[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:52

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:33

Ik heb FANTASTISCH nieuws.... ik heb vandaag erop gezeten!!!!!!!!!!!!!!!

Vanochtend om 9 uur opgezadeld en een poging gedaan, laatste keer dat ik erop zat was in juli 2008.... dus best spannend, maar het ging top! we zijn een stukje van het erf geweest, de straat in en ze liep heerlijk weg. We zijn ook niet zo ver geweest hoor, vond de grond glad en een beetje hard nog door de vorst gisternacht. Dus we zijn 2 boederijen verder omgekeerd en teruggelopen... briezend!!! ze vond het heerlijk.... *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

En mevrouw is heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel afgevallen merkte ik. Ik had het zadel niet meer opgedaan sinds juli..... ik heb in juli nog wel een singelverlenger gehaald, want ik kreeg de singel niet goed meer dicht.... maar nu... jeetje, ik schrok wel, maar die singelverlenger had ik niet meer nodig en de singel kon aan beide kanten 2 a 3 gaatjes strak gemaakt worden.... dus ze is echt goed afgevallen. We gaan echt de goede kant op *D

En we hebben de laatste 2 weken ongeveer goed gewandeld aan de hand, elke keer als we konden 3 kwartier. Zodat ze de omgeving met auto's weer ff zag ipv de hele dag de kraal. Dus ik had vast geoefend ;)

We gaan dit langzaam opbouwen, maar ik ben zo blij dat ik er weer even op kon..... wat had ik dat gemist.... :~

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:00

Wat een geweldig nieuws Cow Girl
ik ben blij voor jullie *\o/* *\o/*

Liefs van anja

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:55

Gaaf hoor Cow Girl!! Fijn gevoel moet dat geweest zijn!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:00

wat een geweldig nieuws Gow Gril!! ik weet hoe het is om er eindelijk weer op te mogen! rustig aan opbouwen en dan hopen dat het voorlopig goed blijft gaan :D

Om nog even te reageren om de vorige pagina. ik vind niet dat mijn pony zielig is omdat hij niet op het gras mag. Hij staat op het zand samen met de pony van mijn zus, die gaat rond 4 uur op de wei (in de zomer dan) en hij blijft gewoon op het zand met lekker hooi en wat wortels. Hij is er echt niet slechter op geworden, misschien juist beter omdat hij lekker los mag lopen in de schuur als er gevoerd wordt en hij geregeld extra aandacht krijgt.
Over wortels hoor je van iedereen vanalles van mag wel en mag niet. Ik heb ervoor gekozen om het wel aan hem te geven omdat hij dit al vanaf veulen krijgt en het daar ook niet door gekomen is. Wel ben ik het gaan halveren. In plaats van 2 emmers per dag naar nog geen 1 emmer. gevoerd over twee voerbeurten.

Op dit moment gaat het langzaam aan steeds wat beterder met hem. Ik rij al weer maar korte rondjes, niet langer dan een uur en veel stap en draf voornamelijk in de berm. Ook les ik 1x per week alleen dan werk ik hem in stap lekker los zodat hij zn nek loslaat en dan draven we daarna nog een beetje maar voornamelijk stap.
In overleg met me instructeur heb ik er voor gekozen om wel te blijven rijden en niet aan de hand met hem te gaan stappen. Dit omdat hij zo beter in beweging blijft en ook weer leert dat hij kan lopen. (marco denkt heel snel dat hij het niet kan namelijk)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:57

hej,

even een vraagje, ik was net even de hoeven aan het uitkrabben van mijn pony en ze had een soort van breuklijntjes in haar hoefzolen, kan dat kwaad. Ze loopt niet kreupel ofzo, maar ik vroeg me af of ik wat moest ondernemen daartegen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:24

xxmyrtheexx schreef:
hej,

even een vraagje, ik was net even de hoeven aan het uitkrabben van mijn pony en ze had een soort van breuklijntjes in haar hoefzolen, kan dat kwaad. Ze loopt niet kreupel ofzo, maar ik vroeg me af of ik wat moest ondernemen daartegen

Ik durf daar zonder foto niet zoveel over te zeggen, je kan daar beter door een goede hoefsmid naar laten kijken. Ik denk persoonlijk ook niet dat het iets met hoefbevangenheid te maken heeft... sorry. Misschien kun je beter een nieuw topic openen daarvoor :)

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:48

Thx dames!

Hoop dat er bij jullie ook steeds een beetje vooruitgang is...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:49

ik heb marco net gelongeerd. Dat is niet mijn favoriete bezigheid en daarom doe ik het ook eigenlijk nooit maar het kwam nu wel goed uit omdat ik pas om kwart over 5 thuis was.
In het begin liep ie erg lekker en was lekker actief! keek er gewoon vanop hoe hij liep. Galop ging nog wat moeizaam en erg groot.
Later had hij geen zin meer en heeft me zovaak mogelijk naar de uitgang gesleept, de rest stond namelijk al op stal en hij had ook honger. maargoed ben niet ontevreden ove rhoe het met hem gaat!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:43

Super Cow_girl.
Die marco is niet dom Fancylover. Die denkt ga zelf maar rondjes rennen, ik ga eens kijken of er eten is.

Hier gaat alles ook nog steeds goed.
Het is dat ik het weet dat hij het heeft/heeft gehad, want je ziet er niets aan. Hij is weer precies de pony die hij altijd geweest is.

Wat ik wilde vragen...
Onze pony krijgt zijn bakkie vito buiten en hij knoeit graag.
Kruimeltjes moeten ook op gegeten worden, dus hij stofzuigd de grond.
Zandkoliek willen we natuurlijk voorkomen en normaal gesproken zou ik een kuurtje zandweg geven.
Mag hij dat gewoon hebben of moet ik iets anders nemen?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:31

oei, daar heb ik helaas ook geen verstand van.. Denk dat je even de bestanddelen moet checken van zandweg en andere middeltjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:49

Zandwegkuur kan niet veel kwaad, als je maar oplet dat je een suiker-/zetmeel arme/vrije hebt.
Zit vnl. psylliumzaad in (vlozaad).
Beter is om de pure zaadjes te kopen, maar die zijn ook niet altijd makkelijk aan te komen (ik koop ook dat in Duitsland)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:04

Waarom is dit geen sticky meer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:30

wat raar....geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers...
bedoelde je dat met sticky?
Hoe is het met alle paardjes?
Hier is alles goed....gisteren weer een poging gedaan om pablo te longeren....na alle overstromingen en stormen.
Nou,nou....daar had ik ook geen 2 sec. op blijven zitten.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:02

Sticky is (volgens mij) dat het topic bovenaan geplakt blijft staan.

Ja hier alles prima. Ik lees steeds mee, maar het gaat met Indiana zo ontzettend goed dat ik wat minder reageer. Op de een of andere manier loopt zo als een trein op bevroren grond.
De andere paardjes gaan ook goed.

Op zich een goed teken dat hij zo debiel doet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:19

Inderdaad geen sticky meer, misschien omdat het wat rustiger is geworden hier? Maar de lente komt er weer aan, dus dit topic moet wel terug te vinden zijn voor anderen vind ik.
Ik zal even temmen, eens vragen of er een reden voor is.

Grappig dat Pablo zo gek was Geerke, hebben jullie zo'n slecht weer gehad dan?
Margot +:)+ dat Indiana goed gaat!
Bij ons gaat het ook goed :) Volgens mijn nieuwe hoefsmid houd ik haar hoeven goed bij :) en zijn ze zoals ze er nu uitzien ongeveer wat er van verwacht mag worden. Ze heeft nog een scheurtje middenvoor in haar linkervoet, wat lastig uitgroeien wordt aangezien ze nog steeds neiging tot klompvoetjes heeft.
Maar... zou ze groter geweest zijn had ik er ook niet op durven gaan zitten, zoals die af en toe door de wei crossbokt +:)+

Cowgirl gaat ook goed lees ik +:)+

Ingrid, hoe is het nu met Isabella?
Myrthe, hoe is het nu met Judy?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:25

gemske schreef:
Inderdaad geen sticky meer, misschien omdat het wat rustiger is geworden hier? Maar de lente komt er weer aan, dus dit topic moet wel terug te vinden zijn voor anderen vind ik.
Ik zal even temmen, eens vragen of er een reden voor is.

Op zich een goed teken dat het zo rustig is in dit topic +:)+
Ben ook wel benieuwd waarom dit topic geen sticky meer is...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:26

Ik heb het gevraagd aan de modjes, zal het hier ook laten weten als er een antwoord komt :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:52

Het viel me al op dat bij Medisch alle stickies zijn verdwenen. Vreemd.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:49

fijn om te horen dat het hier zo goed gaat met een aantal van jullie paardjes!!

ben inderdaad wel benieuwd waarom het geen sticky meer is, ik vind het wel een belangrijk topic dus het moet wel makkelijk te vinden zijn voor anderen!

met marco gaat het eigenlijk best goed. ik rij bijna elke dag een kort buitenritje waarin hij overigens wel aan het werk moet, netjes aan de teugels en overgangen rijden. eigenlijk gaat hij daar alleen maar beter van lopen.
Wat me wel opvalt is als ik hem van stal haal of van het pad af (ze staan overdag buiten op het erf omdat het zand een grote modderpoel is geworden) dat hij dan amper vooruit komt en het lijkt alsof we weer terug bij af zijn. Toch ga ik wel steeds met hem aan de gang en zodra hij een tijdje loopt gaat het stukken beter!! hebben jullie paardjes ook een opstart probleem of niet?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:53

gemske schreef:
...
Myrthe, hoe is het nu met Judy?

Met Judy gaat het heel goed! Geen overgewicht meer, kan draven/galoperen/gekke sprongen maken in de bak, spelen met de andere paarden.. We gaan regelmatig even buiten over het asfalt stappen, pakt ze ook goed op! Geen dag meer kreupel geweest.
Ze is ook al flink aan het verharen, komt weer een gezonde zomervacht onder vandaan.

Zaterdag a.s. komt de osteopaat, hoop echt dat zij een positieve bijdrage kan leveren met het opheffen van blokkades. Die zitten er namelijk nog wel.. veel stijfheid, vooral met inbuigen. Wil bijv. ook geen voltes draven met grondwerken. Ik hoop daarna heel voorzichtig op te kunnen bouwen met werken aan de lange lijnen, gewoon lekker in stap wat gymnastiseren. Als die spiertjes wat beter getraind zijn, wordt ze ook weer wat sterker.

Wie had dat nog gedacht he, zo'n 4 weken geleden... :)

fancylover schreef:
met marco gaat het eigenlijk best goed. ik rij bijna elke dag een kort buitenritje waarin hij overigens wel aan het werk moet, netjes aan de teugels en overgangen rijden. eigenlijk gaat hij daar alleen maar beter van lopen.
Wat me wel opvalt is als ik hem van stal haal of van het pad af (ze staan overdag buiten op het erf omdat het zand een grote modderpoel is geworden) dat hij dan amper vooruit komt en het lijkt alsof we weer terug bij af zijn. Toch ga ik wel steeds met hem aan de gang en zodra hij een tijdje loopt gaat het stukken beter!! hebben jullie paardjes ook een opstart probleem of niet?

Dat herken ik wel ja, we moeten wel een klein beetje op gang komen soms. :j Ik zou het echt onwijs gaaf vinden als ik dat ooit nog met Judy zou kunnen doen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:03

weten jullie bedrijven met mobiele rontgen? (en dan het liefst 1 waarbij je niet direct de hoofdprijs betaalt) Is voor een shet met van die enorme vergroeide 'sultanssloffen'. Hij is nu 2x bekapt maar er kan maar zo weinig afgehaald worden dat het op deze manier waarschijnlijk niet goedkomt. Zijn straal is ook helemaal meegegroeid en uitgerekt. Commentaar plaatselijke da: gewoon een stuk afhakken...... En over een half jaar spuit ik hem dood....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:24

Jeetje.. dat klinkt niet best... Wat voor hoefsmid heb je daarbij? Wat zegt hij er verder van?

Ik weet niet welke hoefsmid je hebt, maar ik zou wel echt een heel erg gekwalificeerd iemand ernaar laten kijken. Misschien een hoefsmid van de Gebr. van Nassau? (http://www.hoofcare.nl)

Ik ken wel een aantal mobiele rontgen, maar niet echt in jullie buurt. Ik heb toendertijd wel een afspraak gemaakt, maar voor mij kwam dat uit boven de 200 euro, omdat ze bij mij ook niet echt in de buurt zaten. Als ik zelf naar een kliniek ging was het nog maar de helft van het geld. Dat is toen door omstandigheden niet doorgegaan.

Ik heb niet zoveel topografische kennis, maar dit zijn iig een aantal linkjes die ik nog bij mn favorieten had staan:

http://www.e-digit.nl
Dierenkliniek Gooiland uit Weesp
http://www.mxr.nl/nl/home/
http://www.horsepital.nl/
http://www.dapdz.nl/
http://www.dacnoordwolde.nl/index.html
http://www.watermolen.net/default.aspx?id=45
http://www.mobielepaardenpraktijk.nl/re ... ensten.php
http://www.daphorst.nl/paarden.html

Denk dat je hier wel weer even mee vooruit kunt! Laat je vooral niet te snel afschepen door je dierenarts hoor.. Zeker wel een rontgen doen in dit geval voor de zekerheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:40

bedankt voor de links Myrthe :)
E-digit had ik al gevonden,mxr heb ik zelf eens bij mn paard gehad maar wist de naam niet meer.
De pony is niet van mij (anders was het niet zover gekomen) maar van iemand die het beste voor heeft met haar dieren maar ze zo lief en leuk vindt dat ze ze volpropt met eten, tel daarbij een zgn. hoefsmid (prutser) die 1x per jaar bekappen wel genoeg vindt en de ellende is compleet. Gek genoeg is het beestje zo vrolijk en vriendelijk als wat. Kan zelfs rennen op het harde op die vergroeide klompen. Eigenaresse durft er eigenlijk niet mee naar een kliniek, bang voor wat men er daar van zal zeggen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:43

tsja eigenlijk wel gewoon naar de kliniek gaan en maar afwachten wat hun ervan vinden! zit weinig anders op denk ik! ow en natuurlijk een goede hoefsmid zoeken waar je op kunt vertrouwen en die je kan helpen!
dus zorg ervoor dat diegene actie gaat ondernemen!