[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:54

Net gebeld met de dierenarts: nog 14 dagen buut vanaf morgen en volledige stalrust..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:15

Polar ik zal het woensdag eens vragen hoe hij het ziet wat betreft de lijnen.

Evilginger vervelend maar wel het beste denk ik. Duimen voor een goed herstel.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:59

Is er trouwens iemand die mij een verklaring kan geven waarom mijn paard op 3 dagen ineens verdikt is? Hij krijgt dus 6-6,5kg hooi per dag, geen krachtvoer, en eet van zijn stro. Hij is op 2 weken echt vermagerd, en nu plots terug bijgekomen. Foto 1 is afgelopen woensdag, foto 2 is vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:22

Vervelend, evilginger, maar 14 dagen is gelukkig nog te overzien.
Ik hoop dat de positieve lijn doorzet!

Is het mogelijk om de foto uit precies dezelfde hoek te maken als foto 1?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:05

Ik zal morgen nog eens proberen om de foto zo exact mogelijk opnieuw te maken haha. Vindt het gewoon erg lastig omdat ik niet wil dat hij pijn heeft, wat voor mij ook niet lijkt aangezien ik hem nooit moet forceren om te wandelen, maar hij die pijn waarschijnlijk gewoon niet toont, buiten in het draven..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:15

evilginger schreef:
Is er trouwens iemand die mij een verklaring kan geven waarom mijn paard op 3 dagen ineens verdikt is? Hij krijgt dus 6-6,5kg hooi per dag, geen krachtvoer, en eet van zijn stro. Hij is op 2 weken echt vermagerd, en nu plots terug bijgekomen. Foto 1 is afgelopen woensdag, foto 2 is vandaag
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat voor bodem bedekking ligt er in de stal? Kan die niet 24/7 op een paddock? Waarom de stalrust?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:24

Blijft toch bijzonder dat elke da het anders doet he.

Waarom nog op bute? Hij ging toch goed?
Ik zou ook de voorkeur hebben voor een klein afgezet stukje buiten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:40

Zijn paddock is nog in aanmaak op de moment, ofja moet nog opgeruimd worden door de vorige huurders. Hij staat op een dikke laag stro die elke dag ook wordt uitgemest want anders krijgt hij rotstraal er ook bij..
Buiten dat hij linksvoor nog mankt en op het harde in draf gevoelig loopt doet hij het inderdaad goed. Mijn voorkeur gaat ook wel echt naar de paddock, als het ‘s nachts niet te veel regent staan zijn buren daar ook buiten dus qua nachtblindheid helpt hem dat misschien ook wat beter, maar we zullen de da zijn raad maar opvolgen.. er was na 2 weken al fel verbetering, dus hopelijk nu ook.
Zo stom dat ze niet kunnen praten en wij het hen niet kunnen uitleggen..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:44

Dan kan het zomaar dat hij stro is gaan eten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:46

Stro eet hij sowieso haha, heb het ‘m al vaak genoeg zien doen. Vindt het gewoon gek dat hij op 3 dagen dan ineens zoveel zou zijn bijgekomen puur door het stro

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:22

Ik heb geen idee of hij daadwerkelijk zoveel is aangekomen, op foto niet te zien.

Maar je paard staat al langer stil, heeft medicatie gehad, pijn, nu volledig stil. Kan allemaal effect hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:53

Ik denk eigenlijk dat zijn pijn weg is, dus hij eerst opgetrokken stond.

Kwa hooi weken, als het niet te warm is zou je nog een zak kunnen laten drogen in de nacht, dus 's avonds weken, uithangen en 's ochtends geven.
Ik geef liever geen stro, en juist als hij zo kieskeurig is moet er toch wel hooi te vinden zijn waar hij niet enthousiast van wordt?

Zeker icm bute, niet te lang zonder hooi laten staan :n

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:08

De bute was dinsdag gestopt trouwens, dus optrekken kan misschien wel maar blijft vreemd.
Hij krijgt zijn bute samen met wat luzerne om ook wat demping te geven op de maag en ik zorg ervoor dat hij recent nog een portie hooi heeft gehad alvorens hij de bute krijgt, dat het sowieso niet op een lege maag wordt gegeven.
Stro kon geen kwaad zei de DA, en ik weet dat hij houtkrullen zou eten als er niks anders ter beschikking is.. vandaar dat we het hooi dus ook opdelen in porties doorheen de dag.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:22

Ohja het enige andere hooi waar ik heel makkelijk aan geraak op de moment zit vol zand, zelfs na uitschudden en uitspoelen blijft er heel wat residu achter. Ik kan het gewoon niet maken om dat te geven aan hem helaas, zelfs de niet kieskeurige paarden op stal laten het liever liggen. Dan geef ik hem liever toch een plak hooi extra van het hooi dat ik nu heb liggen, of verkies ik dat hij wat knabbelt aan stro.
Wat wel helpt is dat hij vaak naar buiten kan zien tegen de verveling, en in het begin vaak snel naar zijn hooinet gaat en hiervan eet, om dan meer op het einde wat pauze te nemen, buiten te kijken, en dan probeert om het laatste stuk er uit te krijgen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:45

Hooi vinden is echt drama. M'n welsh is door haar ppid een stuk kieskeuriger geworden. Bij m'n hooiboer is het hooi van vorig jaar op. Dat vond ze heerlijk. Door het slechte weer heeft ie later gehooid dan normaal. Dus dst hooi hoeft ze niet. Toen via mp kleine baaltjes gehaald. Leek ze lekker te vinden maar uiteindelijk eet ze dat ook niet. Toen heeft m'n hooiboer ander hooi geregeld. Idem. Dus hopelijk is z'n andere batch hooi wel weer vergelijkbaar aan het hooi van vorig jaar. Hij krijgt van de week de analyse terug en dan gaan we dat proberen. Ik voer liever onverpakt hooi, maar ik sta nu op het punt om voor haar voordroog te halen. Maar dat moet ook weer niet te lang blijven liggen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:29

Afbeelding
*\o/*

Wij hebben vandaag een kwartiertje gestapt! Had mijn handen er vol aan, ze was zo druk en vol energie :=

Ze valt ook weer wat af, drie uur per dag langer scharrelen met heel beperkt gras is toch echt beter voor haar dan op stal hooi uit haar net schransen :=

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:20

Wat geweldig! <3

Hier gaat het ook elke dag beter.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:24

Heel fijn voor jullie.

Berdien waar een mooi uitzicht heb jij zo met die blije oortjes.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:26

Dag 2 van complete stalrust en we hebben het opgegeven.. Iro stond plots met stalbenen, dit heeft hij nog maar 1x eerder gehad. Na 5 minuten wandelen was dit al beter, dus we hebben besloten toch elke dag heel kort te wandelen zodat iemand de stal rap kan doen (we staan op volpension maar wordt enkel opgestrooid). Als je hem zelf laat kiezen, wilt hij liefst ook zijn stal uit en naar mijn idee is beweging net bevorderlijk voor de bloedsomloop?
Volgende week komt de hoefsmid terug. We gaan samen met hem bekijken of de ijzers er af kunnen en of er eventueel plakijzers nodig zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:15

De mijne heeft geen stal rust voorgeschreven gekregen. Misschien is dat afhankelijk van de graad van bevangenheid? Was ook doffe ellende geworden als dat wel had gemoeten. Hij heeft altijd zelf vrij bewogen op de track in zijn eigen tempo.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:49

Olympia96 schreef:
De mijne heeft geen stal rust voorgeschreven gekregen. Misschien is dat afhankelijk van de graad van bevangenheid? Was ook doffe ellende geworden als dat wel had gemoeten. Hij heeft altijd zelf vrij bewogen op de track in zijn eigen tempo.

Hij staat niet ernstig bevangen, hij loopt er gewoon op zonder dat wij hem forceren en als hij kon, zou hij nog liggen rondcrossen. De eerste 2 weken dat hij bevangen stond, stond hij wel op de wei maar dit zorgde niet voor beterschap, ook mogelijk door de extra suikers. Misschien daarom dat er voor stalrust is geopperd

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:20

Heb je hem toen in de wei gezet zonder enige vorm van beperking tot voer? Zoals een graasmasker?

Want dan zal er inderdaad geen verbetering gaan plaatsvinden. Maar ik vraag mij af of jouw paard baat heeft bij deze stalrust.

Hoe lang duurt het voor je over kan naar de paddock? Is dat op dezelfde locatie of elders? Komt er dan een nieuw kudde genootje bij of een bekende?

Mocht je meer willen verdiepen in hoefbevangenheid, zou je een boek van Remco Sikkel erover kunnen lezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:37

Heb je niet de beschikking tot een paddock? Ik heb zelf alleen weiland maar ik heb een deel helemaal kaal laten lopen. Er staan hier en daar wat sprietjes maar dat is minimaal en dat gebruik ik als paddock.

Ik ben bij 2 klinieken/smeden geweest. Bij van nassau hebben ze altijd gewoon op eigen tempo mogen bewegen. Zolang het niet gedwongen was. En ik ben ooit eens naar de lingehoeve gegaan omdat dat dik een uur reistijd scheelt. Die smid gipste de hoef en toen moest grietje wel op stal staan. Ik vond dat niet ideaal.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:40

Het is gewoon balen voor jou dat ie niet op een stukje zand ergens apart kan. Ik had het geluk dat we zandpaddocks hebben en dat die van mij direct apart kon.
Staat ie de hele dag alleen op stal of zijn er meer stalpaarden?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:42

Mijn shet moest ook apart in het begin.
Beweging beperken om lostrekken van de hoornwand te voorkomen/beperken.
Ik heb voor haar een klein stukje afgezet in de paddock. Stond ze toch bij de rest maar met beperkte beweging.