[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:16

We krijgen weer opnieuw sneeuw en vorst.
Hoewel gras onder een sneeuwlaagje fructaantechnisch gezien veiliger is, als gras met een stralend winterzonnetje erop.
Geldt ook voor gras in de schaduw.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:10

Wist ik niet. I'll keep that in mind!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:15

In het kort:
Alleen onder invloed van zonnestralen kan gras fructaan aan maken om te kunnen groeien.
Als het echter niet kan groeien door droogte of koude, blijft het fructaan dus in de stengel aanwezig en wordt dus door grazend vee opgenomen.
Zodra de zonnekracht wegvalt (door schaduw, sneeuw of nacht), verdwijnt ook de hoeveel fructaan weer in de stengel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:56

ik zat laatst te denken.....fructaan is een soort suiker....als paarden daar gevoelig voor zijn of er hoefbevangen van worden neigt dat toch naar diabetes?
Insuline resistentie dus....of denk ik nu helemaal fout?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:38

Ik kan me wel vinden in dat idee.Denk wel dat het een welvaartsziekte is, idioot dat er nog maar zo kort serieus naar onderzocht wordt. Mijn paard vertoont al jaren alle verschijnselen als er te veel suikers, zetmeel of koolhydraten in haar rantsoen zitten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:44

Ik denk dat het zeer individueel is - net zoals mensen niet allemaal diabetes krijgen (ook als ze veel suikers eten), krijgen paarden ook niet allemaal een aandoening als IR. Maar met een beetje 'common sense' kun je inderdaad bedenken dat een paard van nature geen graaneter ( koolhydraten = suiker) is, dus dan ligt het voor de hand dat je biks/muesli/granen met mate moet voeren. Of het moet toevallig 'low-carb' voer zijn en dat ben ik eerlijk gezegd in NL nog niet tegengekomen.
Wat bij de verwerking van suikers ook zéér meetelt is de mate van beweging die het paard krijgt. Aanbevolen n.a.v. wetenschappelijk onderzoek is dat je je paard minimaal 10 minuten laat rennen ( longeren, of vrijlopend) per dag als je zelf geen tijd hebt om te rijden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:44

Er is veel over te vinden op google, in het nederlands, maar nog veel meer in het engels (Google op "insulin horse")

Insuline resistentie is een "mogelijke oorzaak" van hoefbevangenheid, maar er zijn nog veel meer oorzaken...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:07

Het is idd een mogelijke oorzaak, bij mijn paard geeft de I.R. veel uiterlijke kenmerken. Door daarop te reageren heeft ze gelukkig nog nooit last van hoefbevangenheid gehad. Is het zo dat hoefbevangenheid vaak gepaard gaat met uiterlijke kenmerken of is dat alleen bij I.R. het geval?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:06

jolin schreef:
Het is idd een mogelijke oorzaak, bij mijn paard geeft de I.R. veel uiterlijke kenmerken. Door daarop te reageren heeft ze gelukkig nog nooit last van hoefbevangenheid gehad. Is het zo dat hoefbevangenheid vaak gepaard gaat met uiterlijke kenmerken of is dat alleen bij I.R. het geval?

Bedoel je dat hoefbevangenheid met dezelfde uiterlijke kenmerken gepaard zou kunnen gaan als I.R.? Ik denk wel dat overgewicht bij beiden een rol speelt, maar de dikke buik wordt bijv. wel bij hoefbevangenheid als waarschuwing gebruikt en bij I.R. niet...
Bij hoefbevangenheid heb je wel wat kenmerken denk ik die je waarschuwen dat je HEEL erg moet gaan oppassen, maar meestal komen de echte kenmerken pas als het kwaad al geschied is denk ik...

Ik kwam gister deze link tegen. Hier staat ook een plaatje van de "uiterlijke kenmerken" van I.R.

http://www.balancedequinenutrition.com/IRArticle.html
Afbeelding

Mijn pony is wel enorm gevoelig voor hoefbevangenheid, en heeft een aantal van de uiterlijke kenmerken van I.R. Alleen geen vet op de 2 meest rechtse pijlen.

Wat ik me afvroeg: Zou het zo zijn bij paarden die I.R. hebben dat ze overmatig veel moeten drinken/plassen, of hoef je daar niet persee verschil in te merken met een paard dat geen I.R. heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:25

Overmatig drinken en plassen heeft meer met cushing te maken
Hoewel ik het idee heb dat al die endorine stoornissen erg veel samenhangen...

Het is trouwens niet gezegt dat een paard met IR te vet is en een te vet paard per definitie IR heeft.

Te vet zijn verhoogd wel het risico!(net als bij mensen)
De hormoonstofwisseling raakt in de war bij overgewicht.
Een te dun paard is trouwens ook niet goed bij IR....

Mijn paard is nooit echt te vet geweest,ook nooit gevoerd met granen en biks en muslies.....daar heb ik al 20 jaar mijn bedenkingen over....

Ik vraag me af of de meeste paarden na een keer of 2 hoefbevangen geweest te zijn niet gewoon IR hebben....een hormoonstofwisseling die zo verstoord is,dat het gewoon haast niet meer goed komt...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:45

geerke schreef:
Overmatig drinken en plassen heeft meer met cushing te maken
Hoewel ik het idee heb dat al die endorine stoornissen erg veel samenhangen...

Ik denk dat dat vroeg of laat ook wel naar boven komt. :j Volgens mij zijn ze wel bezig (geweest) met onderzoeken daar omheen.

geerke schreef:
Het is trouwens niet gezegt dat een paard met IR te vet is en een te vet paard per definitie IR heeft.

Te vet zijn verhoogd wel het risico!(net als bij mensen)
De hormoonstofwisseling raakt in de war bij overgewicht.
Een te dun paard is trouwens ook niet goed bij IR....

Mijn paard is nooit echt te vet geweest,ook nooit gevoerd met granen en biks en muslies.....daar heb ik al 20 jaar mijn bedenkingen over....

Ik vraag me af of de meeste paarden na een keer of 2 hoefbevangen geweest te zijn niet gewoon IR hebben....een hormoonstofwisseling die zo verstoord is,dat het gewoon haast niet meer goed komt...

En ook daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dat is ook de reden dat ik me voorgenomen heb dit jaar de insuline-resistentietest te gaan doen, maar eerst wacht ik even een aantal andere factoren af.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:00

Lees net dat drinken/plassen ook met I.R. te maken kan hebben.
Mijn paard is eerder te dun dan te dik, klopt ook met wat ik lees als ik op "Insuline horse" zoek, dank je wel voor die tip. Mijn grootste probleem is trouwens het ongeloof van anderen, dan met name pension houders. Hoe kan ik nou zeggen minder bix graag als ze net weer wat aan zit te komen, en hop dan is er weer ander hooi, kan ik weer opnieuw uitvogelen wat kan en wat niet, moedeloos word ik ervan. Ze vinden mij maar raar, aan hun ligt het niet, alle paarden staan er toch goed bij? Ja maar die hebben dan ook geen I.R.,grrrr..Schijnbaar komt er veel gevoel bij kijken in het juiste onderhoud, en is daar wellicht wat te kort aan? Al gaan we dan met hele gevoelige dieren om!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:06

Van de DA bij de geneeskundige dienst voor dieren heb ik trouwens de tip gekregen zonnebloemolie of maisolie toe te voegen aan haar eten max,500ml p.dag, staat gelijk aan 2kilo bix maar zonder de negatieve effecten en wel voorzichtig opvoeren want anders raken ze aan de race( en deze hoeven ze niet te winnen :D )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:27

daar halen ze inderdaad ook veel energie uit!
onze soort paarden gaan redelijk goed met vetten om...ze raden ook aan veel vezels en vetten.
Ik heb het bij mijn paard ook geprobeert maar meer dan een kopje en dan word zijn poep dunner.
Ik voer nu iedere dag gekookt lijnzaad....Dat is ook olie..
Drie eetlepels per paard.
Dat is na een nacht weken en daarna koken nog best veel,en ze komen er iets van aan....aangezien ik mijn pablo ook niet in vreselijke goede staat vind.

Het lijkt me inderdaad heel lastig als je geen eigen baas bent!
Mensen zijn over het algemeen zo eigenwijs dat als je je rug keert er gewoon nog een schep voer in de bak gaat...ik maak het vaak mee.
Niet bij mij gelukkig....
Zo mijn shetjes ooit hoefbevangen geworden....zoooo zielig....als de draverhengsten gevoerd werden en ze kregen niets...ach ja...(10 jaar geleden beiden in moeten laten slapen,door de gevolgen van het voer beleid van een oude eigenwijs!!)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:33

IK moet er niet aan denken, naar mijn idee lopen er heel wat eigenwijzen rond in de paarden, vooral als er geld om de hoek komt kijken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:45

Er zijn er nog al wat die idd eigenwijs zijn en liever op de portemonee letten dan kijken naar het paard als individu.... maar dat heb je niet alleen met stalhouders denk ik!

Ben zo blij dat de stal waar ik sta, de beste man zelf ook het beste wil voor zijn sportpaarden, en dus ook niet alles in 1x omgooit maar heel geleidelijk.

Dat ze overmatig zouden moeten drinken werd door een stalgenootje gezegd, maar ik was al niet zo overtuigd van haar mening. Het zou logisch kunnen zijn, maar hoeft niet persee.

Waarom voeren jullie het bij, waarom halen ze er meer energie uit?
Ik weet niet of dat ik wel voor het bijvoeren van vetten en olieen ben op dit moment... Ik zit daar een beetje een beredenering bij te maken, correct me if i'm wrong :o :

Vetten en olieen zijn opgebouwd uit ander soort ketens dan suikers, dus worden ook op een andere manier verwerkt door de spijsvertering. Meervoudige suikers worden omgezet in enkelvoudige(glucose/fructose) en kunnen dan worden opgenomen. Bij vetten en olieen niet. Om die te kunnen omzetten in bruikbare stoffen moet de lever voldoende gal produceren, ik weet niet in hoeverre dat bij paarden wel het geval is... en of je de lever daar wel heel veel goeds mee doet, bij hoefbevangenheid is het natuurlijk ook belangrijk dat de afvalstoffen voldoende opgeruimd worden door de lever(en de nieren).
Is het spijsverteringssysteem van een paard er wel op gebouwd om die stoffen in "grotere" hoeveelheden te verwerken? In welke voeding zitten extra vetten en olieen?

(overigens is dit mijn eigen kennis van het verterings- en stofwisselingsstelsel van een mens, toegepast op paarden, ik ben niet helemaal thuis in het verterings en stofwisselingsstelsel van een paard.. sorry).

Ik vraag me dan af hoe de energieverhouding dan ligt tegenover bijvoorbeeld een paardenvoeder als Marstall Vito, of dat daar niet al voldoende in verwerkt zit. Aankomen hoeft die van mij niet meer, maar afvallen ook niet.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:51

ik zal mijn hoefsmid eens vragen naar insuline resistentie als hij weer komt, hij weet hier vast het nodig vanaf of hij overlegt het even met de dierenarts :)
maar uiterlijke kenmerken kloppen niet met marco, hij heeft helaas nergens vet. maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen.

Wat me trouwens opvalt is dat veel van jullie de paarden toch nog op het gras zetten. ookal is het weinig enzo toch zou ik het zelf niet aandurven!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:52

fancylover schreef:
ik zal mijn hoefsmid eens vragen naar insuline resistentie als hij weer komt, hij weet hier vast het nodig vanaf of hij overlegt het even met de dierenarts :)
maar uiterlijke kenmerken kloppen niet met marco, hij heeft helaas nergens vet. maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen.

Wat me trouwens opvalt is dat veel van jullie de paarden toch nog op het gras zetten. ookal is het weinig enzo toch zou ik het zelf niet aandurven!

Sja... Mijn pony stond haar hele leven 24/7 op het gras, maar kreeg het niet zozeer daarvan. Wel kreeg ze aardappelschillen bijgevoerd... van een heel woonwagenkamp om precies te zijn! Dat was voor haar echt funest, een en al suikers(zetmeel)!

Deze zomer wil ik het iig rustig aan doen, en daarna maar weer verder zien. Ze mag wel een paar uurtjes per dag op het gras hoor, rekening houdend met het fructaangehalte :) .

Ik denk dat het enorm paardafhankelijk is, wat niet meer kan, maar vooral ook wat WEL kan! Daar kom je alleen maar achter met uitproberen.

Ik vind een leven zonder gras/soortgenoten ook geen leven eerlijk gezegd.. daar zou ik een doodongelukkige pony van krijgen. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:15

jakkes...aardappelschillen?
Je wil niet weten wat daar voor gif op zit om te zorgen dat de aardappel niet uitloopt......

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:18

Ja, ik denk alleen dat ik het zieliger zou vinden als ze weer hoefbevangen wordt omdat ze van mij weer op het gras mag. Dan een leven zonder gras.... Ik vind het namelijk ook dood eng om haar weer op het gras te zetten!! En bij mij op stal blijven ze daar wel naar vragen of het wel mag. Hoe hebben jullie die beslissing genomen dat ze weer op het gras mochten?? Want eigenlijk heb ik zoiets van waarom het risico nemen? Is dat het wel waard?
Want nu is het bij mij op stal ook zo als ze wortelen geven, ik heb gezegd dat ze dat niet mag hebben, want als iedereen wat gaat geven dan weet ik het op een gegeven moment niet meer, maar dan altijd het weer vragen. Als ik zeg ze mag een half uur op het land, dan staat ze er een uur, als ik zeg 1 uur, dan staat ze er 2 uur....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:08

geerke schreef:
jakkes...aardappelschillen?
Je wil niet weten wat daar voor gif op zit om te zorgen dat de aardappel niet uitloopt......

Ik denk idd dat ik dat niet wil weten.. Ze was toen nog niet van mij, ik heb haar eerst 7 jr verzorgd. Toen had ik er te weinig zicht op wat dat betreft... Nu heb ik alles "onder controle" ;) .

Amable_Chica schreef:
Ja, ik denk alleen dat ik het zieliger zou vinden als ze weer hoefbevangen wordt omdat ze van mij weer op het gras mag. Dan een leven zonder gras.... Ik vind het namelijk ook dood eng om haar weer op het gras te zetten!! En bij mij op stal blijven ze daar wel naar vragen of het wel mag. Hoe hebben jullie die beslissing genomen dat ze weer op het gras mochten?? Want eigenlijk heb ik zoiets van waarom het risico nemen? Is dat het wel waard?
Want nu is het bij mij op stal ook zo als ze wortelen geven, ik heb gezegd dat ze dat niet mag hebben, want als iedereen wat gaat geven dan weet ik het op een gegeven moment niet meer, maar dan altijd het weer vragen. Als ik zeg ze mag een half uur op het land, dan staat ze er een uur, als ik zeg 1 uur, dan staat ze er 2 uur....

Tuurlijk, opnieuw hoefbevangen worden is ook heel zielig, dat wil ik ook ten alle tijden verkomen. Ik denk alleen dat het bij mijn pony wel haalbaar gaat zijn haar op gras te houden, anders had ze het ook niet al die tijd uitgehouden 24/7 op de wei. Ik denk dat ik toch ga kijken naar het meest geschikte moment, met het allerlaagste fructaangehalte, desnoods alleen 'snachts(dat ga ik nog uitzoeken). Het zal echt voor ieder individu anders zijn, de keuzes die gemaakt worden, en het verloop ervan.

Het belangrijkste is denk ik je gevoel volgen, en niet per see je angst. Als jij denkt dat het kan, doen, als jij denkt dat het niet kan, niet doen. Anders zet je haar alleen af&toe op de wei als jij er zelf bij bent en de tijd in de gaten houdt? Dat zou je misschien wel kunnen proberen. Die wortels kun je idd beter weglaten. Liever zeggen dat ze ze helemaal niet mag dan " een beetje" want " ze is zo zielig anders". Hou je zelf ook het meeste overzicht van wat ze eet.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:13

Isapaardje schreef:
In het kort:
Alleen onder invloed van zonnestralen kan gras fructaan aan maken om te kunnen groeien.
Als het echter niet kan groeien door droogte of koude, blijft het fructaan dus in de stengel aanwezig en wordt dus door grazend vee opgenomen.
Zodra de zonnekracht wegvalt (door schaduw, sneeuw of nacht), verdwijnt ook de hoeveel fructaan weer in de stengel.

Fructaan is soort van 'opslag' suiker, die het plant aan maakt in de stresvolle moeilijke situaties en slaat het op als reservevoorraad. Men spreekt dan wel van gestresst gras.
Als de plant groeit dan wordt fructan opgebruikt voor de groei.
Stresvolle situatie zijn : te veel zon, te veel koud/vorst, te droog, te veel mest, te weinig mest, te kort afgegrazen en noem maar op.
Het is veiliger een paard op de lange/uitgegroeide gras laten grazen , dan op een miniem overbegrazen landje. (Zie het boek "Zomerexeem opgelost met voeding" Nicolette Hebing)
Fructan wordt opgeslagen in de cellen van de plant. Het kan niet uitgespoeld worden in de regen, maar wordt bij de groei van de plant opgebruikt.
Oude gras-rassen konden fructan alleen in de bepaalde cellen opslaan. Op was op.
De moderne sterke gras- rassen kunnen fructan opslaan in elke cel van de plant, om bij gunstige omstandigheden een groeispurt te kunnen maken. Deze grassen zijn zeel rijk aan suiker.

Fructan is onverteerbaar , maar wordt in de blinde darm door de micro-organismen snel gefermenteerd. Hierdoor gaan oa melkzuurbacterieen explosief groeien en verzuurt het darmmilieu, waardoor andere soorten micro-organismen sterven. Er ontstaat een disbalans.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:36

jirina schreef:
Isapaardje schreef:
In het kort:

Fructaan is soort van 'opslag' suiker, die het plant aan maakt in de stresvolle moeilijke situaties en slaat het op als reservevoorraad. Men spreekt dan wel van gestresst gras.
Stresvolle situatie zijn : te veel zon, te veel koud/vorst, te droog, te veel mest, te weinig mest, te kort afgegrazen en noem maar op.
Het is veiliger een paard op de lange/uitgegroeide gras laten grazen , dan op een miniem overbegrazen landje. (Zie het boek "Zomerexeem opgelost met voeding" Nicolette Hebing)
Fructan wordt opgeslagen in de cellen van de plant. Het kan niet uitgespoeld worden in de regen, maar wordt bij de groei van de plant opgebruikt.
Oude gras-rassen konden fructan alleen in de bepaalde cellen opslaan. Op was op.
De moderne sterke gras- rassen kunnen fructan opslaan in elke cel van de plant, om bij gunstige omstandigheden een groeispurt te kunnen maken. Deze grassen zijn zeel rijk aan suiker.

Fructan is onverteerbaar , maar wordt in de blinde darm door de micro-organismen snel gefermenteerd. Hierdoor gaan oa melkzuurbacterieen explosief groeien en verzuurt het darmmilieu, waardoor andere soorten micro-organismen sterven. Er ontstaat een disbalans.

Da's nog eens een uitgebreide uitleg +:)+

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:13

jirina schreef:
Isapaardje schreef:
In het kort:

supergoede uitleg. Veel paardenliefhebbers zetten hun paard nou eenmaal te weinig op rantsoen in verhouding met de hoeveelheid beweging die ze krijgen. Ik heb echt wat aan dit stuk gehad, tnx:)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:09

Citaat:
Tuurlijk, opnieuw hoefbevangen worden is ook heel zielig, dat wil ik ook ten alle tijden verkomen. Ik denk alleen dat het bij mijn pony wel haalbaar gaat zijn haar op gras te houden, anders had ze het ook niet al die tijd uitgehouden 24/7 op de wei. Ik denk dat ik toch ga kijken naar het meest geschikte moment, met het allerlaagste fructaangehalte, desnoods alleen 'snachts(dat ga ik nog uitzoeken). Het zal echt voor ieder individu anders zijn, de keuzes die gemaakt worden, en het verloop ervan.

Het belangrijkste is denk ik je gevoel volgen, en niet per see je angst. Als jij denkt dat het kan, doen, als jij denkt dat het niet kan, niet doen. Anders zet je haar alleen af&toe op de wei als jij er zelf bij bent en de tijd in de gaten houdt? Dat zou je misschien wel kunnen proberen. Die wortels kun je idd beter weglaten. Liever zeggen dat ze ze helemaal niet mag dan " een beetje" want " ze is zo zielig anders". Hou je zelf ook het meeste overzicht van wat ze eet.

Nee ik zeg ook dat ze helemaal niks mag, maar ze blijven het vragen, hetzelfde is met het gras. Want ik wil de controle hebben over wat ze wel en niet krijgt, dus niemand mag haar wat geven, alleen hooi. Mocht ze weer hoefbevangen worden, dan weet ik iig wat ze gehad heeft.
Ik ben bang dat het voor mijn paard gewoon niet haalbaar is op het land. Misschien een half uur. Maar dan ga ik dat zelf regelen, zodat ik ook zeker weet dat het een half uurtje is. Vorig jaar mocht ze van de DA max 3 uur op het land, en zelfs toen ging het fout....