[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:14

Ik voer Pavo Vital en hooi aan mijn paard met gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Hij staat op een zandpaddock Hij was heel erg te dik en is nu 6/9 bcs dus enorm verbeterd

Nu blijf ik maar twijfelen of hij niet ergens tekorten oploopt. Wisselen jullie elke keer van balancer? Zo ja welke? Geven jullie nog iets bij om te compenseren voor nooit gras wat een tekort aan omega 3 en vit a of e kan leveren? (Dit voor de mensen wiens paard nooit gras krijgt net als die van mij?)

Bedankt voor het meedenken alvast

evilginger

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:17

Ik geef Iro nu pavo vital samen met een handje luzerne die laag is in suiker. Hij krijgt de pavo vital al maanden, maar heb niet het idee dat hij ergens tekorten heeft. Enkel gaf ik nog magnesium bij voor hij (mogelijk) HB had

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 22:22

Pfff, mijn vaste DA heeft snel naar Iro gekeken ivm HB. Ik heb destijds iemand anders laten komen omdat hij op vakantie was, en mijn DA vermoed ook geen HB, maar wat dan wel? De laatste ontstekingsremmers zijn gegeven, maandag evalueren..

Ohja, hij vroeg ook of er al uitverdoofd was, dus ik heb benoemd wat we toen allemaal hebben gedaan, waaronder zijn hoeven uitverdoven. Mijn DA zei dat als ze HB hebben dat ze dan eigenlijk zuiver moeten lopen, klopt dit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 22:47

Mijn shet z'n hoeven zijn verdoofd toen hij tijdens z'n bevangenheid beslagen moest worden. Dus terug richting de trailer had ik een dribbelende pony naast me lopen.

Zal ook wel een stukje spanning zijn geweest, maar ik merkte bij hem wel echt verschil met de verdoving.

@daydream: m'n shet krijgt enkel hooi en Marstall forceren. M'n welsh heeft ppid en is 10 jaar terug licht bevangen geweest. Haar moet ik wel echt meer bijvoeren om haar op gewicht te houden. Dus zij krijgt grasbrok, havens crumbs (voorheen senioren priores, maar nu dit proberen want qua waardes gelijkwaardig. Alleen 2 minuten weken versus 4 uur), bodybuilder en marstall force. Ik kijk zelf vooral naar het klinische beeld. Hoe is de conditie, vacht, zijn ze lekker actief?

Annedef2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:00

Hey hey

Ik snap niet zo goed hoe deze app werk dus ik dacht ik probeer maar zo jullie hulp te vragen.
Paardje liep zo’n 2 weken geleden ineens lichtelijk kreupel in draf. In stap en galop niks te zien echt alleen in draf. Even een weekje aangekeken maar verbeterde vrij weinig dus toch maar eerst een smid erbij gehaald. Die vertelde mij dat ze een kleine hoef kneuzing heeft. Heeft mij aangeraden haar aan de voorkant op ijzers te zetten. Heb ik toen dus ook laten doen. Vrijwel meteen nadat ze op de ijzers gezet is liep ze weer 100% zuiver in draf. Maar ik weet even niet zo goed hoe ik nu verder moet met haar. Smid zei dat ik gewoon kon rijden op een zachte ondergrond maar dat durf ik eigelijk nog niet zo goed. Hoelang moet ik haar rust geven? Of moet ik haar wel gewoon beweging geven? En hoelang zou ik haar stil moeten zetten? En zijn er iets van supplementen etcetera wat ik nog kan doen voor haar?
Ook twijfel ik of ik haar nu over 6 weken van de ijzers af moet halen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:06

Waarom vertrouw je niet op het advies van je smid? Die heeft je paard gezien, wij niet.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 07:36

Een kneuzing hoeft toch niet hoefbevangen te betekenen?

Ik zou je smid om advies vragen en als je daar twijfels over hebt je dierenarts laten komen.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:46

Polar schreef:
Glucobalance heeft hier echt 0,0 gedaan en ik had echt een flinke voorraad ingeslagen, vanwege de verzendkosten.
Heel dom achteraf.

Xritt, hoe lang doet jouw paard of 1 (hooi)voerbeurt?

Evilginger, dat is apart? Had je dat verwacht?

Hier gaat alles echt prima. Er zijn geen terugvallen meer geweest.
Ik voer nu 4x per dag en ze doen ongeveer een half uur met een hooinet, dus daar voel ik me niet goed over.
Maar dit lijkt de enige manier te zijn om hun klachten te managen.

De voerbeurt van 21:00 is een flinke bult. Ik weet niet precies hoe lang hij daarmee doet. Maar ruim 1,5 uur, misschien langer
Die van 07:00 en 17:00 zijn iets minder. Dit omdat hij de hele dag op de wei staat.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:26

Officieel gezien ging ik Iro pas morgen longeren, maar met het energielevel van vandaag heb ik besloten om het nu al te doen, en wat is nu echt duidelijk? Het manken komt van hogerop in het been, eerder de schouder. Dus de hoefsmid zat juist, de DA niet helaas, of toch niet helemaal.. desondanks heeft deze maand mij enorm veel geleerd over hoefbevangenheid en stalrust, dus toch iets positief haha

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:35

Vraagje: met welke ontwormingen moet je uitkijken met een paard met een gekanteld hoefbeen? Gewoon klinisch goed, Ondertussen doet hij het heel goed, flink afgevallen sinds ik hem kocht, zandpaddock/hooi/balancer werkt goed voor hem. Bcs nu volgens dierenarts 6/9 ipv 9/9 dus klein stukje te gaan.
Maar ik vraag dit over ontwormen hier omdat er veel ervaringskennis is hier en de verplichte najaarsontworming er weer aan komt (verder eitelling)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:03

Voor zover ik weet is de pramox een heftige, geen idee of die nog zo heet hoor..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:15

Feyre is vandaag weer bekapt, en nu pas kwam de hoefsmid het bewijs van hoefbevangenheid tegen. Dit was nog tijdens het bekappen, maar heb er een foto van gemaakt omdat je het heel goed terug ziet in de witte lijn:
Afbeelding
(hij was hier dus nog niet klaar ;) )

Heel benieuwd hoe ze morgen loopt. Afgelopen weken liep ze helemaal goed. Vorige week behandeling van de osteopaat gehad, die kon ook wel het nodige merken. Fascinerend hoe het doorwerkt door het hele lichaam.

Ze staat nog steeds op de wei met graasmasker, ‘s nachts op stal met hooi. Vooralsnog ben ik blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en dat ik haar niet op stal of de paddock heb gezet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:56

capopjekop schreef:
Is ze al eens getest op cushing? Snel dun worden was voor mij reden om m'n welsh te laten checken op cushing. Overigens heeft nu testen niet zoveel zin. Door de pijn en de bijkomende stress kun je een valsposieve uitslag krijgen.

Even dit stukje geknipt: je had dik gelijk capopjekop! Pony was eigenlijk helemaal van de pijnstilling af dus konden testen. 244 was de prachtige uitslag -O- .
Vandaag dus gelijk medicatie opgehaald.
Vreemd genoeg vind ik het heel fijn dat dit er nu uit gekomen is. Het was voor iedereen een raadsel hoe ze zo hoefbevangen geraakt was, ondanks ze echt geen gek voer gehad had en prachtig op gewicht was/ietsje slank.
We zijn nu -50kg ongeveer, ribben duidelijk te zien, maar dat is wel gestabiliseerd ondertussen. Dierenarts maakt zich geen zorgen dat we dat er wel weer aan krijgen als de medicatie goed ingesteld is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:47

Fijn dat je de oorzaak weet nu. Let je wel op dat je de medicatie heel rustig opbouwd? Dierenartsen willen soms nog wel te snel naar de einddosis gaan en dan kun je bijwerkingen krijgen.

Mijn pony is echt aan haar 2e jeugd begonnen sinds ze op de prascend staat. Hopelijk gaat die van jou er ook zo goed op

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:31

capopjekop schreef:
Fijn dat je de oorzaak weet nu. Let je wel op dat je de medicatie heel rustig opbouwd? Dierenartsen willen soms nog wel te snel naar de einddosis gaan en dan kun je bijwerkingen krijgen.

Mijn pony is echt aan haar 2e jeugd begonnen sinds ze op de prascend staat. Hopelijk gaat die van jou er ook zo goed op

Om eerlijk te zijn was ik van plan het advies van de dierenarts gewoon te volgen:
Ze weegt net wel/net niet 400kg. Advies is 1 maand 2x per dag 0.5 tablet van 1mg, na 1 maand mag ik het 1x per dag 1 tablet geven.
Is dat erg vlot? Of wel oké?

Deze dosis wil hij dan 3 maanden aanhouden, dan nogmaals bloedwaarde bepalen en daarop aanpassen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:50

Die van mij weegt ongeveer hetzelfde en stond op een halve pil. Op aanraden van mensen in het cushingtopic ben ik begonnen met 1/8e pil, toen 1/4 en uiteindelijk naar een halve gegaan. Als je te snel op bouwt heb je kans dat ze niet meer wil eten. Inmiddels heb ik Amber in samenspraak met de dierenarts terug gezet op 1/4 pil per dag. Met een halve wilde ze vrijwel niet meer eten. Nu doet ze het super.

Mss moet die van jou idd wel naar een hele toe. Maar ik zou zelf de stapjes wat kleiner maken

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:55

Hihi, ik heb dus net toen ik het opgehaald had een half uur naar de bijsluiter zitten staren omdat ik het vrij veel vond in 1 keer, maar toen bedacht dat mijn eigenwijze ik een keer moest luisteren naar het voorschrift.

Goed dat je het zegt, dan ga ik toch mijn gevoel wat meer volgen en rustiger opbouwen. Bedankt voor de tip :D

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:44

weten jullie misschien ook of je ppid medicatie ook om de dag kan geven zonder in te leveren op de werking? Bartje staat nu op een halve tablet pracsend per dag, maar eet heel slecht (lijkt me bijwerking?)
ik krijg de tabletten echter erg slecht in kwarten gebroken en bedacht toen dat ik misschien ook wel om de dag kan geven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:50

Heb je al een pillensnijder geprobeerd? Mijn pony krijgt 1/4e tablet en met de snijder gaat dat perfect.

Om de dag geven zou mijn keus niet zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:59

Wat ik kan vinden zou de halfwaardetijd iets meer dan 6 uur moeten zijn, dat betekend dat het na ongeveer 27 uur volledig uitgewerkt is(dat wordt langer met regelmatig geven, maar dan wil je wel binnen 24 uur blijven)
Dus nee, om de dag is dan een slecht idee.

Pergoquin is in 4e te delen, misschien is dat een optie?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:43

Ik weet niet of voor paarden medicatie hetzelfde telt als mensen. Maar als de pil geen breuklijn heeft, zou je hem officieel niet in een half of kwart moeten mogen snijden. Je weet dan namelijk niet of er in dat halfje of kwartje de juiste hoeveelheid medicatie zit. Kan zijn dat je dan de ene dag over doseert en de andere dag te weinig geeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:02

Oh dat is interessant. De prascend heeft een breuklijn in de midden. Dam zou je volgens jouw theorie geen 1/4 mogen geven.

Ik doe dat zelf wel al jaren zo en klinisch doet m'n pony het er geweldig op. Dus in die zin lijkt ze geen last te hebben hiervan

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:13

Pergoquin heeft idd 4 lijnen, dus die zijn makkelijk te breken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:17

Heftig, Berdien, en tegelijkertijd interessant om te zien.
Ik hoop dat ze vandaag ook nog goed loopt.

Smurffie, fijn dat je nu een diagnose hebt waar je gericht voor kunt behandelen.

Hier gaat alles nog steeds goed, geen terugval mee gehad en ik heb het paardje dat halverwege augustus ineens stokkreupel was, gisteren voor het eerst voorzichtig aan het werk gezet.
Dit ging heel erg goed, al merkte ik aan het eind toe dat er nog iets van onregelmatigheid aanwezig was.
Dus ze krijgt nog wat langer rust en ik zal haar binnenkort weer even bekappen, want dat is ook wel weer nodig.

Wat hier een enorm verschil heeft gemaakt, is het overstappen op hooi met weinig suiker.
Dit jaar vrij laat kunnen hooien en daardoor wat grof, stengelig hooi met weinig suiker geoogst.
Ik heb nog nooit zulke soepele manenkammen gevoeld bij ze.
Nu weet ik dat niet iedereen zelf kan kiezen wat voor hooi ze voeren, maar als je de kans hebt, zou ik daar absoluut naar kijken, want het maakt het hele paarden houden zoveel makkelijker.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:29

capopjekop schreef:
Heb je al een pillensnijder geprobeerd? Mijn pony krijgt 1/4e tablet en met de snijder gaat dat perfect.

Om de dag geven zou mijn keus niet zijn.

helemaal niet aan gedacht dat die dingen bestonden, dank je wel voor de tip, ik ga er vandaag nog een halen!
superbedankt!