Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ninx schreef:Ik geef mijn merrie nu 11 dagen metacam en ascal.
Ze staat het grootste deel van de dag in nat zand.
Ze loopt een fractie beter, en de pols is een beetje afgenomen.
Ik had echter wat meer vooruitgang verwacht na zoveel medicatie.... :-/
Vandaag leek de pols echter zelfs weer een hele kleine fractie sterker, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen....
Het is lastig te zeggen wat de oorzaak geweest is.
Maar ze heeft keiharde mooie voeten, liep 5 dagen per week, en was keurig op gewicht.
Ze heeft wel 1 middag haar graasmasker afgekregen, en met haar slechte darmen vermoed ik dat daar de oorzaak heeft gelegen.
Na hoeveel tijd voelden jullie geen pols meer?
cissie schreef:Als weidegang niet gaat zal hij in de paddock moeten blijven.
Je geeft zelf al aan dat je meerdere keren geprobeerd hebt je pony op het gras te laten, op verschillende manieren.
Persoonlijk zou ik de weidegang een langere tijd misschien wel tot volgende zomer achter wegen laten.
Wat krijgt hij verder aan voeding? Behalve hooi....
En evt beweging, als dit momenteel aan de orde is?
pris87 schreef:Beetje vergelijkbaar met mijn kruising shetlander van 12. Die gaat dit seizoen helemaal niet meer de weide op. En met een beetje pech nooit meer. Of hooguit uurtje met grasmasker.
Overdag kan ze de paddock in, er staan nu nog 2 paarden die in de paddock staan, maar mogelijk dat die toch de wei weer in gaan, dan staat ze alleen. Baal er wel van, maar de ellende die het geeft als ik er wel in de wei zet is ook geen optie.
lauliej007 schreef:cissie schreef:Als weidegang niet gaat zal hij in de paddock moeten blijven.
Je geeft zelf al aan dat je meerdere keren geprobeerd hebt je pony op het gras te laten, op verschillende manieren.
Persoonlijk zou ik de weidegang een langere tijd misschien wel tot volgende zomer achter wegen laten.
Wat krijgt hij verder aan voeding? Behalve hooi....
En evt beweging, als dit momenteel aan de orde is?
Bedankt voor je antwoord daar heb ik wat aan ik voel me namelijk wat schuldig om hem zijn weide te ontnemen maar je hebt gelijk in dat ik het toch meerdere keren geprobeerd heb en nu toch een besluit voor een langete periode moet maken om hem echt goed te kunnen laten herstellen.
Hij krijgt vier keer per dag een plukje hooi dat komt ongeveer neer op een kilo per dag en daarnaast krijgt hij een half maatschepje van pavo vitamine suplement en elke dag een appeltje of een beetje groente net wat er die dag voor handen is. Zodra ik zie dat hij het nodig heeft krijgt hij meer hooi maar op dit moment heeft hij dat echt niet nodig.
Ik kon hem gezien zijn toestand inderdaad weinig beweging geven ik heb gister even met hem over de weg gewandeld hij liep in het begin echt niet goed maar na 500 meter ging het steeds beter tot hij zelfs zijn oude zelf weer liet zien door een stukje te gaan draven (hij vind het altijd leuk als hij over decweg mag en dan gaat hij ook het liefst zo hard mogelijk) Dus dat wandelen houden we erin tot hij weer wat meer asnkan dan wil ik hem weer voor de kar zetten.
Dennis schreef:Dit seizoen zeker lekker van het gras houden, hooguit eens 10 minuutjes aan de hand grazen maar echt niet meer dan dat. Misschien op cushing testen?
cissie schreef:In een appel zitten suikers, suikers die een pony met HB al moeilijk kan verwerken...
Er van uitgaande dat de oorzaak een stofwisselingsprobleem is, waar het wel op lijkt als grazen al problemen opleverd.
Mijn hafje was verzot op appels en wortels en soms kreeg ze ook nog een sneetje brood.
Heb het allemaal kunnen schrappen....1 appel en 3 wortels kreeg ze.
Apart houden en als je de mogelijkheid hebt bij de buurtjes in de rijbak dat is misschien ook leuk voor de afwisseling.
Misschien kun je bekijken hoeveel suiker en zetmeel ect in de pavo zit die je nu voert?
lauliej007 schreef: