In de natuur eten ze 15 tot 17 uur per dag.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:18

En dan nog... Nog kun je volgens mij niet op basis van 10 minuten observatie bepalen wat ze per 24 uur doen. Acht uur (een kwartgedeelte van de dag dus) ljikt me dan representatiever dan 10 minuten. Vooral ook omdat de een blijkbaar hazenslaapjes staat te doen en anderen paarden toch al gauw een half uur.

Trouwens.... Ik hoorde iets over een dominante draver die de boel in beweging hield... Dat zou dus betekenen dat wanneer je die uit de groep zou halen het beweegpatroon er hoogstwaarschijnlijk meteen heel anders uitziet, namelijk; hij jaagt de rest op. Dan zou je dus ook kunnen stellen dat de observatie van 1 bepaalde groep nog niets zegt over hoeveel en wanneer ze bewegen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:36

Kymalin schreef:
En dan nog... Nog kun je volgens mij niet op basis van 10 minuten observatie bepalen wat ze per 24 uur doen. Acht uur (een kwartgedeelte van de dag dus) ljikt me dan representatiever dan 10 minuten. Vooral ook omdat de een blijkbaar hazenslaapjes staat te doen en anderen paarden toch al gauw een half uur.

Trouwens.... Ik hoorde iets over een dominante draver die de boel in beweging hield... Dat zou dus betekenen dat wanneer je die uit de groep zou halen het beweegpatroon er hoogstwaarschijnlijk meteen heel anders uitziet, namelijk; hij jaagt de rest op. Dan zou je dus ook kunnen stellen dat de observatie van 1 bepaalde groep nog niets zegt over hoeveel en wanneer ze bewegen.

Ik zou een kwart etmaal ook een stuk representatiever vinden.

Geinig is dat ik de laatste dagen dus veel meer ben gaan opletten hoeveel ze bewegen.
Nou echt nihil.
Misschien heb ik nog teveel gras in de wei waardoor ze veelal op 1 plek blijven staan Knipoog
Als je een terrein hebt met hier en daar een polletje wordt er natuurlijk ook al meer gelopen.
Tot voor een paar jaar terug had ik 4 paarden. Maar ook toen was er rust. Niks geen overmatig geloop of gedonder richting elkaar.

Bovendien als het extra lopen alleen door een dominante draver komt kun je je misschien ook nog afvragen of de andere paarden wel voldoende tot rust komen.
Want 24 uur per dag eten is echt niet natuurlijk.

Even offtopic:
Ik kan me nog herinneren dat een kennis van mij 2 Hongaarse paarden heeft opgehaald uit Hongarije.
Die waren daar officieel van de staat maar hij had bep. connecties waardoor hij 2 jonge hengsten kon kopen.
Ik heb ze lange tijd verzorgd maar die dieren waren zo ongelooflijk relaxed.
De oudste was 3 jaar en al 1.80m. hoog. Zo zacht van karakter en meegaand in alles. Heel opmerkelijk.
Er is op een gegeven moment een Hongaar overgekomen om ze verder te beleren en zadelmak te maken.
Zoals die man met de paarden omging. Wauw ...

Die Hongaar vertelde ook dat paarden best gesteld zijn op rust. In de onderdeuren van de stallen daar op die Hongaarse stoeterij bijv. zaten allemaal gleuven zodat, mochten de paarden gaan liggen dan konden ze toch zien wat er in het gangpad gebeurde. Dat gaf meer rust dan dat ze opsprongen om te zien wat er aan de hand was.
Ik heb foto's en filmmateriaal gezien.
Fantastisch hoe daar met die paarden gewerkt wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:58

SpikyBlue schreef:
Sizzle schreef:
Sommige paarden hebben wel duidelijke jaarringen...

Het zijn geen bomen ROFL Huilen van het lachen

Je mag het ook een andere naam geven van mij hoor geen probleem, misschien heet het officieel anders, zou zomaar kunnen. Arabesk kan mij vast wel vertellen hoe dat officieel heet.
Ze zijn in iedergeval zeer informatief bij het kopen van een paard. Een ernstige blessure binnen het jaar ervoor pik je er zo uit net zo als je vaak precies kunt terug zien wanneer ze begonnen zijn met rijden van een jong dier.

Dat van een bazig paard is zeker waar. Als je een echte bul ertussen hebt lopen kan het zomaar gebeuren dat een aantal paarden niet eens aan eten toekomen en maar blijven rennen.
Maar dat is natuurlijk ook weer niet te bedoeling.
Ik heb zelf vorige week een half uur op ons land gestaan omdat iemand anders zijn paard niet te pakken kreeg. In dat half uur is de mijne in iedergeval niet meer dan 2 meter bewogen, en dan ook nog enkel zijwaards rondom 1 van de hooiruiven. Ik heb gewoon een standbeeld ipv een paard Haha!

Ik heb trouwens ooit geleerd dat een paard gemiddeld 5 uur per etmaal slaapt en bij mijn dier is dat ook zeker het minimum. Ik weet van stalgenoten dat ze na elke voerbeurt rustig een uur plat gaat en als het voeren later is gaat ze vast liggen en staat niet op voor het voeren. Met hele dagen op de wei ligt ze aanzienlijk minder en vreet daarom nu ook de godganze dag in turbotempo om de extra energie die daarvoor nodig is aan te vullen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:17

Ik vind, na wat speuren op het internet, een onderzoek waaruit blijkt dat paarden tussen de 4 en 15 uur slapen op een dag. 24/7 eten lijkt me ook wat onzinnig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:00

Esperanza schreef:
Ik vind, na wat speuren op het internet, een onderzoek waaruit blijkt dat paarden tussen de 4 en 15 uur slapen op een dag. 24/7 eten lijkt me ook wat onzinnig.

quote mijn stukje waar ik zeg dat paarden NOOIT slapen en de HELE dag door NON STOP eten en ik ga met een bord 'ik ben een ezel' in de hoek staan

Kom zeg dat geloof je toch zeker zelf niet dat ik dat heb gezegd. Gestoord

Ze slapen geen vier tot vijftien uur achter elkaar, maar telkens kleine dutjes. Tussen die dutjes door eten ze of spelen ze. Ze zijn in totaal alles bijelkaar opgeteld vier tot vijftien uur aan het slapen en bijelkaar opgeteld 17 uur aan het eten. Maar wel verdeeld over het HELE etmaal, er is geen verschil tussen dag en nacht wat dat betreft. Paarden die natuurlijk gehuisvest zijn en paarden die verwilderd zijn hebben geen dag en nachtritme.

Citaat:
Bovendien als het extra lopen alleen door een dominante draver komt kun je je misschien ook nog afvragen of de andere paarden wel voldoende tot rust komen.
Want 24 uur per dag eten is echt niet natuurlijk.

Je bent of heel dom en begrijpt het echt niet, of je zit te zuigen.
Natuurlijk eet een paard geen 24 uur achterelkaar zonder te slapen, maar kennelijk maak ik te snelle gedachtensprongen voor sommigen hier.

Er wordt weer met plezier gesuggereerd dat onze paarden veel eten omdat ze er slecht aan toe zijn, heel irritant. Boos! Sommige mensen reageren alleen maar om weer een stok te hebben om mee te slaan ipv dat ze gewoon meedoen aan de discussie. Arabesk post iets 'ah we gaan kijken waar we haar op kunnen pakken!' Koe Prima als dat je hobby is, maar dan kom je bij mij onder de foeiknop. Doei!

Goed gelukkig zijn er ook mensen die wel normaal doen en daar ga ik dan wel mee in discussie.

Citaat:
***disclaimer***
Wie de behoefte voelt om mij of iemand anders persoonlijk aan te vallen/af te zeiken/af te kraken, gelieve dat via de pb knop te doen

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-11-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:09

Tja Ara wanneer jij wat beweert, is het voor sommigen, vaak dezelfde personen, aanleiding om het helemaal in details uit te pluizen of dat wel zo is, want je zou er eens naast zitten Duivel . Jouw hoofd moet vallen, snap je dat nou nog niet Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:11

opala schreef:
Tja Ara wanneer jij wat beweert, is het voor sommigen, vaak dezelfde personen, aanleiding om het helemaal in details uit te pluizen of dat wel zo is, want je zou er eens naast zitten Duivel . Jouw hoofd moet vallen, snap je dat nou nog niet Haha!

*knipt hoofd af*

zo goed?

Dan kunnen we nu weer verder gaan met écht discussieren ipv discu-zeuren Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:41

Wiki zegt: ...total sleep time in a day may range from several minutes to a couple of hours. Horses require approximately two and a half hours of sleep, on average, in a 24-hour period. Most of this sleep occurs in many short intervals of about 15 minutes each.

Mooie voedingscalculator trouwens AraBesk! Heb hem gelijk getest. Conclusie: te weinig VREP. Mmm, ik ga maar eens weer vetten bijvoeren Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:57

Arabesk schreef:
opala schreef:

*knipt hoofd af*

zo goed?

Dan kunnen we nu weer verder gaan met écht discussieren ipv discu-zeuren Knipoog

Afbeelding

Mijn paarden lopen s'nachts veel meer als overdag...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:02

Hallo, ik probeer alleen maar wat info toe te voegen! Ik was nieuwsgierig hoelang paarden nu eigelijk sliepen, dus heb ik dat even opgezocht. En ik weet ook wel dat ze die aantal uren niet aaneen slapen. Je bent niet de enige die naar zijn paarden kijkt.

En in jouw berekening met het aantal stapjes per dag reken je wel met 24 uur per etmaal. Ik kan er toch niets aan doen dat ik dan mijn vraagtekens er bij krijg? Ik wilde wel eens weten hoeveel km het nu echt was, dus die uren moet je er af trekken lijkt me? Die kun je niet meebereken, dus dan wordt het een andere berekening. Of leg me dan uit waarom je wel met 24 uur rekent.

En ik werk ook nog, dus vandaar het korte antwoord. Oh, of mag ik dan niets posten. Wel weet typisch dat jullie dat direct als aanval zien. Hoe de waard is vertrouwt men zijn gasten laten we maar zeggen.

Maar kanttekeningen bij jouw opmerkingen mogen dus blijkbaar niet. Alles wat Arabesk zegt is waarheid.... *yeah right*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:24

jodi schreef:
Afbeelding

Haha!

Citaat:
Mijn paarden lopen 's nachts veel meer dan overdag...

Ik zie onze paarden ook vaker overdag dommelen dan 's nachts. Er is niets zo lekker als wegdommelen liggend op het zand in het zonnetje Dromen Dromen Dromen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:28

Afbeelding
Veel gebruikte en nuttige smiley op het Franse forum(vooral in de natural hoek Clown )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:29

Arabesk, weet jij de officiele naam voor de eerder genoemde jaarringen?