Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:51

Ja hij dolt veel en hij voedt hem mooi op :+. Hij krijgt na een intensieve training een plak hooi (eerste snede dit jaar). Deze deelt hij dan met mijn hengst. Verder wil ik ze niet te dik hebben, dus krijgen ze niet teveel. Als deze weide op is, worden ze wel over verhuisd naar wei 2.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:51

singasong schreef:
HIlly, ik begrijp uit de foto's dat je paard eerst voorijzers had (bovenste foto's) en nu niet meer. En de voeten zijn nu als op de onderste foto's? Daar zie ik een te lange teen, een flare en een uitgerekte witte lijn.
De straal zou ik beter schoonhouden van mest e.d. en hem behandelen met iets anti-bacterieels.

Zo heb mijn oude verhaal even opgezocht waarna ik die foto's heb gemaakt, hopelijk maakt het dat wat duidelijker:

hilly200 schreef:
Ik vind dit altijd een interessant topic om te lezen, maar kan vaak niet mee praten omdat ik zelf denk er niet veel verstand ervan te hebben. In het verleden heb ik ook wel eens foto's van mijn paard gepost,en vond ik de reacties er op altijd wel interessant. Maar nu het volgende (ojee :P) Ik ben verhuisd van groningen naar friesland en heb dus helaas mijn hoefsmid niet mee kunnen nemen,nu heb ik eentje die ook bij mij op stal staat en er dus altijd is, heel handig :D Alleen de manier van bekappen is heel anders dan bij mijn vorige smid. Het is een hele rustige en fijne smid, alleen ik heb t idee dat hij te weinig met de onderkant van de hoeven doet, waar de vorige heel veel er bij deed. Ikzelf zie dan ook alleen aan de buitenkant verschil bij het bekappen. Ook zit ik wat met een van de stralen van mijn paard, vorig jaar met die natte periodes heeft hij rotstraal gehad, dit is weggesneden door de vorige smid en behandeld. De vorige smid maakte de straal altijd netjes, en hier heb ik nooit last gehad van losse hangende gedeeltes. Nu bij mijn nieuwe smid die zegt dat de rotstraal weg is vind ik de straal niet echt verbeterd, en het lijkt mij wel dat deze beter moet worden. Verder ben ik erg tevreden over mijn smid maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken :) Ter ondersteuning zal ik morgen foto's proberen te plaatsen en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? En vraag ik mij af hoelang het duurt voor de straal hersteld is.

Kwa anti bacterieel spul zou ik dan ook dettol kunnen gebruiken, hebben wij hier namelijk in de kast te staan en leek mij dat dat opzich wel kon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:56

Amber_ schreef:
Ja hij dolt veel en hij voedt hem mooi op :+. Hij krijgt na een intensieve training een plak hooi (eerste snede dit jaar). Deze deelt hij dan met mijn hengst. Verder wil ik ze niet te dik hebben, dus krijgen ze niet teveel. Als deze weide op is, worden ze wel over verhuisd naar wei 2.

Lijkt me dat je dan alles eraan hebt gedaan qua voer en huisvesting, idd lekker zo veel mogelijk laten bewegen in de wei :)

Als de bloedlijn erom bekend staat dat de hoeven problemen kunnen geven is het dan juist zaak om te zoeken naar een smid of bekapper die heel veel ervaring heeft met de overgang naar ijzerloos, de gewenningsperiode goed kan laten lopen en problemen voor kan zijn.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:57

Het liefst heb ik hem ijzerloos.. Maar ben bang dat hij dan ook tijd stil moet staan, om er een beetje aan te laten groeien ? Is dat dan het beste in de winter ? Dan heeft hij altijd 'vakantie', 3 maanden. Ik ga is op zoek, maar het probleem is altijd een beetje, dat iedereen het weet. Dan zijn er zoveel, dat je gewoon niet weet wie je moet kiezen :=.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:08

Als hij dan toch al een paar maanden vrij heeft is dat misschien wel slim. Tenzij de ondergrond hard is door vorst, lijkt me niet handig als hij op een harde ondergrond gevoelig loopt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:12

Amber_ schreef:
Hij staat hele dag / nacht op een korte / schrale wei, met paddock uitloop en schuilstal. Hij blijft in beweging doordat zijn waterbak aan andere kant van het wei (1,5 hectare) staat. Hij staat samen met mijn 2jarige hengst. Hij word 5 dagen in de week gereden, waarvan 4 echt intensief. Dat bestaat dan uit galoptraining en langeafstandtraning. Doordat hij in de SGW tussen de paarden loopt en Endurance. Hij krijgt als hij heeft gewerkt een halve schep sportbrok. Ik durf wel te stellen dat hij niet te dik is en afgetraind.

Edit: Gimli, ik zal er is opletten :j. Ik heb nu sinds 3 weken een nieuwe, op aanraden van de Dierenarts.
Hij staat 2 lips, omdat hij anders aftrapt (is mij verteld toendertijd).

Dat klinkt prima!
IJzers met 2 lippen forceren de hoef veel meer dan met 1 of zonder lippen (geloof me, ik kan 't weten, mijn paard heeft de grootste ellende gehad).
Logisch dus dat hij ze minder aftrapt, maar zeker geen oplossing.

Ik ben heel erg benieuwd naar foto's, ik denk dat er dan veel gerichter advies gegeven kan worden. :j
Zeker omdat je qua voeding en huisvesting alles in orde hebt zouden foto's heel verhelderend werken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:17

Als goed is, gaan vanmiddag zijn achterijzers eraf.. omdat de nagels los zitten. Er is weer groot stuk weggebrokkeld.
Ik zal is kijken of ik niet vergeet fotos te maken :))

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:47

Amber_ schreef:
Het liefst heb ik hem ijzerloos.. Maar ben bang dat hij dan ook tijd stil moet staan, om er een beetje aan te laten groeien ? Is dat dan het beste in de winter ? Dan heeft hij altijd 'vakantie', 3 maanden. Ik ga is op zoek, maar het probleem is altijd een beetje, dat iedereen het weet. Dan zijn er zoveel, dat je gewoon niet weet wie je moet kiezen :=.

Juist in de zomer groeien de hoeven sneller. Tenminste dat is mijn ervaring.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:12

Amber_ schreef:
Als goed is, gaan vanmiddag zijn achterijzers eraf.. omdat de nagels los zitten. Er is weer groot stuk weggebrokkeld.
Ik zal is kijken of ik niet vergeet fotos te maken :))

Oh dat vergeet jij niet hoor! }>

:D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:50

Hee Amber_, jaren terug heb ik jou en je geweldig leuke Fjord eens ontmoet op een cross in Lisse. Ik weet niet of je dat nog weet, maar ik was daar toen dienstdoende hoefsmid en heb daar de hele dag niets te doen gehad omdat alle ijzers bleven zitten :P Jij kon erg leuk springen met Fjordy.
Jouw Fjord heb ik toen even gevijld, hij stond toen nog niet op ijzers en ik herinner me nog dat ik tegen je zei dat hij zulke goede hoeven had!
Zijn de problemen gekomen vanaf de tijd dat hij op ijzers ging?
Ik ben wel benieuwd hoe zijn hoeven er nu uitzien dan...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:56

SpikyBlue schreef:
Hee Amber_, jaren terug heb ik jou en je geweldig leuke Fjord eens ontmoet op een cross in Lisse. Ik weet niet of je dat nog weet, maar ik was daar toen dienstdoende hoefsmid en heb daar de hele dag niets te doen gehad omdat alle ijzers bleven zitten :P Jij kon erg leuk springen met Fjordy.
Jouw Fjord heb ik toen even gevijld, hij stond toen nog niet op ijzers en ik herinner me nog dat ik tegen je zei dat hij zulke goede hoeven had!

Hee wat leuk dat ik je zo weer 'ontmoet' :)) !!

Hij was op gegeven moment zo slecht dat hij niet meer onder kon.. en sindsdien is het drama !! ;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:12

Heb je wel eens de mening van een andere smid gevraagd?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:14

Ik heb onderhand al 4 smeden gehad :j.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:33

En zeggen die allemaal hetzelfde?

Hoe lang laat je de ijzers er onder zitten?
Ben nu ook wel benieuwd naar foto's ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:54

Normaal blijven ze makkelijk 14 weken zitten. Dan ze opnieuw eronder omdat ijzer op is, niet vanwege zijn hoeven. Die zijn dan niks gegroeid... Nu red ik 3 weken omdat ze eraf brokkelen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:23

Jeetje, dat is idd niet normaal. Blijkbaar is het hoefmechnisme helemaal weg anders zou de hoef wel groeien.

Moet wel zeggen dat Niek ook altijd brokkels had toen hij ijzers had, alleen kreeg hij iedere 6 wk. nieuwe ijzers. Sinds hij op blote voeten staat heeft hij geen brokkels meer.

Maak eens foto's van de voeten, ook van de onderkant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:48

SpikyBlue schreef:

Maar... als de fjord zulke goede hoeven had volgens de smid (SB dus) en er destijds al mee gecrosst werd... wie heeft dan wanneer en vooral waarom verzonnen dat er ijzers onder moesten???

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:55

Wat een kinderachtige reactie zo?!
Omdat ik hem toen net was gaan verzorgen bij een boer. Hij stond al maanden stil. Aangezien wij geen bak hebben en dus altijd buiten rijden en dus over harde moeten, zijn hoeven zijn gesleten. Edit: Dat was in 2006, wel even wat jaren terug!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:01

Uhh, wat is er kinderachtig aan? Als SB zegt dat de fjord goede hoeven had dan neem ik dat van haar aan. Weet ik veel dat 't jouw verzorgfjord is. Wat is er kinderachtig aan dat ik me erover verbaas dat een paard met klaarblijkelijk goede hoeven ineens ijzers nodig heeft en dan slechte hoeven heeft?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:03

Citaat:
Hij word 5 dagen in de week gereden, waarvan 4 echt intensief.

Als het paard zonder ijzers zo gevoelig blijkt te lopen zou ik zeker niet intensief gaan rijden (met of zonder ijzers). Met de ijzers merk je er niks meer van, maar dat zou net zoiets zijn als dat jij door je rug gaat en vervolgens gewoon doorgaat met zware dingen tillen en gewoon een pijnstiller neemt. Of dat het oliepijllampje van je auto gaat branden, maar dat je ipv olie bijvullen, het lampje uitdraait en gewoon doorrijdt.

Dan kom je op een gegeven moment stil te staan met een kapotte auto, maar ook straks met een totaal kapot paard.

Je moet nu iets gaan doen aan de hoeven en als dat betekent dat je trainen en rijden even op moet geven dan is dat helaas maar zo, je kunt niet van een paard met zieke hoeven verwachten dat ie prestaties kan leveren, ook niet met ijzers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:08

Daarom wilde ze denk ik ook weten of het een handig idee zou zijn om de ijzers eraf te halen als het paard straks een paar maanden niet in het werk staat.

Verder: wat is 'intensief" en waar gebeurt dat dan. Zijn genoeg mensen die elke dag een uurtje trainen al intensief noemen, en dan dus een uurtje in een rijbak rijden.
Oftewel: TS, hoe lang en op wat voor ondergrond loopt de fjord dan rond wanneer je rijdt?
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-07-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:08

De manier waarop jij reageert. :j
Er is niet zomaar besloten om hem op ijzers te zetten. Ik heb en doe er alles aan om hem ijzerloos te kunnen houden. Om dan zo'n reactie te lezen, voordat je gewoon vraagt hoe of wat, vind ik kinderachtig. Ik ben onderhand geen penny meisje meer en is Fjordy ook een verzorgpony meer ;).

En idd, op je laatste post. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:11

Dan plak je toch lekker het waarschuwingslampje af en rijd je gewoon door, tenslotte zijn de trainingen en wedstrijden veel belangrijker dan de gezondheid van de hoeven van je paard.

:evaw:

We proberen je te helpen en je iets duidelijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-07-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:11

Amber_ schreef:
De manier waarop jij reageert. :j
Er is niet zomaar besloten om hem op ijzers te zetten. Ik heb en doe er alles aan om hem ijzerloos te kunnen houden. Om dan zo'n reactie te lezen, voordat je gewoon vraagt hoe of wat, vind ik kinderachtig. Ik ben onderhand geen penny meisje meer en is Fjordy ook een verzorgpony meer ;).

En idd, op je laatste post. :j

Kennelijk hebben we dan nog niet genoeg informatie gekregen over je fjord. Ik maak uit je reactie op dat jij voor ijzers gekozen hebt. Klopt dat?

Meisje, ik weet toch niet of jij dat hebt bedacht of dat 't een idee van je smid is geweest of van je buurman of van weet ik veel wie. Doe es niet zo aangevallen als je wil :)

Niet te subtiel he Arabesk :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:13

Als we niet het gewenste antwoord geven zijn we kinderachtig :?