[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:47

Ik lees zojuist op een medische pagina uit de US dat 'slight pulse' mag en niet alarmerend is.
Echt 'throbbing', dus het gevoel van een zwerende vinger is reden voor paniek.

Men zegt dat het van paard tot paard verschilt, en ook onder invloed van arbeid en buitentemperatuur.
Echt 'kloppen' is echter nooit goed.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:46

Helaas moet ik me ook weer melden hier.
Mijn welshje is na 6 jaar weer bevangen geraakt.
Staat nu op ascal hooi en nat zand.
Even bewust gekozen voor geen metacam oid want ze scharrelt wel rond en staat.
Er is dus wel wat beweging uit haar zelf en ben bang dat ze bij metacam nu teveel gaat doen.
Zeker omdat ze met mijn andere welsh samen staat altijd.

Alleen heb ik niet eerder mee gemaakt dat ze ook evenwichtsproblemen hebben als ze bevangen zijn.
Is iemand die dit wel mee gemaakt heeft?
Ik ben een klein beetje bang dat er misschien iets anders bij is of dat ze totaal iets anders heeft.

Ze wordt sinds afgelopen dinsdag behandeld als een hoefbevangen paard.
En ik dacht vanmorgen een heel klein beetje verbetering te zien, maar hoorde net dat ze vanavond dus weer slechter leek zeer veel bezig met evenwicht zoeken.

Verder heb ik podo comp besteld en magnesium.
Die gaat ze ook bij gevoerd krijgen.
Ik verdenk haar van insuline resistentie al een tijd en denk daarom dat magnesium geen slechte keuze is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:52

Mijn merrie had moeite met haar evenwicht te houden maar dat kwam door de pijn. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dat bij jouw pony niet het geval is... In ons geval is het nl niet goed afgelopen. |(

Wat zegt DA ?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:01

Ik ga waarschijnlijk nu heel bokt over me heen krijgen maar er is nog geen dierenarts bij geweest.
Ik behandel haar exact als toen ze het 6 jaar geleden had alleen geen metacam.
En toen was ze er erger aan toe alleen had ze geen evenwichtsproblemen.

Heb helaas al heel veel ingelezen en gedaan over bevangenheid de laatste jaren, omdat ik een verwaarloosd shetje die er vele male erger aan toe was er boven op moest helpen zonder hulp van een dierenarts (mocht er niet bij komen).

Ik ga morgen ochtend bijtijds er weer heen vind ik haar ook verslechterd op dat moment bel ik zowieso de dierenarts. Want dan moet ze zowieso toch op de metacam.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 03:57

Ik vind dat je de pony de veearts niet moet onthouden. Hoefbevangenheid is zeer pijnlijk en in de eerste 48 uur kan je veel schade in de hoeven voorkomen door goed in te grijpen.
De metacam is niet alleen pijnstillend, maar ook ontstekingsremmend en dat is nu heel belangrijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:34

Juist het ontstekingsremmende in metacam is heel belangrijk! En juist de eerste 2 dagen zijn zo belangrijk voor het herstel, maar als dit vanaf dinsdag al zo is heb je die al voorbij laten gaan.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:36

Wat bedoel je precies met dat ze haar evenwicht kwijt is? Dat ze een beetje trippelend staat, haar gewicht verplaatst van het ene voorbeentje naar het andere voorbeentje? In dat geval heeft ze wel dergelijk heel veel pijn. Mijn pony was ook in dat stadium en wordt aanstaande maandag ingeslapen |(

Edit: Metacam is inderdaad wel heel erg belangrijk in dit stadium (ik kreeg equipalazone, ofwel buut).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:03

oooh _elise_ ... Heel veel sterkte ! Mijn pony deed dat op het laatst ook, zij is vorige week ook ingeslapen. Dikke knuffel. :(:)

Sanniej, echt, haal de DA erbij.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:28

Dank je Jokari. Het is voor haar het beste en ik heb er alles aan gedaan om haar beter te maken, maar ze heeft teveel pijn. Ze krijgt vandaag en dit weekend een driedubbele dosis pijnstilling en mag de laatste dagen lekker paard zijn op de wei. Maandag wordt ze dan als een gelukkig paard met zo min mogelijk pijn ingeslapen. Ze heeft een mooie leeftijd van 30 jaar, ik vind het heel moeilijk maar ik heb er wel vrede mee nu.
Ik heb jouw topic ook gezien Jokari over Pluis. Verschrikkelijk, en zo jong nog...

Sanniej: Haal echt zo snel mogelijk de DA erbij. De eerste periode is cruciaal! Wie weet sluimert het al heel lang. HB is na koliek een van de meest belangrijke doodsoorzaken bij paarden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:19

@sanniej:
HB is zoals je waarschijnlijk al weet geen aandoening waarbij aankijken zonder toezicht van een da verantwoordelijk is.
Klinkt misschien hard en kort door de bocht wat ik nu zeg maar een goede ontstekingsremmer en evt pijnstiller is veel belangrijker in een acute fase dan magnesium ect.
Tuurlijk kun je dat ernaast geven net zoals vele andere supplementen welke een mooie aanvulling zijn bij HB.

Om de schade en ellende voor je paard zo min mogelijk te houden vind ik dat je dat je acute HB als spoedgeval mag zien.
Een kundig da begrijpt dit en zal daar ook naar handelen....

Sterkte en ik duim voor beterschap!

@elise:
Sterkte met dit moeilijke maar dappere besluit.
Verdrietig en oneerlijk maar je hebt je best gedaan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:00

@SannieJ hoe gaat het nu met je paardje? Ik heb mijn pony de eerste keer geen pijnstilling gegeven, maar toen ik het een keer erna vermoedde wel. Dat was ascal. Dit is maar een lichte pijnstilling, maar ook een ontstekingsremmer. Ik zou dus waarschijnlijk precies hetzelfde gehandeld hebben als jij. Wel ontzettend balen dat er na zo'n lange tijd n terugval is zeg! Enig idee waardoor? Heel veel sterkte en beterschap in elk geval.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:22

Sanniej_ schreef:
Helaas moet ik me ook weer melden hier.
Mijn welshje is na 6 jaar weer bevangen geraakt.
Staat nu op ascal hooi en nat zand.
Even bewust gekozen voor geen metacam oid want ze scharrelt wel rond en staat.
Er is dus wel wat beweging uit haar zelf en ben bang dat ze bij metacam nu teveel gaat doen.
Zeker omdat ze met mijn andere welsh samen staat altijd.

Alleen heb ik niet eerder mee gemaakt dat ze ook evenwichtsproblemen hebben als ze bevangen zijn.
Is iemand die dit wel mee gemaakt heeft?
Ik ben een klein beetje bang dat er misschien iets anders bij is of dat ze totaal iets anders heeft.

Ze wordt sinds afgelopen dinsdag behandeld als een hoefbevangen paard.
En ik dacht vanmorgen een heel klein beetje verbetering te zien, maar hoorde net dat ze vanavond dus weer slechter leek zeer veel bezig met evenwicht zoeken.

Verder heb ik podo comp besteld en magnesium.
Die gaat ze ook bij gevoerd krijgen.
Ik verdenk haar van insuline resistentie al een tijd en denk daarom dat magnesium geen slechte keuze is.

waarom geen gluco balance?
Heel vaak is het ook nog niet in het bloed te vinden, en wel al een onderliggend probleem.
Podo heb ik ook zeer goede resultaten mee

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:27

Bedankt voor de berichtjes en snap jullie reacties ook echt en had niet anders verwacht.
Maar wil haar echt niet naast de ascal op nog wat anders zetten.
Ze staat en stond al op de gluco balance doet toch niks bij haar denk ik andere pony juist wel.
Ze was vandaag meer aan het rondscharrelen in de paddock en probeerde zelfs achter je aan mee te lopen om te kijken wat je doet.
Ik vind haar in ieder geval niet verslechterd zelfs iets verbeterd.
Volgende week komt er natuurlijk bekapper kijken of ze nog wat kan betekenen.
En zijn we sinds vandaag ook gestart met magnesium. Was gelukkig binnen.

Ik begrijp jullie reacties en adviezen heel erg goed, maar ik volg op dit moment echt mijn gevoel.
En ik heb het helaas al eens mee gemaakt bij haar toen was het erger als nu.
En die Shetlander die was nog erger.
Helaas heb ik hem ook vorige week in moeten slapen door de slechte zorg van vroeger was het een geval van chronische bevangenheid met ik vermoed een combinatie van cushing en een kanteld beentje.
Dus ja ben zeker bewust van de risico's maar volg echt mijn gevoel nu en zal zeker bij maar iets verslechtering meteen de DA bellen ochtend avond of weekend maakt niet uit.
Ze wordt nauwlettend in de gaten gehouden.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:26

Sorry, maar ik kan er werkelijk waar met mijn verstand niet bij dat je geen dierenarts hebt gebeld.
Mijn pony is nu hoefbevangen en ik hang zo ongeveer elke twee dagen met de DA aan de lijn. Elk paard is anders, maar ook elke situatie is anders.
Ik schrik ook van het zinnetje ' ze probeerde achter je aan te lopen'.

Ontopic: zijn hier mensen bekend met EMS en de behandeling daarvan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:36

1 gouden tip bij EMS : sober voeren en heel veel beweging ! :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:53

Joh kaplaars een geschreven tekst kan anders over komen als de daadwerkelijke situatie.
Met proberen bedoelde ik dat ze wel mee kwam maar niet zo fanatiek als ze dat ze geen last zou hebben en kortere bochten zou kunnen draaien.
Ik begrijp de felle reactie wel over het geen DA erbij halen, maar laten we dit nu even laten zinken.
Ik vroeg me alleen af of er meer mensen mee gemaakt hebben of ze zo nu en dan evenwichtsproblemen hebben tijdens hb.
Of dit herkenbaar is voor sommige.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:10

Kaplaars !?!? Lily ???

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:48

Ik snap wat je bedoeld hoor sannej. Ze loopt wel achter je aan, maar nog wel met een typisch loopje (denk ik, zo kwam t op mij over).

Zolang het de goede kant op blijft gaan snap ik dat je geen da laat komen. Voor veel is de da leidend en dat moet ieder voor zich weten, bij mij was dit de hoefsmid. Na zo een ervaring leer je je paard wel kennen en juist zonder pijnstilling kun je heel erg van je paard uitgaan.

Fijn dat ze wat rond scharrelt en ik hoop dat het een stijgende lijn blijft!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:32

Klopt flavlip.
Toen ze 2 was heeft mijn hoefsmid haar meer geholpen dan dat de medicijnen en alles gedaan hebben.
Nu hopen dat de natuurlijke bekapper volgende week dat ook kan.
Heb helaas niet meer diezelfde hoefsmid als toen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 10:41

Iemand die willens en wetens en 'op gevoel' een hoefbevangen paard medische hulp onthoudt, is in mijn ogen een paardenmishandelaar. Ik vind dat je je diep moet schamen - je gevoel maakt je schrijnende gebrek aan kennis nooit goed en je bent niet in staat om te zien wat dit op de langere termjjn doet. Wij beschouwen HB als een spoedgeval.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:01

Dat is prima.
Dat is jouw mening.
Ga me niet eens verder verantwoorden vind het goed zo ben open en eerlijk en vertel graag mijn visie er over.
En sinds vandaag gaat ze vooruit en nee dat hou ik niet op geluk maar op ook goede zorg. Maar niet vanuit jullie visie.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:30

Ik kom me ook melden in dit topic (helaas)
Ben opzoek naar ervaringen en informatie.

Anderhalve maand geleden een a-pony (kruising Shet) gekocht voor mijn dochters.
Merrie van 12 jaar.
Vorige week kwam de dierenarts om te enten en naar d'r tanden te kijken. Ik haalde d'r van de wei en vond d'r al anders lopen. Normaal draaft ze naast de fiets mee, nu liep ze heel voorzichtig.
Had al een vermoede. Dierenarts kon d'r pols voelen bij d'r koot en d'r hoeven waren ook gevoelig. Wel was ik er nog optijd bij?!
Buut gekregen, voorlopig van de wei afhalen en verder rust (wel paddock, niet rijden, opjagen etc.)
En wanneer de buut klaar is en weer klachten dan adviseerde hij om er een foto van te laten maken.
Morgen laatste dag buut, ben heel benieuwd. Ze is eigenlijk alweer de "oude" maar goed dit kan ook door de buut komen, ben wel benieuwd hoe het na morgen gaat.

Maar ik heb er verder geen ervaring mee. Stel nou de buut is klaar en klachten komen niet terug? Na hoe lang zou je dan rustig aan weer kunnen beginnen met licht longeerwerk en wat rond hobbelen met die meiden?
Volgende week komt de smit. Heb zelf het idee rust tot dan zoiezo. Paar dagen hierna langzaam opbouwen. Is dit reëel? (Tenzij blijkt natuurlijk dat ze weer slechter loopt, dan worden er zoiezo foto's gemaakt)
Weidegang vind ik helemaal moeilijk. Voorlopig nog even er af houden en dan rustig opbouwen weer tot een paar uurtjes, of dit seizoen niet meer doen? Of met een grasmasker?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:33

Wat vervelend dat jullie nieuwe pony loopt te kwakkelen.
Geen idee waar je deze gekocht hebt maar wellicht kun je wat info verkrijgen bij de vorige eigenaar?
Wbt eerdere gevoeligheid voor HB of de manier van weidegang en voeding.
Misschien kreeg de pony daar een compleet ander dieet dan bij jullie en is de overgang teveel geweest?

Als de pony weer van de pijnstillers af is en ze blijft goed lopen dan zou ik eerst met dr aan de hand gaan wandelen.
Bekijk dan hoe ze loopt op het harde en zachte, zit daar verschil in of niet?
Longeren is een aardige belasting omdat ze constant in een volte lopen, persoonlijk zou ik dit even laten.

Weidegang is misschien voorlopig even niet handig.
Als ze volledig van de medicatie af is en ze blijft klachtenvrij kun je dit heel voorzichtig proberen .
Met een graasmasker is ook een goede optie.... Bijvoorbeeld eerst een kwartiertje en dit langzaam opbouwen.
Tussendoor goed blijven checken of ze klachtenvrij blijft en goed loopt op het harde.
Mocht je na verloop van tijd tijdens het opbouwen naar meer weidegang merken dat ze weer gevoelig gaat lopen dan is de weidegang teveel geweest en wellicht niet meer haalbaar of niet op de korte termijn.

Is de pony dik of mooi op gewicht?
Wat krijgt de pony te eten?

Het gaat om een nieuwe pony, heb je haar misschien onlangs ontwormt?
Omdat er enkele ontwormingsmiddelen zijn die bij sommige ponys HB kunnen triggeren..

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:47

Ze stond voorheen 24/7 op de weide verder niks erbij. Heeft bij hun 3 kwart jaar gestaan, geen klachten gehad. Was voor een zorgboerderij maar te weinig animo voor zo'n kleintje.
De wei was wel gemaaid zag dat, dat ook wel eens het probleem kon zijn.
Ze is absoluut niet niet dik, je ziet net de ribben een beetje zonder dat ze te dun is.
Aan voer krijgt ze nu Pavo vitalcomplete 20 gr. Pavo nature's best 50 gr en een klein schuitje lijnzaad olie omdat ze zo slecht door d'r vacht kwam. Wel heb ik zitten lezen over Metazoa, daar wil ik mogelijk naar over stappen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:47

Ik geef mijn merrie nu 11 dagen metacam en ascal.
Ze staat het grootste deel van de dag in nat zand.

Ze loopt een fractie beter, en de pols is een beetje afgenomen.
Ik had echter wat meer vooruitgang verwacht na zoveel medicatie.... :-/
Vandaag leek de pols echter zelfs weer een hele kleine fractie sterker, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen....

Het is lastig te zeggen wat de oorzaak geweest is.
Maar ze heeft keiharde mooie voeten, liep 5 dagen per week, en was keurig op gewicht.
Ze heeft wel 1 middag haar graasmasker afgekregen, en met haar slechte darmen vermoed ik dat daar de oorzaak heeft gelegen.

Na hoeveel tijd voelden jullie geen pols meer?