Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:14

Nou mijn paard heeft nu twee nachten op de wei gehad! De nachten gaan volgens mij wel prima. Sochtends oogt hij heel relaxt. De eerste dag ging hij wel wat rennen en zich overal mee bemoeien. Dus ik hield m'n hart vast of dat goed zou gaan met de pees. Ik zag overigens daardoor wel dat hij niet meer kreupel loopt! :-)
Er is 1 merrie uit gehaald want daar liet hij geen andere ruin bij en dan rende hij steeds achter die ruin aan. Sinds vanochtend heeft hij z'n rust hier gevonden volgens mij. Hij is helemaal relaxt! En ik denk ook wel een beetje moe van alle nieuwe indrukken. Hij wandelt nu rustig rond, kijkt een beetje om zich heen en eet af en toe gras. Heerlijk om hem zo ontspannen te zien!! Nu kan hij lekker paard zijn in plaats van zich op te fokken met de boxrust. Ik heb goede hoop dat dit hem goed zal doen!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:57

Heerlijk voor de paarden die op het land kunnen!
En gelukkig Maar een hoefzweer.

Mijn paard staat nog steeds 24/7 op stal.. nog 2 weken voor de dierenarts weer komt. Het been is nu al 3 dagen rustig gelukkig, eerst de ene dag dik en de andere dag dunner.

Ik mocht na 4 dagen boxrust weer 20min stappen maar ik heb haar een week laten staan en bouw elke week met 5min op en koel 2x per dag ik durf niet meer zolang te stappen voor ik weer een terugval krijg...
Ook laat ik haar aan de hand een halfuurtje grazen dat vind ze heeerlijk en blijft ze net zo rustig staan. Blij dat ik dat voor haar kan doen en ze rustig blijft anders mocht ze helemaal niet haar stal uit als ze naast me ging dansen

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:49

Mijn paard zit onder de dikke grote bulten. Volgens mij van de vliegen. Heel sneu. Ik heb hem nu een paar keer ingespoten om hem even wat rust te geven maar kan hem natuurlijk niet constant dag en nacht inspuiten. Een vliegendeken lijkt me niet fijn voor dag en nacht. Heeft iemand nog een idee wat kan helpen?
Ik ga morgen de dierenarts ook nog even vragen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:36

@amfe heerlijk dat het zo goed gaat. En ik heb ze hier allebei dag en nacht omder een goed passende eczeemdeken. Werkt goed tegen steekbeestjes.

Hier het draven sinds vandaag maar verder uitbouwen. Nou valt het me op dat ze met rijden vrij regelmatig door der linkerachterbeen(blesurebeen) heen zakt. Ook vanmiddag toen ik der uit der stukje wei wou halen deed ze eerst der achterbeen helemaal naar achter uitsteken leek toen paar passen kreupel te lopen en stapte daarna gewoon mee.
Nou heeft ze aan dat been ook amper nog bespiering maar hou het wel in de gaten en anders volgende controle de da er maar naar laten kijken

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:50

Ik wil je niet bang maken maar dat deed mijn paard ook toen de blessure dus verergerd bleek.. Hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn maar het is wel typisch inderdaad!

Krijgen de paarden geen schuurplekken van dag en nacht een deken op?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:27

der been blijft verder dun en ze loopt nog steeds goed. heb meer het idee dat het te maken heeft met dat er totaal geen bespiering meer opzit aan die kant en dat ik het veel te langzaam aan het opbouwen ben.

net wel weer een pot magnesium besteld aangezien ze weer behoorlijk rillerig word.

nee als de deken goed past hebben ze er geen last van. mn fries loopt al 5 jaar de hele zomer met deken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:02

Pfff was het gister bij jullie ook zulk noodweer?

Durfde niet op straat te gaan stappen aangezien het de hele dag wel bleef onweren. En de bak waa 1 zwempoel. Ze hebben alleen smiddags even op de wei gestaan en de rest gewoon op stal(komt bij mij miss 5x per jaar voor dat ze op stal blijven)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:45

Ja...Ik kneep hem wel een beetje gisteravond ivm de onweer. Misschien een beetje stom van me maar dacht echt dat er alleen veel regen zou vallen. Paardje stond dus met onweer op het land en dus met de blessure. Maar volgens mij hebben ze het goed doorstaan en de pees was nog dun vanochtend. Heb zelfs weer eens een stukje erop gestapt en heel klein stukje gedraafd. Voor nu is dit het enige.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:47

Wij hadden trouwens alleen gisteravond een uurtje onweer, jij de hele dag ikke?

Trouwens ik heb jou gezien in een friezen/wedstrijd topic volgens mij haha.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:54

nee hier was ook veel onweer voorspelt. brrr met regen buiten is niet erg maar met onweer vind dat toch niks. gelukkig is die van jou lekker rustig gebleven.

het rommelde wel vrij regelmatig. en om dan een uur te gaan wandelen van stal weg vond ik niet echt fijn idee. savonds barste het helemaal los. toen waren het rode en zwarte buien die overtrokken en ik moest weg dus toen hebben ze lekker binnen gestaan.

jaa dat kan goed kloppen. daar zit ik ook nog in.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:05

Hier viel het gelukkig wel wat mee. Savonds heeft het misschien een uur geonweerd, bij ons staan de paarden 24/7 nu op het land maar mijn paard met de blessure moet nog minimaal 2 weken 24/7 op stal :(dus die stond binnen met de onweer

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:25

Hier nog een update, helaas nog steeds terugkerende blessure links en rechts.. dus wil der late afkeuren en lekker met pensioen. Misschien nog een veulentje want op rust heeft ze geen last. Alleen wil de verzekering nu een inspecteur langs laten komen. Jullie ervaring met zo inspecteur?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:57

Ik vond het ook even doodeng met het onweer. Maar volgens mij maakte ik me drukker dan mijn paard. Hij is zo enorm rustig en heeft het geweldig naar zijn zin!
De pees blijft mooi dun en het is super om hem zo gelukkig te zien!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:25

Ivaanaa, geen ervaring mee, wel wil ik je ontzettend veel sterkte wensen.

Mijn paard haar been is de ene dag dik en de andere dag dun ik wordt er niet goed van...

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:33

Ohh dat is vervelend Sunshinee!
Wat fijn AmFe dat hij het zo goed doet in de wei! :D

@IVAANAA: Wat naar.. Ik heb geen ervaring met een paard laten afkeuren. Succes & sterkte!

Bij mijn paard gaat alles zijn gangetje. Ze staat heel kalm op stal en ook met stappen is ze een engeltje.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:46

Mette wat fijn!!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:46

Wat naar dat het zo wisselt. Bij mijn paard blijft het been gelukkig mooi dun en strak. Ondanks dag en nacht buiten lopen. Ik zie hem ook niet meer rennen eigenlijk. Dat scheelt ook een boel denk ik..
Sterkte allemaal!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:45

@Ivana, hier ook geen ervaring daarmee. Sterkte!

Mette en AmFe, wat fijn dat het bij jullie goed gaat.

Hier gaat ook alles beter dan verwacht, heb er alweer 2 keer opgezeten op het harde. Been is niet dik meer, maar ook niet meer zo dun als dat ie was. Komende weken blijf ik nog wel ff op het harde en niet zoveel op het zachte. Ga het komende tijd maar niet opzoeken, aangezien ze ook gewoon op de wei staat hahah

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:42

IVAANAA_ waarom laat je een paard afkeuren, wat is daar het voordeel van.
Ik heb geen idee hoe dat werkt bij verzekeringen. Kan je haar niet gewoon uit de verzekering halen en op de wei zetten

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:56

Koetjeboe, ik heb haar voor een.behoorlijk bedrag verzekerd. Dat krijg ik dan terug en kan ik voor een nieuw paard kijken.niet iedereen kiest daarvoor maar goed. Wedstrijden zitten er toch niet meer in. Als ik haar zo uit de verzekering haal ben ik dat bedrag kwijt vind ik nogal zonde. Wil haar wel gewoon nog laaten genieten van de weide en eventueel der veulen. Want rijbaar gaat ze helaas niet meer worden voorlopig..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:11

Wat zijn dan verder de gevolgen bij je paard na zo'n afkeuring? Wat als ze alsnog wel beter wordt?
Ben wel benieuwd hoe dat gaat!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:36

Je keurt af.en.koopt voor de slacht prijs je paard terug van de verzekering. Anders moet de verzekering je paard slachten. Dus ik krijg 90% terug van verzekerd bedrag. Alleen mag je paard nooit meer doorverkocht worden en op wedstrijd uitgebracht worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:06

@ivanaa kan je daar helaas niet mee helpen. Heb die van mij om die reden dus niet verzekerd.

Hier vanochtend weer enorm dik been. Had al staan vloeken en bedenken.maar hij is nou toch wel weer iets geslonken. Andere achterbeen was ook dikker.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:11

ikke20 schreef:
@ivanaa kan je daar helaas niet mee helpen. Heb die van mij om die reden dus niet verzekerd.

Hier vanochtend weer enorm dik been. Had al staan vloeken en bedenken.maar hij is nou toch wel weer iets geslonken. Andere achterbeen was ook dikker.

Balen, dat klinkt niet goed! Ietsje vocht is niet gek met dit weer maar als het echt duidelijker dikker is dan zou dat voor mij wel een alarm signaal zijn om even te laten checken..

Sterkte!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:17

Nou ze heeft wel vaker stalbenen en heeft afgelopen n8 wat langer op stal gestaan. Zolang ook der andere been dikker is sn het smiddags weggetrokken is vind ik het nog niet verontrustend genoeg om te laten checken(is een behoorlijk gedoe om madam op de trailer en op normale manier op de kliniek zich te laten gedragen. Daarbij is een trailerrit best belastend voor de pezen)