[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:22

Ik volg hier ook mee.

Mijn Shetlander Sabina is sinds een poosje weer hoefbevangen.
Ze is dit al vaker geweest, maar dat was altijd alleen licht hoefbevangen door een teveel aan gras.
Sinds ze van mij is hebben we altijd enorm goed opgelet wat ze eet.

Sinds maart vond ik haar al niet helemaal lekker lopen, maar ook niet zo ernstig dat er meteen een DA moest komen.
Dus toen de hoefsmid een maand later kwam heb ik meteen gevraagd of ze hoefbevangen was. Nee, niet hoefbevangen.

De week daarna kwam de DA om naar een andere pony te kijken. Meteen maar gevraagd of Sabina misschien hoefbevangen was. Nee, ze was niet hoefbevangen.

Een week later kon ze bijna geen stap meer verzetten. DA gebeld.
Ze is hoefbevangen...

Ze heeft pijnstillers en ontstekingsremmers gehad, en nu staat ze alleen op pijnstillers.

gerlindie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:21

Trouwens, weet iemand of je butagran met water/appelmoes kan mengen?
De DA had gezegd dat je het het makkelijkst op een broodje kan doen, maar ze eet het echt niet op.
Nu heb ik het vandaag met brood en appelstroop geprobeerd, maar dat eet ze ook niet.

Als ik het zou kunnen mengen zou ik het gewoon met een wormenspuit doen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:32

gerlindie schreef:
Trouwens, weet iemand of je butagran met water/appelmoes kan mengen?
De DA had gezegd dat je het het makkelijkst op een broodje kan doen, maar ze eet het echt niet op.
Nu heb ik het vandaag met brood en appelstroop geprobeerd, maar dat eet ze ook niet.

Als ik het zou kunnen mengen zou ik het gewoon met een wormenspuit doen

Je kunt het mengen, ik geef het over het dagelijkse voer met water.
Heb het een tijdje met water in een spuitje gedaan zodat ik zeker wist dat ze alles binnen kreeg.
Nu ze ander smakelijker voer krijgt kan ik het ook over het voer geven.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:41

Ik weet niet of je het kunt mengen, dus daar zeg ik niks over. Wel kun je het dan misschien beter mengen met appelazijn ipv appelmoes/water? Is al vloeibaar, mijn pony vond t heerlijk en de geur/smaak overheerst alles.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:48

Wat ik deed, was butagran mengen met beetje water en dat in haar mond spuiten. Alle andere opties faalden nl. :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:49

Bedankt allemaal!

Met een spuitje moet het lukken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:32

Fluctueert de mate waarin jullie pols voelen ook? Het was dagen nagenoeg weg, nu heb ik een stukje gewandeld en is het weer erger....
Het kan er ook aan liggen dat ik de schoenen heb uitgetrokken gisteren. Ze was namelijk bevangen na het bekappen, en ik had het vermoeden dat ze ook te kort staat en dat daar ook veel ongemak vandaan komt... :-/
Wellicht dus ook iets toegenomen pols door teveel druk op de zool?! Zeg maar wat hoor....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:10

Of simpelweg door de beweging. Als jij beweegt gaat je hart ook sneller kloppen en je bloed sneller stromen. Ik vind zelf na jarenlange ervaring met hb alleen zware pulsatie een graadmeter. Hoefschoenen zijn fijn, geven sowieso vaak verlichting, ook als de oorzaak ergens anders ligt dan in te kort bekappen. Ik liet ze zelfs vaak in de paddock aan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:48

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:39

Hoi allemaal,

Normaal lees ik altijd stil mee maar nu heb ik zelf toch een vraag. Mijn shetlander is vorig jaar hoefbevangen geweest. Dierenarts en hoefsmid erbij, paddock op en medicijnen. Na 2 weken liep hij weer perfect. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ik ben erg alert (geworden). Mijn Shetlander staat (na lang opbouwen) inmiddels dagelijks ong. 8 uur op het gras (alleen als fructaan het toelaat) de rest op de paddock. Vandaag toen ik hem de wei op wilde laten (ik voel altijd goed aan zijn hoeven en laat hem even lopen en draaien enz.) waren zijn voorhoeven warmer dan zijn achterhoeven. Achterhoeven waren vrij koel (niet zo lauw als ik ze gewend bent) en zijn voorhoefjes warmer. Best een stukje warmer dan ik gewend ben, maar niet heet. Kon geen pulsatie voelen en hij liep prima (ook draaien ging goed). Vandaag heb ik hem voor de zekerheid niet laten grazen, wil hem niet nog een keer in zoveel pijn zien!

Mijn vraag is nu, iemand ervaring hiermee? Heb nog even gewacht met het bellen van de dierenarts/hoefsmid aangezien hij prima liep. Vanavond was er nog geen verandering in temp maar liep nog steeds prima (draaien en ook in draf enz prima). Ik hou het goed in de gaten en als ik geen vooruitgang zie bel ik morgen de dierenarts voor advies. Maar misschien hebben jullie hier ook bepaalde gedachten over? Ik hoor het graag :)

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:05

Ik meng de medicijnen altijd met olvarit wortel, daar zit nog minder suiker in dan appelmoes. Met dat mengsel vul ik een oude spuit. En dat spuit in in haar mond.

Hier inmiddels al 7 weken aan de bute en sinds dinsdag speciaal beslag maar nog geen vebetering. (HB komt door Cushing dus krijgt nu de dubbele dosis roze pilletjes).

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:18

Nandos schreef:
Hoi allemaal,

Normaal lees ik altijd stil mee maar nu heb ik zelf toch een vraag. Mijn shetlander is vorig jaar hoefbevangen geweest. Dierenarts en hoefsmid erbij, paddock op en medicijnen. Na 2 weken liep hij weer perfect. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ik ben erg alert (geworden). Mijn Shetlander staat (na lang opbouwen) inmiddels dagelijks ong. 8 uur op het gras (alleen als fructaan het toelaat) de rest op de paddock. Vandaag toen ik hem de wei op wilde laten (ik voel altijd goed aan zijn hoeven en laat hem even lopen en draaien enz.) waren zijn voorhoeven warmer dan zijn achterhoeven. Achterhoeven waren vrij koel (niet zo lauw als ik ze gewend bent) en zijn voorhoefjes warmer. Best een stukje warmer dan ik gewend ben, maar niet heet. Kon geen pulsatie voelen en hij liep prima (ook draaien ging goed). Vandaag heb ik hem voor de zekerheid niet laten grazen, wil hem niet nog een keer in zoveel pijn zien!

Mijn vraag is nu, iemand ervaring hiermee? Heb nog even gewacht met het bellen van de dierenarts/hoefsmid aangezien hij prima liep. Vanavond was er nog geen verandering in temp maar liep nog steeds prima (draaien en ook in draf enz prima). Ik hou het goed in de gaten en als ik geen vooruitgang zie bel ik morgen de dierenarts voor advies. Maar misschien hebben jullie hier ook bepaalde gedachten over? Ik hoor het graag :)

Als je 't niet vertrouwt lekker een poosje van de wei houden, kan nooit geen kwaad en voorkomen is altijd beter dan genezen!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:00

Even een vraagje.

Mijn haflinger is vorig jaar bevangen geweest, en inmiddels wel 100 kilo kwijt. Hij zit echt enorm goed in zijn vel en is heel fit.

Echter begint hij nu echt tè dun te worden. Hij staat wel weer op gras met in de avond een stukje gras erbij (strookbegrazing)

Ook heeft hij eigenlijk onbeperkt hooi, maar dit vind hij niet altijd lekker dus zal hier nooit teveel van eten. Ook krijgt hij 4 handjes marstall vito en nu inmiddels ook 3 handjes pavo speedibeet (ingewerkt)

Wat kan ik een hoefbevangen paard nou nog meer geven om aan te komen?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:03

Cushcare van Dodson & Horrell. Speciaal voor zulke gevallen, zoek het maar eens op. Mijn dame krijgt het ook en ziet er super uit :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:58

@flowq: misschien de speedibeet iets ophogen? Op zich is de marstall al een mooie aanvulling daarop.
Wellicht helpt dat beetje speedibeet extra om je paardje wat voller te krijgen?.

En nog een ego post tussendoor.
Onze Djanna gaat na een jaar lang tobben en worstelen ( laatste half jaar met voorzichtige vooruitgang) eindelijk als een speer vooruit.

Ze heeft zichzelf helaas een nieuwe kwaliteit eigen gemaakt en dat is springen.
De omheining van de paddock is momenteel een eitje voor dr, waardoor we haar regelmatig in de weide aantreffen bij de kudde.
Zelfs een paardje erbij in de paddock mag niet baaten.
Sinds gisteren de omheining springproof gemaakt, knappe dame als ze daar nog overheen komt...

Na overleg met de da besloten de bute in een sneller tempo te gaan afbouwen... Ze kreeg nog een half zakje per dag maar die wordt nu omgezet naar een half zakje om de dag en dan naar bute loos *\%/*
Eerder dan verwacht maar dergelijke acties zijn niet bevorderend voor dr herstel.....

Maar ik zie ondanks haar streken weer 100% mijn oude meisje terug.
Nog even en we kunnen de stapritjes gaan uitbreidden.

Eindelijk!!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:14

Cissie wat een heerlijke update !!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:17

Goed nieuws Cissie!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:22

Goede update, cissie. Fijn!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:11

Hoihoi,

Ik had hier al eerder wat gepost.
Ik heb een haflinger die juni 2014 links voor heel erg Hoefbevanhen is geweest. Ze had een sinker. Rechts voor is helemaal prima. Ze staat nu al een jaaar op stal, ik kan niks anders vinden. Nu heb ik misschien een stal gevonden, waar ze overdag naar buiten kan op een verhard plein. Alleen er wordt kuil gevoerd.
Mijn vraag is of dat kan met haar hoefbevangenheid?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:26

Bedankt liesje en cissie,

en cissie, super fijn dat het beter gaat :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:29

Fijn dat positieve bericht cissie!

@ MeggiieTommy Ik zou dat niet doen. Ik snap dat je haar graag op een plekje wilt waar ze naar buiten komt, maar een voer verandering blijft altijd een risico, dus dan moet het wel een positieve voerverandering zijn. Of is er ook de mogelijkheid dat ze hooi krijgt?

Ze staat nu 24/7 binnen?

@ flowq Is het niet dat je zelf moet wennen aan het beeld van je slanke paard? Dit had ik namelijk ook heel erg. Ik was al jaren gewend dat mijn mannetje nu eenmaal dik (dikker/dikst) was en toen hij netjes op gewicht was vond ik hem dun... Nu (5 jaar later..) ben ik pas een beetje gewend aan een slanke pony ;-) Je zegt zelf dat hij genoeg energie heeft en lekker in zijn vel zit, dan zou ik persoonlijk niks veranderen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:46

flavlip schreef:
Fijn dat positieve bericht cissie!

@ MeggiieTommy Ik zou dat niet doen. Ik snap dat je haar graag op een plekje wilt waar ze naar buiten komt, maar een voer verandering blijft altijd een risico, dus dan moet het wel een positieve voerverandering zijn. Of is er ook de mogelijkheid dat ze hooi krijgt?

Ze staat nu 24/7 binnen?

Ja, helaas wel. Het is eventueel wel mogelijk, maar ze staan overdag buiten, waar ze kuil gevoerd krijgen dus ze kan er altijd bij.
Het kuil is wel redelijk droog, maakt dat wat uit? Zou het ook niet kunnen met opbouwen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:58

@MeggiieTommy: kan je het kuil niet eerst laten testen op samenstelling door je DA? En als het eventueel te risicovol is dat je zelf hooi voert?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:33

MeggiieTommy schreef:
Hoihoi,

Ik had hier al eerder wat gepost.
Ik heb een haflinger die juni 2014 links voor heel erg Hoefbevanhen is geweest. Ze had een sinker. Rechts voor is helemaal prima. Ze staat nu al een jaaar op stal, ik kan niks anders vinden. Nu heb ik misschien een stal gevonden, waar ze overdag naar buiten kan op een verhard plein. Alleen er wordt kuil gevoerd.
Mijn vraag is of dat kan met haar hoefbevangenheid?

Je hebt kuil en kuil. Als het echt koeienkuil is NIET doen, je hebt ook hooi dat verpakt wordt in dezelfde soort plastic balen, dat is meestal niet zo'n punt, als het maar arm hooi is van bijv. natuurland en niet van diezelfde vette koeienweide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:00

Ik vraag mij daar iets over af eigenlijk: Want heeft het zin/nut om voorverpakt hooi te weken? Als je er dus suikers uit wilt weken? Dit ivm het fermentatie proces?