[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:18

Zie je helemaal niks geks aan de hoef? Hoeven van bevangen paarden groeien vaak sneller dan die van niet-bevangen paarden.
De hielen groeien sneller dan de teen, waardoor je als het ware 'eendenvoetjes' krijgt.
Zie je geen lichte verandering in de vorm? Wat voor vorm heeft jouw paard van nature?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:21

djoeka schreef:
Berdien ja dan explodeert hij nog. Vandaag heeft hij een half uur rustig gestaan. En toen was hij het zat. Gelukkig kan ik hem wel snel pakken met een stuk komkommer.

Evilginger mag je hem al longeren ondanks dat hij nog niet helemaal goed loopt?

Ik heb geen ervaring met hoefbevangenheid. Wij zitten nu op onbeperkt stappen per dag. Hij stapt verder prima.
Weet iemand hoelang het dan duurt voor zo'n hoef weer aangesterkt is.

Woensdag komt de dierenarts weer om hem klinisch te bekijken en bloed afnemen.

Dit was de afspraak met de DA om hem na 2,5 week eens te longeren om te zien of er beterschap was, dat is dus het geval! We hebben het heel kort gehouden en gaan nu hoogstwaarschijnlijk terug over naar de behandeling van hiervoor, dus 15 minuten wandelen per dag. Tenzij de DA nu dus iets anders zegt.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:36

Polar schreef:
Zie je helemaal niks geks aan de hoef? Hoeven van bevangen paarden groeien vaak sneller dan die van niet-bevangen paarden.
De hielen groeien sneller dan de teen, waardoor je als het ware 'eendenvoetjes' krijgt.
Zie je geen lichte verandering in de vorm? Wat voor vorm heeft jouw paard van nature?

Als je mij bedoeld, zag ik niks raars. Vandaag heb ik nog eens goed gevoeld en je ziet het niet maar bij midden net onder de kroonrand voelt het rv wel een iets dikkere rand maar deze loopt niet door naar hielen.

Het is een kwpn-er met normale voeten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:41

Hoeft zeker niet door te lopen naar de hielen in het begin.
Het is in ieder geval een goed teken dat je geen verandering van vorm ziet aan de hoeven zelf.
Zelfs een ring hoeft niet altijd een teken te zijn van hoefbevangenheid, ze krijgen het ook bij overstappen op ander voer of van hooi naar gras.
(Al denk ik dat het in jouw geval wel daardoor komt, gezien je verhaal en de diagnose).
Zoals je het allemaal vertelt, klinkt het erg hoopvol.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:43

Mijn inmiddels overleden shet kreeg van die snavelvoeten. De hoef groeide idd veel sneller. Maar bij Hans zie ik dat niet. Het enige wat je bij hem ziet is de nieuwe afgroei. In december stond hij bevangen en inmiddels is de hoef voor de helft 'vernieuwd'. Dus daar zie je een lijn lopen. Maar dat duurde toch wel een aantal weken voordat je dat zag. Aan de buitenkant zag je verder weinig. Witte lijn was ook maar ietsjes breder terwijl op de foto's een duidelijke kanteling te zien was.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:44

Het is een stukje van nog geen 10 cm schat ik en het loopt ook niet door naar de hielen.
Ik weet het niet zo goed, ik ben na het inlezen van dit topic wel blij dat hij goed stapt.

Olympia96

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:51

Afbeelding
Kijk dit is een foto van juli van de mijne. In november bevangen geraakt. Die horizontale lijn is inmiddels weer verder gezakt.

Wat interessant over de snavelhoefjes. De mijne had dat ook een beetje, maar nu hij in augustus beslagen is, is dat ook niet meer het geval. Snapte het al niet zo goed.

Mijn smid zei: een jaar, anderhalf jaar (na deze lichte bevangenheid) voor het ‘normaal’ is. En dan moet er niks meer gebeuren.

Ik heb lang dingetjes ‘gevoeld’ als ik erop zat. Maar nu ben ik sowieso iemand die snel aanslaat als er iets anders voelt dan normaal qua beweging. Pas sinds een maand ‘voel’ ik dat niet meer.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:16

Ja, op een gegeven moment gaat het heel snel weer in de juiste stand.
Het meest ideale is om (afhankelijk van hoe hard de hoef groeit) elke 2/3 weken een heel klein beetje van de hoef te halen i.p.v elke 6 á 8 weken een groter deel.
En in het begin denk je; hoe komt dit ooit weer goed. Maar na elke keer bekappen ziet het er beter uit.

Dat voelen heb ik ook. Of als het paard een keer struikelt, direct alert. :x

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:41

Afbeelding

Deze foto is van eind juli, februari was zij bevangen maar het sluimerde al eerder. Haar hoeven groeien heel snel nu. Beetje akelige foto, deze hoef wapperde juist heel breed uit en ze had hier haar ijzer eraf getrapt incl hoef... Mijn hoefsmid heeft het met een gips constructie weer 'gerepareerd'. Maar om even de kringen te laten zien. De andere hoef heeft het ook maar deze groeit wel anders, beter. Daar was ook geen kanteling van het hoefbeen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:05

Mooi om te zien dat de hoef breekt waar ie te lang is.
Als je deze mooi kort houdt ben je snel van die ringen af zo te zien.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:48

Bedankt voor de foto's, nu heb ik een duidelijker beeld. Ik zal vanmiddag ook eens een foto maken. Na 7 weken zou je dan toch iets moeten zien?
Kunnen jullie mooi zijn hoeven eens beoordelen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:18

djoeka schreef:
Bedankt voor de foto's, nu heb ik een duidelijker beeld. Ik zal vanmiddag ook eens een foto maken. Na 7 weken zou je dan toch iets moeten zien?
Kunnen jullie mooi zijn hoeven eens beoordelen.

Bij mijne duurde het echt langer voor ik iets zag. Geen idee hoe dat kan.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:32

Afbeelding
Dit is een foto van vandaag.

Olympiade dus het kan dus even duren.
Woensdag komt de dierenarts weer om hem klinisch te bekijken en bloed af te nemen.
Ik hoop dat ze een oorzaak vinden, want die heb ik ook niet.
Nou ja hij wel wat dikkig maar dat is hij zijn hele leven al :+

Hoe gaat het met jullie paarden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:38

Dat hij z'n hele leven al dik is wil niet zeggen dat dat de trigger niet geweest kan zijn. Ik zie het altijd als een emmer die overloopt. Dat gaat jaren goed tot de laatste druppel de emmer laat overlopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:39

Ik zie wel iets van een lijn denk ik?

Bij Feyre is de DA maar één keer geweest, ook is er geen bloed afgenomen. Wat wil de DA daar uithalen?

Feyre stampte als vanouds mee! Dus nog even het warme weekend afwachten en dan gaan we voorzichtig weer wat meer doen. Daar is ze ook wel aan toe denk ik. En anders ik wel :))

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:25

Capopjekop, hij is niet overdreven dik maar wel gezet. Hij eet graag dus nu staat hij op dieet en krijgt afgewogen geweekt hooi.
Hij at ook gewoon stro en staat nu op zaagsel.

Berdien waar zie jij een lijn? De donkere strepen is vuil en voelt glad.
Ze gaan bloedprikken om te kijken of hij insuline resistent is en cushing wordt ook gestest.

Ze wilde een suikertest doen dmv 265 ml suikersiroop te geven.
Ik durf dat niet aan.

Fijn dat jouw paard meer kan doem, ik hoop dat die van ons woensdag ook een beetje groen licht krijgt.
Hoelang mocht jouw paard alleen stappen?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:32

Ik was even op zoek naar hoe ik het suiker in mijn hooi het beste kon ondervinden, ivm met zijn voerschema aangezien het echt niet haalbaar meer is om 3x/dag hooi te weken (2x/dag wel, maar pony moet natuurlijk ook ‘s ochtends hooi krijgen), en ik het dus af en toe enkel natgespoten zou moeten geven, wat voorheen ook werd gedaan owv stofallergie. Nu kwam ik deze site tegen die zeggen dat je het zelf kan meten (https://purehorse.nl/2021/06/11/suiker-testen/) maar het lijkt in dit artikel alsof het percentage suiker in hooi hoger is dan in gras? Klopt dit?
Ohja een ruwvoeranalyse heeft weinig nut.. we zitten momenteel met 3 soorten hooi en hij is heel kieskeurig. Ook zou ik dan elke 1,5 maand een analyse moeten uitvoeren

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:35

Bij ons hebben ze het hooi nu laten testen bij Pavo.

Ik zie dat 1 kg gras maar 200 gr hooi wordt. Dus dan zou 5 kg gras 1 kg hooi zijn.

Alleen het hooi afspuiten is niet voldoende ik laat het echt minstens een uur weken in warm water. Warm water gaat sneller dan koud water.
Laatst bijgewerkt door djoeka op 06-09-24 22:45, in het totaal 3 keer bewerkt

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:37

Warm water is helaas ook geen optie bij ons op stal.. de DA zei dat 20 minuten voldoende was voor hem, meestal laat ik het 20-30 minuten liggen. Hij is duidelijk wel veel afgevallen op 2,5 week, dus op dat vlak zijn we goed bezig

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:39

Djoeka, er zitten meerdere ribbels in de hoeven van jouw paard.
Nu krijg je die ook als je bijvoorbeeld op ander hooi overstapt of ander krachtvoer bijgeeft.
Maar het kan goed dat 1 van die randen van de hoefbevangenheid kan zijn.
Ik zit heel raar naar de (op de foto) rechterhoef te kijken, die lijkt aan de zijkant heel erg ingedeukt?
Is dat lichtinval?

Die suikertest, wat zou dan het resultaat moeten zijn? Zou ze dan daarvoor en daarna bloed afnemen?
Ik snap dat je dat niet aandurft op dit moment.

Qua hooi blijft het lastig... je hebt daar niet altijd keuze in, zeker als je ze niet bij huis hebt staan.
Het is dan echt belangrijk om te minderen, om je hooi af te wegen.
Voor een paard dat hoefbevangen is, wordt 1 á 1,5 kg droge stof per 100 kg paard (ideaalgewicht).

Ik moet zeggen dat ik dit in de praktijk héél weinig vind en dat mijn paarden langer zonder voer staan dan ik goed vind.
Ze eten wel stro bij, maar ideaal is het niet. Wel de enige manier om ze af te laten vallen en ik besef nu ook dat ik een heel vertekend beeld heb gehad van hoeveel ze nodig hadden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:58

Mijn overleden shet Grietje is van dik naar precies goed op gewicht gegaan door over te stappen op onbeperkt graszaadhooi, gemengd met gewoon weidehooi. Dat graszaadhooi vonden ze alle drie niet lekker, dus dat aten ze alleen als ze honger hadden. In de winter aten ze daar aanzienlijk beter van dan in de zomer. Maar zo hadden ze wel altijd wat te knabbelen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:12

Ja, dat is ook fijn om te kunnen gebruiken.
Ik zal daar volgend jaar ook eens naar gaan kijken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:55

Het hooi is hier sowieso een “ramp” omwille van het weer dat we in België hebben gehad de laatste maanden, dus het hooi van onze vaste leverancier moet hij echt niet hebben. Ook veel te veel stof en zand er in, zelfs al is het natgemaakt. Ik ben daarom overgestapt op iemand anders, die zowel hooi van zijn eigen veld in België levert als hooi uit Frankrijk, en in Frankrijk was de oogst ook niet ideaal door het weer. Vaak was het dus grotendeels al uitgebloeid, maar dit eet hij wel.
Iro krijgt 6-6,5kg hooi per dag, droog afgewogen en daarna dus geweekt. Als hij geen hooi heeft knabbelt hij inderdaad aan stro. Hij is gewoon van ongeveer 10kg hooi per dag te hebben gekregen, dus het is geen gigantisch verschil.
Ik ga het met mijn DA er eens over hebben om 1 portie van 1,5kg te geven die enkel natgespoten is, en de overige 4,5kg echt te weken. Het ding is dat als ik die 6kg echt week en het van mij en mijn vader afhangt, dat hij vaak van 23u tot 18u zonder hooi staat, en dan van 18 tot 23u ineens “veel” hooi krijgt wat mij ook niet bevorderlijk lijkt voor zijn gezondheid.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:42

Polar, die strepen die je ziet zijn geen ribbels, het voelt echt glad, die deuk is inderdaad lichtinval.

De suikertest is van GD (ost-test).
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... chemie/EMS

Ik vind ook dat die van mij voor mijn gevoel te weinig krijgt. Hij stond op onbeperkt en hij at ook stro.
Nu wordt het afgewogen en staat hij op zaagsel. Normaal lust hij geen graszaadhooi maar ik denk dat hij nu echt honger/trek heeft en het daardoor misschien wel wil eten.
Hij eet veel te graag maar moet ook afvallen.
Ik overweeg om toch graszaadhooi erbij te geven, dat zet denk ik niet aan of wel?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:45

Ah oke, ik lijk wel echt de lijnen te zien door de gehele hoef, maar dat zal dan gezichtsbedrog zijn.
De ribbels hoeven ook niet echt heel dik of duidelijk te zijn, zeker bij een lichte bevangenheid.

Ik durf je vraag omtrent graszaadhooi niet te beantwoorden, zelf ben ik een voorstander van stro, maar dat is op dit moment zeg maar meer vanwege gebrek aan ervaring met graszaadhooi.