[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 12:03

In het Insuline Resistentietopic staat een aankondiging van een vooronderzoek van IR-gediagnotiseerde of te dikke paarden: [MD] Centraal: Insulineresistentie. (Post: Vanhall, pagina 61)
Omdat ik altijd wil weten "wie-wat-hoe-waar" }> heb ik even gebeld: het betreft een onderzoek van Phytonics (GlucoBalance). Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via email, je ontvangt dan een instructie en uitleg.

PS: Nog even contact gehad met Gedizo: het Canadese hooi kost wel degelijk 650 euro per ton.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:52

[/quote]

Hee, dat is grappig, ik zag haar vorige week langs ons huis rijden met haar blauwe bus, ze ging naar de Fjorden van de buren.
ik ken deze hoefsmid trouwens verder niet.
waar op de site staat het dat zij stelt dat alle paarden in Nederland licht bevangen zijn ?[/quote]

Op het stukje waar ze algemeen spreekt over voeding en voedingsoorten.(uit het hoofd :) )

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:24

Vraag van de dyscalculist: dat Can. hooi kost dan dus 6.50per 10kg, komt dat dan neer op een tientje per 'gewoon' baaltje, ongeveer?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:27

mysa schreef:
Vraag van de dyscalculist: dat Can. hooi kost dan dus 6.50per 10kg, komt dat dan neer op een tientje per 'gewoon' baaltje, ongeveer?

Meer. Een gewone baal is tussen de 20 en 25 kilo.
Dus dan kom je op 13,00 a 16,25 per baal en dat is, zelfs i n de ze tijd, buitensporig duur.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:09

Ok, dank je wel rekenwonder!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:29

Maar..... ze hebben op dit moment alleen maar balen van 500 kg. Normaal zouden ze ook wel kleine baaltjes kunnen leveren die dan circa 32 KG zouden wegen, maar nu dus niet. Bovendien ben je hoe dan ook altijd verplicht een zeecontainer vol af te nemen en dat betekent 24 ton.
Misschien dat het volgend jaar wat goedkoper is maar dat ligt aan de koers van de dollar & euro.

Gewoon hooi is nu ook erg duur - ik betaalde onlangs 9,50 voor een 32 kg baal uit Frankrijk..
Ik meng nu met voordroog en gelukkig kunnen de paarden ook regelmatig de wei op om daar 'bij te knabbelen'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:34

De CAN$ staat altijd lager als de USA$ én is wat 'vaster'. Dus goedkoper zal het er niet op worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:18

Balen |(
Wij hadden voor de winter sneeuwringen laten slaan onder Image haar ijzers. Van Nassau had ons al gewaarschuwd om het niet te doen bij Image, maar ik was eigenwijs en heb het toch laten doen, omdat Image zulke sneeuwklompen had, dat ik het gevaarlijk vond om haar buiten te zetten. Keuze uit 2 kwaden. Helaas verkeerd uitgepakt.
Bij het beslaan vandaag bleek dat de sneeuwringen haar hoefwanden losgedrukt hebben op beide voorhoeven. |( Ik moet verwachten dat ze behoorlijk kreupel gaat zijn voorlopig. Rob is dan ook erg boos; hoeven verprutst door de sneeuwringen, terwijl het net zo lekker ging.
Nu maar hopen dat het morgen meevalt als Image haar box uitdraait. :(:)

.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:25

O, wat verschrikkelijk sneu, Janouk :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:24

Heb je al ge-pb't Corinne.. heb zomaar het idee dat het misschien wel een ietsje mee zal vallen - ik duim uiteraard voor jou en Image dat het zo is!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:30

Image loopt heel gevoelig nu buiten in de bak, maar ze heeft natuurlijk net 5 uur op de wagen gestaan en is net beslagen. Dus afwachten hoe het morgen is. Ze is in ieder geval fris en brutaal. Dus ze voelt zich verder lekker. Even lekker rollen, stress wegstappen en met haar vriendin spelen. Ik kan niet veel anders dan afwachten wat ze morgenochtend doet.

Niet gehinderd door enige vorm van professionele kennis, hier mijn vertaling:
Volgens Rob; de ringen bollen op onder het ijzer en drukken bij elke pas in de witte rand, die toch al verbreed is bij Image. Zo hebben ze de hoefwand naar buiten gedrukt en losgedrukt. K*T.
Ik had al gemerkt in korte wendingen dat Image gevoelig was; vooral op het harde bij de box uitdraaien. Ik had het meer gegooid op gevoeligheid van het hoefbeen in de gekantelde hoef. Helaas verkeerd geinterpreteerd, want het kwam door de druk op de hoefwand in de korte wending de box uit.

Kon die muts maar praten, dan zou ik minder afhankelijk zijn van mijn interpretatie van hetgeen zij aangeeft. Ik bekijk en bevoel haar dagelijks met haviksogen (jullie vast wel bekend), maar het loopt toch vaak spaak op de interpretatie van wat je ziet, voelt, denkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:37

Das toch vreemd want bij Pauli zitten de ringen naast het ijzer (naast de binnenzijde van de takken) in de 'loze ruimte' van de zool? Dan kan het wellicht iets uitdrukken als er gewicht op staat, maar toch nooit zó dat die ringen in de witte lijn drukken - daar zitten ze, bij Pauli althans, niet eens in de buurt?
Welke sneeuwringen heeft jouw smid dan gebruikt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:49

Het gaat niet om de ringen zelf, maar om het rubber onder het ijzer tegen de onderkant van de hoefwand; dat bolt op bij de werking van het hoefmechanisme. De ringen zitten binnen het ijzer en die liggen in de holte, ook bij mij.
Tenminste zo heb ik het begrepen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:09

Eh... maar die zitten toch muurvast tussen ijzer en hoef? Ik niet snap..
Nou ja, vervelend genoeg dat Image nu gevoelig loopt - hopelijk gaat het snel beter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:16

Het rubber zit geklemd tussen hoef(zool) en ijzer. Het ijzer zit vast met nagels door de witte lijn aan de hoefwand.
Als iets dus behoorlijk drukt tegen de zijkanten van het ijzer gaat dit idd kracht uitoefenen op de hoefwand en dus de witte lijn verbreden.
Overigens zou ik wel willen weten hoeveel kracht die zijdelingse druk dan is om ijzer uit te buigen, want dan zou puur het lopen en het hoefmechanisme in werking dat ook moeten doen.

Dit roept om SpikyBlue :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:24

@Janouk
Ik vind dit heel erg om te horen en wens je alvast veel sterkte toe. :(:)

één ding ontgaat me alleen...want wie heeft de hoefringen er tussen gelegd, jij gaat toch altijd met Image naar Rob toe voor beslag ?

Heb je het met Rob ook nog over het akkefietje op straat gehad, en kan het niet daardoor gekomen zijn, Image was toen toch ook kreupel ?
Mijn HS en DA hebben mij namenlijk uitdrukkelijk gewaarschuwd dat Hittie niet over straat mag galopperen.
Dat zou veel te veel druk geven op de witte lijn met als gevolg loslaten, net als nu bij jou gebeurd is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:47

Balen zeg, Janouk, maar ze zijn er nu tussenuit, dus wie weet gaat het snel beter. Hier ook weer hoofdbrekens trouwens.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:48

wat is er aan hand dan Mysa ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:56

jee...sterkte Janouk@ :(:) Wat een pech...het ging net zo goed!
Hou je vast aan het feit dat ze alleen iets gevoelig loopt nu,en niet echt kreupel.Misschien valt het mee!

Mysa...ook sterkte(ik weet niet wat er is maar je klinkt redelijk serieus..)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:03

@Jannepauli
Ik herhaal mijn vraag even die ik gister aan jou gesteld had, want die heb je vast gemist ;)

lolclub schreef:
@JP
Jij hebt ook het weeglint van D&H toch ?
Ik heb Hittie gemeten vanmiddag.
Hittie is 1.65 hoog en komt op 570 kilo

Ik vond dit wel een "nette" uitkomst, ik had haar zelf op 600 geschat.
Is de meting redelijk betrouwbaar en kwam jij veel anders uit met onderstaande weegmethode ?

http://i290.photobucket.com/albums/ll24 ... ungEMI.jpg

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:13

Willen jullie het echt wel weten?

1.Tyra kwam vanochtend weer heel slecht aangelopen in de paddock, struikelend en op eieren lopend. Heb haar van de week een uurtje in de wei gehad, terwijl 't linke soep was met 't fructaanweer. Vanochtend meteen bute erin gegooid en nu zie je niet zo veel meer, behalve wat langzamer lopen dan normaal, dat scheelt, ben ik er weer heel snel bij. Geen pulsatie trouwens, wat bij haar altijd prominent is bij een 'full-blown'

2. Es d'r wond is voor de derde keer open, ondanks dat de hechtingen er nog in zitten. Maar..........ben erachter hoe dat komt, miss Tyra betrapt, die likt het open.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:16

mysa schreef:
Willen jullie het echt wel weten?

1.Tyra kwam vanochtend weer heel slecht aangelopen in de paddock, struikelend en op eieren lopend. Heb haar van de week een uurtje in de wei gehad, terwijl 't linke soep was met 't fructaanweer. Vanochtend meteen bute erin gegooid en nu zie je niet zo veel meer, behalve wat langzamer lopen dan normaal, dat scheelt, ben ik er weer heel snel bij. Geen pulsatie trouwens, wat bij haar altijd prominent is bij een 'full-blown'

2. Es d'r wond is voor de derde keer open, ondanks dat de hechtingen er nog in zitten. Maar..........ben erachter hoe dat komt, miss Tyra betrapt, die likt het open.

he jakkes :(:) Het zit jou ook niet mee!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:26

DubbelDun schreef:
Het rubber zit geklemd tussen hoef(zool) en ijzer. Het ijzer zit vast met nagels door de witte lijn aan de hoefwand.
Als iets dus behoorlijk drukt tegen de zijkanten van het ijzer gaat dit idd kracht uitoefenen op de hoefwand en dus de witte lijn verbreden.
Overigens zou ik wel willen weten hoeveel kracht die zijdelingse druk dan is om ijzer uit te buigen, want dan zou puur het lopen en het hoefmechanisme in werking dat ook moeten doen.

Dit roept om SpikyBlue :D

Joehoe! :wave:
Dit kan mi alleen gebeuren als het een grote, platte voet is (Ik weet ff niet meer hoe de hoeven van Image er uit zagen, en hoe ze beslagen was?). Er zit natuurlijk wel een mate van beweging in het geheel.
Het hoefmechanisme, de ring zelf die in- en uit-plopt. Doordat de hoef en de ring bewegen beweegt het zooltje onder het ijzer ook iets mee. Bij een gesloten zooltje heb je de plopwerking natuurlijk niet, dit is alleen met een sneeuwring.
Als de voet wat hol is, is dit geen probleem. Als de voet wat platter is en de witte lijn slecht, kan ik me voorstellen dat deze kleine mate van beweging in de toon niet goed is geweest.

Voor degenen die beweren dat het complete hoefmechanisme teniet wordt gedaan door ijzers:
Afbeelding

@Janouk en Mysa, veel sterkte!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:29

@SpikyBlue : ik zie slijtage vooral bij de takken, maar ook bij de nagelgaten. Dus de hoefwand schuift hier door de beweging konstant over het ijzer ??

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:18

Ja. Het hoefmechanisme polijst het ijzer. Je ziet precies waar het allemaal geweest is, vooral bij het rechter ijzer.
Daarom is het ook zaak dat het ijzer past, ruim ligt, vlak is en met zo weinig mogelijk nagels vast zit (dus niet helemaal achter in de hoef). Het is een beweeglijk oppervlakte welk je niet zomaar vastzet met 6 spijkertjes ;)