Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koper schreef:Zien de hoeven van jouw paard er zo slecht uit dan Thomas?
singasong schreef:Thomas, ik dacht zelf ook aan een beknelling aan de kroonrand maar idd geen zweer.
Wel raar dat er meer paarden dit hebben.
Jij bent smid zag ik?! Wat zou jou advies zijn voor het bekappen van een paard met een vergroeiing (artrose) op een griffelbeentje?
Th0mas schreef:[
Ligt echt eraan wat voor paard het is, ik kijk naar per paard en wat ze dagelijkse dingen doen.
artrose op een griffelbeentje zou ik voetas wat steiler zetten zodat pezen ontlast wordt, doet het paard niet veel of staat ie al blootsvoets dan hou ik het liever blootsvoets.
Paarden die regelmatig over het weg gaat, ze hebben al ijzers onder zitten enz. Die besla ik met leren zooltje en eventueel sillicone voor betere schokdemping.
Zoals ik al zeg, ik kijk naar per paard...
singasong schreef:Th0mas schreef:[
Ligt echt eraan wat voor paard het is, ik kijk naar per paard en wat ze dagelijkse dingen doen.
artrose op een griffelbeentje zou ik voetas wat steiler zetten zodat pezen ontlast wordt, doet het paard niet veel of staat ie al blootsvoets dan hou ik het liever blootsvoets.
Paarden die regelmatig over het weg gaat, ze hebben al ijzers onder zitten enz. Die besla ik met leren zooltje en eventueel sillicone voor betere schokdemping.
Zoals ik al zeg, ik kijk naar per paard...
Steiler op de voetas zetten gaat je bij dit paard echt niet lukken. Daar wilden al meerdere bekappers/smeden wat aan doen maar is nooit gelukt.
Ik houd te teen zo kort mogelijk, tot bijna aan de witte lijn en vijl de hoeven tenminste 1x per 2 wk. helemaal rond en vaak nog met een mustangrol. Paard heeft o.a. een groot bestraat stuk tot zijn beschikking dus hij houdt zijn hoeven in de hoogte zelf bij.
Ik vraag mij af of het raadzaam is een paard met 2 gekantelde hoefbeentjes en 1 sincker steiler te gaan zetten??
Daarbij maakt hij nog steeds een flapperende beweging met zijn voorvoeten als hij ze neerzet. Wat voor impact heeft dit op de hoeven/gewrichten/pezen wanneer je er een ijzer onder gaat zetten??
Overigens loopt hij super als hij op zachte ondergrond loopt, de overgang van het zand naar de bestrating is 4 passen een drama daarna gaat het weer.
Wandelen (kan alleen langs de weg) doen we al een poos niet meer, paard is met pensioen, maar wil dit wel graag weer gaan oppakken. Maar ja, dan moet hij wel weer zonder pijn op de straat kunnen lopen.
Wendy_Chewie schreef:Hoi!
Ik ben nu al een aantal maand aan de slag met mijn paardje na een cursus natuurlijk bekappen, en vroeg me af wat jullie mening is over de foto’s in bijgevoegd album.
De hoeven waren 1 dag bekapt, en ik kwam net terug van een korte drafoefening op een asfaltweggetje.
Deze maand komt er sowieso een prof. natuurlijk bekapper om de boel te controleren en bijsturen waar nodig
http://www.mijnalbum.nl/Album=XEKDOLJU
Isegrim schreef:Recent fotootje van een beredene van de Houston Police Department:
https://twitter.com/Isegrimmig/status/2 ... 92/photo/1
Ze zijn hier al eens eerder aan de orde geweest, maar ik vind het leuk om te zien dat ze de dieren nog steeds blootsvoets hebben en daar ook volledig van overtuigd zijn. Voor álle 38 paarden. En dat ze aangeven dat ze veel minder voet- en beenblessures hebben sinds de overstap naar blote voeten.Ik heb begrepen dat ze bij 'crowd control' (rellen e.d.) wel hoefschoenen aankrijgen voor bescherming tegen glasscherven en andere scherpe voorwerpen.
Zinzi_jewel schreef:Blootvoets paard houdt zich wel overeind in een oefen crosje hoor ..
Isegrim schreef:Recent fotootje van een beredene van de Houston Police Department:
https://twitter.com/Isegrimmig/status/2 ... 92/photo/1
Ze zijn hier al eens eerder aan de orde geweest, maar ik vind het leuk om te zien dat ze de dieren nog steeds blootsvoets hebben en daar ook volledig van overtuigd zijn. Voor álle 38 paarden. En dat ze aangeven dat ze veel minder voet- en beenblessures hebben sinds de overstap naar blote voeten.Ik heb begrepen dat ze bij 'crowd control' (rellen e.d.) wel hoefschoenen aankrijgen voor bescherming tegen glasscherven en andere scherpe voorwerpen.