[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:20

Nog een vraagje: Heeft iemand van jullie ook een bloedonderzoek laten doen naar insuline resistentie? hoeveel waren jullie hiervoor kwijt?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:35

MyrtheJ schreef:
gemske schreef:
Ik heb ook magnesium gegeven gemengd met appelmoes (er bestaat appelmoes-light :j )
In een grote spuit en dan hop zo erin. Maar daar heeft ze nog nooit moeilijk over gedaan. Het probleem was dat de magnesium niet goed oploste en mijn spuit verstopt raakte :o

Slobber lijkt me een goed idee als voor Judy de spuit niet werkt.

Hopelijk gaat het snel beter met haar! Ze is nu in ieder geval bij jou in goede handen :)

Hee, jij ook hier! ;)

Ik ben aan het kijken of ik de marstall Vito kan bestellen, die is echt speciaal voor hoefbevangen paarden. Dus ik hoop het dan daarmee te kunnen mengen. Wacht eerst even de behandeling van de osteopaat af, en dan gaan we er tegenaan :Y)

In de appelmoes-light is dan nog een laatste optie.. maar dan is het maar 1xdaags haalbaar.

Ik hoop voor je dat het met marstall Vito werkt. Mijn pony is gewoon een hele moeilijke eter en met een beetje appelmoes in een spuit werkt prima. Zolang je niet teveel appelmoes geef kan het prima. Dat het trouwens met de spuit niet werkt lijkt me een beetje raar, als je het goed achterin de mond spuit dan moeten ze het wel doorslikken. natuurlijk niet de hele spuit in een keer leegspuiten maar in kleine beetjes zodat hij de tijd heeft om even te slikken.
Tevens raad ik het wel aan om meerdere keren magnesium te geven per dag en dus niet in een keer. Ik ging altijd 3x per dag heen en dit bouwde ik af volgens het advies van paardnatuurlijk. Het is even een werk om te regelen dat je er ook 3x heen kunt wat resulteerd in sochtends om 6 uur al heen maar daar krijg je uiteindelijk genoeg voor terug. zolang het aanslaat natuurlijk!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:31

Jannepauli schreef:
Je kunt 't ook anders aanpakken: eerst met een héél klein beetje beginnen en dit in de loop van de tijd langzaam opbouwen - dan is ze aan t smaakje gewend. Dus niet meteen de volle dosis geven.
Overigens: heb je via een bloedtest laten constateren of ze een magnesiumtekort heeft?

Ik begon met een heel, heel klein beetje zelfs. Ken mijn pony goed genoeg :P . Maar misschien dat het met wat appelazijn nog gaat lukken. Anders zal ik het met beetjes in een spuitje water moeten doen. Appelmoes kan ook nog, maar dan maak ik hem wel zelf. Weet ik zeker dat het suikervrij spul is.

Ik heb bloed laten onderzoeken (tijd geleden al), daarin was de magnesiumwaarde goed.
Refentiewaarde was 0,7-0,9 mmol/l en bij Isa was het 0,71 mmol/l.
Omdat het wel heel erg aan de ondergrens ligt en ze de laatste tijd behoorlijke spierspanningen had in de rug, heb ik het magnesium besteld.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 07:56

als je zelf appelmoes ga maken moet je er dan wel voorzorgen dat er GEEN stukjes meer in zitten anders verstopt je spuit! ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:29

Ik wilde het dan niet spuiten, maar proberen te laten eten :D
Trouwens in een oude wormspuit heb je het probleem van stukjes en verstopping niet zo snel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:36

oww oke dat had ik dan even verkeerd begrepen ;)
Ik doe het zelf in een grote vul spuit die je bij de appotheek kan halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:23

is het sowieso gemakkelijk om te laten onderzoeken of je paard een tekort heeft aan een en ander? Moet het dan naar een specifiek lab gestuurd worden of kan iedere da dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:07

hier neemt de dierenarts bloed af en daarna gaat het naar het lab...je kunt zelf laten controleren wat je wil...alleen je moet wel zeker weten of het lab in staat is dat specifieke te onderzoeken...mijn dierenarts heeft toen even gebeld.

Dat ging om het calciumgehalte...dat schijnt erg hoog te zijn als er sprake is van een tumor ergens...gelukkig was dat niet het geval.

Hier stuurt de dierenarts het naar het lab en dan na een aantal dagen(ligt aan de test)krijg je de uitslag en rekening thuis gestuurt.
De dierenarts krijgt ook een uitslag,dus als je het niet snapt kun je bellen.
Maar meestal is het wel te begrijpen hoor!
De waardes die het moeten zijn staan er achter tussen haakjes...

Maar ik weet niet hoe het in Nederland werkt....ik neem aan hetzelfde?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:13

Ik heb een paar keer bloed laten onderzoeken op alleen specifieke dingen die met bevangenheid te maken konden hebben. Dus lever-, nier- en spierwaarden. Evenals vetstofwisseling en algemene dingen die konden duiden op ontstekingen en/of bloedarmoede en zo.

Laatste keer heb ik bij de dierenarts om een uitgebreid onderzoek gevraagd (was iets duurder, maar met 60 euro vond ik het nog meevallen).
In totaal zijn iets van 38 dingen onderzocht, meer leverwaarden ook, maar ook calcium, magnesium, glucose e.d.
Niet het vitamine gehalte en ook geen insuline. Dat gaat niet met zo'n onderzoek, dat schijnt weer anders te moeten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:46

ik weet eigenlijk niet wat er precies onderzocht moet worden :)
Ik wil eigenlijk weten of de paarden nog iets aanvullends moeten hebben qua voeding. Ik week het hooi namelijk ivm stofallergie van de friese dame. Tevens krijgen ze maar heeeel beperkt gras ivm eczeem en ex-hoefbevangenheid van hare hoogheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:18

Even overleggen met je DA; je kunt op zowel mineralen- als vitaminetekorten laten testen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:15

Ik heb de kosten opgevraagd van een insuline-resistentie onderzoek, maar dat ligt rond de 100 euro hier...

Eerst maar eens aankijken hoe het straks gaat, wel veel geld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:51

wat controleren ze dan?ook de urine?
en welke waarden in het boed?
daar ben ik benieuwd naar....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:12

Bij mijn paarden is twee keer bloed afgenomen, daags na elkaar. Een maal gewoon op de dag en de volgende dag "nuchter" .. dat zou volgens het laboratorium voldoende indicatie geven.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:37

geerke schreef:
wat controleren ze dan?ook de urine?
en welke waarden in het boed?
daar ben ik benieuwd naar....

Ik weet niet welke waarden, maar het zou gaan om een bloedonderzoek.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:43

Hallo, bij de Geneeskundige dienst voor dieren in Deventer kan je dierenarts kosteloos een I.R. test opvragen. Uitleg zit erbij! kijk eens op http://www.gddeventer.com. Mijn paard was positief, eindelijk duidelijkheid, maar heeft gelukkig door uiterlijke kenmerken nog nooit hoefbevangenheid gehad, ik ben er steeds op tijd bij. *D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:49

ik heb de site bekeken jolin maar ik neem aan dat je dit niet zelf kan doen? het bloed afnemen enz?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:26

Nee, dat moet je door de D.A. laten doen en die laten het dan ophalen door de GGD voor dieren. Je hebt wel heel snel uitslag.Maar de waarden(glucose en insuline) staan niet vast hoor. Het kan ook wisselen, zo zijn ze "ziek" en zo niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:29

hormoonwaarden wisselen met het uur,heb ik ooit ergens gelezen...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:02

Zou maar zo kunnen, gezien het aantal processen in het lichaam dat door hormonen gestuurd wordt...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:59

Oke bedankt voor de informatie!
op dit moment gaat het wel redelijk met me paardje, door de sneeuw en harde grond helaas de laatste tijd niet tot nauwelijks iets kunnen doen. vandaag even een rondje gestapt zonder zadel en hij liep aan het einde weer helemaal lekker. morgen maar eens draven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:02

jolin schreef:
Hallo, bij de Geneeskundige dienst voor dieren in Deventer kan je dierenarts kosteloos een I.R. test opvragen. Uitleg zit erbij! kijk eens op http://www.gddeventer.com. Mijn paard was positief, eindelijk duidelijkheid, maar heeft gelukkig door uiterlijke kenmerken nog nooit hoefbevangenheid gehad, ik ben er steeds op tijd bij. *D

Eh ja, vergis je niet - de testkit is gratis maar het onderzoek niet! Voor twee paarden was ik meer dan 200 euro kwijt en dan komen de DA-consultkosten er nog bij!

Citaat:
ik heb de site bekeken jolin maar ik neem aan dat je dit niet zelf kan doen? het bloed afnemen enz?

Nee natuurlijk niet!
Leken ( dwz niet-medisch geschoolde personen) mogen geen bloed afnemen of in de ader injecteren. Bovendien zul je geen laboratorium in je achtertuin hebben om deze testen uit te voren :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:02

Gevonden ... hoe ik het magnesium toe kan dienen bedoel ik(zelfs zo dat ze om meer schooit haha).

Beetje chelaat in ca. 10/15 ml water oplossen. Daar een heel klein scheutje (lees paar druppels) APPELAZIJN doorheen.
In de mond spuiten en waarachtig; Isa schooide om meer. "Dat was lekker :D" , leek ze te zeggen. Mooi.

Moet er wel bijzeggen; Isabella is altijd gek geweest op appelazijn.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:55

Hoi

bedankt voor je berichtje Isapaardje, ik kon niet eerder reageren.

Hier is het intussen terug stukken beter. Heb 2 dagen magnesium gegeven maar ze deed er nogal raar over, ze werd precies 'boos' op haar eten. :-) Ik gaf het met S&S vlak voor ze hun laatste portie hooi krijgen, dus op een moment dat ze wel wat hongerig zijn, juist omdat ze het zeker zou eten maar dan gooide ze haar emmer naar de andere kant van de paddock en ging ze in de andere z'n bak graaien.

Na die 2 dagen liep ze wél al terug veel soepeler maar ik geloof niet echt dat het met die magnesium te maken heeft.. Wellicht wel met het feit dat ze terug van het korte gras is afgehaald en op de paddock staat op water, hooi en S&S. Haar voetje voelt wel soms nog wat warm aan.

Ik huiver alweer als ik aan de komende lente denk! Ik krijg een hekel aan gras!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:01

Citaat:
Ik huiver alweer als ik aan de komende lente denk! Ik krijg een hekel aan gras!

Ik kan 't me voorstellen! Bij mij zit de schrik er ook goed in. Maar, nu dat de sneeuw en vorst weg is ben ik al begonnen de paarden weer aan het gras te wennen - iedere dag een uurtje op één van de weides, de rest van de dag in de rijbak en 's nachts op stal.
Ik hou m'n hart vast!