Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
bietjuhh schreef:Isapaardje het probleem is dat het ook niet mijn eigen pony's zijn hé
geerke schreef:Nagyl; zou het niet kunnen dat er iets vast zit in zijn rug?
Hoe bedoel je dat hij niet goed loopt...stijf ofzo?
als een paard echt bevangen is draaft het niet of heel moeilijk.
En als je hem longeert is het dan hetzelfde?
Isapaardje schreef:bietjuhh schreef:Isapaardje het probleem is dat het ook niet mijn eigen pony's zijn hé
Het ging toch alleen over je eigen shet?
Of zijn de andere 2 pony's ook gevoelig voor bevangenheid?
Dan zou ik ze alle 3 niet zomaar in rijker gras zetten.
En de fructaanindex; ja die hou ik in de gaten , of beter ik let op de weersomstandigheden icm mijn grasmat. Indien het te riskant wordt, blijft ze op het zand.
MyrtheJ schreef:Ik meld mij ook even... Mijn pony Judy heeft soms tijden geen last, en dan opeens weer vreselijk last van hoefbevangenheid, vaak gepaard gegaan met overvoeren en hoge fructaanindexen, maar ook met veel stress.... Het is nog niet helemaal duidelijk wat het echte probleem is.
2 jan jl. was het weer raak, en zo ernstig dat we haar bijna hebben laten inslapen. Gelukkig herstelt ze door het snelle handelen wel nu, ze was aan 4 benen kreupel wil ze nu weer draven en galloperen... al zijn we er nog lang niet.
Door haar natuurlijk te bekappen, geen brokken te geven en alleen maar kuilgras (van alleen hooi werd zij te mager en kwam ze voedingsstoffen tekort) te geven gaat het nu wel weer redelijk. Ook geef ik haar eigenlijk standaard 1xdaags drainage compositum, om haar afvalstoffen te blijven afvoeren. (ik doe altijd een week de hele kuur, en dan afbouwen naar 1xdaags).
Nu heb ik in dit topic veel terug gelezen over de magnesium-chelaat, en ook over de podocomplex icm de drainage compositum heb ik goede verhalen gehoord.
Ik ben sterk aan het twijfelen, welke van de twee middelen ik wil gaan geven. Het magnesium is alleen maar te geven samen met grasbrok(?) en de podocomplex alleen denk ik dat dat te weinig is. Magnesium heeft als voordeel ook spierontspannend te werken, en ze heeft veel last van spierpijn... Zou dus een positief effect kunnen hebben voor Judy.
Zoals jullie horen heeft magnesium-chelaat mijn voorkeur, maar hoe doen jullie dit, met brokken voeren? Dat staat me namelijk erg tegen. Het kuil laten weken en dan daar bij doen is ook niet handig, en met een spuitje in de mond is ook niet haalbaar.
Ik ben erg benieuwd naar jullie beweegredenen waarom wel voor het een te kiezen en niet voor het ander, of verhalen van mensen die deze combinatie wel geprobeerd hebben, en met succes ja of nee.
Ohja, en ik ben ook benieuwd wie er ervaringen heeft met osteopathie bij hoefbevangenheid...
Isapaardje schreef:Ik heb ook magnesiumchelaat besteld, maar krijg het er niet in. Zelfs niet door de subli seniores priores (slobber) waar ik tot op heden alles wat ze niet lekker vond doorheen kon mengen.
Zal dus de hierboven genoemde andere trucjes gaan proberen en als dat ook niet lukt, is mijn conclusie dat ze het dan ook wel niet nodig zal hebben
Jannepauli schreef:Overigens: heb je via een bloedtest laten constateren of ze een magnesiumtekort heeft?
gemske schreef:Ik heb ook magnesium gegeven gemengd met appelmoes (er bestaat appelmoes-light)
In een grote spuit en dan hop zo erin. Maar daar heeft ze nog nooit moeilijk over gedaan. Het probleem was dat de magnesium niet goed oploste en mijn spuit verstopt raakte
Slobber lijkt me een goed idee als voor Judy de spuit niet werkt.
Hopelijk gaat het snel beter met haar! Ze is nu in ieder geval bij jou in goede handen