Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:18

Ik ga naar de watermolen in Haaksbergen. Bevalt me heel goed! En veel ervaring met de pezen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:19

ouck schreef:
Hoi,

Ik kom ook even binnenvallen. Mijn paard had vorig jaar zomer een aantal dagen een dikker voorbeen/pees. Ze liep absoluut niet kreupel en en het was een klein beetje warm. Ik heb haar toen een poosje op rust gezet met dagelijks wandelen op het harde. Daarna ben ik weer gaan op bouwen en uiteindelijk weer haan rijden en springen en alles weer gedaan. In die tijd tot nu is het nog een aantal keer dikker en warm geweest maar dat verdween altijd weer binnen in paar dagen. Ik met mijn stomme hoofd dacht dat het niet zo erg was aangezien ze niet kreupel was en het elke keer weer verdween. Maar de laatste keer hield het wat langer aan en werd het niet meer zo snel dun dus heb een bij mijn eigen da een scan laten maken. Conclusie een blessure aan de oppervlakkig burger rechtsvoor.... Twee maanden rust en gewoon op de wei daarna een maand stappen op het harde en dan de derde maand terugkomen voor Nog een scan was het advies. Dit heb ik gewoon bij mijn eigen dierenarts laten doen. Nou twijfel ik heel erg of het niet ook iets is met het griffelbeentje ofzo? Ook heeft ze sinds kort (vlak voor de da bezoek) aan haar andere voorbeen net onder haar knie een harde bult waar ze niet kreupel op loopt. Het lijkt een soort bot. Ook wil ik dat daar graag een keer goed naar wordt gekeken ( en eigenlijk ook nog een keer naar die pees omdat hij het wss al een lang lopende blessure is) weten jullie misschien een goede kliniek en wat het ongeveer kosten?
Ook als jullie nog een ander goed advies hebben hoor ik het graag! ! Ik weet soms gewoon niet waar ik goed aan doe als iedereen iets anders zegt.

Ik hoop dat het geen al te warrig verhaal is geworden :D

Heel veel sterkte ermee trouwens! Hoop dat je snel meer weet en het gauw weer beter gaat!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:18

Mijn paard staat lekker op de wei! Hij moest met wat sedatie op de trailer voor de zekerheid. En vanochtend met ook een beetje sedatie lekker de wei op!! Hij rende wel wat maar niet heel veel. Zo kon ik ook stiekem zien dat hij niet meer kreupel loopt! Daar werd ik wel blij van!

Hij geniet duidelijk en heeft mij niet meer zo nodig voorlopig geloof ik! ;-)
De eerste nacht vind ik wel heel spannend want dat kent hij niet. Dus morgenvroeg voor het werk gauw weer even kijken bij hem. Ik ben heel benieuwd!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:10

Wat fijn AmFe!! Hopelijk staat hij er zo ook rustig bij :)

Ouck wat balen... Ik kan je de Lingehoeve aanraden. Niet de goedkoopste maar wel super goed! Ik betaal liever wat meer dan dat ik twijfelend naar huis ga.

Ik zette mijn pony elke dag op een mini paddock maar ze blijft op stal veel rustiger. Dus laat ik haar helaas maar binnen staan. Met die modder de afgelopen dagen durfde ik het niet aan. Dikke been is gelukkig wel zo goed als weg! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:15

Hier is het been weer dikker..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:19

Ohnee!! :( Dat is kl*te zeg!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:22

Ja bah.. Maargoed hij loopt er wel nog goed op en na het stappen leek het iets minder. Het valt me wel op zodra de temperatuur omhoog gaat het been dikker wordt. Dat is ook normaal maar bij hem wordt het wel heel veel dikker.. Bah maargoed moest vandaag sowieso de dierenarts nog bellen voor overleg.

ouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:16

Ik ga ze gewoon eens bellen en horen wat ze denken om langs te komen. Ik betaal ook liever wat meer en dat ik het gewoon zeker weet dan dat ik zoals nu twijfel.. :? Thanks voor jullie reacties in ieder geval!

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:10

AmFe schreef:
Mijn paard staat lekker op de wei! Hij moest met wat sedatie op de trailer voor de zekerheid. En vanochtend met ook een beetje sedatie lekker de wei op!! Hij rende wel wat maar niet heel veel. Zo kon ik ook stiekem zien dat hij niet meer kreupel loopt! Daar werd ik wel blij van!

Hij geniet duidelijk en heeft mij niet meer zo nodig voorlopig geloof ik! ;-)
De eerste nacht vind ik wel heel spannend want dat kent hij niet. Dus morgenvroeg voor het werk gauw weer even kijken bij hem. Ik ben heel benieuwd!

Ben best ook héél erg benieuwd hoe het gegaan is zo na de eerste dag en "nacht" met je paardje ..... Zelf heb ik dus ook gekozen voor een zeer goede Paddock Paradise op droge zandgrond met veel ruimte en toezicht, vanaf 1 juli, om haar tot iig volgend voorjaar vrijuit zelf paard te kunnen laten zijn en vooral te laten "herstellen" .....

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:04

Nou de moed begint me helaas weer in de schoenen te zakken.

Ze staat nu 2 week dag en nacht op de wei, maar helaas gaat ze steeds meer kreupel lopen in draf.
Ze de laatste weken elke dag 1 keer 5 min aan het stappen. Zou op de wei dan toch te veel zijn?

Ik ga maar weer bellen, wand ik weet het even niet meer.
Ik wil ook niet weer haar vrijheid ontnemen door der op stal te zetten als enige.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:15

He wat naar :(:) persoonlijk ben ik niet van op de wei zetten met een peesblessure maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hier de dierenarts gebeld, moet koelen meer kan ik niet doen. Mocht hij kreupel gaan lopen moest ik direct bellen en maandag sowieso even bellen voor overleg.

Vanavond dus 25 min gekoeld en gestapt. Been was al een heel stuk dunner daarna. :))

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:46

Wat een wisselende reacties.. :(:)

Voor diegene waar het minder goed gaat: veel sterkte, hopelijk knappen ze snel op! Die onzekerheid is echt niet leuk...

Hier ook geen goede ervaringen gehad met op de wei buiten.. alles is alleen maar erger geworden daardoor, zijn we nu het dubbele kwijt aan hersteltijd. Nu gecontroleerd bewegen en ze mag buiten staan maar dan moet ze wel echt rustig zijn anders staat ze nog op het kleine stukje gek te doen. Bekijk het per dag aan, paard is gelukkig nog steeds happy.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:57

Fijn dat het dan wel afzakt Somebitch! Ik kan je de Ice Vibes ook enorm aanraden. Ik kon koelen wat ik wou maar de zwelling nam nooit af (ook niet na 20/25 minuten) maar met een ice vibe zo snel resultaat!
Verder gebruik ik ook Back on Track, hier zijn ook de meningen over verdeeld maar ik zag al positief resultaat bij de zwelling door de cooling gel.

Wat naar Rideltje! :(:) Ik hoor ook hele wisselende verhalen over op de wei of niet. Bij de één hersteld het super en bij de ander wil dat helemaal niet. Gelukkig blijf mijn haf (op wat roepen na) rustig op stal. In een klein paddockje op de wei bij de anderen gaat ze constant heen en weer lopen. De eerste week ging dat wel goed, misschien later ook weer.
Laat je haar zelf draven of zie je dat gebeuren in de wei? Ik heb de afgelopen tijd helemaal niet meer gekeken hoe ze draaft, ben bang dat ik net herstelde vezels weer stuk maak.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:36

He wat vervelend voor diegene waarvan het weer minder goed gaat. Bah wat een r*t blessure ook..
Hier helaas ook geen goede ervaringen met de wei dus helaas ook op boxrust, alleen. Gelukkig heeft ze zich overgegeven en is ze aardig rustig op stal en ik laat haar elke dag een half uurtje aan de hand grazen, dat vind ze super!

Die ice vibe hoor ik ook veel over, maar ik vind ze zo duur dat kan ik nu echt niet missen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:06

Balen weer bij een hoop -O- je wordt dr hopeloos van.

Hier is het been weer volledig dun en paard loopt goed. Snap er niks van, maar allang blij dat het zo snel vordert

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:19

Mette schreef:
Fijn dat het dan wel afzakt Somebitch! Ik kan je de Ice Vibes ook enorm aanraden. Ik kon koelen wat ik wou maar de zwelling nam nooit af (ook niet na 20/25 minuten) maar met een ice vibe zo snel resultaat!
Verder gebruik ik ook Back on Track, hier zijn ook de meningen over verdeeld maar ik zag al positief resultaat bij de zwelling door de cooling gel.

Wat naar Rideltje! :(:) Ik hoor ook hele wisselende verhalen over op de wei of niet. Bij de één hersteld het super en bij de ander wil dat helemaal niet. Gelukkig blijf mijn haf (op wat roepen na) rustig op stal. In een klein paddockje op de wei bij de anderen gaat ze constant heen en weer lopen. De eerste week ging dat wel goed, misschien later ook weer.
Laat je haar zelf draven of zie je dat gebeuren in de wei? Ik heb de afgelopen tijd helemaal niet meer gekeken hoe ze draaft, ben bang dat ik net herstelde vezels weer stuk maak.

Ik gebruik ook Back on track! Hele goede ervaringen mee. Ik heb de stalbeschermer daarvoor :j

Ice Vibe nog nooit gebruikt.. Ik kijk het eerst zo is aan hoe het gaat dit weekend. :j

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:21

Ik zie het in de wei soms een klein stukje, ze is zelf niet zoon renner.
Af en toe kijk ik zelf even hoe ze draaft omdat ik het toch wat in de gaten wil houden.

Ik vraag me ook af hoe het komt, de wei, dat ik het terug gedraaid heb naar 1 keer per dag koelen en even lopen? Het warme weer helpt ook niet echt, meteen het been weer wat dikker.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:24

Kijken hoe ze lopen in draf doe ik ook niet. Veelste bang dat dat net teveel is waardoor er toch weer kleine schade ontstaat. Ik wacht gewoon altijd braaf op de scan. :j en alleen als de dierenarts t wilt laat ik zien hoe hij draaft. :+

Het warme weer zit idd niet mee, je zat nu op 1x per dag 10 min stappen toch? Ik zelf zou dan eerder kiezen voor 2x 5 min per dag Maargoe dje moet doen waar je je goed bij voelt. Misschien even de da bellen voor overleg?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:28

Ik heb het terug gedraaid naar 1 keer per dag 5 min.
Ik dacht 2 keer per dag stappen terwijl ze al de hele dag in het land loopt een beetje te veel is. En zag de nut er niet zo van in dan.

Ik ga maandag maar even weer bellen, wil niet dat het nog erger word. Wand als het weer zo erg word als het was ga ik niet weer opnieuw beginnen, dat ga ik der niet aan doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:34

Maar war ga je dan doen?

Tis rot hoor ik hoop toch dat alles meevalt, maar als ze slechter gaat lopen ben ik er bang voor.. Misschien even helemaal niet stappen als ze op de wei staat? Moeilijk blijft het :(:) iniedergeval doen wat jij denkt wat nu het beste is voor het been.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:48

Ik moet 1x per dag stappen als ze in een paddockje (4x4) buiten staat of 2x per dag als ze 24/7 binnen staat. Buiten lopen ze toch meer, en zeker als ze volledig in het land staat.

Sterkte! Ik hoop dat het meevalt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:46

Bij mij gaat het nog steeds goed. Als ik jullie verhalen lees heb ik echt geluk tot nu toe. Ik heb eind juni voor de zekerheid een afspraak met de fysio. Ik wil dat ze helemaal na wordt gekeken en eventueel nog behandeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:33

Kom ik eind van de middag bij mijn paard, ik schrik me kapot! Staat ze op drie benen. Wil haar rechter voorbeen niet neerzetten. Ik heb meteen de smid gebeld, hoewel de hoef niet heet aanvoelde. Meteen gingen allemaal rampscenario's door mijn hoofd. De smid was zo lief om op zijn vrije middag meteen te komen. Hij was er na 15 minuten. Meteen de praam erop gezet en ja hoor een hoefzweer. Meteen opengesneden en waterstofperoxide erin. Pfff wat was ik opgelucht zeg.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:47

Ohhh jeetje dat is schrikken!! Gelukkig is het maar een hoefzweer! Het lijkt altijd vreselijk maar liever 10x een zweer dan 1x een peesblessure :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:17

Nou precies! En hij zat gelukkig niet diep. Dus morgen aan de slag met de badedas.