Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:49

Gisteren is de fysio geweest en ze wist niet wat ze zag. Ze zei: je hebt toch een bepaald beeld van een paard (door filmpjes die ik een paar maanden geleden heb gestuurd), en nu zie ik haar in het echt lopen. Ik sta er echt van te kijken hoe goed ze loopt. Wauw, wat een verschil. Ze was zo tevreden dat ze niet eens hoefde te behandelen. Ik kan dus nu officieel wel zeggen dat de blessuretijd van mijn paard, na 11 maanden, erop zit!! Ik ga dit topic dus verlaten *\o/* . Ik wil iedereen succes met de blessures wensen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:07

Ik meld mij! Peesblessure bij m'n fjord, typisch een banaan op dr pees...
tegen de zwelling hielp aznijnbandages heel goed vorige week, verder traumeelgel, koelen, Msm, peescompositum vd groene os en groene klei, drukdruk ermee!
Toen de zwelling eraf was, zag het er wel stukken beter af, helaas was ze dr kleine weitje zat en kwam ze steeds door t draad, waarschijnlijk door alle vliegen...maar even in de grote wei gelaten, hopelijk blijft ze dan rustiger...
Maar ik volg dus hierzo! Hopelijk niet te lang ;)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:21

Wat fijn Supervixen!! Gefeliciteerd! *\o/* :)F

AmFe, zo'n emmer met lijm werkt ook erg goed en is een heel stuk goedkoper! Maar ze blijven (met zo'n bal en zo'n emmer) toch altijd dazen om zich heen houden. Het is wel minder iig.

Helaas welkom Lucia!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:48

Idd helaas welkom Lucia, lastig he om ze rustig te houden? Wanneer mag je een echo laten maken?

Die van mij heb ik vandaag voor het eerst met de concord leader gestapt op het erf. Dat ging op zich wel redelijk, moet er nu zelf nog wat handiger mee worden ☺ hij liep iig niet meer te stuiteren. Zijn been is vaak na een paar meter weer netjes dun, ben ik wel heel blij mee. Nu aftellen naar 15 juli!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:03

Mette schreef:
Wat fijn Supervixen!! Gefeliciteerd! *\o/* :)F

AmFe, zo'n emmer met lijm werkt ook erg goed en is een heel stuk goedkoper! Maar ze blijven (met zo'n bal en zo'n emmer) toch altijd dazen om zich heen houden. Het is wel minder iig.

Helaas welkom Lucia!

Dank je!! Ga idd toch maar met emmers met lijm doen. Het is allemaal al duur genoeg!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:40

Zag dat ze bij de paardendrogist de lijm verkopen. Dan hoef je alleen nog maar een paar emmers te halen en ben je klaar.

Hier gelukig maar hooguit 10 dazen per jaar. Wel veel mugjes enz.

@niekkje gelukkig blijft hij nou rustiger. Heb er ook wel eens voor gekeken. Zag er wel goed uit.

Hier op het gemakje aan het opbouwenm zit nou op 2x 5 min draven maar dat is hier best een opgave met zoveel stoplichten en kruispunten. Rij der nou ook vrij regelmatig in de bak dat verdraagt der been iets beter. Ze begint weer wat spieren te krijgen zadel past niet super meer. Gelukig over 2 weken al afspraak bij zadelmaker en pakt hij haar ook mee.

Andere paard heeft nou elke x linksachter een iets gevuld been. Loopt niet kreupel of iets maar roch elke keer loopt het been iets vol(ook lastig te zien met al dat behang) hou het maar even goed in de gaten en anders kan hij volgende keer ook mee naar de kliniek

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:13

nnniekje schreef:
Fijn inderdaad Woestein dat het de goede kant op gaat! Stap je dan echt een uur over het asfalt of ook in de bak?

Ja ben er erg blij mee!
Stap nu 25 minuten over het asfalt (fietspad) , mogen enkel in de bak indien hij net gesleept is.
Euwe vindt het wel weer heerlijk om er op uit te gaan en kijkt zijn ogen uit!
Terug weg is wel een stuk sneller als heen... maarja kan ik hem mooi werken aan de hand en recht stellen, voorwaarts is hij dan wel!

Concord leader goede verhalen over gehoord.

Super Supervixen!
Succes ermee!!

Helaas welkom Lucia!

Draaf je dan ook op het harde ikke ?
Fijn dat er meer spieren komen!
Zie er zelf wel beetje tegenop om straks (over week of 8) er weer op te moeten en dan gelijk buiten...
Meneer is best wel een niet relaxte Fries...
Moeten geen ongelukken hebben...

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:27

Ja snap ik Woestein, ik zit nu ook al na te denken hoe ik dat straks moet doen als ik er weer op mag. Voor de blessure longeerde ik hem altijd 10 minuten voor ik er überhaupt veilig op kon, dus ben wel bang dat dit straks wel een probleem gaat worden..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:33

Wij zijn vandaag terug geweest voor een nieuwe echo. Helaas weinig resultaat. Ze heeft een bult ontwikkeld op de plek waar de pees moet aangroeien en die drukt daar precies op. In de bult zat bloed (gelukkig) en er is antibiotica en onstekingsremmers ingespoten. Over 3 weken weer terug, hopelijk dan meer resultaat.

Wat fijn Woestein! Hopelijk kan je er straks ook veilig weer op!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:34

He balen mette :(:) hopelijk is het over drie weken beter.

Wij mogen 25 min iedere dag stappen onder het zadel :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:03

@woestein ja draaf gewoon op het harde daardoor word de pees uitgehard. Bij mn fries stapte ik zo op en ree ermee weg. Deze heb ik de eerste weken toch wel een streepje kalmeringsmiddel gegeven en dat ging ook vrij goed. Kan ze ook mee naast de fiets nemen(helaas heb ik nou even geen fiets) maar dan is ze erg braaf.

@ mette oei dat is balen. Hopelijk trekt het nou snel weg.

@somebitch oww heerlijk. Het begin is er dan alweer

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:53

Mette wat vervelend!

Some bitch he wat fijn!

Ik vandaag ook weer voor het eerst ohz gestapt. Ging aldoor zonder zadel. Mag een klein beetje draven en verder 20min stappen. Ad hand of onder het zadel.
Rij en loop alleen over de weg.

Afbeelding
Vosje is de mijne

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:09

Ja wel blij mee :)

Maar het herstel gaat toch wel langzamer als twee jaar geleden, al was die blessure natuurlijk wel anders (tenminste wel aan het checkligament maar verschil zal er altijd zijn)..

Maar ach maakt ook niet uit :) Over zes weken mag er weer gekeken worden hoe het gaat. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:33

Bedankt allemaal! Het been blijft nu al een paar dagen mooi dunner. Ik vroeg me wel wat af. Somebitch< jij hebt je paard ook laten inspuiten met ontstekingsremmers toch? En ik dacht onthouden te hebben dat jij producten van back on track gebruikt. Heb jij die ook gebruikt met de ontstekingsremmers? Kan dat gewoon?

Heerlijke foto Sunshinee :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:56

Mette dat is fijn om te horen.
Mijn paard gaat best redelijk.
Nog steeds is het been dik maar dierenarts zegt dat dit gewoon heel veel tijd nodig heeft.
Dus we wachten rustig af.
Ze loopt in elk geval eindelijk niet meer kreupel!!!

Elke dag ren ik 2min met haar aan de hand. Goed voor mn eigen conditie ook hahah. Vanavond zonder zadel stukje gestapt buiten.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:00

Wat fijn Sunshinee!
Haha ja dat rennen is zeker goed voor je conditie! :D Ik kan niet wachten totdat wij dat weer mogen, voor haar blessure nam ik haar regelmatig mee voor een stuk hardlopen. Vind ze echt geweldig! Ook goed voor mijn tempo haha

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:38

Goed bezig hihih

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:39

Wat een brave paarden allemaal, jaloers!! Haha! Wat fijn zeg dat jullie zo kunnen revalideren. Als ik met die van mij gaat rennen springt hij me omver denk ik. Zaterdag hem nog even op zijn plek moeten zetten, hij begon na het rollen ineens te springen en naar me te trappen, even flink boos geworden en gisteren was hij weer braaf.

Nu zag ik alleen net op instagram dat ze gisteren een shetlander bij ons op stal in de bak hebben losgegooid en opgejaagd hebben.. Die van mij staat in zijn paddock naast de bak en heeft dus flink mee lopen dansen |( Vandaar dat gisteren zijn been waarschijnlijk iets dikker was..Baal er flink van, iedereen weet dat hij geblesseerd is, waarom houden ze er dan niet ff rekening mee.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:37

Niekje , rekening houden met blessure paarden kan nog al lastig zijn voor andere mensen op stal.. tot dat ze het zelf een keer krijgen.. ze weten echt niet wat een peesblessure inhoud.

En ontzettend balen van het been!!
En ook balen dat je niet zo rustig kan wandelen. Mijn paard is zooo braaf. Kan mn moeder die bang is voor paarden mee wandelen over de weg met verkeer en daarbij staat ze ook nog eens verder op boxrust.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:24

nnniekje schreef:
Wat een brave paarden allemaal, jaloers!! Haha! Wat fijn zeg dat jullie zo kunnen revalideren. Als ik met die van mij gaat rennen springt hij me omver denk ik. Zaterdag hem nog even op zijn plek moeten zetten, hij begon na het rollen ineens te springen en naar me te trappen, even flink boos geworden en gisteren was hij weer braaf.

Nu zag ik alleen net op instagram dat ze gisteren een shetlander bij ons op stal in de bak hebben losgegooid en opgejaagd hebben.. Die van mij staat in zijn paddock naast de bak en heeft dus flink mee lopen dansen |( Vandaar dat gisteren zijn been waarschijnlijk iets dikker was..Baal er flink van, iedereen weet dat hij geblesseerd is, waarom houden ze er dan niet ff rekening mee.

Verschrikkelijk is dat... Mijn paard schrok op onze stal over van. Viel zelfs twee keer languit op de stenen. Was echt niet meer te doen. dat zal echt niet hebben meegeholpen. Mede daarom ook naar een andere stal gegaan waar hij nu maanden dag en nacht op de wei staat. En straks blijven we lekker hier want die rust en kleinschaligheid doen hem echt goed! En weet zeker dat dat ook tot minder blessures leidt.. Misschien voor jou ook een idee een rustiger plekje te zoeken? Of valt het over het algemeen wel mee bij jullie?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:27

Hier op stal houden ze er wel rekening mee. We zijn dan wel maar met z'n drieën
... maar als zij hun paarden op het land op willen jagen wordt de mijne vastgehouden. Toen ze nog in de paddock stonden, werd er wel eens eentje weggehaald maar toen stond er altijd nog 1 paard naast of schuin tegenover. Helaas pikte mijn paard dit niet altijd en ging dan helemaal uit haar plaat. Dit was meestal rond binnenhaal tijd. Dus ik probeerde haar alle dagen als eerste binnen te zetten soms was dit al om 4 uur...

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:48

Ja normaal gesproken is het gewoon rustig, er staan hier maar 11 paarden, waaronder 8 pensionpaarden (en de meeste pensionklanten zijn volwassen mensen) en normaal gaat hij ook niet uit zijn stekker als er paarden in de bak lopen. Gisteravond was de shetlander er weer, toen liep ik naast de bak te stappen met hem. Heb hem er gewoon even naar laten kijken en later op stal even met die shet laten neuzen. Hoop dat hij er op deze manier een beetje aan went en het volgende keer niet meer de moeite vindt om uit zijn plaat te gaan.

Heb die meisjes gisteren ook even beleefd verteld dat hij echt rustig moet blijven en dat ik er al een hoop geld in heb gestoken en gevraagd of ze er rekening mee willen houden. Volgens mij snapte ze het wel gelukkig, maar vraag ook even aan de staleigenaar of ze er een beetje toezicht op willen houden. Blijven pubers natuurlijk!

Zijn been viel gisteren wel mee gelukkig, wel iets gevulder, maar qua omtrek kwam ik bij beide benen uit op 22,5 cm, dus is niet veel dikker. Kan ook aan de warmte hebben gelegen dat het wat gevulder was, hij had het ook echt warm. Stond helemaal te blazen toen ik aan kwam, maar toen ik hem mee naar binnen nam knapte hij gelijk weer op gelukkig.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:26

ja bij mijn paardje lijkt t peesje ook altijd dikker met warm weer, terwijl het bultje op de pees juist dunner is. Ik vind het moeilijk om niet de hele dag te voelen of het al minder wordt, hihi, maar daar wordt het natuurlijk niet minder van!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:28

Ja dat ken ik, tijdens het stappen voel ik tussendoor ook af en toe even of hij mooi dun wordt. Bij mijn paard is alleen de carpaalschede overvuld ( geweest), dus niet echt een bultje.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:53

@nniekje oei dat was wel even balen. Hopelijj houden ze er voortaan beetje rekening mee.

Dat voelen blijf je nog heeeeel lang houden. Bij mn fries kon ik het altijd lastig zien dus stond aantal x per dag zn benen te voelen. En nou nog steeds minimaal 1x per dag.
Andere zie je het gelukig beter maar die heeft ook last van galleb/dikke benen dus dan vind k het nog lastig.

Pff vanavond weer 5jaar ouder geworden kwam op stal aan zie ik bloed en rood op der peesbeen zitten. Ik hartverzakking(dit paard kan geen normale wondjes hebben de vorige liep het net goed af na 2 aderlijke bloedinge) dus ik der vastgezet tondeuse gepakt en maar even kaal geschoren. Bleek het een mega schaafwond te zijn. Fieuw gelukig maar. Maar even schoongemaakt en sudocreme opgesmeerd bloeden was al gestopt.en rest vd avond maar vrij gegeven om te voorkomen dat het toch weer ging bloede