[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:51

De fb van paardnatuurlijk is inderdaad erg leerzaam :-).

Sterkte jokari! :( Heel erg rot..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:43

Ik ken de informatie.... en pas deze ook toe (eigenlijk al jaren... voeding en huisvesting), tm het blote voeten verhaal. Maar hij werd zo akelig kort dat hij eerder richting mechanisch bevangen ging... en dat voelt voor mij niet goed, beweging = genezing... en bewegen deed hij dus steeds minder :-/
Ik heb gelukkig door dit topic en andere input weer voldoende nieuwe inspiratie gekregen over 'hoe nu verder'. Dank daarvoor :-)

@ Jokari: enorm verdrietig..... wat ontzettend jammer dat je goede zorgen en inzet het tij niet hebben kunnen keren.
Maar groots en goed dat je haar meer pijn bespaard en op reis hebt gestuurd.
Veel sterkte met het verwerken en het gemis.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:14

@Jokari:
Wat een verdrietig bericht, soms is al je inzet en hoop op verbetering niet meer haalbaar....

Heel veel sterkte met dit verlies!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:44

Och nee.... exact als bij Dachanti, daar zaten we ook tegen ontschoening aan . Wat heb je geknokt voor je maatje... Je hebt het moedigste, moeilijkste besluit genomen. Hoe moeilijk en verdrietig ook, het is een besluit uit liefde voor je paardje. Ik wens je zoveel sterkte toe in deze moeilijke tijd die komen gaat. Onthou tussen de tranen door dat de pijn voorbij is voor haar, het mooiste wat je haar kon geven. Mijn pb staat open voor je.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:02

Ach nee, heel veel sterkte. Zo moeilijk dat je zo hard je best doet en dat het allemaal niet helpt. Wat een moeilijke keus heb jij moeten maken, maar wel de eerlijkste naar je paard toe. Je paardje heeft nu geen pijn meer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:27

.. Sterkte Jokari..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:35

Heel veel sterkte jokari

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:39

dank jullie...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:38

Och jee jokari. Had nog zo gehoopt dat het goed zou komen. Je hebt alles gedaan. Heel veel sterkte.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:30

Oh nee, sterkte Jokari! Ik hoopte zo dat je maatje er weer bovenop zou komen ;( Wat een dapper besluit heb je genomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:11

Even een vraag, ik kan daar namelijk na intensief googlen geen antwoord op vinden:
Is het mogelijk dat je bij een mechanische bevangenheid ook pols/ stuwing voelt?
Blijft daarbij het protocol tot in lengte van dagen hetzelfde? Dus ook al is de oorzaak niet metabolisch, je moet ze toch altijd op die manier managen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:39

Wat bedoel je met 'mechanische' bevangenheid ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:48

Door te kort bekappen, overmatige slijtage of overbelasting op harde ondergrond. Bijvoorbeeld veel draven over het harde.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:49

Ik kom even jullie topic binnen vallen, een paar jaar geleden ben ik hoor (helaas) actief geweest doordat mijn oude merrie hb was, zij heeft het toen helaas niet gered. Ik lees ook weer twee verdrietige verhalen op de laatste 2 pagina's, sterkte...

Ik had een vraag, gezien jullie ervaringsdeskundige zijn, zouden jullie je eens willen buigen over deze casus en jullie bevindingen willen uitspreken?
Ik loop nl nog best met wat twijfels wat ik er van moet vinden...
[BEH] Kwakkelend paard...

Het gaat mij vnl in de eventuele herkenbaarheid :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:56

Jokari,Wat verschrikkelijk om te lezen! Heel veel sterkte! Je mooie Pluis...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:23

Wat een verschrikkelijke verhalen lees ik hier! Sterkte allemaal.

Graag wil ik hier ook mijn verhaal doen.

Sinds begin dit jaar heb ik een pony van 30 jaar (we noemen haar Binky), ze is achtergelaten bij het huis wat mijn vriend en ik hebben gekocht. Ze was heel erg mager en had erg lange hoeven toen we haar kregen. Aan haar hoeven konden we zien dat ze ooit HB was geweest, we wisten alleen niet hoe lang geleden en hoe erg.

Dit jaar is ze weer HB geworden. Hier zijn we 3 weken geleden achter gekomen en staat sindsdien onder behandeling. De DA had er een hard hoofd in, maar ze is aardig opgeknapt. De eerste 2 weken heb ik haar 1,5 uur per dag in een modderbad gezet, de laatste week 1 uur per dag. Ze staat niet meer op de wei, op de paddock met onbeperkt hooi en water. Sinds afgelopen woensdag komt ze weer ongeveer 2 uur per dag de wei op.

De hoeven zijn niet meer warm en de digitale pols is geminimaliseerd. Ik vraag alleen af wat reëel is bij verbetering? Hoeveel zou ze nu verbeterd moeten zijn? Wanneer wordt normaliter de pijnstilling stopgezet of verminderd? Hoe lang duurt het normaliter voordat je kan bepalen of er voldoende progressie is om door te gaan, ofwel: wanneer kies ik voor inslapen?
Ze is echt een heel lieve pony en ze is voor mij heel veel gaan betekenen in de korte tijd dat ze bij mij is. Haar laten gaan zou ik vreselijk vinden, maar ik wil ook niet dat ze de rest van haar leven pijn heeft.

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje helpen..

Edit: Overigens had ze een bolle zool toen ze bij ons kwam. Sinds de behandeling wordt de zool steeds een beetje holler. Misschien handig om te weten..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:48

Die zool die weer holler wordt nu is een teken dat je op de goede weg bent !
Wanneer de pijnstilling afgebouwd kan worden, is voor elk paard anders ( hier na 10 dagen gestopt ). Met de wei zou ik erg voorzichtig zijn...hier heb ik een jaar gewacht om ze weer strooksgewijs wat gras te geven.
Het is natuurlijk altijd afwegen op die leeftijd...enerzijds je hebt er nu al zoveel tijd en energie in gestoken om ze erdoor te slepen..zou zonde zijn moest ze te vroeg weer teveel gras eten en weer een terugval krijgen. Anderzijds...ze is al 30...dan verdient ze ook geen jaar '' strafkamp '' meer zonder gras...bij manier van spreken dan :D
Als je de pijnstilling stopt en ze loopt nog steeds beroerd, is het in elk geval geen goed idee om ze te laten grazen....maar goed, daar kom je dan weer op het punt wat het prettigst is voor de poown op die gezegende leeftijd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:46

Bedankt voor je reactie.

Op de wei zetten heb ik bewust gedaan. Ze heeft er namelijk 2 weken vanaf gestaan en dat vindt ze helemaal niks! Ze werd echt heel ongelukkig en er zat totaal geen levenslust meer in. Er staan overigens wel schaapjes bij om het gras te kort te houden en ze heeft altijd een graasmaskertje op nu.
Ik hou het wel goed in de gaten, als in dat de voetjes niet warmer worden en de digitale pols niet verergert.

Ze krijgt nu 1 zakje equipalazone per dag. Ze heeft een paar dagen 2 zakjes per dag gehad, maar dat gaf niet een heel groot verschil.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:08

Sterkte!

Ik zit hier met een aparte waar ik jullie mening over wil.

Een maand geleden had de pony (mini shet hengstje van +- 10jaar en staat al heel zijn leven op die weide trouwens) hoeven van 10cm te lang, dit is drastisch in 1x gecorrigeerd naar redelijk normale lengte (nog wat uit vorm maar voor de rest...). Nu vorige dinsdag is de pony hoefbevangen verklaart door een Da (die hadden ze erbij geroepen omdat die gevoelig liep). Heeft bloedverdunners en pijnstilling gekregen, pijnstilling moeten we dagelijks geven (buut).

Enkel dit is eentje van een overlijd geval ik ben de donderdag de eerste keer geweest (ze hebben mij gecontacteerd) en de pony liep niet zuiver maar kon niet zeggen dat die zoo enorm bevangen leek kwa lopen. Die had de avond ervoor zijn pijnstilling al terug niet binnen gehad (< erfgenaam is er bang van. Sinds ik kom wel elke dag door de andere vrouw, heb het haar toen getoond rechtstreeks in de mond).... ook toen wij de weide wilden verlaten was de pony direct in draf achter.

Nu ben ik vrijdag en vandaag ook geweest, zijn bezig met de opvoeding. Pony uit de weide gehaald (is zelfs een oefening om 'm in de weide te kunnen houden eenmaal die poort open is) en dier loopt enkel met zijn ene achterbeen iets slechter verder dier stapt, draaft en galoppeert uit zich zelf. Absoluut zonder dwang, loopt ook niet opeens slecht op het harde, die loopt er zelfs beter op. Heeft zelfs praatjes als die terug de weide in moet en is meermaals op 2 benen gaan staan... natuurlijk gecorigeerd maar in mijn ogen heeft die toch wel heel weinig last van zijn hoeven.

Ik persoonlijk denk dat het nog iets gevoelig lopen kwam van de correctie aan zijn hoeven bij het bekappen en nu met die pijnstilling die daar verder eigenlijk ook amper nog last van heeft, dat die op het harde beter loopt omdat de grond netjes recht is dan... Heb ook de eerste dag aan zijn benen en hoeven gevoeld, die voelen zeker niet warm aan.

Is het mogelijk dat het niet om bevangeheid maar gevoeligheid van die correctie gaat ? Verder voor de waarde van de pony maakt het niks uit want die vrouw (niet van de erfgenaam gewoon iemand die van paarden kende die dagelijks passeerde en aan de alarmbel heeft getrokken) zou 'm gewoon houden maar (die moet daar wel sowieso weg van die erfgenaam, huis wordt verkocht) die ging naar hier gaan omdat die dan van het gras af ging zijn en wat kon afvallen maar als het niet eens echt om bevangenheid gaat dan moet die ook niet dringend het gras af lijkt mij.

Zou polsen straks of ze er vrijdag (laatste dag pijnstilling) of maandag nog eens een andere DA wil bijhalen voor een 2de opinie er over.

*Als jullie een beeld willen van hoe die loopt kan ik morgen even filmen, dan maak ik wel eentje van hoe die in de weide loopt en er buiten want daar zit een groot verschil tussen (die is nogal depri in de weide en er buiten erg gelukkig :j )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:36

Een hele korte vraag: na hoeveel dagen metacam mag je een afnemende digitale pols waarnemen?
Paard leek plots bevangen aan 4 voeten na bekappen.
Was elke dag in beweging en niet te zwaar. Nauwelijks gras gegeven.
Staat nu 4 dagen op de metacam, maar de pols is niet echt veel minder. Met name achter...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:42

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn pony heeft na 2,5 week nog steeds een digitale pols (wel veel minder geworden). Achter komt spontaan een digitale pols opzetten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:29

Wijst een digitale pols altijd op hoefbevangenheid?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:36

Letizia schreef:

Dat vraag ik me ook af.....
Ik heb de neiging eens een onderzoeksrondje te doen en bij een berg verschillende paarden eens te gaan voelen.
Soms voel ik mijn andere paard ook iets van 'pols' bij erg warm weer.
Gisteravond legde ik mijn vingers eens op mezelf, en daarna op de tafel... voelde ik ook pols, kloppende vingers dus, van mezelf... ahum.

Maar goed... ja, bij erg warm weer meen ik toch wel eens pols te voelen bij dieren waarbij ik geen bevangenheid verwacht/ vermoed.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:41

Gisteren mn dierenarts gesproken en bij mijn paard blijkt het te komen door te nauwe ijzers...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:32

Letizia schreef:

Nee, dat kan je ook voelen bij een forse hoefzweer