Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:12

Geen idee. Er is geen echo gemaakt. De dierenarts van de kliniek kwam op stal en hij zei: normaal stel ik deze blessure vast dmv een echo, maar deze is zo duidelijk, het is er precies een volgens het boekje dus ik vind het niet nodig. Behandeling is dan toch hetzelfde. Klein stukje wei, elke dag stappen en koelen en dan na een week of wat weer controle.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:33

Supervixen schreef:
Geen idee. Er is geen echo gemaakt. De dierenarts van de kliniek kwam op stal en hij zei: normaal stel ik deze blessure vast dmv een echo, maar deze is zo duidelijk, het is er precies een volgens het boekje dus ik vind het niet nodig. Behandeling is dan toch hetzelfde. Klein stukje wei, elke dag stappen en koelen en dan na een week of wat weer controle.

Oh ja sorry dat heb je een keer verteld. Vind je niet eng dat je het niet weet en dat je nu ook niet weet hoe sterk het nieuwe weefsel is geworden, of er veel littekenweefsel is etc?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:48

Wat fijn x_tico! :)

Mijn paard is ineens veranderd in een vreetschuur.. Elke ochtend en avond heeft ze haar enorme berg hooi gewoon op >;) Het is ook direct te zien aan haar omvang. Dus nu aan het shoppen voor een slowfeerdernet want mevrouw hoeft niet ook nog bevangen te worden :o

Haar been is daarbij ook heel mooi slank geworden, zo dun is het in tijden niet meer geweest. Wellicht voelt ze zich beter en resulteert dat in meer eten, minder energie verbruiken door pijn en dus een bolle pony.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:18

Mette dat is fijn om te horen hopelijk houd dit vast!

Mijn paard gisteren been ieetsje afgezakt.. gelukkig. Volgende week komt de dierenarts

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:22

AmFe schreef:
Supervixen schreef:

Oh ja sorry dat heb je een keer verteld. Vind je niet eng dat je het niet weet en dat je nu ook niet weet hoe sterk het nieuwe weefsel is geworden, of er veel littekenweefsel is etc?

Nee hoor. Het heeft voor mij geen meerwaarde dat ik weet of er veel of weinig littekenweefsel zit. Er is aan het been niks te zien aan de buitenkant in ieder geval. Ik hoor in dit topic wel dat meerdere paarden dit wel hebben.

De opbouw heb ik afgelopen acht maanden superlangzaam gedaan en de dierenarts zei ook: als je je geen zorgen maakt en het gaat goed, hoeven we echt geen nieuwe afspraak te maken. Overleg maar met de fysio.

Ik denk dat ik er vrij nuchter in sta wat dat betreft. Het kan altijd misgaan natuurlijk, ze kan zich net zo goed verstappen in de wei. Ik ging ook nogal blanco in dit hele blessure traject, had geen verstand of ervaring met peesblessures. Alleen van stalgenoten hoorde ik dat het lang ging duren en dat wist ik ook. Dus dan laat je het maar over je heen komen en vertrouwt op de dierenarts. Misschien dat ik het de volgende keer wel anders zou doen hoor. Met wel regelmatig op de echo.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:52

Hoe gaat het met alle paarden?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:49

Met mijn nog het zelfde.. nu een paar keer de ice vibes gebruikt. Het blijft dikker maar wel rustig nu. En bij jou??

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:30

Hier over een week terug naar de kliniek.
Er zit op de plek nog wel een beetje vocht maar voor de rest is het rustig.
Meneer begint wel op stal steeds drukker te worden, al is hij met stappen nog heel braaf!

Vorige week was er bij een ander paard de fysio en aangezien ik haar wel ken en ze heeft hem wel eerder behandeld even wat bekeken wat er voor mogelijkheden zijn.
O.a. de tip van hooi netten gekregen en afwachtend hoe het herstel is gaan we straks een trainingsprogramma maken.
Eerst moet zijn rug weer zover zijn dat hij ruitergewicht kan dragen....
Dus werken aan de hand/lange lijnen zullen we als we groen licht krijgen als eerste oppakken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:40

Fijn Sunshinee! Het duurt vaak wel even voordat je effect ziet.
Nog het zelfde! Over twee weken moeten wij weer terug. Ze is super lief en relaxed. Af en toe met stappen schrikkerig maar dat vind ik niet gek. :)

Woestein: Het slowfeeder net van de Paardendrogist is echt een aanrader! Echt makkelijk te vullen :) Succes alvast volgende week!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:57

Hey bokkers!

Ik heb ook even een vraagje. Mijn paard heeft al een paard maanden aan de binnenkant van haar linkerpees een bult zitten. Ik heb er niets achter gezocht omdat ze echt totáál niet kreupel loopt, er geen last van heeft als ik er op druk of in knijp, en het niet elke dag hetzelfde is. Ze staat 24/7 op de wei, soms als ik haar pak zit er een bult, en is hij na het rijden weg. Soms zit er geen bult en zit die er na het rijden wel, andere keren blijft die er wel of niet zitten. Ook na een stevige buitenrit of springen verergerd het niet. Het is ook niet warm oid.

Maar nu kwam ik dit topic tegen en wordt ik toch een beetje bezorgd. Zou het ook een peesblessure kunnen zijn of niet?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:29

@ Susannex: mijn pony heeft nooit gemankt bij zijn peesblessure, je kon ook enkel een verdikking boven aan de pees zien. Als je zekerheid wil dan zal de DA moeten vragen om een echo te maken. Mijn eerste DA zei zolang dat hij niet mankt is het niet erg. Ik bleef twijfelen en heb iemand anders een echo laten nemen en toen bleek er toch een serieuze blessure te zitten. Het is zeker mijn bedoeling niet om je ongerust te maken hoor, maar als je je zorgen dan is het mss toch beter om je paard even te laten nakijken.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:15

Mette schreef:
Hoe gaat het met alle paarden?

Over twee weken gaat mijn prinsesje dus naar een Paddock Paradise, tot nu blijft haar pees gelukkig rustig ondanks haar dagelijks 5 uur miniweitje :brr: en stap/rijden waar ik inmiddels de draf 2x 3 min bij heb opgepakt vervolgens 20 min trouw koelen met de ice vibe boots ....

Hoop zo dat mijn keuze een goede is en haar sterker laat herstellen, want ikzelf moet namelijk terug van 14x per week naar maximaal 4x per week naar "haar" |( maar ik krijg wel steeds meer het gevoel haar op de meest paard natuurlijke manier een heel fijn leven in Nederland te bieden en dat voelt goed en wens je elk paard .....

28 juni hoop ik een eerste indruk te kunnen laten "zien" .....

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:38

Sterkte seebensee, niet leuk maar hopelijk beter voor het paardje

Susann, ik hoop voor je dat het allemaal mee valt bij je paardje

Hoe gaat het met jullie paardjes?
Bij mijne nog steeds hetzelfde maar ze blijft zo braaf ondanks boxrust !
Maandag komt de dierenarts haar weer bekijken en zal er nog wel 2maanden boxrust aan vast geplakt worden.

Ik ga in ieder geval wel even vragen hoe het kan dat wanneer hij haar pees inspuit, 2 weken goed gaat en dan weer opnieuw heel langzaam aan dik wordt.
Als dat gewoon tijd is dan neem ik het voor lief maar ben bang dat het een of andere ontsteking is en niet alleen een scheurtje.

Hoe doen jullie dat nu verder? Hebben jullie nog andere paarden? Of is het echt alleen stappen en verder niksen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:43

Hier gaat het goed, pony krijgt vanavond nieuwe ijzers en dan mag hij vanaf morgen weer voor het eerst op een kleine paddock. :j Dierenarts zal dan over twee weken weer scannen. :)

Verder heb ik geen ervaring met inspuiten van de pees..

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:51

Oh wat fijn!!! Hopelijk gedraagd je Paardje zich!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:54

Geloof dat het inspuiten de ontsteking reactie wat onderdrukt. Als dat uit gewerkt is zal je wel weer meer een ontsteking reactie krijgen. Is mij toen verteld, ging bij mij net zo, 1 keer gedaan toen het echt heel erg is, daarna niet weer zo erg geworden.

Hier loopt ze nog 24/7 op het land, helaas geen mogelijkheid om apart te zetten zonder dat ze gaat rennen. Erg gehecht aan de kudde. Daardoor helaas nog niet goed in draf maar gelukkig verder ook niet verslechterd.

Gelukkig heb ik zins ze kreupel is een andere pony te rijden op de manege, en er komt nog 1 bij. Druk haha. Zo kan me eigen ook even alle rust krijgen die ze nodig heeft en zorgen de andere pony's voor wat afleiding voor mij. Maar het blijft toch je eigen niet :(

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:58

Maar moet ze dan niet wat meer ontstekingremmers krijgen want anders blijft het toch ontstoken??

Wel fijn dat jouwe op het land kan zonder t verslechteren hopelijk verbeterd het wel snel!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:00

Die van mij kreeg dat er toen ook bij ja.

Maar u vroeg hoe het kan dat het dan weer wat dikker word er na, Misschien zou het dat kunnen zijn?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:06

Maar moet ze dan niet wat meer ontstekingremmers krijgen want anders blijft het toch ontstoken??

Wel fijn dat jouwe op het land kan zonder t verslechteren hopelijk verbeterd het wel snel!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:07

Huh foutje. 2x geplaatst. Inderdaad mijn vraag hoe het kan dat het iedere keer weer dikker wordt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:16

Pony deed net alsof hij iedere dag buitenstond :+ Helemaal niks dus heel blij mee kan hij voorlopig weer lekker buiten staan :D

Sunshinee, kan het niet zijn dat als het ingespoten wordt het wat gaat irriteren en daarom je een ontstekingsreactie krijgt en het been weer dikker wordt? Ik heb geen idee hoor.. Wat zegt je dierenarts ervan?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:19

Nee na het inspuiten gaat het juist 2 weken heel goed en daarna wordt het weer dikker. Aan de telefoon zei hij er niet zoveel van, ik hoorde hem meer denken dan zeggen. Maandag komt hij en zal ik uitgebreid vragen stellen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:23

Hmm lastig, ik zou het zo ook niet weten.. :\ :(

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:49

Hier ging het dan de 1ste keer maand of 3 goed na inspuiten daarna opeens stikkreupel en dik been. 2de x was het nog maar 2.5 maand. 3de keer heeft het maar 3 weken gewerkt. De werking van het inspuiten varieert per paard en per middel.
Ik zou het niet meer laten inspuiten en het lichaam in combi met ice vibe en stappen ol het harde zelf het laten oplossen.

Mn fries zou chronis. Peesschedeontsteking hebben. Peesschede is al 3 jaar dun en blijft dun.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:23

Dag, ik wil me hier ook graag melden mijn paard stond op 2e pinksterdag tijdens het rijden ineens erg kreupel. 2 dagen later was zijn pees gebied net onder de voor knie dik en warm. We zijn gelijk gaan koelen en compagel gaan smeren. Na 10 dagen is er een scan gemaakt en daar kwam uit dat er niks stuk was, maar wel flink verrekt. Er zat veel ontstekingsvocht tussen de pezen. Ik moest smeren met ekyflogyl voor 10 dagen en beginnen met stappen en dan moest er binnen 4 weken weer een controle scan volgen. Inmiddels is de pees ook 3x gelaserd. Nu zijn deze 4 weken bijna voorbij en ik vind dat de pees soms nog wel volloopt en dat hij iets warmer is dan het andere been. Of kan dit komen doordat het been geschoren is dat het warmer aanvoelt?

En na het stappen is de pees mooi net zo dun als het andere been, maar loopt na 2 minuten stilstaan al weer iets voller niet zo dik als dat het is geweest, maar je merkt verschil. Herkennen jullie dit ook? Na het stappen smeer ik het been nu in met traumeelgel. Ik koel ook 2x perdag een half uur met een coolpack. Daarnaast krijgt hij elke dag equiflexion van de paardendrogist.

Volgende week wordt hij weer gescand. Ben nu al zeuwachtig. Pff is nog maar een maand geleden, maar wat een zorgen zeg!