[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:52

lolclub schreef:
@jccristina
Welkom terug ;)
bedankt voor het plaatsen van de tip naar dit voer, is het mogelijk om een foto van het product te plaatsen ?
(of ziet het er uit uit brok ?)

Dank je lolclub. Ik had er al eens een foto van gemaakt, hier komt ie:

Afbeelding

Het zijn gewoon brokjes maar wat minder glad en hard dan normaal. Dus soms heb je er wat poeder tussen maar dan maak ik het gewoon een beetje nat, ze vinden het hier gewoon lekker.

En wat betreft het meten van het gewicht; op een ander forum hadden we al eens eerder de verschillen vergeleken tussen het meten met een lint van pavo, de C&H formule en de paardenweegschaal. Daar zat behoorlijk veel verschil in, ik geloof dat het paars was met de weegschaal en de paarden daar waren volgens het meetlint zo rond de 50 kg zwaarder dan volgens de weegschaal. Ik had de formule en het pavo meetlint vergeleken en bij ons zat er volgens mij iets van 60 kg verschil in (dat het meetlint zwaarder aangeeft dan de formule). Ze zullen dat wel zo doen bij pavo zodat je minder snel onderdoseert bij het geven van een wormenkuur denk ik?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:55

mysa schreef:
2. Es d'r wond is voor de derde keer open, ondanks dat de hechtingen er nog in zitten. Maar..........ben erachter hoe dat komt, miss Tyra betrapt, die likt het open.

Bah met Tyra is dat schrikken, over de wond van Es kan ik je wel geruststellen hoop ik. Ik heb redelijk ervaring met wonden, vroeger op mijn werk wel hele erge meegemaakt. Een voorbeeld van een afgekeurd politiepaard zal ik nemen om te proberen uit te leggen waarom het niet zo erg is als een wond open blijft. Dat paard was aangereden door een trekker, een spier stomp doorgeslagen en een hele hoop hechtingen.
Ik was de verzorger maar had een weekend vrij, in dat weekend hebben ze de wond niet opengehouden en toen ik terugkwam hoefde je alleen maar te wijzen en de pus spoot eruit. Ik masseerde steeds de wond open en daardoor was er juist geen pus. De hechtingen zitten er nog in bij Es, maak je niet druk het is goed dat de wond open gelikt wordt. De wondranden zitten door de hechtingen bij elkaar. Tyra houdt de wond van Es netjes open zodat de troep er uit kan. Braaf paard!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 00:05

lolclub schreef:
@Jannepauli
Ik herhaal mijn vraag even die ik gister aan jou gesteld had, want die heb je vast gemist ;)

lolclub schreef:
@JP
Jij hebt ook het weeglint van D&H toch ?
Ik heb Hittie gemeten vanmiddag.
Hittie is 1.65 hoog en komt op 570 kilo

Ik vond dit wel een "nette" uitkomst, ik had haar zelf op 600 geschat.
Is de meting redelijk betrouwbaar en kwam jij veel anders uit met onderstaande weegmethode ?

http://i290.photobucket.com/albums/ll24 ... ungEMI.jpg

Wel gelezen maar vervolgens meteen weer vergeten :o
Ik gebruikte altijd de originele Carrol&Huntington om te meten: http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html en die was behoorlijk exact in vergelijking met de weegschaal van de Uni in Utrecht. Ik heb eigenlijk nog niet eraan gedacht om de D&H tape-uitkomst te vergelijken ermee. Zal ik binnenkort 's doen en laat het je weten.

Nado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:53

Janouk, wat ontzettend balen zeg. Doe je alles zo goed als je kan, en dan nog gaat het mis... Ik hoop dat de kreupelheid mee zal vallen de komende tijd. Knuffel voor jou en voor Image :(:)

Mysa, bagger dat Tyra ineens zo slecht liep, maar super dat ze met buut meteen al opknapt, vroeg erbij dus. Over wonden weet ik gelukkig niet veel, maar wat Esther zegt klinkt erg logisch. Ik hoop dat Es snel opknapt.

LC, wat gaaf dat je weer aan wedstrijden aan het denken bent! En idd, lekker kiezen voor zachte ondergrond, met jouw niveau krijg je meestal de beste bakken tijdens wedstrijden, toch ? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een foto met eerdergenoemde bruine setje :D

Karin, klinkt alsof er veel op je afgekomen is, ik duim voor je dat je pony er weer helemaal bovenop komt.

Met Nado gaat het zo-zo, hij is lang niet zo stijf meer als hij geweest is, maar op dat ene drafje na ook niet echt geweldig. Ik heb een afspraak om volgende week do naar Roosendaal te gaan, dan gaat hij op de foto en wordt naar aanleiding daarvan bekapt etc door een van beide broeders. Ik heb met mijn hs overlegd en hij durfte niet meer van de teen af te halen zonder foto. Teen is wel erg lang, en hielen beginnen ondergeschoven te raken. Hij loopt ook extreem hiel-teen, wat natuurlijk zijn beweging niet ten goede komt. Ik hoop van harte dat dit 'het' is, want het is toch wel een beetje de laatste optie. Als hij niet beter gaat lopen op zijn hoeven, dan wordt hij nooit soepeler in zijn lijf etc...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:24

Goed idee, Nado naar Roosendaal, ben erg benieuwd. Hiel/teen doet Tyra ook hoor, ene keer wat erger dan de andere keer. Grond is ook wel erg hard momenteel, dat maakt het ook erger hier.

Esther bedankt, heb je nog een vraag gepebeet.

JP: ik vind dat plaatje op het punt van de singel wat onduidelijk, meten ze nou op het hoogste punt van de schoft of net iets daarachter?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:48

Nét er achter - je meetlint loopt dus ietsje diagonaal

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:19

Karin_deB: Wat vervelend nieuws! Bah, dan kun je zien wat er allemaal kan gebeuren. Heel veel sterkte. Ben wel benieuwd naar foto's!

Janouk: Ohh.. wat rot zeg! Hopen inderdaad dat ze niet heel erg kreupel is!

Mysa: Hopelijk gaat ze snel weer vooruit! En vervelend van die wond, waar zit die wond?

Met onze pony gaat het iets beter. Maar waarschijnlijk komt dit door de pijnstillers. Toen ik haar gister in de box zette liep ze al iets minder voorzichtig, maar dat kunnen de pijnstillers dus zijn. Wij zitten er nu overna te denken om haar speciaal te laten beslaan, aangezien er niet echt vooruitgang in zit...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:51

Cisss schreef:
Mysa: Hopelijk gaat ze snel weer vooruit! En vervelend van die wond, waar zit die wond?

Ter hoogte van het pijpbeen.

Over de Hipro FM: dat heeft Tug mij een tijd geleden ook al aangeraden, ik was even gemakkelijk gaan doen en had Marstall Vito genomen, omdat ik daar makkelijker aan kan komen (is ook geen verkeerd voer trouwens) maar wil die Hipro toch hierna.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:47

update Image
Ze is erg gevoelig bij de korte wending uit haar box. Maar buiten stapt ze goed op de rechte lijn. In de wending is ze wel gevoelig. Maar niet zo erg dat ze echt kreupel is. Ze maakt een kortere pas. Ze hoeft niet op pijnstillers.

Ik heb haar net even laten draven om te zien hoe ze in draf liep.
}> en ze was stout. Want de haflinger stond hooi te eten in de andere hoek en mevrouw was niet van plan alleen te gaan draven, zonder de haflinger.
maar ik ben de baas ~~}>
dus ze moest. Ik heel voorzichtig draf zeggen en toen begon ze gericht te bokken naar me. ~~}>
ok, als je brutaal bent, dan hoef ik ook minder voorzichtig te zijn.
Ze liep vervolgens in draf met haar benen te gooien, dus rechtuit gaat het prima. Gelukkig maar. Ik heb wel even wat minder geslapen vannacht. :O door PLOS
Ik juich nog niet te vroeg, maar het is niet zo dramatisch. Morgen eens kijken hoe ze onder het zadel in stap loopt op de rechte lijn. Voorlopig even niet draven, maar staptraining is ook goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:26

Oh, dat klinkt toch al een stuk minder zorgwekkend, gelukkig joh!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:03

Das iig positief, gelukkig maar. Heerlijk als ze brutaal zijn :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:29

Fijn voor je Janouk!

Nado, hopelijk kan de smid in Roosendaal wat voor Nado betekenen. Succes donderdag.

Over brutaal gesproken, gister lag ik er zowat naast :+ .

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:53

Hoe zijn de ervaringen bij jullie eigenlijk met speciaal beslag bij hb paarden?
En moet er direct verbetering te zien zijn wanneer het goed is gedaan of moeten de paarden er soms ook erg aan wennen, dat het pas na een tijdje beter wordt? (er vanuitgaand dan dat de ontsteking niet meer actief was op het moment van beslaan, ik bedoel dus eigenlijk bij paarden die last blijven houden na de acute fase).

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:03

Die van mij liep er direct veel minder gevoelig mee weg! Hij liep niet gelijk hoe hij moet lopen, maar dat duurt volgens mij sozieso een hele tijd. (Bij mij in ieder geval wel haha)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:23

Mijn paard liep eigenlijk niet, was meer strompelen, met ijzer stukken beter, na 3 dagen 80% verbetering, na een week weer volledig normaal. Was niet echt in de acute fase, bij mij was het meer een dunne gevoelige zool, en dus op zand meer last.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:18

luve_roses, dus jouw paard had voornamelijk last van zijn dunne zolen, maar ook een kanteling of verzakking van het hoefbeentje? En wat voor ijzers zijn eronder gekomen?
En bij jou dan Tjee?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:28

@Mysa, allereerst: balen allemaal en hoop oprecht dat het snel beter gaat! Wat ik alleen niet helemaal snap is dat je een HBgevoelig paard met dit weer op het land zet... al is het maar een uurtje, het is vragen om moeilijkheden?!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:13

@Mysa
sterkte met Tyra, wat naar om te horen dat zelfs een uurtje wintergras al teveel is voor haar, is ze altijd zo gevoelig voor (te) veel suikers ?
Is Tyra ook IR getest ?
en wat slim van haar trouwens dat ze wond van haar vriendin schoon houd, zulke wonden kunnen lelijk gaat etteren als ze te snel dichtgroeien.

SpikyBlue schreef:
Joehoe! :wave:

Joehoe ! :wave: :D

@jccristina
Dank voor de foto van de Hipro brok ;) , weet je ook toevallig de samenstelling ?

je vraag over beslag:
Hittie stond in eerste instantie op heel gewoon beslag zonder extra's als zooltjes of kit, was niet nodig volgens de kliniek.
Dit beslag lag er al onder in de tijd dat de kanteling optrad en is bij het maken van de foto's er niet onderuit gehaald
Hit was ook niet echt kreupel trouwens, alleen een beetje onkant, pas op de foto zagen we wat er daadwerkelijk aan de hand was.

Toen de witte lijn breder was geworden merkte ik echter, dat tegen de tijd dat ze aan verleggen toe was, ze wat meer moeite had met over de toon komen,
ik heb toen in overleg met de HS equi-librium geprobeerd en dat bevalt uitstekend, sindsdien staat ze dus daarop..

Trouwens.. je woont op een steenworp afstand van mij, welke smid heb jij ? (mag per pb)

Jannepauli schreef:
Ik heb eigenlijk nog niet eraan gedacht om de D&H tape-uitkomst te vergelijken ermee. Zal ik binnenkort 's doen en laat het je weten.

oke, ik ben benieuwd ...

@Nado
Ik heb geen foto waar ik de set al aan heb, maar ik zal een foto laten maken als ik ooooooit weer op wedstrijd ga :o
effe offtopic, dit is het ongeveer maar dan met een creme rijbroek, plastron en donkerbruine laarzen ;) :
AfbeeldingAfbeelding

en ik wil je alvast heel veel succes wensen voor volgende week als je naar Roosendaal gaat.
Ik hoop echt dat het voor Nado een stuk verlichting gaat geven, heb je hem wel eerder op ijzers gehad ?

@Janouk
Blij om te horen dat het wat lijkt mee te vallen met Image, ik kan me voorstellen dat je er slecht van geslapen hebt (typisch kenmerk van PLOS) .

@Setteke
Kijk je wel uit !
straks kunnen jullie naast elkaar op de bank gaan zitten...
Dus Settie voelt zich fit , dat is wel een goed teken joh ;), wat gebeurde er ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:23

janouk@fijn dat immetje goed gaat!
Pablo heeft dat touwens ook,bij een bochtje de stal uit niet zuiver en rechtuit wel weer,geen idee wat dat is.
Nado,maak je foto's?Ben heel benieuwd!

Hier hebben ze vanavond voor de eerste keer 4f4 gehad.Het ziet eruit als lucerne brokjes,maar dan wat dikker en korter en het ruikt naar boerderij :D naar vroeger in mijn geheugen...koeienvoer ofzo?
Ben benieuwd!
Pablo kan het prima gebruiken,hij ziet er niet echt goed uit.Verhaart vreselijk,dus ik vermoed dat het daar aan ligt.
En naar mijn idee ook weer wat dunner....zal weer eens een foto plaatsen.
Gelukkig ziet Geerke er altijd goed uit,schrale troost ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:34

Ha, dan zou ik alvast maar klittenband gaan kopen voor aan je rijbroek
van F4F worden ze nogal ....FIT ! }>

Foto's van Paap en Geerke :j

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:36

jcristina schreef:
luve_roses, dus jouw paard had voornamelijk last van zijn dunne zolen, maar ook een kanteling of verzakking van het hoefbeentje? En wat voor ijzers zijn eronder gekomen?
En bij jou dan Tjee?

Misschien vervelend om te horen, maar ik ben toen met een iets onregelmatige pony naar de Lingehoeve in Lienden gegaan. Daar constateerden dat hij te dunne zolen had en hebben ze hem op beslag gezet. Hij liep gelijk al wat lastig, maar volgens de DA moest hij wennen aan he beslag. Die week werd het steeds erger. Hij ging steeds slechter lopen. Ik heb 4 x de Lingehoeve gebeld en steeds hielden ze vol dat hij moest wennen en dat het normaal was. Mijn gevoel zegde wat anders, maar je gaat ervan uit dat de dierenartsen ervoor geleerd hebben. Na 1,5 week eindeijk een smid op stal die er onder vandaan wlde halen, maar het leed was a geschied....
2 Weken later was ik het zat en heb hem 's avonds naar Bodegraven gebracht. Daar bleek hij zwaar bevangen te zijn met bijbehorende flinke kanteling.

Dus blijf aub niet te lang doorlopen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:37

LC: wat een deftige outfit, zo heb ik nog nooit op een paard gezeten, maar ik rijd dan ook geen wedstrijden.

Geerke: Pablo ook al magertjes? Tyra ook, en daarmee meteen Embe's opmerking: ja, achteraf niet slim, om ze met dat weer op de wei te zetten, maar ze heeft nooit eerder problemen in de winter gehad, en ze is ook magertjes altijd al, en zit al gauw vol van hooi, dus dan houdt ze gewoon op met eten. IR niet getest, maar geen van de bekende kenmerken. Hoop van niet, want Es heeft nu vetramil op haar wond, zit honing in ;)
Vraag me nu toch af of 't iets anders kan zijn of moet zeer lichte aanval zijn, vanochtend, 15 uur na de laatste bute-gift helemaal niets te zien, of werkt dat spul wel 24uur pijnstillend?

JChristina, hier hebben we drie jaar geleden een open teen ijzer gehad, ook met gel erin en zooltje, zag niet veel verschil de eerste weken, maar ze was na negen maanden hb wel opeens van de ene op de andere dag volkomen rad, dus geen goede graadmeter. Equilibrium ook gehad, was daar wel tevreden over, maar toen was ze alweer beter.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:03

@Mysa
wat voor ras is Tyra ?
en waardoor en wanneer is ze voor de eerste keer bevangen geraakt ?
Ik meen me te herinneren uit jouw posten dat voornamelijk de herfst een gevaarlijke tijd is voor Tyra, is ze wel getest op de ACTH waarden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:06

tjee schreef:
Misschien vervelend om te horen, maar ik ben toen met een iets onregelmatige pony naar de Lingehoeve in Lienden gegaan. Daar constateerden dat hij te dunne zolen had en hebben ze hem op beslag gezet. Hij liep gelijk al wat lastig, maar volgens de DA moest hij wennen aan he beslag. Die week werd het steeds erger. Hij ging steeds slechter lopen. Ik heb 4 x de Lingehoeve gebeld en steeds hielden ze vol dat hij moest wennen en dat het normaal was. Mijn gevoel zegde wat anders, maar je gaat ervan uit dat de dierenartsen ervoor geleerd hebben. Na 1,5 week eindeijk een smid op stal die er onder vandaan wlde halen, maar het leed was a geschied....
2 Weken later was ik het zat en heb hem 's avonds naar Bodegraven gebracht. Daar bleek hij zwaar bevangen te zijn met bijbehorende flinke kanteling.

Dus blijf aub niet te lang doorlopen!

Wat erg Tjee... hebben ze daar nooit gezien dat de bevangenheid al begonnen was ?
Zijn er op de Lingehoeve toen wel al foto's gemaakt ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:12

@LC, goed geheugen heb jij, klopt, in de herfst, drie, of is het alweer vier jaar, geleden voor het eerst, dit najaar een terugval. ACTH bepaald, was goed. Is een IJslander, maar een dunne dus, ha,ha.