[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:33

Bedoel je longeren om te kijken hoe hij loopt? Of longeren als in training? Dat laatste werd mij afgeraden en daar was ik het ook mee eens. Longeren is enorm belastend en zeker voor een paard met pijnlijke voeten. Het was ook geen optie met de mijne toen hij net van de Bute af was.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:58

Olympia96 schreef:
Bedoel je longeren om te kijken hoe hij loopt? Of longeren als in training? Dat laatste werd mij afgeraden en daar was ik het ook mee eens. Longeren is enorm belastend en zeker voor een paard met pijnlijke voeten. Het was ook geen optie met de mijne toen hij net van de Bute af was.

Om te kijken hoe hij loopt. Volop beginnen trainen is zeker niet oke nu, dat weet ik haha

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:03

Precies haha. Veel sterkte en hopelijk goed nieuws!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:08

Succes alvast, evilginger! Ik hoop met je mee dat je goed nieuws krijgt.

Hier lopen beide paarden nu weer buiten hun box.
Ik heb maar twee vaste boxen op het moment en zodra het hooi op was, was het echt wedstrijdje wie het hardst tegen de wanden aan kon schoppen. _-:( Zowel met de voor- als achterbenen, wat me niet persé bevorderlijk lijkt.
Eéntje loopt wat kort, maar echt minimaal en de andere heb ik voor hoefschoenen aan gedaan en dat lijkt ook goed te gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:19

Olympia96 schreef:
Heb je niets aan de site die Muze hierboven noemde? Misschien zou je bietenpulp kunnen proberen? Niet SP denk ik zoals je deed omdat daar misschien te veel in zit?

Ik struggle met hetzelfde, hoewel mijn paard niet te mager is, maar ik wil ook niet dat hij meer kwijtraakt dan nu. Zeker niet voor de winter. Ik heb de fibremix van Vitalbix wat opgehoogd nu, kijken hoe dat gaat.

Ik heb toen het denkwerk er voor mezelf tussenuit gehaald (alhoewel ik al ontzettend veel wist door me eindeloos in te lezen) en heb hulp gezocht.
Een gedegen plan toegesneden op mijn individuele paarden.
Oliehoudende zaden bijvoorbeeld zijn prima, gewoon maar olie gaan voeren is discutabel.
Ik denk dat je goed bezig bent maar nu gewoon moet gaan finetunen. Mijn advies is echt om niet zomaar wat te proberen en op advies van anderen er zomaar iets in te gooien. Dat is zonde van je inspanningen....

Ik heb deze dame ingeschakeld:
https://www.eqinful.nl

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:23

Hoe doen jullie het met het afbouwen van de buut?

Ze werd 5 augustus acuut hoefbevangen. Gestart met 2xdd 1 zakje buut
13 augustus liep ze weer helemaal goed op het harde en zachte.

15 augustus naar 2dd 0,5 zakje buut

20 augustus naar 1dd 0,5 zakje buut per dag.

25 augustus weer warme hoeven en digitale pols. Dus buut weer opgehoogd naar 2dd 0,5 zakje

28 augustus weer naar 1dd 0,5 zakje

30 augustus bloedzuigers

1 september weer warme hoeven en digitale pols. Dus buut weer verhoogd naar 2dd 0,5 zakje

Steeds als ik wil afbouwen krijgt ze toch weer warme voeten en digitale pols.
Sinds 13 augustus heeft ze niet meer kreupel gelopen.

Dierenarts adviseert ook pas te stoppen met de buut als ze geen warme hoeven en digitale pols meer heeft. Want dan is de ontsteking nog aanwezig en buut is ook een ontstekingremmer

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:43

Mijn afbouwschema ziet er vrijwel net zo uit als die van jou.
Eén van mijn paarden had dezelfde reactie als wat jij beschrijft en heb ik uiteindelijk op aanraden van de dierenarts een week of 6/7/8 op buut gehad.
Dat is veel langer dan normaal wordt gehanteerd, maar het was in dit geval echt nodig.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:51

Wanneer is de hoefsmid lang geweest?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:01

hagelslag schreef:
Wanneer is de hoefsmid lang geweest?

21 augustus
19 augustus röntgenfoto's. Minimale kanteling rechts. Dikke zolen. Links geen bijzonderheden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:09

Mijn paard heeft geen buut gehad maar Metacam, daar is Ascal aan toegevoegd, toen de Metacam eraf en na een week de Ascal eraf.

Feyre stapte gisteren goed, maar vanochtend wel weer echt oncomfortabel op het harde. Op het zachte prima. Ze komt echt stijf haar stal uit. Dus gevoel zegt langer buiten, maar ja. Langer gras? Is ook weer matig. Met de komende hitte kan ze ook echt niet op een paddock, daar is geen schaduw. In de wei wel volop schaduw.

Nou ja, morgenmiddag maar zien hoe ze loopt. Donderdag zet ik de groep weer buiten dus dan zie ik het zelf weer.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:16

En een graasmasker op?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:20

Heeft ze al op :) Vanaf eerste moment op het gras, ivm haar CPL.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:23

Ah ja, wat een lastige keuze zo.
Ik volg bij zoiets vaak mijn gevoel wat ik denk dat op dat moment de beste keuze is.
Het blijft een gedoe he.

Je wordt ook heel goed in obsessief naar je paard kijken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:59

Daar was ik al heel goed in :)) -O- CPL vereist ook een heel nauwgezet management.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:46

Ja, begrijpelijk, je vecht tegen twee kwaden die beide een andere aanpak nodig hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:51

Feyre stampte net weer gewoon goed op het zachte mee en voor 95% goed op het harde. Dus beslissing gemaakt, ze blijft mooi met de rest buiten tot half 8-8 uur. Buiten scharrelen is echt beter voor haar in deze fase dan al om 5 uur op stal.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:03

Ik wil mij ook graag melden.
Mijn paard liep 6 weken geleden opeens heel kort en ging ook steeds korter lopen. Hij had duidelijk pijn aan zijn voeten.
Gelijk de dierenarts gebeld die ook gelijk is gekomen. Deze constateerde bevangen. Metacam en Ascal gekregen en 3 weken boxrust. 1x per week heel even zijn box uit om te stappen en te filmen.
Hij knapte snel op en de foto's zijn goed. De metacam afgebouwd en na 3 weken was hij van de metacam en Ascal af. We mochten met hem aan de hand gaan stappen en iedere dag 5 minuten erbij. Bij terugval minderen maar
hij stapt goed. We zitten nu op onbeperkt stappen. De dierenarts vertelde dat er een groeirand zou komen op zijn hoeven maar ik zie nog niks. Na 6 weken zou je die dan toch wel moeten zien?
Afgelopen week is hij opnieuw beslagen en de smid ziet ook niks raars en hij reageerde ook nergens op.
Hij is ontzettend fris maar ik weet dat als ik hem los zet hij vreselijk uit zijn panty gaat. Van de dierenarts moet hij zich juist rustig houden ivm genezing vd lamellen of iets, dat zou nog niet sterk genoeg zijn.

Hoe zit dat met die groeirand?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:48

Die groeirand kan best een tijd duren, dat ligt er echt aan hoe hard de hoeven van je paard groeien.
Weet je hoe het eruit hoort te zien? Het is een soort lichte verdikking/onderbreking in de hoef.
Zoals je het beschrijft, klinkt het wel heel erg als hoefbevangenheid en ik zou absoluut het advies van de dierenarts blijven volgen.

Wat fijn, Berdien.
Ik heb hier dezelfde keuze gemaakt.
Beide paarden lopen hier in een klein afgezet stukje te scharrelen, aangezien ze op stal niet stoppen met tegen de wanden aan te trappen.
Het gaat tot nu heel erg prima.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:55

Heb je de mogelijkheid om hem gecontroleerd meer naar buiten te doen djoeka? Kleine paddock oid?

Feyre liep vanochtend goed! Wat een verschil met dinsdag, toen kwam ze echt bijna kreupel haar stal uit. Nu gewoon zuiver *\o/* Dus dit zetten we mooi nog even zo door.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:56

Ah mooi, dan werkt je gevoel volgen toch het beste!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:42

Dankjewel voor jullie input, ik had het nog nooit zelf meegemaakt.
Paard krijgt al suikerarm voer, dus waarvan hij het heeft is onduidelijk.

Berdien, die mogelijkheid is er wel maar hij explodeert echt en zo ongecontroleerd. Dus dan halen we hem er maar weer uit of we houden hem vast.
Hij loopt zuiver, dus we stappen wat af.

Berdien, Fijn dat jouw paard ook zuiver stapt.
Ik besef nu naar het doorzenden van dit topic dat het ook heel fout kan aflopen, wat een rotziekte

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:24

Wat lastig! Feyre houdt zich heel rustig (en moest zoveel als mogelijk blijven bewegen ivm CPL) dus zij is al die tijd wel buiten geweest. Korter, maar wel buiten. Haar weidegenootje was toevallig ook geblesseerd dus ze konden elkaar mooi revalidatie-gezelschap houden := Zou zoiets niet helpen bij jouw paard? Of ontploft hij dan alsnog?

Het is zonder meer een rotziekte ja :\

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:54

We hebben Iro vandaag dus gelongeerd om te evalueren, na een hele reeks bokkensprongen en crossen kregen we hem gewoon rustig in draf en er is positieve evolutie! Op links mankt hij nog, maar wel veeel minder dan 2,5 week terug. Op rechts zien we niks meer!
Ik heb de video’s naar de DA gestuurd, dus het is nog afwachten nu hoe verder..
Zijn wei is hoe dan ook opgezegd en een paddock is geregeld, dus dat is al een zorg minder

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:48

Ah, wat fijn! Jammer dat hij nog mankt, maar positief dat het al zoveel minder is.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:16

Berdien ja dan explodeert hij nog. Vandaag heeft hij een half uur rustig gestaan. En toen was hij het zat. Gelukkig kan ik hem wel snel pakken met een stuk komkommer.

Evilginger mag je hem al longeren ondanks dat hij nog niet helemaal goed loopt?

Ik heb geen ervaring met hoefbevangenheid. Wij zitten nu op onbeperkt stappen per dag. Hij stapt verder prima.
Weet iemand hoelang het dan duurt voor zo'n hoef weer aangesterkt is.

Woensdag komt de dierenarts weer om hem klinisch te bekijken en bloed afnemen.