[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:01

ohjajoh6 schreef:
Ik vraag mij daar iets over af eigenlijk: Want heeft het zin/nut om voorverpakt hooi te weken? Als je er dus suikers uit wilt weken? Dit ivm het fermentatie proces?

Geen idee, ik voer niks verpakt :D Maar lijkt mij wel dat je er dan een lekker zooitje van gaat maken als dat ook nog eens wat in water gelegen heeft :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:14

@ MaggiieTommy bij mij gaan de alarmbellen echt rinkelen bij kuil (mijn pony is in de winter hb geworden, dus van kuil), maar wat wordt gezegd: je hebt kuil en je hebt kuil. Er zit een groot verschil tussen. Hoe droger hoe beter. Ik ben voor een positieve verandering (wat hooi/kuil/betreft), maar natuurlijk zou je het kunnen proberen (rustig opbouwend).

Die keus is aan jou en je moet doen waar jij je goed bij voelt en waarvan je denkt dat t (uiteindelijk) het beste is voor je paardje. Ik vond elke voerverandering spannend (ben ook veel gewisseld van stal na zn hb), maar het is goed gegaan, ook met weidegang.

Het kan goed gaan. Goed in de gaten houden, zodat je het snel genoeg ziet als het niet goed gaat.

Ninx

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:30

Checken jullie overigens nog steeds iedere dag de digitale pols (of het ontbreken daarvan) of kijken jullie voornamelijk naar hoe ze lopen?

De mijne heeft al in geen eeuwigheid gras gehad. Maar heeft toch nog wat bubbels/strepen in haar nek....
Wellicht afvalstoffen die nog afgevoerd moeten worden? Komt dat jullie bekend voor?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:50

Ik hield (en hou) vooral zn lopen in de gaten. Mijn pony blijft vetpockets op zn rug houden. Soms wat minder, soms wat meer, maar dat is eigenlijk nooit weggeweest (en is nu 5 jaar geleden bijna). Je zou nog een detoxkuur (druppeltjes) kunnen proberen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:14

Detox kan nooit kwaad na alle medicatie natuurlijk.... Toch maar even een flesje bestellen. Voor nu snijd ik ook veel brandnetels.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:59

Ik kijk ook vooral naar hoe ze loopt,
en als ze ook maar iets onregelmatig loopt, gaat ze meteen van de wei af :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:08

ik checkte elke ochtend 7 jaar lang de dikte van de manenkam, de stevigheid, de pols in de koot en de temperatuur van de hoeven. Als iets negatief veranderd was, liet in haar die dag in de paddock of maar een uurtje naar buiten.
Nu Image er niet meer is, word ik weer langzaam meer onBEVANGEN en zet ik de paarden buiten zonder te voelen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:10

Marieke_K schreef:
@MeggiieTommy: kan je het kuil niet eerst laten testen op samenstelling door je DA? En als het eventueel te risicovol is dat je zelf hooi voert?

Testen kan ik navragen. Zelf hooi voeren niet. Dat zou betekenen dat ze overdag alsnog niet naar buiten kan. Ze staan met z'n alle buiten en krijgen daar twee keer kuil gevoerd.

Verder heeft de eigenaar van de stalling gezegd dat het redelijk droog kuil is. Ik heb ook mijn veearts gebeld en die zij heeft aangeven dat ik het met opbouwen kan proberen.
Toch vind ik het erg spannend en kijk of ik hier al kan beginnen met opbouwen, scheelt een hoop gedoe.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:08

Tot nu toe komt Bart de zomer prima door in tegenstelling tot vorig jaar! Gelukkig maar.

Hopelijk gaat het met jullie paardjes ook goed.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:26

ilangok schreef:
Tot nu toe komt Bart de zomer prima door in tegenstelling tot vorig jaar! Gelukkig maar.

Hopelijk gaat het met jullie paardjes ook goed.

Fijn hoor, zo'n positief bericht over Bart. Wat een opluchting dat het al een tijd goed met hem gaat, super!

Hier ook een positieve periode, Djanna is bijna van de medicatie af en kan een paar uurtjes op de wei onder gunstige weersomstandigheden.
Een hele vooruitgang voor dr gehele gestel, vooral dr humeur is erop vooruit gegaan.

Vanavond voor het eerst een stapritje proberen met een half zakje bute, best spannend maar heb goede hoop aangezien ze met wandelen aan de hand mooi zuiver loopt en in de weide ook mooi regelmatig.
Als het goed blijft gaan is binnenkort ook dat halve zakje eraf.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:28

Echt top dat het beter gaat cissie!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:47

Fijne updates over Bart en Djanna !

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:09

mijn merrie is in mei licht bevangen geweest. Nu loopt ze weer prima maar wel veel gevoeliger dan voorheen. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Gevoelig loopt ze alleen op het harde, vroeger wilde ze altijd draven en harder en harder op het harde nu loopt ze op haar gemakje maar voor draf gaat ze liever de berm in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:18

Er zijn dus toch mensen die hun paarden een beetje durven te laten grazen? Wanneer zijn jullie dat eigenlijk gaan doen? Na hoeveel tijd 'klachtenvrij' zijn?

@ dobel: ik herken dat gevoeliger lopen wel. Ik ga nu toch maar aan het beslag, ik kan grint/ verhardingen maar lastig omzeilen namelijk...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:34

Mooie berichten!

Stef is nu, na bijna een jaar nog steeds gevoelig op het harde. Duurt ook nog wel even denk ik, de hoef is nog niet geheel vernieuwd.

Hij staat ook weer op de wei, dat gaat gelukkig goed :) hij is na 9 maanden klachtenvrij de wei weer op gegaan, eerst een half uur en dat uit gebouwd.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:30

Ik had het voornemen om weer voorzichtig weidegang te bieden als de medicatie volledig afgebouwd was.
Het herstel en de duur van de medicatie ging veel meer tijd in beslag nemen dan verwacht.
Op zich niet zo'n probleem want dan ik heb gewoon wat meer geduld, maar Djanna dr geduld raakte een beetje op.

Ze heeft het naar mijn idee erg goed gedaan 24/7 in de paddock met voor de nacht een maatje erbij.
Maar ze ging onlangs geregeld over de omheining heen.
Dan staat ze dus ongecontroleerd zonder dat ik precies weet hoelang ze daar al staat te vreten.
Staat ze er net of al uren?

Zelfs een draadje erbij heeft haar er niet van weerhouden om de sprong te maken, laatste keer was iemand erbij en heeft Godzijdank het draad los kunnen krijgen wat om dr achterbeen heen zat.
Andere optie is op stal, maar als ze ergens een bloedhekel aan heeft is het dat en in deze tijd van het jaar staat ze dan ook nog geïsoleerd aangezien de andere paarden op de wei staan.

Daarom maar eerder begonnen dan eigenlijk wijsheid is met weidegang en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed gaat.
Als ze bijvoorbeeld 2/3 uurtjes in de wei heeft mogen staan is ze de rest van de tijd rustig in de paddock.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:14

Ik heb iemand nodig met verstand van hooi, er is vorige week gemaaid en gisteren zijn er kleine baaltjes van gemaakt, 20 kilo zoiets. Moet dit hooi nog even liggen voordat ik het voer? Ik heb een paard en een pony met ppid en gevoelig voor hoefbevangenheod

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:27

Batlow schreef:
Ik heb iemand nodig met verstand van hooi, er is vorige week gemaaid en gisteren zijn er kleine baaltjes van gemaakt, 20 kilo zoiets. Moet dit hooi nog even liggen voordat ik het voer? Ik heb een paard en een pony met ppid en gevoelig voor hoefbevangenheod

Normaliter voor zover ik weet laten de meesten hooi 6 WK liggen.
Buiten het hele verhaal van cushing/ HB om.

Het hooi welke ik voer aan mn HB/ ir pony ligt minimaal 10/12 WK voor wat het waard is dan......

Bij aanvang van nieuwe verse balen meng ik enkele weken het oude hooi erdoorheen.
Beetje 50/50 en na een kleine maand zit ze dan volledig op het nieuwe hooi wat inmiddels alweer wat langer heeft kunnen rusten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:33

Ik heb wel nog oud hooi liggen. Maar ander halve baal (die zijn wel 37 kg). Komend weekend komen er nieuw grote balen die wat schraler zijn, ik moet dus even tot het weekend komen.. Ik weet niet of dat dan veel kwaad kan

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:38

Batlow schreef:
Ik heb wel nog oud hooi liggen. Maar ander halve baal (die zijn wel 37 kg). Komend weekend komen er nieuw grote balen die wat schraler zijn, ik moet dus even tot het weekend komen.. Ik weet niet of dat dan veel kwaad kan

Begrijp je vraag niet helemaal ben ik bang...

Bedoel je of het kwaad kan dan je paarden vrij snel overgaan op het verse hooi?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:53

Ja ik bedoel inderdaad of dat verse hooi kwaad kan voor mijn pony, hij heeft ppid en wel gevoelig voor hb.. Dan mix ik dat eventueel ook met mijn oude hooi..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:38

Zelf zou ik hooi van 1 of 2 wk oud niet voeren, maar dat vind ik dan.
Zelfs mijn gezonde paarden krijgen dat niet....

Als je de mogelijkheid hebt om te mengen zou ik dat doen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:47

Ninx schreef:
Er zijn dus toch mensen die hun paarden een beetje durven te laten grazen? Wanneer zijn jullie dat eigenlijk gaan doen? Na hoeveel tijd 'klachtenvrij' zijn?

@ dobel: ik herken dat gevoeliger lopen wel. Ik ga nu toch maar aan het beslag, ik kan grint/ verhardingen maar lastig omzeilen namelijk...

De DA was het met me eens dat Sabina dit keer niet van het gras hoefbevangen is geworden.
Dus toen ze weer een beetje normaal liep, heb ik haar weer bij de anderen gezet, want ze stonden al op een stuk waar bijna geen gras meer stond.

Daarnaast staan mijn pony's altijd op een stuk wei met gras wat al zo is afgegrazen dat er bijna niets meer staat.

Vandaag heb ik Sabina voor het eerst weer een galopje zien doen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:57

Hooi moet minimaal 6 weken liggen om te besterven. Plantjes als de boterbloem zijn dan niet meer schadelijk. Ik zou kijken of je bij iemand in de buurt een pak kunt overnemen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:05

Ja ik ga het niet doen, ik heb iemand anders die er een paar kan afgooien dus ga ik die gebruiken.

Heb je toevallig ook verstand van in plastic verpakt en open balen? De buren hebben grote balen, dit is eigenlijk gewoon hooi maar dit pakken ze in omdat er niet echt veel overdekte opslag is. Zit er nu wel verschil in? verpakt en niet verpakt? Wel evenlang gedroogd?