[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:02

lolclub schreef:
@Karin
Ach wat een sneu bericht...
is alleen zijn linkervoetje gekanteld ?
Wat dat wegsnijden van hiel en teen betreft... niet te rigoreus laten doen hoor, kijk eens even terug naar de posten van Ronald Aalders daarin kun je lezen wat de gevolgen'kunnen zijn van zo'n grote standverandering.
Mijn hoefsmid heeft het bij Hittie juist heel geleidelijk gedaan, iedere keer ging er iets meer af van de hiel net zo lang totdat het hoefbeen weer grondparallel stond.
door het wat minder rigoreus te doen kunnen de pezen wennen aan de nieuwe stand, doe je het in één keer kun je daar de problemen verwachten en komt er ook nog eenst teveel trekkracht op de diepe buigpees te staan (die aan het hoefbeen vast hecht).
Als je inzage wilt hebben in de hele hoeven-serie van Hittie vanaf mei 2010 tot heden dan pb je maar ;)
veel sterkte met Joppie :(:)

Ja, helemaal mee eens... zo denkt mijn smid er ook over en het heeft prima uitgewerkt!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:06

Jannepauli schreef:
@ LC - ik vroeg me af waarom je voor alfalfa (luzerne) kiest? Heb je daar een doel mee voor ogen? Hoger eiwit? Ik ken Horsehage niet maar het zal best goed spul zijn - de konigin van Engeland voert het kennelijk ook aan haar paarden }> . Ik zag op hun site dat ze ook zakken gedroogd Raai en Timotee verkopen en dat aanbevelen voor HB-paarden. Dat zou je ook al oliedrager kunnen gebruiken (wellicht een betere C|F verhouding?). Dan zou je ook Hartog Compactgras kunnen overwegen, alhoewel dat natuurlijk niet zo 'sexy' is als een duur, buitenlands merk. Of de producten van Healthy Herbs kunnen overwegen. (gras in brokvorm)

Als eerste moet ik waarschijnlijk een kleine onduidelijkheid wegnemen ;) ,
Hittie blijft namenlijk gewoon op de Safe&Sound en de F4F staan en datgeen wat toegevoegd gaat worden is dus puur voor extra energie ivm de arbeid.
Ze gaat dus absoluut niet over naar ander voer.

Waarom zou ik dus voor mogelijk voor deze lucerne met sojaolie kunnen gaan kiezen is omdat lucerne meer eiwitten levert voor de spieren terwijl het toch suikerarm is,
daarnaast wordt sojaolie al veel gebruikt in de duurdere paardenvoeren om het energielevel op te hogen, het is blijkbaar een prima brandstof voor duurprestatie en verhoogt de insuline graad niet.

Nu het verschil tussen compactgras en de raaigras van Horshage..
Compactgras van Hartog is raaigras welke direct na oogst kunstmatig gedroogd wordt, het bevat dus alle suikers die raaigras kan bevatten en we weten inmiddels dat dat vrij veel is.
de Raaigras van Horshage daarentegen is ingekuild, gefermenteerd dus, en uit de testen is gebleken dat er een suikerpercentage van minder als 3% over is gebleven in het product.
Vandaar dat Horshage het product durft te adviseren voor hoefbevangen paarden.
Compactgras daarentegen zou ik niet in grote hoeveelheden durven voeren aan een HB paard

Nadeel echter is dat de Horsehage Raai dus simpelgezegd gewoon kuilvoer is, inclusief zijn melkzuurbacteriën enz..
Ook de Timothee is ingekuild, nou is Timothee van zichzelf al minder suikerrijk als Raai, toch blijft het nadeel bestaan dat het dus een ingekuild product betreft .
Deze beide soorten zijn ook meer bedoelt als ruwvoervervanger en dat hoeft in mijn geval dus niet.
Ruwvoer krijgt Hittie in voldoende mate, het gaat juist om wat extra energie, eiwit enz..

Zoals ik al schreef adviseerde Tug ook om te gaan werken met bijvoorbeeld soja olie over lucerne, het is een veilig product om te voorkomen dat de insulinespiegel stijgt en levert toch voldoende energie.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 03-03-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:18

DubbelDun schreef:
Is het melkzuur uit dat Kanne-spul hetzelfde als wat er in spierweefsel komt bij overbelasting ??
En is SB niet ook een gevolg van teveel melkzuur??
Ik vind het dus moeilijk te geloven dat dit dan dus goed is voor HB/Sb paarden ??
Maar ik hoor graag anders van de kenners :D

Dit is een probiotica, zeg maar yakult voor paarden. Aangezien er bij mijn paard een verminderde werking van de blinde darm werd geconstateerd door de ostheo, leek me dit een goed product. Ik vind het ook een eerlijk product. Het is prijstechnisch zeker te doen, en waar ik nu dus meerdere malen tegenaan ben gelopen, dat fabrikanten niet duidelijk aangeven wat er in hun produkt zit, vind ik dat een belangrijk iets. Het is Duits, en de controle op diervoeding ligt hier behoorlijk hoog.

Ik heb heel veel moeite met in mijn ogen redelijk uitgeklede produkten, want dat is dus wat je HB paarden voert, voor pittige bedragen. En als je dan ervaart dat de Pavokoek veel meer suiker bevat, of je behoorlijk goed onderbouwd moet zijn, om te weten wat erin bv subli omega zit, enz. kan ik me behoorlijk pissed maken. Ik heb een enorm druk leven, en wil wel het beste doen voor mijn dieren, maar dan moet je wel een stuk vertrouwen in een produkt kunnen stellen, het moet wel transparant zijn.

Daarbij, als ik mijn hooi zo correct als mogelijk win, en dan allerlei dingen ga bijvoeren, en zou weer mis gaan, wat is dan de boosdoener?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:32

@ LC: Duidelijk.. maar, waarom denk je dat het Raai en Timotee van Horshage gekuild is? Ik heb dat nergens kunnen ontdekken?
Hoe dan ook: als je lucerne zonder melasse en hopelijk zonder stenen wilt hebben dan is Hugho wel een idee. Zou hem wel even bellen om na te vragen of er écht geen extra suikers in gedaan zijn - http://www.hugho.nl/producten.html (onderaan staat de lucerne)

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:39

Hmmm, ik heb een beetje moeite met raaigras... Volgens wiki: 'Het is in niet doorgeschoten toestand een erg voedzaam gras met een hoge voederwaarde'. Ik heb altijd geleerd dat het "koeiengras" is en dat is niet iets wat je wil voor je HB-gevoelige paard. Als het inderdaad gefermenteerd is, is het suikergehalte waarschijnlijk flink omlaag maar ik blijf er liever vandaan. Ben ik de enige met deze mening?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:41

Jannepauli schreef:
@ LC: Duidelijk.. maar, waarom denk je dat het Raai en Timotee van Horshage gekuild is? Ik heb dat nergens kunnen ontdekken?
Hoe dan ook: als je lucerne zonder melasse en hopelijk zonder stenen wilt hebben dan is Hugho wel een idee. Zou hem wel even bellen om na te vragen of er écht geen extra suikers in gedaan zijn - http://www.hugho.nl/producten.html (onderaan staat de lucerne)

Het staat op de zakken zelf ;) ,
Er staat zelfs bij dat er enige witte poederige schimmel op het product kan zitten, dat dit geen gevolgen heeft voor de kwaliteit en dat dit komt door de fermentatie .
Als er een gat in de vacuum gezogen zakken zit, en er blijkt daardoor teveel schimmels op het product te zitten, mag het niet meer gevoerd worden.
Gewoon kuilvoer dus en op schimmels zit ik niet bepaald te wachten, hoe onschuldig ook ...

Ik zal eens kijken bij Hugho, dank voor je link.
Het voordeel van de Horsehage Molichaff range is dat Rene Wielens het leveren kan tegelijkertijd met onze bestelling van D&H (gaat hier per pallet tegelijk ;) )

Kun je sojaolie trouwens ook gewoon bij de supermarkt halen ?
D&H levert het in 5 of 20 liter verpakking maar is behoorlijk aan de prijs namenlijk.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door lolclub op 03-03-11 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:42

Embe schreef:
Hmmm, ik heb een beetje moeite met raaigras... Volgens wiki: 'Het is in niet doorgeschoten toestand een erg voedzaam gras met een hoge voederwaarde'. Ik heb altijd geleerd dat het "koeiengras" is en dat is niet iets wat je wil voor je HB-gevoelige paard. Als het inderdaad gefermenteerd is, is het suikergehalte waarschijnlijk flink omlaag maar ik blijf er liever vandaan. Ben ik de enige met deze mening?

nee, ik deel je mening ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:06

Soya-olie: wel oppassen dat je zuivere olie koopt en niet van genetisch gemanipuleerde soja.... dus als D&H GMO-vrije soja olie verkoopt is dat wellicht de prijs waard..

Sojaolie wordt gewonnen uit sojazaad en wordt veel gebruikt in paardenvoer. Sojaolie bevat verzadigde en onverzadigde vetzuren(linol- en linoleenzuur). Het is een zeer goede energiebron en zorgt voor een glanzend haarkleed. Sojaolie in paardenvoer bevat meestal genetisch gemodificeerde organismen, omdat GMO-vrije sojaolie zeer slecht verkrijgbaar is. (bron: voervergelijk)

Ik gebruik deze: NAF Omega | Paardendrogist 18,95
Een unieke combinatie van oliën die speciaal is samengesteld voor gebruik bij paarden. Omega olie bevat kwalitatief hoogwaardige plantaardige oliën; lijnzaadolie, soja-olie en hennep-olie. Omega Olie voorziet gegarandeerd in de dagelijkse behoefte aan Omega-3, -6 en -9 vetzuren in de juiste onderlinge verhouding.
Omega Olie wordt erg veel gebruikt bij jonge, opgroeiende paarden voor een goede ontwikkeling van het beenderstelsel en het bewegingsapparaat. Maar ook bij ouder wordende paarden voor het behoud van een soepel bewegingsapparaat. Door de toevoeging van hennep-olie (een rijke bron van EPA en DHA) ondersteunt Omega Olie de lichamelijke ontstekingsremmende processen.
Gebruik
Geef 1-3 eetlepels (15-45 ml) per dag
Omega Olie wordt geleverd met bijpassend pompje. Voor het pompje van zowel de 2 liter jerrycan als de 5 liter jerrycan geldt 1 keer pompen is 30 ml.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:15

Interessant om te lezen over al dat voer. Komt toch weer meer bij kijken dan je van te voren denkt. Gelukkig is dit voor mij nog niet aan de orde. Ik kwam er vandaag pas achter dat Amber ribben heeft :D Ik kan ze nu echt voelen! Grietje begint ook af te vallen, nu weet ik het zeker. Voorheen had ze een ronde borst en zag je de halsovergang naar de schouder niet. Dat word nu langzaamaan duidelijker, al voel ik nog wel een hoopje vet op het bot.

Karin, wat een rot nieuws zeg. Ik hoop dat de kanteling stabiel blijft en niet verder zakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:25

@ Karin
:(:) maar houd moed hoor.
Image haar hoefbeen rechtsvoor is ook fors gekanteld in augustus 2007 en ze loopt nog steeds hier rond. En traint onder het zadel op L dressuur niveau. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:34

Embe schreef:

Nee, zeker niet. Merkwaardig is ook dat dat Horsehage spul vlgs de site ook vroeg geoogst wordt ( nog voor de bloei) dus dan wel nog behoorlijk suikerrijk zou zijn.
Anyway.. ik heb al een afspraakje met onze loonwerker om een deel van ons grasland dit jaar te laten doorgroeien|bloeien en daarná te laten maaien en verpakken als voordroog.
Nu maar hopen op een goed voorjaar en zomer :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:36

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:56

DubbelDun schreef:
Ik kwam via die Horsehage nog deze link tegen
http://www.gedizo.nl/producten.php?id=t ... denvoeders
Jammer dat dat spul niet per baal te krijgen is.

Ik heb nu zoiets qua hooi - balen van 300 kilo -de natte droom van iedere paardeneigenaar - langstengelig en grof, helemaal uitgebloeid, geen onkruid en geen stof *\o/*

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:16

Waarom zoeken jullie anders niet via Bio-Ron naar hooi?Die krijgt steeds meer producenten.

Ik voer nu 2 jaar doorgegroeid hooi. het eerste jaar had het net te veel 'prik', dus hadden ze, ook mede door de enorm lage temperaturen, wat te weinig voeding, en moest ik wel heel rap voeren. Dit jaar is het goed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:28

luve_rozes schreef:
Waarom zoeken jullie anders niet via Bio-Ron naar hooi?

Het kruidenhooi waar Bioron mee adverteerd komt bij Venhorst fourage vandaan, het is Duits Alpenhooi en enorm kruidenrijk .
Leuk hooi om wat van bij te voeren maar als hoofd-ruwvoer vermoedelijk te suikerrijk voor een HB er.
Het is wel mooi spul hoor... hard/stengelig, groen en kurkdroog, maar zoals ik net al zei...het barst van de bloemknoppen, distels en andere onherkenbare kruiden...
Het is hier vlakbij te koop (afhaalpunt) dus ik heb het zelf uitgebreid kunnen bekijken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:31

Buitenzinnig schreef:
de natte droom van iedere paardeneigenaar

:o _O- :o

Hoe is het bij jullie ?
heb je ook alweer graszaad kunnen scoren ?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:35

Ongeveer half april verschijnt er een boek over hoefbevangenheid.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn:
http://hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl/

Je kunt trouwens al een aantal pagina's bekijken om een indruk te krijgen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:44

lolclub schreef:
:o _O- :o

Hoe is het bij jullie ?
heb je ook alweer graszaad kunnen scoren ?

Het gaat nog steeds zijn gangetje - helaas nog steds geen graszaadhooi - iedere keer belooft hij: "volgende week ga ik het halen in Frankrijk" en dan heeft hij toch geen tijd gehad. :n Andere fourage handelaren hebben het niet, of rekenen de hoofdprijs. Dit hooi is op de aren na, gewoon net het graszaadhooi, zo grof +:)+ Het is bijna alleen Timotee en dan nog wat ander sprieten, echt super spul.

Ik lees overigens braaf mee hier hoor, maar ik heb het een beetje druk en kom er niet toe om steeds te posten.
Dus iedereen met ellende: :(:)
En iedereen met goed nieuws _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 03-03-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:45

@10tje2
Remco heeft zijn eigen boek hier al gepromoot twee pagina's terug ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:47

Buitenzinnig schreef:
Het gaat nog steeds zijn gangetje - helaas nog steds geen graszaadhooi - iedere keer belooft hij: "volgende week ga ik het halen in Frankrijk" en dan heeft hij toch geen tijd gehad. :n Andere fourage handelaren hebben het niet, of rekenen de hoofdprijs. Dit hooi is op de aren na, gewoon net het graszaadhooi, zo grof +:)+ Het is bijna alleen Timotee en dan nog wat ander sprieten, echt super spul.

Waar heb je het vandaan ?
is het import hooi ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:52

Dit komt uit de Eifel en ik bestel het bij vd Ven uit Oostel- of Middelbeers (dat vergeet ik steeds - Alzheimer :+ ) Die man rijdt de hele week heen en weer naar Frankrijk en Duitsland en bezorgd op zaterdag - best druk in zn eentje ;)

Ik ga naar de paarden, anders is de dag al weer om :wave:

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:05

lolclub schreef:
@10tje2

toch bedankt 10tje2 :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 16:46

Zo zeg.. mooi hooi is dat van Gedizo. Maar.. ze hebben op dit moment geen kleine balen ( 32kg) alleen 500 kg balen, je bent verplicht 24 ton af te nemen @ 650 euro de baal..? Goud gras...( ik zal dat prijsje wel verkeerd verstaan hebben, we hadden een hele slechte telefoonverbinding)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:37

lolclub schreef:
luve_rozes schreef:
Waarom zoeken jullie anders niet via Bio-Ron naar hooi?

Het kruidenhooi waar Bioron mee adverteerd komt bij Venhorst fourage vandaan, het is Duits Alpenhooi en enorm kruidenrijk .
Leuk hooi om wat van bij te voeren maar als hoofd-ruwvoer vermoedelijk te suikerrijk voor een HB er.
Het is wel mooi spul hoor... hard/stengelig, groen en kurkdroog, maar zoals ik net al zei...het barst van de bloemknoppen, distels en andere onherkenbare kruiden...
Het is hier vlakbij te koop (afhaalpunt) dus ik heb het zelf uitgebreid kunnen bekijken.

Lijkt me stug dat het te suikerrijk is. Bij de weides die er in Nederland gehouden zouden kunnen worden, wordt aangegeven dat ze analyses willen hebben, daar het nederlandse gras meestal raaigras is, en het een tijd duurt voordat het geschikt als paardenhooi.
Dat er dingen in zitten die je niet gewend bent te zien, komt omdat ze het paard weer willen aanbieden, wat het van oudsher zelf bij elkaar scharrelde. Een paard zal dan niet een distel eten, maar je kunt moeilijk er omheen maaien.

Door de analyse en de wijze van bemesting die daarop aangepast wordt, zal er overigens niet iets kwalijks aan kruiden groeien.Aangezien er in Nederland nog te weinig weides zijn, betrekt de firma ook Duits Alpenhooi.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:51

lolclub schreef:
@10tje2

Dat heb ik dus gemist :o .