[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bietjuhh

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:56

hallo
mijn shetlander heeft 3 jaar geleden ernstige hoefbevangen geweest hier na is het alleen maar goed gegaan niks meer te zien aan dr beweging, maar waarschijnlijk gaat ze verhuizen binnenkort en dan vindt ik het toch wel een beetje eng dat ze op Rijker gras komt te staan met nog 2 pony's denken jullie dat er een groot risico is dat het weer terug komt?

hellemaal omdat ik niks meer kan doen met ze omdat ik volgende maat geopereerd wordt aan me rug.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:48

hier heef thet ook gesneeuwd :) net even foto's wezen maken :) is altijd wel een leuk gezicht vind ik!

@bietjuhh: ik zou er wel heel voorzichtig mee zijn als ik jou was! als ze het eenmaal hebben gehad is het weer terug voor je er erg in hebt. maar misschien valt het mee bij jou shetlander.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:56

ik hoop het zo, idd we passen ook wel op er voor, maarja ook omdat ik dna tijdje niks kan is het hopen dat het goed blijft gaan en van de zomer kan ik miss weer iets doen..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:32

Enkele tips voor voorzorgsmaatregelen:
- graaskorf om doen
- niet al het gras ineens geven (wei in stukken delen)
- fructaanindex in de gaten houden
- bijrijdster/verzorgster zoeken die wat met de shet kan doen tussentijds

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:36

Isapaardje het probleem is dat het ook niet mijn eigen pony's zijn hé, ze kan niet meer breden worden maar gaan wel voor zorgen dat ze af en toe wat gaat doen. Fructaanindex letten jullie daar heel erg op ? en wat doen jullie als zien dat die heel hoog staat?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:45

bietjuhh schreef:
Isapaardje het probleem is dat het ook niet mijn eigen pony's zijn hé

Het ging toch alleen over je eigen shet?
Of zijn de andere 2 pony's ook gevoelig voor bevangenheid?
Dan zou ik ze alle 3 niet zomaar in rijker gras zetten.
En de fructaanindex; ja die hou ik in de gaten , of beter ik let op de weersomstandigheden icm mijn grasmat. Indien het te riskant wordt, blijft ze op het zand.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:55

Citaat:
niet zomaar in rijker gras

....... het is eind januari/begin februari - hoezo rijker gras?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:22

Koud vries weer, met overdag een zonnetje, betekend toch vaak rijker gras?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:37

ik hoop niet dat jullie mij een idioot vinden omdat ik deze vraag stel:

mijn paard heeft nu al ruim 10 maanden last van zijn peesblessure aan beide achterbenen. Afgelopen zomer heeft hij lekker 2 a 3 maanden 24/7 buiten gelopen, toen ging het redelijk. Vanaf oktober/december zijn we weer begonnen met zeer licht op te bouwen. december/januari zaten we op 30 min stappen met daarin verwerkt 3 x 1 minuut draven of zo. Hij loopt alweer 2 weken niet goed. Het valt mij op dat hij na 15 min iets te doen, als maar slechter gaat lopen, vooral natuurlijk aan zijn achterbenen. Maar het valt me ook op dat vanaf het begin heel kort loopt. Je merkt duidelijk dat hij over zijn hele lichaam niet lekker voort gaat.

Lijkt wel alsof hij bevangen is, al heb ik daar geen verstand van. Plus is het voor mij lastig om te zien omdat ik er dan opzit.

Lees hij staat momenteel veel op stal, en als hij buitenkomt dan is het in een oude bak met beetje groen. verder krijgt hij gewoon 1,5 kilo onderhoudsbrok per dag en hooi/voordroog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:45

volgens mij zit er dan veel fructaan in....ik vind al het gras eng...hoog/laag ,met/zonder fructaan....
ik houd ze liever schraal wat gras betreft,alleen bezigheidstherapie,de rest voer ik liever bij aan hooi enzo...dan zie ik tenminste wat er in gaat.

Klein probleempje hier...geerke kwijlt enorm als hij eet...niet wanneer hij hooi eet,maar zijn maaltijd.
Dus ik in zijn mond gekeken,dat viel niet echt mee....dan is 1 pk erg veel,als het niet wil.
Na drie dagen "oefenen" mocht ik zijn tong eruit gaan halen...hij heeft geen haken ,maar zijn onderkiezen zijn erg verhoogd.

Nu ben ik dus al een week op zoek naar een tandarts/dierenarts die paarden geen roesje geeft...niet te vinden dus....

Dan is frankrijk erg groot,als er iemand van 500 km verderop moet komen,over de kosten hebben we het dan nog niet.

Dus maar een sperwer besteld en kiezen vijl en het zelf maar doen,er zit niets anders op.
Ik ben wel elke avond een aantal uren aan het studeren over het 'tandarts wezen'....moet toch te doen zijn met een beetje gezond verstand lijkt mij..

De grades in de gaten houden en de scherpe kanten eraf vijlen,en haken(die hij dus voor niet heeft,ik neem aan achter ook niet dan)

Wat dat betreft is het simpeler in nederland te wonen...

Isapaardje;fijn dat je het idee hebt dat isabella's rug ietsje beter gaat...het heeft tijd nodig denk ik..

Nagyl; zou het niet kunnen dat er iets vast zit in zijn rug?
Hoe bedoel je dat hij niet goed loopt...stijf ofzo?
als een paard echt bevangen is draaft het niet of heel moeilijk.
En als je hem longeert is het dan hetzelfde?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:52

geerke schreef:
Nagyl; zou het niet kunnen dat er iets vast zit in zijn rug?
Hoe bedoel je dat hij niet goed loopt...stijf ofzo?
als een paard echt bevangen is draaft het niet of heel moeilijk.
En als je hem longeert is het dan hetzelfde?

mijn eigen da is nog in december geweest en ook is hij nog naar someren geweest. beide zeggen dat er niks vastzit in zijn rug (mijn da is ook osteopaat). alleen omdat ik in december aangaf dat zijn nek kraakte, blijkt nu dat hij 2 wervels vast heeft zitten.
Hij loopt zeker stijfjes, maar na het warmstappen blijft hij met al zijn 4 benen kort lopen. Vooral in een grote ruime bocht in de bak, merk je dat hij hele kleine pasjes maakt.
draven en draven zijn bij hem 2 verschillende dingen. Normaal was het een heel actief, lees overactief paardje, wat je geen benen of zo moest geven. de afgelopen 2 weken wilt hij nauwelijks meer in draf of hij valt vanzelf weer stil. Dus dat doen we voorlopig niet meer. We gaan nu slechts nog maar een kwartier stappen met hem, want complete rust is voor zijn benen niet goed.

Longeren doe ik eigenlijk niet met hem.Omdat hij dan meer kans heeft om helemaal gek te doen. Zal morgen eens kijken of het te doen is met de kou.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:19

Isapaardje schreef:
bietjuhh schreef:
Isapaardje het probleem is dat het ook niet mijn eigen pony's zijn hé

Het ging toch alleen over je eigen shet?
Of zijn de andere 2 pony's ook gevoelig voor bevangenheid?
Dan zou ik ze alle 3 niet zomaar in rijker gras zetten.
En de fructaanindex; ja die hou ik in de gaten , of beter ik let op de weersomstandigheden icm mijn grasmat. Indien het te riskant wordt, blijft ze op het zand.

haha het zijn 2 mijn pony's niet alleen de oudste is hoefbevangen geweest.
sorry dat ik het hier mischien over doet komen als wel maarja dat krijg je wel beetje als je ze al 10 jaar doet en alles bijna zelf regelt. :Y) maar ik zal kijken wat ik kan doen voor ze zal vast wel wat te regelen zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:20

Ik meld mij ook even... Mijn pony Judy heeft soms tijden geen last, en dan opeens weer vreselijk last van hoefbevangenheid, vaak gepaard gegaan met overvoeren en hoge fructaanindexen, maar ook met veel stress.... Het is nog niet helemaal duidelijk wat het echte probleem is.

2 jan jl. was het weer raak, en zo ernstig dat we haar bijna hebben laten inslapen. Gelukkig herstelt ze door het snelle handelen wel nu, ze was aan 4 benen kreupel wil ze nu weer draven en galloperen... al zijn we er nog lang niet.

Door haar natuurlijk te bekappen, geen brokken te geven en alleen maar kuilgras (van alleen hooi werd zij te mager en kwam ze voedingsstoffen tekort) te geven gaat het nu wel weer redelijk. Ook geef ik haar eigenlijk standaard 1xdaags drainage compositum, om haar afvalstoffen te blijven afvoeren. (ik doe altijd een week de hele kuur, en dan afbouwen naar 1xdaags).

Nu heb ik in dit topic veel terug gelezen over de magnesium-chelaat, en ook over de podocomplex icm de drainage compositum heb ik goede verhalen gehoord.

Ik ben sterk aan het twijfelen, welke van de twee middelen ik wil gaan geven. Het magnesium is alleen maar te geven samen met grasbrok(?) en de podocomplex alleen denk ik dat dat te weinig is. Magnesium heeft als voordeel ook spierontspannend te werken, en ze heeft veel last van spierpijn... Zou dus een positief effect kunnen hebben voor Judy.

Zoals jullie horen heeft magnesium-chelaat mijn voorkeur, maar hoe doen jullie dit, met brokken voeren? Dat staat me namelijk erg tegen. Het kuil laten weken en dan daar bij doen is ook niet handig, en met een spuitje in de mond is ook niet haalbaar.

Ik ben erg benieuwd naar jullie beweegredenen waarom wel voor het een te kiezen en niet voor het ander, of verhalen van mensen die deze combinatie wel geprobeerd hebben, en met succes ja of nee.

Ohja, en ik ben ook benieuwd wie er ervaringen heeft met osteopathie bij hoefbevangenheid...

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:22

Ik meld mij ook even..... Mijn fjord is twee keer hoefbevangen geweest en beide keren eind november.... Was niet te dik, kreeg elke dag beweging en stond 's nachts op stal. In het voorjaar krijgt hij magnesium, dit ga ik voortaan in het najaar ook doen.

Bleh het is echt een rotziekte. Er is bij mij alleen 1 voordeel, voordat hij hoefbevangen werd had hij hele slecht hoeven, wilde niet groeien en kon amper een ijzer onder. Dit probleem hebben we nu niet meer, z'zn hoeven groeien perfect!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:07

MyrtheJ schreef:
Ik meld mij ook even... Mijn pony Judy heeft soms tijden geen last, en dan opeens weer vreselijk last van hoefbevangenheid, vaak gepaard gegaan met overvoeren en hoge fructaanindexen, maar ook met veel stress.... Het is nog niet helemaal duidelijk wat het echte probleem is.

2 jan jl. was het weer raak, en zo ernstig dat we haar bijna hebben laten inslapen. Gelukkig herstelt ze door het snelle handelen wel nu, ze was aan 4 benen kreupel wil ze nu weer draven en galloperen... al zijn we er nog lang niet.

Door haar natuurlijk te bekappen, geen brokken te geven en alleen maar kuilgras (van alleen hooi werd zij te mager en kwam ze voedingsstoffen tekort) te geven gaat het nu wel weer redelijk. Ook geef ik haar eigenlijk standaard 1xdaags drainage compositum, om haar afvalstoffen te blijven afvoeren. (ik doe altijd een week de hele kuur, en dan afbouwen naar 1xdaags).

Nu heb ik in dit topic veel terug gelezen over de magnesium-chelaat, en ook over de podocomplex icm de drainage compositum heb ik goede verhalen gehoord.

Ik ben sterk aan het twijfelen, welke van de twee middelen ik wil gaan geven. Het magnesium is alleen maar te geven samen met grasbrok(?) en de podocomplex alleen denk ik dat dat te weinig is. Magnesium heeft als voordeel ook spierontspannend te werken, en ze heeft veel last van spierpijn... Zou dus een positief effect kunnen hebben voor Judy.

Zoals jullie horen heeft magnesium-chelaat mijn voorkeur, maar hoe doen jullie dit, met brokken voeren? Dat staat me namelijk erg tegen. Het kuil laten weken en dan daar bij doen is ook niet handig, en met een spuitje in de mond is ook niet haalbaar.

Ik ben erg benieuwd naar jullie beweegredenen waarom wel voor het een te kiezen en niet voor het ander, of verhalen van mensen die deze combinatie wel geprobeerd hebben, en met succes ja of nee.

Ohja, en ik ben ook benieuwd wie er ervaringen heeft met osteopathie bij hoefbevangenheid...

Als je kies voor magnesium-chelaat kun je het in een spuit met appelmoes doen, even mengen en in de mond spuiten.
verder kun je er ook voor kiezen om grasbrokjes te gebruiken, een klein beetje weken en erdoorheen roeren. dan lusten ze het vaak wel en een klein beetje kan niet zoveel kwaat.
eventueel kan het ook met hooi/kuil dat laten weken er er daar door doen maar daar zou ik niet voor kiezen omdat het vaak voorkomt dat ze niet al het hooi helemaal opeten, zo weet je nooit precies of ze alles wel binnen krijgen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:50

Ik stop het in een paar handjes subli slobber, de magnesium. Hier zit weinig voeding in, wel wat calcium maar niet veel, en het geurt lekker sterk waardoor hij niet merkt dat het er in zit. Appelmoes eet hij echt niet met magnesium.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:08

In appelmoes is het suikergehalte ook vrij hoog... of zit ik er naast? Ik zal eens uitzoeken hoe het met die grasbrokjes zit, of in welke andere brokken geschikt zijn..

En natuurlijk bedankt voor jullie hulp!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:34

Ik heb ook magnesium gegeven gemengd met appelmoes (er bestaat appelmoes-light :j )
In een grote spuit en dan hop zo erin. Maar daar heeft ze nog nooit moeilijk over gedaan. Het probleem was dat de magnesium niet goed oploste en mijn spuit verstopt raakte :o

Slobber lijkt me een goed idee als voor Judy de spuit niet werkt.

Hopelijk gaat het snel beter met haar! Ze is nu in ieder geval bij jou in goede handen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:29

Ik mengde de magnesium en de Vitaime E door een flinke hand lucerne - ging er altijd in als koek!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:57

Ik heb ook magnesiumchelaat besteld, maar krijg het er niet in. Zelfs niet door de subli seniores priores (slobber) waar ik tot op heden alles wat ze niet lekker vond doorheen kon mengen.
Zal dus de hierboven genoemde andere trucjes gaan proberen en als dat ook niet lukt, is mijn conclusie dat ze het dan ook wel niet nodig zal hebben :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:31

Spuit met appelmoes deed ik altijd met de medicijnen. Slikken of stikken dus.

Probeer 't anders eens door Subli EM te roeren, Tyra is er dol op, die eet zelfs d'r zeewier tot de laatste kruimel als 't door de EM zit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:05

Isapaardje schreef:
Ik heb ook magnesiumchelaat besteld, maar krijg het er niet in. Zelfs niet door de subli seniores priores (slobber) waar ik tot op heden alles wat ze niet lekker vond doorheen kon mengen.
Zal dus de hierboven genoemde andere trucjes gaan proberen en als dat ook niet lukt, is mijn conclusie dat ze het dan ook wel niet nodig zal hebben :o

Je kunt 't ook anders aanpakken: eerst met een héél klein beetje beginnen en dit in de loop van de tijd langzaam opbouwen - dan is ze aan t smaakje gewend. Dus niet meteen de volle dosis geven.
Overigens: heb je via een bloedtest laten constateren of ze een magnesiumtekort heeft?

In de nieuwsbrief van The Horse staat vandaag een zeer interessant artikel over de vele misvattingen over 'suiker'.. (echte suikers zoals melasse en koolhydraten) - vond het wel aardig om te zien dat melasse dus lang niet zoveel suiker heeft als granen - tot 50% minder!! (zoals ik ergens in dit topic al een keer schreef). Nu is het ook nog 's wetenschappelijk aangetoond. Een verhelderend artikel over de ins en outs van voeding.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:46

Jannepauli schreef:
Overigens: heb je via een bloedtest laten constateren of ze een magnesiumtekort heeft?

Dat heeft niet altijd zin, het tekort zit in de spieren geloof ik en niet in het bloed.
Ik heb Aurora anderhalf jaar geleden ook op magnesium laten testen en dat was toen in orde,
twee maanden later toch uitgeprobeerd en sindsdien gaat het super met haar.

(waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen maar alles moet gaan proberen trouwens)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:18

Een van mijn paarden loopt regelmatig een magnesiumtekort op en moet dan bijgespijkerd worden - dit is meermalen gewoon via het bloed onderzocht. Via de spieren, nee, dat werkt niet.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:45

gemske schreef:
Ik heb ook magnesium gegeven gemengd met appelmoes (er bestaat appelmoes-light :j )
In een grote spuit en dan hop zo erin. Maar daar heeft ze nog nooit moeilijk over gedaan. Het probleem was dat de magnesium niet goed oploste en mijn spuit verstopt raakte :o

Slobber lijkt me een goed idee als voor Judy de spuit niet werkt.

Hopelijk gaat het snel beter met haar! Ze is nu in ieder geval bij jou in goede handen :)

Hee, jij ook hier! ;)

Ik ben aan het kijken of ik de marstall Vito kan bestellen, die is echt speciaal voor hoefbevangen paarden. Dus ik hoop het dan daarmee te kunnen mengen. Wacht eerst even de behandeling van de osteopaat af, en dan gaan we er tegenaan :Y)

In de appelmoes-light is dan nog een laatste optie.. maar dan is het maar 1xdaags haalbaar.