[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:10

Wat fijn dat het beter gaat!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:28

Over die gevoeligheid kan ik meepraten. Eind november bevangen en elke keer na het bekappen/beslaan 1,5-2 weken niet fijn in de beweging. Daarna was het weer goed.

Heb de osteopaat meerdere keren laten komen en dat heeft bijzonder goed geholpen. De laatste keer beslaan in augustus was voor het eerst anders dan de keren ervoor. Hij kon gewoon staan zonder te wiebelen van de pijn als hij blootsvoets stond. Ook na het beslaan was hij direct ‘goed’ in de beweging toen ik hem de tweede dag ging rijden. Hij was niet meer op zoek naar de zachte bermen om te lopen, iets wat hij voor hij hoefbevangen werd wel deed.

De osteo was er gisteren weer en hij was op een kleinigheid in z’n hals na, helemaal goed. Om maar even aan te geven dat het bij ons dus echt lang duurt, na een ‘lichte’ bevangenheid.

Overigens was er slechts een hele lichte rode verkleuring te zien. Mijn smid zei: hou rekening met een jaar - 1,5 jaar. Het is ook duidelijk zichtbaar hoe ver het is met de uitgroei. Hebben jullie dat ook?
Dit waren de horizontale lijnen in juni, inmiddels nog een stuk verder uitgegroeid:

Afbeelding

Paard is er echt een halfjaar door van de leg geweest. Het werkte door in z’n hele lijf en daardoor was ook zijn vrolijk zijn weg. Normaal komt de osteopaat 1 keer per jaar, maar hij is nu drie keer of vier keer behandeld. Wellicht is dat nog een handige tip?

Nu hij zeker 100 kilo lichter is, gaat het echt veel beter. We hebben groen licht om weer op te bouwen en spieren te kweken (die zijn echt weg sinds we alleen rustige bosritjes deden).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:58

Ja, die lijnen zijn heel herkenbaar.
Mijn paard dat in November vorig jaar hoefbevangen raakte, is nu bijna weer 'bij' qua hoeven.

Wat fijn dat je weer groen licht hebt gekregen!

Ik heb gisteren de twee paarden die bevangen zijn even uit hun box gehaald om te kijken hoe ze liepen.
Het paardje dat die dag direct kreupel was, loopt eigenlijk heel goed, maar hou ik voor de zekerheid nog even op stal.
Het andere paard dat eigenlijk altijd kerngezond is, loopt echt niet goed, slechter dat toen ik haar op stal zette, en gaat in overleg met de dierenarts op buut.

Wat is het ideaalgewicht van jullie paarden en hoeveel kg hooi voeren jullie per dag?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:04

Ja heel fijn!

Ideaalgewicht weet ik niet. Heb een Duits rijpaard X Haflinger van 160. Hij had vet achter de schouder, bij de staartwortel en ‘gleuven’ bij z’n manenkam. Echt te dik dus. Ik hou in de gaten of die plekken vetvrij blijven en kijk naar het algemene beeld.

Vind het echt een lastig iets.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:06

Ik heb zo’n meetlint om een idee te krijgen hoeveel mijn appaloosa afvalt. Vorige week stond hij op 432, zwaartse dat het meetlint ooit aangaf was 450 dus ik wil richting de 400-410 gaan met hem.
Hij krijgt nu 6-6,5kg per dag, met wat luzerne om zijn medicatie binnen te krijgen. Dit hooi wordt dus ook wel 20 minuten geweekt (en eerlijk, ik heb ‘t gehad )

Nu is het wel ergens ontmoedigend om te lezen dat een lichte bevangenheid zelfs 1,5 jaar kan duren vooraleer hij terug in het werk kan.. er zijn nog geen ringen te zien op zijn hoeven en ook nog geen bloed op zijn zolen (is 2,5 week geleden bekapt geweest door de hoefsmid)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:12

Ooh, dat hoeft zeker niet zo te zijn!
Mijn paard dat in November echt zwáár bevangen was en echt heel slecht was en wekenlang (op advies van de da) op buut heeft gestaan omdat het anders echt niet ging, heeft in Mei of Juni alweer voor de kar gelopen.
Hij was in April echt weer helemaal in orde om opgepakt te kunnen worden.

Ja precies, ik heb dus ook niet het idee dat ik teveel voer.
Hier is het ideaal gewicht voor beide paarden om en nabij de 350 kg en ze krijgen 4kg hooi per dag.
Daarnaast krijgen eten ze ook stro bij.

Het aparte is dat het paard dat vorig jaar zo slecht was, fluitend door het leven gaat momenteel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:14

Volgens mij bedoelde Olympia96 de tijd voordat de hoeven weer helemaal in orde zijn.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:21

Zou wel kunnen, ik moet volgende donderdag filmpjes sturen naar de DA met hoe hij nu aan de longe loopt na 2 weken op buut te hebben gestaan en 3 dagen extra stalrust te hebben gehad, dus ben heel benieuwd.. energie zit er echt genoeg in want gisteren dacht hij tijdens het dagelijks kwartiertje wandelen weer dat hij even wat gekke sprongen mocht doen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:22

Feyre is zo’n 800 kilo :+ :o Haar ideaalgewicht zal daar niet ver vanaf zitten. Ze was ook niet veel te zwaar toen ze bevangen raakte. Ook niet mager, maar geen vetbulten of groeven.

Dit was de ochtend dat ze bevangen raakte:
Afbeelding

Dit de week erna
Afbeelding

Zou je het paardje dat nu beter loopt niet al wat meer ruimte kunnen geven Polar? Meer beweging is meer doorbloeding is een beter herstel? Of breekt de ander dan de boel af?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:27

Evilginger, komt vast goed. :j

Woohw, wat een mega paard! Prachtige kleur ook.
Fijn dat ze zo zacht kan staan.

Ja, dat heb ik de vorige keer te vroeg gedaan.
Toen heeft ze een week op stal gestaan waarna ze echt prima liep en er nagenoeg niks meer te zien was.
Enkele dagen later was het toen weer mis, terug bij af.
Dus ik laat haar nu liever nog iets langer binnen staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:31

Ja ze is echt mega :)) De wei die je ziet is haar wei, de bak is onze 40x80 bak waarin ik met haar stap etc. Heel fijn :j

Dan snap ik inderdaad dat je nu liever het zekere voor het onzekere neemt!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:35

Nette wei voor een paard dat niet vol op het gras mag. Zo kan ze toch lekker bewegen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:06

Polar schreef:
Volgens mij bedoelde Olympia96 de tijd voordat de hoeven weer helemaal in orde zijn.

Klopt. De rode lijn kwam ook pas na november in beeld.
We hebben -met beleid- wel gereden toen hij weer normaler kon lopen hoor. Na de Bute fase zeg maar. En dus korte periodes na de smid niet.

Zal vandaag eens een foto maken van hoe hij nu is. Volgens meetlint 100 kilo kwijt. Was 595 kg. En hij is zelfs zonder bespiering geen scharminkel om te zien.

Ik vond beetje ronding altijd wel bij het type horen. Net als bij die van jou Berdien. Ik hou daar enorm van. Maar toch komt de bevangenheid wel ergens door. En in ons geval echt wel door gewicht.

Hier onbeperkt hooi en stro trouwens.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:11

Ooh wauw, onbeperkt zal hier nooit een optie zijn helaas, alhoewel dat voor de maag natuurlijk wel veel beter is.

Hier gaat het soms heel snel, vanwege de insuline resistentie.
Ze zien er dan een periode netjes uit, mooi slank, manenkam zacht, en dan door een bepaalde trigger zit er binnen korte tijd ineens echt een kap op de hals, harde manenkam met ribbels en echt een algemeen 'vet' beeld.
Ik ben nog steeds bezig met het vinden van de triggers en helaas gaat dat met vallen en opstaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:42

Hier mag ze ook niet op onbeperkt hooi. Wel veel hooi hoor, maar het is wel op als ze ‘s ochtends naar buiten gaat.

Ze is nu ook merkbaar dikker -O- Hopelijk kunnen we gauw weer wat langer wandelen en het rijden oppakken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:00

Ik heb dit jaar echt geluk gehad met suikerarm hooi. Hopelijk is de snee van deze zomer net zo. Anders was het voor mij ook geen optie. Die afhankelijkheid vind ik heel lastig.

Het hooi dat ik eerder had was veel te rijk. Toen ben ik gaan weken en alle ellende daar omheen. Werd ik niet blij van. En ik vind het vreselijk lastig wat ik zou moeten doen als het nieuwe hooi mindere waardes heeft. Het staat mij zo tegen om 3x de prijs te betalen voor hooi bij de grote leveranciers. Het is toch potdomme gewoon gras hè?
Mijn hooileverancier levert ook aan die partijen. Wordt ‘mijn’ hooi uit het pak gehaald, gehusseld met ander hooi, analyse erbij en hop de prijs is drie keer zo hoog. Voelt soms alsof er echt misbruik gemaakt wordt van de eigenaren met probleempaarden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:18

Ja, dat is niet netjes.
Tegenwoordig mag je al blij zijn als ze eerlijk zijn over JKK-vrij hooi.

Ik hoop hier ook dat het snel beter gaat en ze weer meer kunnen bewegen.
Dat is sowieso goed voor ze.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:30

Feyre krijgt ook vrij rijk hooi. Op zich zou arm hooi wel gevoerd kunnen worden, moet ik het zelf halen en regelen dat ik het op stal op kan slaan. Plus zelf voeren, etc etc. De DA vond dat nu nog niet nodig, gelukkig. Want zie het ook maar te vinden: arm maar geen troep.

Ze liep vandaag al weer beter op het harde *\o/* Je ziet het bijna niet meer.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:11

@Berdien, ik weet een adres (in Yde) dat ook bij jou in de buurt is. En die levert dus ook bij mij. Zijn wel van die grote pakken. Betaalbaar ook nog. Bij mij was het advies wel op per direct af te vallen en beter hooi te voeren. Met arbeid en veel buiten redde ik het simpelweg niet.

Hier wat voor en na. Voor was november ‘23. Na is vandaag. Hij mist behoorlijk spier, maar goed daar gaan we mee aan de slag nu. En ik wil hem dus ook niet dunner dan dit. Hopelijk trekt z’n bovenlijn bij en lift ie z’n buikje ook weer een beetje dan.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:27

Hier net zoals bij Olympia, bevangen februari dit jaar maar knapte wel snel op. Ook nog gevoelig tijdens bekappen en erna ook. De laatste keer kon ik haar wel weer vlot oppakken. Helaas dus ook nog steeds op ijzers want zonder kan ze niet. Bloedzuigers gedaan en osteopaat ook 2,5 week geleden. We rijden weer fijn rond, wel rustiger en goed opletten. Op de röntgen was ook artrose en verbening van het hoefkraakbeen te zien. Dus we doen rustig aan, ze is ook 'al' 17, maar soms denkt ze daar zelf anders over... :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:51

Ja die grote pakken kan ik dus niet kwijt -O- Sta op een hele fijne stal, er kan echt wel veel :j Maar er is bij de stal op het terrein waar Feyre staat geen ruimte voor een groot pak hooi waar alleen zij van eet.

Gelukkig gaat het zo ook goed :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:24

Wat fijn dat Feyre nu ook op het harde bijna helemaal goed loopt!
Zodra dat hier ook zo is, hang ik de vlag uit. :))

Olympia96, netjes afgevallen! Je ziet echt dat er een boel af is.

Oudere paarden zijn er soms inderdaad van overtuigd dat ze nog 3 zijn.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:09

Hoeveel kg hooi geven jullie ongeveer per dag nu? Vooral voor degene die al langer dan een maand hoefbevangen staan en al wat stabieler zijn. En weken jullie dit of gewoon zo?
Iro krijgt nu dus 6-6,5kg geweekt hooi op aanraden van de DA, hiervoor kreeg hij zo goed als onbeperkt en altijd natgemaakt wegens stofallergie

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:17

Ik ben onbeperkt blijven voeren, maar met ander hooi.

Hooi wat ik nu heb is 5-7% suiker. Pony weegt nog krap 400 kg en eet nog geen 7 kg weg als ze onbeperkt krijgt. Ze zou wat aan mogen komen.
Dierenarts was het eens met mijn plan om niet van onbeperkt hooi af te stappen, omdat ze niet blijft eten tot het op is. We hoeven maar 1 a 2 x per dag nieuw hooi te geven, daar doet ze de de hele dag mee.

Fjordje wat ik in pension had hebben we het ook geprobeerd, maar daar lukte het echt niet. Die kreeg aangepaste hoeveelheden.

Mijn shet is vorig jaar kort bevangen geweest nadat hij zichzelf toegang tot de boomgaard met 16 appelbomen had verschaft, ook die ben ik onbeperkt hooi blijven voeren.
Niet ieders idee van verstandig, maar zeker met medicatie wil je ze niet te lang zonder eten hebben staan.
Alleen geen rijk hooi :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:38

Het laatste zakje buut is gegeven vanavond. Donderdag mogen we voor het eerst longeren, en eerlijk? Ik heb stress..
Vandaag tijdens ons dagelijks wandelingetje heeft hij spontaan een paar passen gedraaft omdat hij vond dat ik te ver weg was, dit deed hij voor de diagnose ook altijd. Ik heb bewust niet teveel naar zijn benen gekeken om gewoon af te wachten tot donderdag. Ik hoop echt op een “go”