[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:59

@Pris: wat vervelend.. stress kan ook een trigger zijn. Je smid kan je waarschijnlijk ook wel meer vertellen over de stand van zaken en je wellicht samen met de DA adviseren over eventueel opbouwen.

@Ninx: duurt lang he?! Stef heeft bijna 6 weken op de metacam gestaan. Over de pols kan ik je niet helpen, heb bij hem, zelfs toen hij zwaar zwaar bevangen stond, nooit pols gevoeld. DA ook niet.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:03

Ninx schreef:
Ik geef mijn merrie nu 11 dagen metacam en ascal.
Ze staat het grootste deel van de dag in nat zand.

Ze loopt een fractie beter, en de pols is een beetje afgenomen.
Ik had echter wat meer vooruitgang verwacht na zoveel medicatie.... :-/
Vandaag leek de pols echter zelfs weer een hele kleine fractie sterker, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen....

Het is lastig te zeggen wat de oorzaak geweest is.
Maar ze heeft keiharde mooie voeten, liep 5 dagen per week, en was keurig op gewicht.
Ze heeft wel 1 middag haar graasmasker afgekregen, en met haar slechte darmen vermoed ik dat daar de oorzaak heeft gelegen.

Na hoeveel tijd voelden jullie geen pols meer?

Wat is er toch aan de hand?! Teveel paarden op het moment waarvan de baasjes razendsnel ingrijpen en alle juiste medicatie geven en er toch niets lijkt aan te slaan. Helaas heb ik het ook ondervonden. Ook in goede conditie, niet te zwaar, geen ppid...... Bah, ik wordt er naar van. Sterkte aan ieder die nu knokt voor zijn paardje.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:08

Helaas kan ik niks zinnigs zeggen over het verloop van HB bij degene die er momenteel zo mee tobben.
Wat ik me nog wel kan herinneren uit de periode toen mijn hafje het zwaar had met de HB was dat warme temperaturen zoals de afgelopen week het nog moeilijker maakte.
Ze kreeg dan meer last en de medicatie sloeg minder goed aan...

Misschien speelt dit ook mee?

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:22

Hoefsmit zojuist geweest. Hij liet duidelijk zien bij alle 4 de hoeven waar de kneuzingen zaten en de rand aan de onderkant.
Hij verwacht wel, dat wanneer er juist mee omgegaan wordt de pony gewoon als rij pony voor die meiden nog jaren mee kan.
Ze loopt momenteel ook niet heel moeilijk meer, hij heeft als advies gegeven gewoon heel duidelijk te kijken hoe ze loopt. Mag rustig aan opbouwen van de week.

Voerbeleid wel heel strikt houden, geen paardensnoepjes of bix. Liefst hooi van een jaar oud. Eventueel supplementen voeren maar dan heel goed kijken wat je geef. Mijn voorkeur gaat nu naar Metazoa.

Weidegang dit jaar niet meer en misschien dat, dat helemaal niet meer gaat. Met een grasmasker eventjes. Dat vind ik wel heel moeilijk. We hebben een paddock waar ze in kan, momenteel staan er nog 2 pony's die de weide niet opgaan. Stel dat die er wel weer op gaan, zou ze alleen overdag staan in de zomer.

Ik vind het wel heel moeilijk hoor. Waarschijnlijk had ik dit kunnen voorkomen door beter op te letten bij de koop, ze liep toen goed maar aan de hoeven had ik dit wel af kunnen lezen. Echter toen ik me er beter in ging verdiepen (toen ze al bij ons was) kwam ik erachter dat ze waarschijnlijk hoefbevangen is geweest. En toen ik d'r op eieren uit het land haalde wist ik het zeker. Maar goed heb dan ook helemaal geen ervaring ermee.

Maar dat is achteraf we gaan er nu maar het beste van maken.

Metazoa luzerne wat vinden jullie ervan? Lees zoveel ervaringen. De een raad het af de ander is er wel voorstander van. Ik zat te denken aan de Metazoa SFB (mineralen en vitamine supplementen). En dan hierdoor wat luzerne.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:05

Hier geen pols meer en koele voeten (kijken of dat zo blijft natuurlijk).
Hoefschoenen helpen haar ook, deel van het probleem is dat ze wellicht toch te kort bekapt is.

Nu eens kijken of ik kan afbouwen met de metacam.
En dan bedenken hoe verder: wel of geen beslag, hoe opbouwen, etc...

Temperatuur speelt zeker een rol, ik merkte direct dat het koelere weer meehielp.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:54

Hallo allemaal,

Mijn shetlandpony ruin van 12 jaar is dit voorjaar / zomer meerdere keren hoefbevangen (of er tegen aan) geweest. 

Hij heeft eigenlijk altijd minimaal een dagdeel in het weiland gestaan tot het dit voorjaar mis ging.. toen heb ik heb een tijd op stal (uitloop stal, inmiddels uitgebreid met een zandpaddock) gehouden en daarna weer rustig opgebouwd echter steeds ging het mis. Ik heb een half uur tot een uur in het land geprobeerd, strip begrazing en een uurtje met een graasmasker maar niets blijkt te helpen. Na een tijdje (2 a 3 weken) loopt hij weer niet goed en moet hij vervolgens weer herstellen op stal (met uitloop etc. zie bovenstaande) Overigens is Tommy niet (meer) te dik.

Nu is mijn vraag of er iemand van jullie ervaring heeft met erg gevoelige pony's en wat jullie hiertegen doen. Ik zit er aan te denken om Tommy zijn grasmomentjes te ontnemen aangezien de hoefbevangenheid steeds weer terug komt en er kans bestaat op chronische hoefbevangenheid waar ik niet op zit te wachten.. Dus heb je ervaring met pony's 'binnen' houden laat even van je horen 

Mijn topic is gesloten omdat dit topic nog bestond dus bij deze.. ;)

Ik had al twee reacties gehad waar ik even op wil inhaken een paddock paradise is bij ons thuis niet mogelijk en ik heb zomer en winter de beschikking tot voldoende weidegang dus ik ben niet gebonden aan seizoenen ook houd ik altijd de fructaan index in de gaten als hij het land op gaat

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:07

Als weidegang niet gaat zal hij in de paddock moeten blijven.
Je geeft zelf al aan dat je meerdere keren geprobeerd hebt je pony op het gras te laten, op verschillende manieren.

Persoonlijk zou ik de weidegang een langere tijd misschien wel tot volgende zomer achter wegen laten.

Wat krijgt hij verder aan voeding? Behalve hooi....
En evt beweging, als dit momenteel aan de orde is?

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:49

Beetje vergelijkbaar met mijn kruising shetlander van 12. Die gaat dit seizoen helemaal niet meer de weide op. En met een beetje pech nooit meer. Of hooguit uurtje met grasmasker.
Overdag kan ze de paddock in, er staan nu nog 2 paarden die in de paddock staan, maar mogelijk dat die toch de wei weer in gaan, dan staat ze alleen. Baal er wel van, maar de ellende die het geeft als ik er wel in de wei zet is ook geen optie.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:11

cissie schreef:
Je geeft zelf al aan dat je meerdere keren geprobeerd hebt je pony op het gras te laten, op verschillende manieren.

Persoonlijk zou ik de weidegang een langere tijd misschien wel tot volgende zomer achter wegen laten.

Bedankt voor je antwoord daar heb ik wat aan ik voel me namelijk wat schuldig om hem zijn weide te ontnemen maar je hebt gelijk in dat ik het toch meerdere keren geprobeerd heb en nu toch een besluit voor een langete periode moet maken om hem echt goed te kunnen laten herstellen.

Hij krijgt vier keer per dag een plukje hooi dat komt ongeveer neer op een kilo per dag en daarnaast krijgt hij een half maatschepje van pavo vitamine suplement en elke dag een appeltje of een beetje groente net wat er die dag voor handen is. Zodra ik zie dat hij het nodig heeft krijgt hij meer hooi maar op dit moment heeft hij dat echt niet nodig.

Ik kon hem gezien zijn toestand inderdaad weinig beweging geven ik heb gister even met hem over de weg gewandeld hij liep in het begin echt niet goed maar na 500 meter ging het steeds beter tot hij zelfs zijn oude zelf weer liet zien door een stukje te gaan draven (hij vind het altijd leuk als hij over decweg mag en dan gaat hij ook het liefst zo hard mogelijk :) ) Dus dat wandelen houden we erin tot hij weer wat meer asnkan dan wil ik hem weer voor de kar zetten.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:18

pris87 schreef:
Beetje vergelijkbaar met mijn kruising shetlander van 12. Die gaat dit seizoen helemaal niet meer de weide op. En met een beetje pech nooit meer. Of hooguit uurtje met grasmasker.
Overdag kan ze de paddock in, er staan nu nog 2 paarden die in de paddock staan, maar mogelijk dat die toch de wei weer in gaan, dan staat ze alleen. Baal er wel van, maar de ellende die het geeft als ik er wel in de wei zet is ook geen optie.

Ja dat is ook lastig zeg, Tommy staat met een dwerg geit die wel gewoon in de wei mag ik vind het zo vervelend voor hem om te zien dat de geit wel mag en Tommy niet maar het brengt me wel weer op een idee ik kan natuurlijk weleens de buren vragen of Tommy een keer bij hun in de grote bak mag voor een speeluurtje met een van hun shetlandponys :) lastig zeg..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:52

Dit seizoen zeker lekker van het gras houden, hooguit eens 10 minuutjes aan de hand grazen maar echt niet meer dan dat. Misschien op cushing testen?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:57

lauliej007 schreef:
cissie schreef:

Bedankt voor je antwoord daar heb ik wat aan ik voel me namelijk wat schuldig om hem zijn weide te ontnemen maar je hebt gelijk in dat ik het toch meerdere keren geprobeerd heb en nu toch een besluit voor een langete periode moet maken om hem echt goed te kunnen laten herstellen.

Hij krijgt vier keer per dag een plukje hooi dat komt ongeveer neer op een kilo per dag en daarnaast krijgt hij een half maatschepje van pavo vitamine suplement en elke dag een appeltje of een beetje groente net wat er die dag voor handen is. Zodra ik zie dat hij het nodig heeft krijgt hij meer hooi maar op dit moment heeft hij dat echt niet nodig.

Ik kon hem gezien zijn toestand inderdaad weinig beweging geven ik heb gister even met hem over de weg gewandeld hij liep in het begin echt niet goed maar na 500 meter ging het steeds beter tot hij zelfs zijn oude zelf weer liet zien door een stukje te gaan draven (hij vind het altijd leuk als hij over decweg mag en dan gaat hij ook het liefst zo hard mogelijk :) ) Dus dat wandelen houden we erin tot hij weer wat meer asnkan dan wil ik hem weer voor de kar zetten.

Dit gelijk schrappen van het lijstje, in een appel zit heel veel suiker!

Voert er hier iemand Metazoa Superfit Broxx aan hun HB-paardje?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:26

Mijn ex-HB-ers doen het prima op de Metazoa.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:22

Vind het zo jammer dat het calcium/fosfor zo scheef is van de metazoa. Moet dan heel veel zemelen of granen bij gaan voeren.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:22

[/quote]
Dit gelijk schrappen van het lijstje, in een appel zit heel veel suiker!

Voert er hier iemand Metazoa Superfit Broxx aan hun HB-paardje?[/quote]

Ja daar wordt ik ook altijd zo dik van zo'n appel ahummm.. 1 appel op 150 - 200 kg lichaams gewicht dat kan echt geen kwaad

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:27

Dennis schreef:
Dit seizoen zeker lekker van het gras houden, hooguit eens 10 minuutjes aan de hand grazen maar echt niet meer dan dat. Misschien op cushing testen?

Hij heeft geen cushing spine hij is bij de dierenarts geweest. Maar ik heb inderdaad besloten om hem een jaar uit het land te houden.

Afbeelding

Zie hier een foto van zijn stal met uitloop en paddock :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:33

In een appel zitten suikers, suikers die een pony met HB al moeilijk kan verwerken...
Ervan uitgaande dat de oorzaak een stofwisselingsprobleem is, waar het wel op lijkt als grazen al problemen opleverd.

Mijn hafje was verzot op appels en wortels en soms kreeg ze ook nog een sneetje brood.
Heb het allemaal kunnen schrappen....1 appel en 3 wortels kreeg ze.

Apart houden en als je de mogelijkheid hebt bij de buurtjes in de rijbak dat is misschien ook leuk voor de afwisseling.

Misschien kun je bekijken hoeveel suiker en zetmeel ect in de pavo zit die je nu voert?

Wat een leukie zeg, met een mooi sprekend hoofdje!

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:43

cissie schreef:
In een appel zitten suikers, suikers die een pony met HB al moeilijk kan verwerken...
Er van uitgaande dat de oorzaak een stofwisselingsprobleem is, waar het wel op lijkt als grazen al problemen opleverd.

Mijn hafje was verzot op appels en wortels en soms kreeg ze ook nog een sneetje brood.
Heb het allemaal kunnen schrappen....1 appel en 3 wortels kreeg ze.

Apart houden en als je de mogelijkheid hebt bij de buurtjes in de rijbak dat is misschien ook leuk voor de afwisseling.

Misschien kun je bekijken hoeveel suiker en zetmeel ect in de pavo zit die je nu voert?

In dat suplement zitten geen suikers toegevoegd, echter in een appel zitten suikers die worden afgebroken door een stofje wat in de schil van een appel zit (om een lang verhaal kort te maken) dat weten de meeste mensen niet. Wat jij overigens zegt dat de oorzaak van de hoefbevangenheid een stofwisselings probleem is, dat is nooit bewezen.
Laatst bijgewerkt door lauliej007 op 10-07-15 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:49

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:05

"Metabolisch", de reden waarom het ene paard wel of juist geen problemen krijgt.

Fructaan is een ' trigger' en geen oorzaak!

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:08

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:11

Wat was zijn waarde met de cushing test? En wanneer is hij getest?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:18

Bedankt voor de linkjes van youtube, ga ze straks bekijken.

Ben nu eerst bezig met het verhaal appel en schil... En het afbreken van suikers.
Tot dusver kan ik alleen nog maar wat vinden over de suikers die in de dikke darm terecht komen.
Met betrekking op appels....
Maar zoek nog effe door, hihi.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 04:36

Ik heb contact gehad met Metazoa was ze mij aanraadde voor mijn hb pony.

De SuferFit Broxxx en dan daarnaast in de herstelperiode Luzerne HP23. En dan na verloop van tijd de Luzerne HP23 afbouwen en kleinere dosering geven.

Maar lees hierboven dat Metazoa een scheve calcium/fosfor verhouding heeft, hier ga ik nog even verder naar zoeken.

De Luzerne HP23 is zuivere luzerne met hoog eiwit. Bedoeld om biologisch hoogwaardig eiwit aan te vullen in het rantsoen. Bevat naast luzerne geen enkele andere grondstof, dus ook geen melasse. <-- komt van de site.

Ik lees hieronder over een cushing test. Wat doen ze dan?
Ik ga er nu bijvoorbeeld van uit dat mijn pony het van het fructaan uit het gras krijgt, maar er zijn diverse factoren waardoor ze het kunnen krijgen. Zijn er nog meer testen of te bekijken waar het nou echt van komt?
Heb ook iets gelezen over insuline resistentie waarnaar getest kan worden.

Ik heb er al zoveel over gelezen, maar toch weet ik nog steeds niet waar ik echt goed aan doe. Er lijken zoveel meningen over te zijn, wat ik ook wel snap aangezien elk paard anders is. Maar je wil het toch graag zo goed mogelijk doen en dat brengt ook heel veel twijfels met zich mee.

De foto van die shet hierboven heeft overigens wel een heerlijk stalletje!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 07:55

Neem contact op met je DA Pris.. Cushing test gaat via bloedafname. Ook kan je DA adviseren over voeding.

Bij Stef heb ik alle extraatjes (appel, snoepjes) geschrapt. Door zijn overgewicht was zijn stofwisseling verstoort en hij staat nu op een dieet en doet het goed.

Heb jij je pony wel eens laten wegen Lauliej? Dan kan je voeding ook beter afstemmen.