Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:44

Hmmm ja dat is lastig. Als het je echt niet lekker zit kan je ook altijd bellen voor advies toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:48

Ja zou kunnen alleen is mn ervaring dat ik kwa herstelopbouw weinig heb aan de dierenartsen. Heb zelf redelijk wat kennis opgedaan dat ik wel weer weet hoe het op te lossen. Ga eigenlijk puur en alleen naar de kliniek voor een echo omdat ik zelf niet in het been kan kijken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:09

Ik wordt er zo moe van..
Iedere keer als de dierenarts is geweest en hij spuit dan de druk van de pees af, is het na een week mooi dun, maar daarna wordt het gewoon weeeer dik en komt er weer flinke druk op te staan en loopt het weer helemaal vol vocht.. iedere keer spreken we 4 weken af om te gaan stappen en na 2 weken bel ik iedere keer al dat hij weer moet komen omdat het weer dik wordt... ik ben dr zo flauw van

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:21

Hoe spuit hij de druk vd pees af? Haalt hij vocht uit de peesschede?
Spuit hij er iets in?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:37

Sunshinee schreef:
Ik wordt er zo moe van..
Iedere keer als de dierenarts is geweest en hij spuit dan de druk van de pees af, is het na een week mooi dun, maar daarna wordt het gewoon weeeer dik en komt er weer flinke druk op te staan en loopt het weer helemaal vol vocht.. iedere keer spreken we 4 weken af om te gaan stappen en na 2 weken bel ik iedere keer al dat hij weer moet komen omdat het weer dik wordt... ik ben dr zo flauw van

Kan het zijn dat je paard de pees toch teveel belast? Wat doen jullie nu?
Ontzettend balen hoor :-(

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:59

Met vochtafdrijvers gok ik? Wat balen Sunshinee! Wordt het elke dag dan een beetje dikker? Het zakt niet af door stappen en/of koelen?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:49

ikke20 schreef:
Hoe spuit hij de druk vd pees af? Haalt hij vocht uit de peesschede?
Spuit hij er iets in?

Jaa beide..
Hij spuit er iets in wat de pees rustig maakt. En haalt vocht uit de peeschede idd

Mette schreef:
Met vochtafdrijvers gok ik? Wat balen Sunshinee! Wordt het elke dag dan een beetje dikker? Het zakt niet af door stappen en/of koelen?

Zakt wel ietsje af maar laang niet genoeg helaas

AmFe schreef:
Sunshinee schreef:
Ik wordt er zo moe van..

Kan het zijn dat je paard de pees toch teveel belast? Wat doen jullie nu?
Ontzettend balen hoor :-(

Ze staat op boxrust en komt alleen buiten om eventjes aan de hand te grazen en te koelen.. het stappen met 5min per week opgebouwd terwijl ze direct 20min mocht maar dat durfde ik niet aan. Ging vorige keer namelijk ook niet goed met 20min

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:53

Ik heb goede hoop dat ik binnenkort dit topic kan verlaten. Sinds juli vorig jaar was mijn paard geblesseerd, een blessure van de aanhechting van de tussenpees rechtsachter. Ik heb vooral heel veel steun gehad aan de goede fysio, die ik steeds om hulp kon vragen bij het opbouwen. 23 juni heb ik met haar nog een afspraak en dit zie ik eigenlijk als afsluiting van de blessuretijd. Ik hoop dat ze tevreden is over de vooruitgang.
Als ik hier alle verhalen lees, ben ik heel blij hoe het bij mijn paard allemaal is verlopen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:31

Wat fijn Supervixen!! Als je nog goede tips hebt dan hoor ik het graag :)

Dat is lastig zeg Sunshinee.. Smeer je er ook wat op? Dan kan ik je traumeel gel aanraden. En evt MSM zwavel bijgeven?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:40

Mijn tip is: volg je gevoel.
Jij kent je paard het best dus jij kunt het best beslissen wie en wat je bij je paard wilt.

Ik heb geen smeersels gebruikt, geen stamceltherapie, geen supplementen of wat dan ook. Alleen een keer foto's gemaakt op de kliniek en er is ontstekingsremmer in het spronggewricht ingespoten. Verder 1 behandeling met dry needling, omdat ze vast zat door verkeerde belasting.
Het rijden heel rustig opgebouwd met behulp van tips van de fysio.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:54

@superfixen dat is erg goed nieuws.

@sunshine. Zit er nier iets wat een reactie veroorzaakr in de peesschede? Peesschede ontsteking kan ook nog dat is het kwestie van koelen en stappen op het harde en veel geduld. Miss zijn de ice vibes iets voor je die koelen en trillen rn werkt hier vrij gunstig bij peesschede ontsteking

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:23

Volgens de dierenarts zat er een scheurtje in de tussenpees, sowieso al een zeer langdurig iets en dat geeft verder niet behalve dat het heel vervelend is voor mn paardje maar ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft. Het is alleen zo frustrerend dat het iedere keer weeeer dik wordt.
Soms smeer ik er koelgel op verder geef en smeer ik niks.
Ik ben stiekem benieuwd naar een controle echo,de 1e was 7? April geloof ik zo uit mn hoofd. Zou je nu dan al wat verbetering kunnen zien evt? Na 2maanden?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:27

Ja. :j Ik laat iedere +- 6 weken scannen. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:07

Ik heb eind juni een afspraak staan voor een nieuwe scan. Wij moesten na 6 tot 8 weken terug komen. Ik zou weer een scan laten maken, dan weet je waar je staat.

Dat doe ik zeker Supervixen :)

Hmm tussenpees is lastig.. Ik zit met de aanhechting van de tussenpees. In de ochtend is het wat dikker maar na de ice vibes en stappen weer mooi dun.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:22

ik heb met de eerste checkligament blessure in totaal 9mnd gelopen met mijn paard, gaatje 5mm en zwaar verrekt

en zijn been bleef ook lang dik
op de wei ging helaas niet ...meneer bleef rennen en slidings met de voorbenen maken [ van ruim 7 meter zag je ze in de wei ]
hij is op stal gegaan en ben gaan wandelen
en bij de 2de blessure maar dan andere been heeft het 5 mnd geduurd, heb ik niks aan laten doen omdat ik helaas wist wat te doen
nu zijn beide super genezen je ziet wel de littekens zitten, een beetje wormachtige verdikking op de plek

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:25

Die van mij kon inderdaad ook niet op de wei.. ging ze teveel lopen en draven.
En bedankt voor jullie richttijden qua weken voor de scans. Dan ga ik even met mijn dierenarts overleggen hierover.
Ik vind het zo vreemd... en weet ook niet meer zo goed wat ik moet.. die ice vibe icm de dierenarts rekeningen kan ik nu echt niet aanschaffen..

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:25

gebruikt er ook iemand van jullie pees compositum van de groene os? Ik ben dat een paar keer per jaar blijven gebruiken na de blessure van mijn pony die een beetje hardnekkig was en sinds dien
Gaat het eigenlijk best goed.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:00

De ice vibes zijn prijzig ja. -O- Misschien tweedehands te krijgen (zie ice vibe topic op bokt) of te leen van een stalgenoot oid? Ik mocht ze ook eerst van iemand proberen en toen vrijwel direct zelf gekocht met flinke korting.

Ik geef de druppels van phytonics! Net wat makkelijker omdat je daarvan minder druppels moet geven (dat stomme tellen duurt anders zo lang :D )

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:16

1 iemand heeft ze op stal, wou het inderdaad nog aan haar vragen ze heeft ze alleen echt net nieuw haha maar vragen kan altijd.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:38

Ik mag ze van haar huren voor een leuk prijsje!! Morgen neemt ze ze mee.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:44

Super!! :D Ik hoop dat het werkt! :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:05

Mijn paard gaat ook echt super. Beentjes zijn met dit weer overdag wel iets gevulder, maar savonds steeds mooi droog. Ik gebruik MSM extra, cortavat, peesdruppels van puur. Gebruik na het rijden altijd de ice-vibe boots en smeer altijd savonds voor het slapen als ik die dag gereden heb de arnica gel. Hij is al 17 en heeft in het verleden 2 peesblessures gehad, gelukkig niet bij mij. Overigens rijd ik hem altijd met Back on track.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:40

Ben heeel benieuwd wel rustig aan beginnen met de 1ste stand en dan in paar weken opbouwen naar de 2de. Mag wel 2x per dag gebruiken. Maar niet op nat been.

Ik heb ook puur pees gebruikt ook msm voer ik nog steeds bij

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:12

Ik gebruik het maar 1x per dag aangezien paardje niet meer naast de deur staat helaas.. dus dat redt ik niet icm werk.
Ik heb er inderdaad al over gelezen en voor gebruik lees ik nog goed de gebruiksaanwijzing door.
Bedankt voor het melden in elk geval!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:35

Supervixen schreef:
Mijn tip is: volg je gevoel.
Jij kent je paard het best dus jij kunt het best beslissen wie en wat je bij je paard wilt.

Ik heb geen smeersels gebruikt, geen stamceltherapie, geen supplementen of wat dan ook. Alleen een keer foto's gemaakt op de kliniek en er is ontstekingsremmer in het spronggewricht ingespoten. Verder 1 behandeling met dry needling, omdat ze vast zat door verkeerde belasting.
Het rijden heel rustig opgebouwd met behulp van tips van de fysio.

Wat had jouw paard met de tussenpees? Ook een gat/scheur?