[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:55

4bozzza schreef:
lolclub schreef:
@10tje2
Remco heeft zijn eigen boek hier al gepromoot twee pagina's terug ;)

toch bedankt 10tje2 :-)

Het lijkt mij een heel goed boek, maar ik had niet gezien dus dat jij het zelf al had gepromoot :D. En ik maar denken dat ik alles lees hier in dit topic......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:01

Jannepauli schreef:
Zo zeg.. mooi hooi is dat van Gedizo. Maar.. ze hebben op dit moment geen kleine balen ( 32kg) alleen 500 kg balen, je bent verplicht 24 ton af te nemen @ 650 euro de baal..? Goud gras...( ik zal dat prijsje wel verkeerd verstaan hebben, we hadden een hele slechte telefoonverbinding)

Leuk dat je gebeld hebt :)
:oo Die prijs kan toch haast niet...alhoewel als het echt uit Canada komt ???

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:10

10tje2 schreef:
Het lijkt mij een heel goed boek, maar ik had niet gezien dus dat jij het zelf al had gepromoot :D. En ik maar denken dat ik alles lees hier in dit topic......

Ik denk ook dat het een goed boek is (natuurlijk). Voor veel verschillende mensen staat er interessante kost in. Uiteraard is het niet uitputtend. Ik kom steeds weer info tegen waarvan ik denk "sh*t, dat had er nog in gemoeten...".
Maar ja, dat hou je altijd. Bij verschijnen van eht boek komt er ook een feedbackfunctie op de boeksite. a.d.h.v. de resultaten daarvan kan ik een eventuele tweede druk aanvullen en wijzigen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:16

Jannepauli schreef:
Zo zeg.. mooi hooi is dat van Gedizo. Maar.. ze hebben op dit moment geen kleine balen ( 32kg) alleen 500 kg balen, je bent verplicht 24 ton af te nemen @ 650 euro de baal..? Goud gras...( ik zal dat prijsje wel verkeerd verstaan hebben, we hadden een hele slechte telefoonverbinding)

Dat is in één keer wel een hele hoop hooi wat je af moet nemen,
waar moet je in vredesnaam 48 grote balen hooi van 500 kg stuk neerzetten, dan mag je wel een enorme kapschuur op je erf hebben..

die prijs....oeps, ik hoop dat je dat verkeerd hebt verstaan... dat is omgerekend bijna € 42,- voor een klein pakje hooi van 32 kilo ! |o
zelfs € 650,- de ton is nog veel te gek !
gewoon hooi zit meen ik nu rond de € 200,- de ton

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:26

luve_rozes schreef:
Lijkt me stug dat het te suikerrijk is. Bij de weides die er in Nederland gehouden zouden kunnen worden, wordt aangegeven dat ze analyses willen hebben, daar het nederlandse gras meestal raaigras is, en het een tijd duurt voordat het geschikt als paardenhooi.
Dat er dingen in zitten die je niet gewend bent te zien, komt omdat ze het paard weer willen aanbieden, wat het van oudsher zelf bij elkaar scharrelde. Een paard zal dan niet een distel eten, maar je kunt moeilijk er omheen maaien.

Door de analyse en de wijze van bemesting die daarop aangepast wordt, zal er overigens niet iets kwalijks aan kruiden groeien.Aangezien er in Nederland nog te weinig weides zijn, betrekt de firma ook Duits Alpenhooi.

het gaat niet zozeer om kwalijke kruiden, daar zal gerust op geselecteerd worden, en een enkele distel is ook geen probleem.
het gaat erom dat de meeste kruiden (en ook distels) een hogere NSC waarde hebben als gras, zelfs nog hoger als raaigras.
Zoals ik al zei is het prachtig hooi, maar door de talrijke kruiden is het sterker in energiewaarde en hoogstwaarschijnlijk ook suikerrijker als "gewoon" hooi.

Ken je dit stuk ? : http://www.safergrass.org/pdf/Founder%20FodderWeeds.pdf

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:45

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:52

luve_rozes schreef:
Aha, had het nog niet gelezen. Weer wat geleerd, bedankt!

Maar Ron Hofman houdt zich wel er mee bezig, het fructaan gehalte. Ken je dit: (kijken of..)

http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=86

Er zijn inderdaad (ook bij Bioron) graszaadmengsels verkrijgbaar die gras voortbrengen met lagere fructaanwaarden,
maar dit gaat dan ook alleen om een graszaadmengsel met eventueel een klein aandeel klaver.

de kruiden zaadmengsels die ook aangeboden worden voor doorzaaien zijn echt(er) niet fructaanarm.

Het kruidenhooi wat Bioron aanbied komt bij Venhorst vandaan, het verkooppunt hier vlakbij wilde dat in eerste instantie niet bekend maken maar
toen ik vroeg wat een vrachtwagen vol ging kosten kwam er toch als antwoord uit dat het dan rechtstreeks van Venhorst zou komen }>
Niks mis met dit hooi hoor, het is echt een kwaliteitsproduct, je moet alleen wel rekening houden met een hogere NSC waarde door al die kruiden.
Of het dan nog geschikt is voor IR en EMS paarden is dus maar de vraag.

Esther weet hier trouwens veel van, misschien dat zij het nog wat kan toelichten ;)

dit is de website van Venhorst : http://www.venhorsttransport.nl/?page=kruidenhooi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:48

4bozzza schreef:
10tje2 schreef:

Ik denk ook dat het een goed boek is (natuurlijk). Voor veel verschillende mensen staat er interessante kost in. Uiteraard is het niet uitputtend. Ik kom steeds weer info tegen waarvan ik denk "sh*t, dat had er nog in gemoeten...".
Maar ja, dat hou je altijd. Bij verschijnen van eht boek komt er ook een feedbackfunctie op de boeksite. a.d.h.v. de resultaten daarvan kan ik een eventuele tweede druk aanvullen en wijzigen.

Het is alleen jammer dat je zo duidelijk tegen ijzers bent....maar hier is niet de plek om daar over te discussieren ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:54

Mmm in de mengsels van bioron zitten ook giftige planten die paarden ook wel zullen laten staan, deze planten krijgen echter wel de kans om zaad te zetten en wie weet uiteindelijk zullen ze de wei overheersen. Wat heeft Bioron voor opleiding behalve dat ie een kok is?

Ik zag al 0,5% phacelia, 0,1% klaproos, en ook borage tskkk, die zijn gewoon giftig voor paarden. ( voor mensen ook trouwens)
Phacelia bevat PA's ( zoals JKK) Klaproos is papaver, Borage bevat ook PA's.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:55

Citaat:
Het is alleen jammer dat je zo duidelijk tegen ijzers bent....maar hier is niet de plek om daar over te discussieren ;)

Voor de een misschien jammer, voor de ander wellicht een opluchting. Maar wat ik gelezen heb van de pagina's die al te zien zijn, geeft het boek erg veel info, los van ijzers.

En misschien zet de inhoud van het boek mensen die oplossingen zoeken in ijzers ook aan het denken? Als je niet weet dat er wellicht ook een andere oplossing is, kun je ook nooit een weloverwogen beslissing nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:03

10tje2 schreef:
En misschien zet de inhoud van het boek mensen die oplossingen zoeken in ijzers ook aan het denken? Als je niet weet dat er wellicht ook een andere oplossing is, kun je ook nooit een weloverwogen beslissing nemen.

Alle mensen denken zelf na in dit topic, en alle mensen denken na over oplossingen en nemen weloverwogen beslissingen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:17

Dat heb je mooi gezegd ester ;)

Voor de mensen die op zoek zijn naar een krachtvoer met weinig suikers (2,8%) waar de energie uit vetten beschikbaar komt, is dit Flexible Move van Hipro misschien een optie:

''
hiPRO Flexible Move -- Productinformatie

Bij deze wat meer informatie geven over onze speciale brok, Flexible Move, met een extra hoog vet gehalte en een super laag suiker/zetmeel gehalte. Deze brok is o.a. uitstekend te gebruiken bij paarden met een zetmeel/suiker allergie, EPMS, paarden die snel verzuren of paarden die erg druk reageren op de omgeving.

Door het zeer hoge gehalte aan vet en minimaal gehalte aan suiker en zetmeel, gaat het paard energie uit de vetten halen. Door deze vorm van energie zal het paard minder snel verzuren en meer langzaam vrij komende energie beschikbaar hebben.

Ruw eiwit 125 g 12.5 %

Ruw vet 134 g 13.4 %

Ruw celstof 212 g 21.2 %

Ruw as 85 g 8.5 %

Suiker 28 g 2.8 %

Zetmeel 58 g 5.8 %

Calcium 10.0 g

Fosfor 4.5 g

Magnesium 3.0 g

Natrium 5.1 g

Lysine 5.5 g

Methionine 2.2 g

Koper 39.1 g

Zink 200 g

Mangaan 80 g

Vitamine A 30.000 IE

Vitamine D 3.000 IE

Vitamine E 200 mg

Biotine 600 mcg

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:28

geerke schreef:

Tsja, zoals ik al schreef: ik leer zelf veel uit boeken en van websites van mensen die net zo voor ijzers zijn als dat ik er tegen ben. Dat de paragraaf over hoefbeslag een hoop mensen niet zal bekoren betekent gelukkig niet dat de rest van de info niet nuttig is. Al zijn er helaas altijd puristen (aan beide zijden) die daar anders over denken. Een moderne smid en ik zitten, waar we het hebben over bekappen, gelukkig aardig dicht bij elkaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:33

EstherHegt schreef:
Mmm in de mengsels van bioron zitten ook giftige planten die paarden ook wel zullen laten staan, deze planten krijgen echter wel de kans om zaad te zetten en wie weet uiteindelijk zullen ze de wei overheersen. Wat heeft Bioron voor opleiding behalve dat ie een kok is?

Ik zag al 0,5% phacelia, 0,1% klaproos, en ook borage tskkk, die zijn gewoon giftig voor paarden. ( voor mensen ook trouwens)

Bioron zal heus zijn eigen mengels niet kweken en samenstellen - die koopt hij gewoon bij de grote zaadhandels waar je fructaanarm zaaigoed kunt ktijgen en de weidemengels met blommen idem dito. Voor kopen heb je geen 'opleiding' nodig. Borage (Bernagie) is niet giftig alleen is er een PA-norm gesteld in 2005.. ach, het wordt nog steeds lekker door mensen gegeten. Heel leuk die blauwe bloemetjes in de sla. het smaakt naar komkommer en de kruidenheksen zeiden dat het hielp tegen depressies.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:40

Citaat:
Alle mensen denken zelf na in dit topic, en alle mensen denken na over oplossingen en nemen weloverwogen beslissingen.

Ik krijg het idee dat je mensen van dit topic wil verdedigen, maar misschien vergis ik me. Ik heb in mijn bijdrage niemand willen aanvallen.

Nog een keer proberen uit te leggen:
Een smid zoekt vaak de oplossing bij ijzers, als je als klant niet weet dat het ook anders kan, dan kun je geen overwogen beslissing nemen. Dat is wat ik heb geschreven en is gewoon sec wat ik bedoel. Daar zit geen oordeel aan verder. Het boek kan in die zin dus mensen verder helpen.

En behalve wel/geen ijzers geeft het boek dus ook veel nuttige info uit wat ik heb gelezen tot nu toe.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:48

@jccristina
Welkom terug ;)
bedankt voor het plaatsen van de tip naar dit voer, is het mogelijk om een foto van het product te plaatsen ?
(of ziet het er uit uit brok ?)

@4bozzza
Ik heb een poosje geleden de vraag neergelegd voor CherokeeChum (barefoot smid) hoe hij een sincker en zooldoorbraak behandeld.
CC heeft het echter heel druk en nog geen tijd gehad om de vraag te beantwoorden.
Wil jij de vraag overnemen en het proberen uit te leggen ?
Ik ken namenlijk alleen de traditionele wijze.

@JP
Jij hebt ook het weeglint van D&H toch ?
Ik heb Hittie gemeten vanmiddag.
Hittie is 1.65 hoog en komt op 570 kilo

Ik vond dit wel een "nette" uitkomst, ik had haar zelf op 600 geschat.
Is de meting redelijk betrouwbaar en kwam jij veel anders uit met onderstaande weegmethode ?

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:49

Jannepauli schreef:
Heel leuk die blauwe bloemetjes in de sla. het smaakt naar komkommer en de kruidenheksen zeiden dat het hielp tegen depressies.

:D :D :D :D neem wat, maar JP er wordt steeds meer bekend over de werkzame stoffen in planten.
Dit is een prachtige link

http://www.rationalvetmed.org/papers.html

Maar ik heb echt vragen bij bioRon ik ken bokashi volgens mij alleen als compostversneller, komen van die EM bacteriën aan te pas waar de werking alleen onderschreven wordt door de gene die het verkoopt. lijkt mij niet echt handig om zelf iets te lasten fermenteren, paard heeft daar een heel nuttig orgaan voor dat het geheel naar behoefte zelf kan, nog precies op het paard afgestemd ook.

voor een kok niet vreemd, dat bokashi, die heeft natuurlijk genoeg keukenafval over. ik probeer te leren wat meneer Bioron erover beweert, maar ik krijg nu al ideeën van en groene stinkcontainer met slarestjes die in een paard zouden moeten

en grappie

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:52

10tje2 schreef:
[

Ik krijg het idee dat je mensen van dit topic wil verdedigen, maar misschien vergis ik me.

Ja want ik vind het boek van Remco ook best interessant zoals ik eerder in topic al noemde.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:01

EstherHegt schreef:
10tje2 schreef:
[

Ik krijg het idee dat je mensen van dit topic wil verdedigen, maar misschien vergis ik me.

Ja want ik vind het boek van Remco ook best interessant zoals ik eerder in topic al noemde.

Dan heb ik je reactie niet begrepen, we zijn het kennelijk eens.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 04:04

Jannepauli schreef:
Jeetje Karin.. da's een tegenvaller..
Zou jij eens een foto van de hoeven kunnen plaatsen zoals ze nu zijn? Ik ben ook benieuwd naar de R.foto's.. Wel positief dat je DA er nog voor gaat!
Arme Joppie..

Bedoel je gewoon een digitale foto van zijn hoeven? Of bedoel je de rontgenfoto?

lolclub schreef:
@Karin
Ach wat een sneu bericht...
is alleen zijn linkervoetje gekanteld ?
Wat dat wegsnijden van hiel en teen betreft... niet te rigoreus laten doen hoor, kijk eens even terug naar de posten van Ronald Aalders daarin kun je lezen wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n grote standverandering.
Mijn hoefsmid heeft het bij Hittie juist heel geleidelijk gedaan, iedere keer ging er iets meer af van de hiel net zo lang totdat het hoefbeen weer grondparallel stond.
door het wat minder rigoreus te doen kunnen de pezen wennen aan de nieuwe stand, doe je het in één keer kun je daar de problemen verwachten en komt er ook nog eenst teveel trekkracht op de diepe buigpees te staan (die aan het hoefbeen vast hecht).
Als je inzage wilt hebben in de hele hoeven-serie van Hittie vanaf mei 2010 tot heden dan pb je maar ;)
veel sterkte met Joppie :(:)

Zijn rechtervoetje is volgens mij niet gekanteld. Moet heel eerlijk zeggen dat ik mij zo op zijn linkervoetje heb geconcentreerd dat ik het even niet meer weet. Zodra de foto's binnen zijn zal ik ze hier even plaatsen zodat jullie ze ook kunnen zien.
Bedankt voor de tip! Ik zal het doorgeven aan mn smid. Wil Joppie het niet nog moeilijker maken :(:)
Ik heb je pb gestuurd voor de hoeven serie van Hittie!

janouk schreef:
@ Karin
:(:) maar houd moed hoor.
Image haar hoefbeen rechtsvoor is ook fors gekanteld in augustus 2007 en ze loopt nog steeds hier rond. En traint onder het zadel op L dressuur niveau. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dankjewel :) Ik doe mn best om moed te houden haha.
Had je verhaal gelezen inderdaad, erg heftig! Maar fijn dat ze ze opgeknapt is :)

Joppie rijden wordt wat lastig met mijn 1.65m en zijn 88cm :D
Zolang hij maar pijnvrij en paardwaardig kan leven ben ik al gelukkig :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:40

EstherHegt schreef:

Dat is dus wat ik bedoelde, na dat stukje over kruiden en fructaan te hebben gelezen. met zijn wijze van bemesting, organisch, denk ik ook niet dat je echt kunt zorgen dat de planten binnen bepaalde linies blijven, of heb ik dat mis?

Bednk me wel, dat hij er vanuit gaat, dat een paard zelf uitzoekt wat het eet, dus nodig heeft. Kunnen we daarvanuit gaan met een paard met bepaalde afwijkingen? Of moeten we het behoeden?

Mijn ostheopate gaat ervanuit, dat een goed functionerend paard gewoon op een goede weide voor paarden moet kunnen, en probeert door haar behandelingen een en ander qua stofwisseling weer stabiel te krijgen. Dan blijft er wel een overgevoeligheid voor over, natuurlijk.
Daar kun je weer de mening van filipa.nl aan vast plakken, die stelt dat eigenlijk alle paarden in Nederland door weide (en misschien ook te hoge suikergehaltes in KV) licht bevangen zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:45

luve_rozes schreef:
Daar kun je weer de mening van filipa.nl aan vast plakken, die stelt dat eigenlijk alle paarden in Nederland door weide (en misschien ook te hoge suikergehaltes in KV) licht bevangen zijn.

Hee, dat is grappig, ik zag haar vorige week langs ons huis rijden met haar blauwe bus, ze ging naar de Fjorden van de buren.
ik ken deze hoefsmid trouwens verder niet.
waar op de site staat het dat zij stelt dat alle paarden in Nederland licht bevangen zijn ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:09

luve_rozes schreef:
Dat is dus wat ik bedoelde, na dat stukje over kruiden en fructaan te hebben gelezen. met zijn wijze van bemesting, organisch, denk ik ook niet dat je echt kunt zorgen dat de planten binnen bepaalde linies blijven, of heb ik dat mis?

Wat het probleem is met kruiden in de weide zaaien is dat de lekkere kruiden opgegeten worden voor ze zaad kunnen zetten, de planten die niet lekker zijn krijgen wel kans om zaad te zetten en voor je het dan weet heb je de wei vol staan met planten die niet opgegeten worden en soms ook giftig zijn. Soms zie je van die weitjes vol zuring en boterbloem bijvoorbeeld.
Planten blijven ook niet binnen bepaalde linies, juist paardenweides raken snel verstoord door spelen en daardoor de zode kapot trappen, dat geeft planten die je niet wilt ook extra kans.
In het wild kunnen paarden natuurlijk veel gemakkelijker kiezen omdat ze van gebied naar gebied trekken. In een wei is daar geen sprake van en omdat ze dus in een omheind gebied lopen, dan heb je kans dat ze wel aan de planten kunnen beginnen die niet zo gezond zijn.
Dat is ook wel de reden dat ik het niet handig vind om zomaar kruiden in een wei te zaaien, het is zonde van het geld want de lekkere en gezonde zijn gewoon al op voor ze zich kunnen vermeerderen.
Wij hebben zelf ook een stuk wei (6 ha) in natuurgebied, daar zie je ook heel mooi wat ze niet lusten, dat breidt zich uit. Het is een groot gebied en er is veel keuze. Toch zal ik er niet van hooien omdat er ook giftige planten staan. (koninginnekruid, boskruiskruid etc.) Er is nu een stuk zover dat we jaren met rust hebben gelaten waar we dit jaar misschien wel kunnen hooien maar het hangt er dus een beetje vanaf wat er groeit aan gewassen. Op dat stuk is inmiddels wel een goede dichte zode waar weinig anders staat dan gras.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:10

Esther: filmpje is :') _O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:43

lolclub schreef:
Hee, dat is grappig, ik zag haar vorige week langs ons huis rijden met haar blauwe bus, ze ging naar de Fjorden van de buren.

:D :D .. ik zou dan meteen bij die buren langs gaan om te zien|horen of zij alles wat ze op haar site schrijft, in het echt wáármaakt.Die Fjordjes zouden dus heel happy moeten rondlopen! Vind haar site en benadering interessant.