Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:14

Thomas, ik dacht zelf ook aan een beknelling aan de kroonrand maar idd geen zweer.
Wel raar dat er meer paarden dit hebben.

Jij bent smid zag ik?! Wat zou jou advies zijn voor het bekappen van een paard met een vergroeiing (artrose) op een griffelbeentje?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:15

Koper schreef:
Zien de hoeven van jouw paard er zo slecht uit dan Thomas?

:=

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:34

Koper schreef:
Zien de hoeven van jouw paard er zo slecht uit dan Thomas?

Ik heb geen paard, ik bekijk ook van de andere kant van de mensen. :)

singasong schreef:
Thomas, ik dacht zelf ook aan een beknelling aan de kroonrand maar idd geen zweer.
Wel raar dat er meer paarden dit hebben.

Jij bent smid zag ik?! Wat zou jou advies zijn voor het bekappen van een paard met een vergroeiing (artrose) op een griffelbeentje?

Ligt echt eraan wat voor paard het is, ik kijk naar per paard en wat ze dagelijkse dingen doen.

artrose op een griffelbeentje zou ik voetas wat steiler zetten zodat pezen ontlast wordt, doet het paard niet veel of staat ie al blootsvoets dan hou ik het liever blootsvoets.

Paarden die regelmatig over het weg gaat, ze hebben al ijzers onder zitten enz. Die besla ik met leren zooltje en eventueel sillicone voor betere schokdemping.

Zoals ik al zeg, ik kijk naar per paard...

bliksempie

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:46

Dit is een hoef van mijn verzorgpaard. Natuurlijk vraag ik toestemming om de hoeven openbaar te maken ;)

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:52

Ik 'gok' dat het niet aan de voeding ligt, mijn paarden hebben nergens last van en er zijn nog een paar paarden die er geen last van hebben.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:53

Goed zo, ik waarschuw je alleen maar zodat je niet in de problemen komt. :) kom maar op met die foto's!

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:56

Ik snap zelf wel dat dat niet zomaar kan.. Morgen avond ben ik op stal dan zal ik foto's maken als het lukt!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:46

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:40

Th0mas schreef:
[
Ligt echt eraan wat voor paard het is, ik kijk naar per paard en wat ze dagelijkse dingen doen.

artrose op een griffelbeentje zou ik voetas wat steiler zetten zodat pezen ontlast wordt, doet het paard niet veel of staat ie al blootsvoets dan hou ik het liever blootsvoets.

Paarden die regelmatig over het weg gaat, ze hebben al ijzers onder zitten enz. Die besla ik met leren zooltje en eventueel sillicone voor betere schokdemping.

Steiler op de voetas zetten gaat je bij dit paard echt niet lukken. Daar wilden al meerdere bekappers/smeden wat aan doen maar is nooit gelukt.

Ik houd te teen zo kort mogelijk, tot bijna aan de witte lijn en vijl de hoeven tenminste 1x per 2 wk. helemaal rond en vaak nog met een mustangrol. Paard heeft o.a. een groot bestraat stuk tot zijn beschikking dus hij houdt zijn hoeven in de hoogte zelf bij.
Ik vraag mij af of het raadzaam is een paard met 2 gekantelde hoefbeentjes en 1 sincker steiler te gaan zetten??
Daarbij maakt hij nog steeds een flapperende beweging met zijn voorvoeten als hij ze neerzet. Wat voor impact heeft dit op de hoeven/gewrichten/pezen wanneer je er een ijzer onder gaat zetten??

Overigens loopt hij super als hij op zachte ondergrond loopt, de overgang van het zand naar de bestrating is 4 passen een drama daarna gaat het weer.
Wandelen (kan alleen langs de weg) doen we al een poos niet meer, paard is met pensioen, maar wil dit wel graag weer gaan oppakken. Maar ja, dan moet hij wel weer zonder pijn op de straat kunnen lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:02

Esperanza, het lijkt erop dat de hielen nu wat te veel druk hebben, of is dat maar schijn? Ook zie ik dat de haarlijn van de kroonrand nu krom loopt, zie je aan de achterkant?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:31

Hoe zou ik dat goed kunnen zien/bepalen Koper?

Ik heb hier nog wel een foto van iets meer zijkant en achterkant. (en vinger :o )
Afbeelding

Het probleem wat mijn paard heeft is dat de hoefwand aan de teen heel dik is en bij de hielen heel dun. Daardoor zakte hij als het ware op het ijzer ook achterover. Dus heeft mijn smid eerst een aantal keer gekozen voor een balkje en nu dus nog breed uitgesmeedde takken, voor extra steun.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:16

singasong schreef:
Th0mas schreef:
[

Steiler op de voetas zetten gaat je bij dit paard echt niet lukken. Daar wilden al meerdere bekappers/smeden wat aan doen maar is nooit gelukt.

Ik houd te teen zo kort mogelijk, tot bijna aan de witte lijn en vijl de hoeven tenminste 1x per 2 wk. helemaal rond en vaak nog met een mustangrol. Paard heeft o.a. een groot bestraat stuk tot zijn beschikking dus hij houdt zijn hoeven in de hoogte zelf bij.
Ik vraag mij af of het raadzaam is een paard met 2 gekantelde hoefbeentjes en 1 sincker steiler te gaan zetten??
Daarbij maakt hij nog steeds een flapperende beweging met zijn voorvoeten als hij ze neerzet. Wat voor impact heeft dit op de hoeven/gewrichten/pezen wanneer je er een ijzer onder gaat zetten??

Overigens loopt hij super als hij op zachte ondergrond loopt, de overgang van het zand naar de bestrating is 4 passen een drama daarna gaat het weer.
Wandelen (kan alleen langs de weg) doen we al een poos niet meer, paard is met pensioen, maar wil dit wel graag weer gaan oppakken. Maar ja, dan moet hij wel weer zonder pijn op de straat kunnen lopen.

Als je zo graag weer wil gaan oppakken, weer op weg willen gaan dan zou ik bij dat paard gewoon een aluminium liploze voorijzers met ruime opzet erin gesmeed, met kunstof zooltje waarbij aan bovenkant van zooltje een zachte bolling erop zit waarmee straal een tegendruk krijgt. Die beslag krijgt minst schokken.

Het is wel jammer dat hij gevoelig loopt op het harde.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:34

Voor aluminium ijzers is dit paard te zwaar. Dan kan ik om de 3 wk. nieuwe ijzers onder laten slaan.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:03

Hoi!
Ik ben nu al een aantal maand aan de slag met mijn paardje na een cursus natuurlijk bekappen, en vroeg me af wat jullie mening is over de foto’s in bijgevoegd album.
De hoeven waren 1 dag bekapt, en ik kwam net terug van een korte drafoefening op een asfaltweggetje.

Deze maand komt er sowieso een prof. natuurlijk bekapper om de boel te controleren en bijsturen waar nodig :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=XEKDOLJU

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:18

Recent fotootje van een beredene van de Houston Police Department:

https://twitter.com/Isegrimmig/status/2 ... 92/photo/1

Ze zijn hier al eens eerder aan de orde geweest, maar ik vind het leuk om te zien dat ze de dieren nog steeds blootsvoets hebben en daar ook volledig van overtuigd zijn. Voor álle 38 paarden. En dat ze aangeven dat ze veel minder voet- en beenblessures hebben sinds de overstap naar blote voeten. :) Ik heb begrepen dat ze bij 'crowd control' (rellen e.d.) wel hoefschoenen aankrijgen voor bescherming tegen glasscherven en andere scherpe voorwerpen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:59

Wendy_Chewie schreef:
Hoi!
Ik ben nu al een aantal maand aan de slag met mijn paardje na een cursus natuurlijk bekappen, en vroeg me af wat jullie mening is over de foto’s in bijgevoegd album.
De hoeven waren 1 dag bekapt, en ik kwam net terug van een korte drafoefening op een asfaltweggetje.

Deze maand komt er sowieso een prof. natuurlijk bekapper om de boel te controleren en bijsturen waar nodig :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=XEKDOLJU

Schitterende voeten, ik ben jaloers!
Loopt-ie probleemloos over alle ondergronden?

Geweldig die foto's van de bereden politie, wat dat soort dingen aangaat liggen ze in de US toch 'n stukje voor.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:30

Toch vraag ik me iets af. Ik ben zelf ook voorstander van het ijzerloos houden van paarden. Maar is er een manier om een paard zonder ijzers/kalkoenen meer grip te geven op (nat) gras ed? Natuurlijk zijn er hoefschoenen, maar deze zijn officieel niet toegestaan op wedstrijden.

Laatst las ik een stukje (met daarbij een foto) waarbij de hoeven van een paard dusdanig bij/ingevijld waren zodat er ook een soort kalkoenen-idee ontstonden. Ik vraag me af of dit haalbaar is, wie heeft er ervaring mee en is het schadelijk voor de hoef(wand)? Ik wil namelijk ook graag eens crosstrainingen volgen wanneer mijn paard wat ouder is, maar ik wil geen ijzers en hoefschoenen vind ik een erg duur grapje voor een enkele crosstraining. Ben benieuwd wie hier meer over weet of ervaring mee heeft.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 02-08-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:38

Blootvoets paard houdt zich wel overeind in een oefen crosje hoor ..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:41

Gimli, dank je. Mijn paardje had eigenlijk al prima voeten en lage hielen... (Voordeel van 24/7 buiten staan, op harde ondergrond en grote schuilstal met betonvloer waar gevoerd werd, en geen hoefsmid gezien te hebben tot haar vier jaar) Ik hou de hoefwand nu gewoon kort, en de steunsels vrij van de grond.
De straal en zool zijn keihard, op wandeling doen we zo'n beetje alles... kiezel, kasseien, asfalt... Voorlopig nog geen problemen mee gehad.
Ik vind het alleen zo verdomde moeilijk om te zien of ik de hielen gelijk heb :o Daar kan ik echt lang over staan miepen per hoef :D

Isegrim schreef:

Ze zijn hier al eens eerder aan de orde geweest, maar ik vind het leuk om te zien dat ze de dieren nog steeds blootsvoets hebben en daar ook volledig van overtuigd zijn. Voor álle 38 paarden. En dat ze aangeven dat ze veel minder voet- en beenblessures hebben sinds de overstap naar blote voeten. :) Ik heb begrepen dat ze bij 'crowd control' (rellen e.d.) wel hoefschoenen aankrijgen voor bescherming tegen glasscherven en andere scherpe voorwerpen.

Ontzettend gaaf om te zien!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:46

Zinzi_jewel schreef:
Blootvoets paard houdt zich wel overeind in een oefen crosje hoor ..

Nou, ik ben anders met mijn vorige pony vol onderuit gegaan op kort, nat gras. Pony liep ook blootsvoets en maakte geen krappe bocht of gekke sprong. Ik ben sindsdien dan ook een heel stuk voorzichtiger op gras. :j

Edit, hier dat stukje tekst;

http://barehooves.webs.com/barefootperformance.htm

Staat onder "Trimming for traction".

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:12

Isegrim schreef:

Aaaaaaaaaah prachtig! Bitloos ijzerloos en gewoon op een leuke Haflinger ipv een bruinmetzwartemanenkasteel :D :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:59

Dat trimming for traction idee vind ik toch niet best voor de drukverdeling. :n

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:45

Gimli: alweer mee eens. Trimming for traction lijkt mij niet gezond voor de voeten.

Wendy_Chewie: mijn welgemeende complimenten! Zeker als je dit ook nog laat controleren.
Ik vind die voeten er echt geweldig uitzien! Zou wel wensen dat veel paarden zulke voeten hadden ;-))

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:27

Zijn er geen hoefschoen-achtige constructies waar je noppen op kunt doen?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 01:04

Jawel. De Renegade schijnt ook met stalen 'nopjes' verkrijgbaar te zijn. Dit stond indertijd op de USA website vermeld.