Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:44

Wel snel al na een maand weer een controle scan. Of ???

nnniekje

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:26

Ja dan zit er 5 weken tussen. Ik mocht ook nog even wachten maar wil zelf graag weten waar ik aan toe ben.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:49

Mijn paard heeft alleen toen het net ontstond een injectie met ontstekingsremmer gehad. Daarna niet meer. Geloof ook niet dat dat echt helpt. Denk dat het lichaam het zelf moet oplossen.

Mijn paard staat inmiddels een aantal weken dag en nacht buiten. Hij vindt het helemaal geweldig! Hij voelt zich helemaal paard, geniet enorm en is relaxter dan ooit. Heerlijk paard zijn en lekker gras eten en tussen de andere paarden lopen. Na de eerste paar dagen heb ik hem niet meer zien rennen.
Als ik kom loopt hij fanatiek naar me toe, heeft hooguit tien minuutjes en is dan weer klaar en gaat het land weer in. Echt geweldig om te zien. Ik geloof echt dat dit het herstel van zijn pees enorm goed doet en had nooit kunnen verwachten dat hij het zo heerlijk zou vinden.
Ik kom zelf ook erg tot rust nu ik het wat los kan laten en zie dat hij het zo goed heeft. Ik laat hem mooi lopen zolang het weer het toe laat en dan zien we wel weer verder. Hij krijgt van mij alle tijd en denk en hoop dat het daarmee toch goed moet gaan komen.

Sterkte en succes allemaal nog!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:31

Ik hoor dus meer over het spuiten.
Maar ik stap dus al 4 maanden en na het wandelen en koelen wordt het echt niets dunner.
Ik ga wel even goed in overleg maandag..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:56

Hm kom net bij m'n paard vandaag en zie dat z'n kies weer opspeelt. Hij had een lichte kies wortel ontsteking wat op de foto's weg leek te zijn na meerdere AB kuren.
Zou toch wel erg sneu zijn voor hem als die kies roet in het eten gooit en hij alsnog straks van de wei af moet om die kies er uit te laten halen..
De dierenarts wil nog afwachten. Dus ik hoop dat z'n lichaam het zelf nog aan kan pakken.
Iemand nog een idee wat ik ter ondersteuning nog zou kunnen doen of geven?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:24

He jak wat vervelend! Sterkte voor je paardje!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:33

Sunshinee schreef:

Geloof dat ik maandag maar de foto's opvraag en naar men. Broeze in Winterswijk stuur voor zijn mening. Misschien kunnen we nog wat anders proberen en anders er toch maar naartoe. Even een onderbreking dan en dan verder herstellen.. Zo sneu voor hem, het lijkt nooit op te houden. Maar wil hem ook niet met pijn laten lopen en risico lopen dat t uitbreid of iets dergelijks. Zucht.....

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:35

AmFe schreef:
Sunshinee schreef:

Geloof dat ik maandag maar de foto's opvraag en naar men. Broeze in Winterswijk stuur voor zijn mening. Misschien kunnen we nog wat anders proberen en anders er toch maar naartoe. Even een onderbreking dan en dan verder herstellen.. Zo sneu voor hem, het lijkt nooit op te houden. Maar wil hem ook niet met pijn laten lopen en risico lopen dat t uitbreid of iets dergelijks. Zucht.....

Sterkte AmFe wat meer dan vervelend, beterschap

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:24

Sterkte, wat vervelend he! Die van mij is zaterdag gevallen tijdens het stappen over de weg, gelukkig wel in de berm.. Bij de buren werden net de paarden binnen gehaald toen we daar voorbij liepen, en toen ging hij zo over de zeik dat hij zo hoog steigerde dat hij zijn evenwicht verloor en door zijn achterbenen zakte. |( Ik zie er gelukkig verder niks aan..

Dat durf ik dus voorlopig niet meer, de komende tijd maar gewoon op het eigen erf stappen, nadeel is dan wel dat ik veel moet draaien.

Hoe houden jullie ze rustig met stappen? ik heb gehoord dat Vetranquil niet zo goed is voor de lever. Hij staat wel op kalmerende kruiden van Wendal van de Paardendrogist, maar ik heb het idee dat dat niet zo goed helpt voor mijn gefrustreerde puber.. Ook krijgt hij nu een beetje brok van Horsemolen, waar bovendien vooral vezels en vitamine inzitten.

Daarnaast komt hij gewoon elke dag buiten, dus het is niet zo dat hij alleen maar op stal staat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:36

Die van mij is best rustig met stappen als er geen aanleiding is om ergens van te schrikken iig want anders gaat hij compleet uit zijn dak :+

Dus ik stap sochtends om 5:15 uur dan is er nog niemand en savonds rond 7 is het bij ons ook altijd rustig.

Hij werd met de boxrust wel druk na een aantal weken daarom heb ik hem nu weer op een kleine paddock staan. :j

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:52

Dat is wel heel prettig! Die van mij maakt zich heel snel druk om dingen en kan dan echt ontploffen. Als hij niet rustiger wordt dan toch nog maar een paar weken op de vetranquil, het moet wel veilig blijven.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:06

Heb je magnesium al geprobeerd? Of een paar keer die gel gebruiken? Ben de naam even kwijt..
Die van mij heeft af en toe van die dagen, dan is het ook een en al spanning. En de volgende dag kan ze los naast me mee lopen.. :?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:22

Ik heb ook een tijdje een tijdbom bijgehad met stappen. Geef nou magnesium van synovium bij en dat is echt dag en nacht verschil. Als ze echt rillerig is heb ik nog een spuit relaxnogiets van de da gehad dat is 1 streepje en ze loopt braaf mee.

Hopelijk blijft de schade wel meevallen. Is toch schrikken sls ze met zon smak naar de gond gaan

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:08

Magnesium voeren kan ik inderdaad ook nog proberen. Ben ook wel benieuwd welke gels jullie geven.

Ja dat vallen was echt eng, ik denk dat hij laatst in de stal ook gevallen is of heeft vastgelegen, toen zat hij helemaal onder de wondjes en bleef 's ochtends tijdens het voeren liggen. Toen was hij 1 dag iets rustiger, maar daarna weer als vanouds. Heb sowieso al met de fysio die hem lasert afgesproken dat zij hem een keer nakijkt voor ik er weer op mag.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:29

Oeii gevallen jakkes dat is eng!

Mijn dierenarts vandaag weer geweest.
Hij zei dat het dikke been, normaal was en gewoon tijd nodig heeft (wat ik ook hoopte!)
Ik moest haar eerst op het harde en daarna op het zachte longeren, ze liep hartstikke kreupel maar niet aan haar pees been, daar liep ze best goed op!! Ze staat op boxrust dus waarschijnlijk is ze zo stijf en haar spieren zo onactief dat ze nu zo kreupel loopt, de dierenarts zei dat ik me hier geen zorgen over hoefde te maken en als ze weer meer zou bewegen het helemaal goed zou komen daarmee.
Ze mag nu dan ook 20min stappen onder het zadel en verdeeld over die 20min 5min draven en langzaam aan opbouwen! Dus blij verrast.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:51

Hehe ik weet eindelijk de naam weer: Confidence EQ. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel positieve reacties over gelezen. :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:37

Mijn paard is ook een paar keer gevallen door zijn gekke drukke gedrag tijdens wandelen. En vervolgens vast gelegen in de stal waardoor ik na een peesontsteking plotseling met een gat in de pees zit. Dus pas maar goed op en neem op tijd de juiste maatregelen! Niet dat je het helemaal kunt voorkomen, maar toch....

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:04

Ik ga mijn pony donderdag weer ophalen, als het goed is is hij helemaal hersteld van zijn peesblesssure. Nu heb ik eigenlijk geen idee hoe ik moet gaan opbouwen en wat eventueel handig is om bij te voeren. Hebben jullie nog tips en tricks?

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:39

De volgende scan staat op 15 juli gepland tot die tijd maar gewoon op het erf stappen, als hij te druk is laat ik hem staan. Laat m wel elke dag als het droog is even rollen in de bak aan de longeerlijn dat heeft hij gewoon nodig. Beter dan 10 meter Door het zand dan rollen in de stal.

Been is wel mooi dun en niet warm, dus hoop dat we de goede kant op gaan.

Die confidence ken ik. Maar ook daar wordt hij niet rustiger van. Het is geen angst,maar hij is dan gewoon hysterisch en reageert op elk geluidje..

Tips voor opbouwen heb ik zo niet. Bij mijn vorige pony op gevoel gedaan. Nadat ik 30 min op straat mocht stappen af en toe een bosweggetje in gereden en daar af en toe een 20 meter gedraafd en soms klein stukje galop en dat zo opgebouwd tot dat ik weer af en toe rondje Door de bak durfde te stappen en daar later ook rondjes draf aan heb toegevoegd. Bij deze gaat dit lastiger worden. Durfde er voordat hij de blessure kreeg niet op zonder te longeren, dus dat wordt nog wat..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:22

Hmm dat is balen.. Dan zou ik toch gaan kijken naar vetranquil of iets anders in die hoek. En goed kijken naar wat je hem voert. Ik loop met mijn pony ook gewoon de bak door als zij wil rollen. Met stappen kan ik helaas niet snel bij een verharde weg komen dus stap ik over een zand/grind pad waarvan het grootste deel in de berm.

Fijn Damelza! Heb jij je pony op een revalidatie stal gezet? :) Ik heb ook (nog) geen tips voor je over het opbouwen. Qua voer zou ik niet teveel brok geven maar eens kijken naar een vitamine korrel en evt iets voor de pezen (MSM zwavel)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:32

Mette schreef:
Hmm dat is balen.. Dan zou ik toch gaan kijken naar vetranquil of iets anders in die hoek. En goed kijken naar wat je hem voert. Ik loop met mijn pony ook gewoon de bak door als zij wil rollen. Met stappen kan ik helaas niet snel bij een verharde weg komen dus stap ik over een zand/grind pad waarvan het grootste deel in de berm.

Fijn Damelza! Heb jij je pony op een revalidatie stal gezet? :) Ik heb ook (nog) geen tips voor je over het opbouwen. Qua voer zou ik niet teveel brok geven maar eens kijken naar een vitamine korrel en evt iets voor de pezen (MSM zwavel)

Hij heeft sinds september in een koppeltje van vier (2 ruinen, 2 merries) in een soort paddock paradise gestaan (groot zandstuk, twee weilanden, stuk bos en een schuilstal) :) echt een onwijs fijn plekje

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:56

Ik zou een scan laten maken en dan met de dierenarts een opbouwschema maken. Met stappen op het harde kun je natuurlijk wel alvast beginnen

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:12

Vandaag voor controle geweest.
Ze vonden dat hij een voorspoedig herstel toonde!
Wel bleek hij wat meer plekjes te hebben op de pees dan ik dacht...
Heeft nu bovenin van de tussenpees nog een klein plekje 4 en de overige zijn 3 en 3/2.
Klinisch was hij op het rechte stuk in draf goed en op de volte maakte een iets kortere pas met met zijn blessure been, maar niet kreupel of onregelmatig.
Mogen nu de komende 6 weken het stappen opbouwen naar een uur per dag en dan weer terug voor controle.
Zou zelfs over 4 weken er al weer op mogen maar wil eerst dat zijn rug weer wat sterker wordt, dus snel even in overleg met de fysio om een trainings schema te maken.
Ook nu bleek weer dat ik er op tijd bij bent geweest.
Was ik door blijven rijden dan hadden we waarschijnlijk vele malen langer onderweg geweest.

Hoe gaat het nu met je paardje AmFe?

Hier gelukkig een vrij rustig paard met stappen, al is hij wel wakker en heeft hij aL een paar keer een gekke bui gehad.
Heb er wel een longerhulp omheen zitten, gewoon aan het halster.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:29

Fijn inderdaad Woestein dat het de goede kant op gaat! Stap je dan echt een uur over het asfalt of ook in de bak?

Ik kreeg gisteren de tip van mijn fysio om een concord leader aan te schaffen. Gisteren gelijk een gevonden via marktplaats, dus hoop dat dat gaat helpen!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:33

Mijn paard heeft enorm veel last van vliegen en dazen. Ik wil een vliegendeken eigenlijk niet dag en nacht oplaten. Hebben jullie nog ideeën voor wat helpt? Bv zo'n dure dazenval van 150, scheelt dat echt veel?