[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:28

Jannepauli schreef:
4bozzza schreef:
Met trots en tevredenheid kan ik aankondigen dat half april het boek 'Hoefbevangenheid : begrijpen, genezen, voorkomen' uitkomt.

Vergeef me a.j.b. deze spam-uiting hier en kijk op http://www.hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl om alvast een klein beetje te bladeren.

Remco Sikkel van Zoest

Ik heb de url in de quote maar even verbeterd - zo kom je tenminste rechtstreeks bij het boek.
Tja... het is laminitis-behandeling vanuit een bepaalde optiek ( "paard natuurlijk") .. niet iedereen zal daardoor aangesproken worden. Maar er staan vast wel interessante dingen in, dus.. ben benieuwd.

Ja hoor, geen zorgen. Net zoals ik veel heb geleerd uit o.a. het boek van v. Nassau denk ik dat iedereen nuttige info uit mijn boek kan halen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:39

Ik ben vanmiddag even bij de Welkoop langs gegaan om de Omega 369 van Subli te bekijken.
De drager van de olie bestaat uit gemalen tarwe op smaak gebracht met dextrose (druivensuiker).
De voedingsadviseur van deze ruim gesorteerde Welkoop benadrukte dat dit voer om die reden niet geschikt is voor hoefbevangen paarden
Helaas staat op de zak verder niet aangegeven wat de aanbevolen hoeveelheid is die je dagelijks zou moeten verstrekken.[/quote]

Das heel fijn, bij onze, ruim gesorteerde Welkoop, zagen ze geen gevaar :(
Ik moest dan heel rustig opbouwen, en uiteindelijk een halve maatschep per keer, 2 maal daags geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:43

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten! :D

Ik ben vanmiddag even bij de Welkoop langs gegaan om de Omega 369 van Subli te bekijken.
De drager van de olie bestaat uit gemalen tarwe op smaak gebracht met dextrose (druivensuiker).
De voedingsadviseur van deze ruim gesorteerde Welkoop benadrukte dat dit voer om die reden niet geschikt is voor hoefbevangen paarden
Helaas staat op de zak verder niet aangegeven wat de aanbevolen hoeveelheid is die je dagelijks zou moeten verstrekken.

Hier vind je alle informatie http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114/Omega-369-Mix.html

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:09

Die heb ik gelezen, voor ik ging navragen. De drager zou tarwemeel? zijn, maar er is niet over dextrose gesproken, en die staat ook niet vermeldt, of moet ik die dan bij de zuren zoeken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:17

Is het melkzuur uit dat Kanne-spul hetzelfde als wat er in spierweefsel komt bij overbelasting ??
En is SB niet ook een gevolg van teveel melkzuur??
Ik vind het dus moeilijk te geloven dat dit dan dus goed is voor HB/Sb paarden ??
Maar ik hoor graag anders van de kenners :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:18

Jannepauli schreef:

Ik heb het net gelezen, en het product bevat dus 42 % olie, een kleine rekensom leert dan dat 58% tarwe en dextrose is.
de aanbevolen hoeveelheid is 50 tot 150 gram per 100 kg paard, dus je voert al gauw 300 tot 900 gram product weg per dag bij een paard van 600 kg.
even omgerekend is dat dus 174 tot 522 gram in de vorm van graan en pure druivensuiker

Ik geloof dat ik dan eerder zou kiezen om de olie zelf over bijvoorbeeld de S&S of de pulp te geven.

Luv-Rozes:
Ik heb de ingrediënten van de zak zelf afgehaald, hoeveel dextrose er exact inzit staat er niet op, wel dat het hoofdbestanddeel gemalen tarwe is

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:43

4bozzza schreef:
Ja hoor, geen zorgen. Net zoals ik veel heb geleerd uit o.a. het boek van v. Nassau denk ik dat iedereen nuttige info uit mijn boek kan halen.

Hoi Remco,

Welkom hier ;)
Ik heb je website doorgekeken en zag dat je hoefverzorger en paarden masseur bent.
Bekap/verzorg je alleen volgens de NB methode ?
Ben je van oorsprong traditioneel en/of gediplomeerd hoefsmid ?
Wat is je beweegreden geweest om een boek te schrijven speciaal over HB ?

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:00

lolclub schreef:
4bozzza schreef:

Hoi Remco,

Welkom hier ;)
Ik heb je website doorgekeken en zag dat je hoefverzorger en paarden masseur bent.
Bekap/verzorg je alleen volgens de NB methode ?
Ben je van oorsprong traditioneel en/of gediplomeerd hoefsmid ?
Wat is je beweegreden geweest om een boek te schrijven speciaal over HB ?

Witte lijn methode i.c.m. inzichten uit zowel natural balance als de hoeforthopedie van Jochen Biernat.
Hoefsmid ben ik nooit geweest. Soms is dat een tekortkoming, soms een zegen ;-)
Het boek heb ik geschreven omdat ik merkte dat er nog heel erg veel mensen zijn die nauwelijks weten van de hoed en de rand m.b.t. HBH. Een boek over dit onderwerp in het Nederlands was er ook nog niet. Eerst zou het een informatiebrochure worden die ik nieuwe klanten met HBH-paarden zou kunnen geven. Maar ja....,er is nog al wat over te zeggen he? ;-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:13

Dag Remco, je bent bijna een 'oude bekende'. Al zoekend ben ik eens op jouw site terechtgekomen en heb je toen gemaild over evt. inname van beukenoten en eikels, of dat mogelijk een risicofactor was. Je hebt me toen uitgebreid antwoord gegeven, waarvoor nogmaals dank. En heel toevallig, een jaartje ofzo daarna nam ik een boek uit de bieb mee, waarin verhalen stonden van mensen die naar het platteland waren verhuisd, en wie trof ik daarin aan.................

Ben benieuwd naar je boek, hoewel ik eigenlijk geen pn-fan ben.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:21

4bozzza schreef:
Witte lijn methode i.c.m. inzichten uit zowel natural balance als de hoeforthopedie van Jochen Biernat.

Wil je eens omschrijven wat hier de grootste kenmerken van zijn ?
en bedoel je de Natural Balance methode van Gene Ovnicek ? (http://www.hopeforsoundness.com/educati ... /gene.html)

4bozzza schreef:
Het boek heb ik geschreven omdat ik merkte dat er nog heel erg veel mensen zijn die nauwelijks weten van de hoed en de rand m.b.t. HBH. Een boek over dit onderwerp in het Nederlands was er ook nog niet.

Ga je ook dieper in op oorzaak en voorkoming van HB of is het boek voornamelijk toegespitst op hoefbehandeling ?
en zijn alle foto's in het boek uit eigen praktijk ?

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:22

mysa schreef:
Dag Remco, je bent bijna een 'oude bekende'. Al zoekend ben ik eens op jouw site terechtgekomen en heb je toen gemaild over evt. inname van beukenoten en eikels, of dat mogelijk een risicofactor was. Je hebt me toen uitgebreid antwoord gegeven, waarvoor nogmaals dank. En heel toevallig, een jaartje ofzo daarna nam ik een boek uit de bieb mee, waarin verhalen stonden van mensen die naar het platteland waren verhuisd, en wie trof ik daarin aan.................

Ben benieuwd naar je boek, hoewel ik eigenlijk geen pn-fan ben.

en die beukenootjes en eikels staan uiteraard ook in het boek ;-)

Enneh... ook voor niet-PN-fans staat er heel veel leerzaams in het boek hoor. Ol heb juist geprobeerd een zo breed mogelijk publiek te bereiken (zonder daarbij mijzelf te verloochenen natuurlijk). Daarmee hoop ik veel HB-paarden te helpen. Als ik zelf een studieboek lees ben ik het ook regelmatig oneens met (grote) delen van het boek. Los van het feit dat je daar óók al veel van leert, ben ik altijd erg blij met wat ik nieuw bijleer en war ik me in kan vinden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:23

Ik heb je website en boek-site ook uitgebreid bekeken, ziet er goed uit!
Staat veel informatie op je site en ziet er professioneel uit.
Uiteraard ben ik het (als hoefsmid zijnde) niet bepaald met alle uitspraken op je site eens, maar te lezen is dat je hart voor je vak hebt en ervoor staat +:)+
Ben benieuwd naar het boek.

4bozzza schreef:
Hoefsmid ben ik nooit geweest. Soms is dat een tekortkoming, soms een zegen ;-)
Het boek heb ik geschreven omdat ik merkte dat er nog heel erg veel mensen zijn die nauwelijks weten van de hoed en de rand m.b.t. HBH. Een boek over dit onderwerp in het Nederlands was er ook nog niet. Eerst zou het een informatiebrochure worden die ik nieuwe klanten met HBH-paarden zou kunnen geven. Maar ja....,er is nog al wat over te zeggen he? ;-)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:34

luve_rozes schreef:
Helaas staat op de zak verder niet aangegeven wat de aanbevolen hoeveelheid is die je dagelijks zou moeten verstrekken.

Das heel fijn, bij onze, ruim gesorteerde Welkoop, zagen ze geen gevaar :(
Ik moest dan heel rustig opbouwen, en uiteindelijk een halve maatschep per keer, 2 maal daags geven.[/quote]

Een aantal bladzijdes terug werd er ook al over Omega 369 geschreven. Ik heb toen Subli gebeld, zij adviseren geen Omega 369 voor HB-gevoelige paarden....

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:35

[quote="SpikyBlue"]Ik heb je website en boek-site ook uitgebreid bekeken, ziet er goed uit!
Staat veel informatie op je site en ziet er professioneel uit.
Uiteraard ben ik het (als hoefsmid zijnde) niet bepaald met alle uitspraken op je site eens, maar te lezen is dat je hart voor je vak hebt en ervoor staat +:)+
Ben benieuwd naar het boek.

Ik ben blij met je openminded reactie! top. Zo benader ik zelf het vak en al de collega's ook.
We zitten vast in dezelfde trein, maar in verschillende wagons ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:25

4bozzza schreef:

Haha, waar gaat dat treintje naar toe: eerste halte: Natural Village, tweede halte: Traditional Town. Laatste halte: Healthy Horse City (we hope) *\o/*
Er is geen kaartcontrole (ja, buiten kiritische lezers dan) en iedereen mag uitstappen waar men wil.
Ben benieuwd naar je boek - komt het in de echte boekhandel of ga je het vanaf je site verkopen?

LC schreef:
Ik geloof dat ik dan eerder zou kiezen om de olie zelf over bijvoorbeeld de S&S of de pulp te geven.

Tja, ik zei 't al, vettige troep. En toen begon er opeens een koekoek te kraaien .. :D Maar eh, ik geef al een hele tijd ook een klein scheutje Omega3-6-9 over de dagelijkse Safe&Sound.
Zit in de nieuwe versie van S&S overigens meer olie? Ik herinner me dat iemand (Isapaardje?) schreef dat het plakkeriger was dan voorheen..

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:30

Jannepauli schreef:
4bozzza schreef:

Haha, waar gaat dat treintje naar toe: eerste halte: Natural Village, tweede halte: Traditional Town. Laatste halte: Healthy Horse City (we hope) *\o/*
Er is geen kaartcontrole (ja, buiten kiritische lezers dan) en iedereen mag uitstappen waar men wil.
Ben benieuwd naar je boek - komt het in de echte boekhandel of ga je het vanaf je site verkopen?

Het komt in de boekhandel, via de uitgever en via bol.com beschikbaar.
En inderdaad, op naar Healthy Horse City :-)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:30

Rene Wielens tipte me trouwens nog naar het volgende als aanvulling van het dieet met veilige energie, wie kent dit merk (komt bij Horsehage vandaan) en heeft er zelfs misschien al ervaring mee ?
(Overigens...Tug adviseerde iets soortgelijks, dus lucerne mengen met sojaolie ;)) ,
nadeel is alleen om goede lucerne te vinden, de stenen in de Subli en de melasse en het stro in de Hartog zou je dus missen in deze kant en klare mix.
"schone" gehakselde lucerne voor melkveebedrijven hebben wij vroeger ooit gevoerd, maar dat is erg hard en heel kort gehakseld, de paarden vonden dit toen ook niet lekker.

Het zal waarschijnlijk wel erg vettig aanvoelen ;)

ALFALFA OIL
Afbeelding

Mollichaff Alfalfa Oil is made from high fibre, UK grown alfalfa mixed with a generous dressing of soya oil.
Mollichaff Alfalfa Oil contains an energy level that is similar to that of a medium energy hard feed and is ideal for horses and ponies that require increased condition or energy.
Because Mollichaff Alfalfa Oil is high in fibre and ‘slow-release’ energy and low in sugar and starch, it offers a far more natural feed to replace cereals in the diet without causing fizziness or excitability.
Alfalfa is naturally low in sugars, making Mollichaff Alfalfa Oil suitable for all horses and ponies. This product carries the ‘HoofKind’ logo to show that it is safe to feed to laminitics.
The high palatability of Mollichaff Alfalfa Oil makes it suitable for fussy feeders.
Alfalfa is a good source of natural vitamins and minerals. Mollichaff Alfalfa Oil contains the nutrient-rich leaf as well as the stalk of the plant and is dust-extracted.
Mollichaff High Fibre Alfalfa contains no molasses.

The MolliChaff Range – – Typical Nutrient Analysis
AlfalfaOil
Energy MJ/kg. 11.0
Protein % 13.0
Crude Fibre % 38
Oil % 12.5
Ash % 8.0
Calcium % 1.1
Phosphorus % 0.34
Magnesium g/kg 2.3
Vit A iu/kg N/A
Vit D iu/kg N/A
Vit E mg/kg 5.0
Selenium mg/kg 0.05
Zinc mg/kg 15
Manganese mg/kg 30
Iron mg/kg 45
Cobalt mg/kg N/A
Copper mg/kg 5
Dry Matter % 93
Starch % 2.7
Sugar % 4.0
Biotin % N/A

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 03:06

Even ego berichtje.

Het is helaas geen goed nieuws
DA heeft foto's gemaakt. Zn linkerhoefbeen is al enorm gekanteld, echt uitzonderlijk slecht volgens de DA.
Als hij bij wijze van nog een keer bevangen raakt kantelt hij helemaal en prikt er doorheen.
Op dit moment heeft hij meer last van een kneuzing aan zn linkerzool, dan aan de HB. De DA heeft een stuk weggesneden, en nu elke dag weken in de Biotex. Of de viezigheid komt er uit, of het lichaam lost het vanzelf op.
Zodra ik de foto's thuis heb afspraak maken met de smid. Die moet dan de hiel en teen van zijn linkerhoef helemaal wegsnijden, en dan krijgt hij ijzers met een zool oid om de druk beter te verdelen.
Met behulp van de smid moeten we gaan zorgen dat zn linkerbeen weer wat 'beter' komt.
Verder bijvoeren met suppl. omdat zn hoorn zo slecht is. Aanraden van DA was Naf MSM Zwavel. Het probleem wordt dan natuurlijk weer, waar ga ik het over geven aangezien ik geen voer mag geven.

Volgende week wordt de Insuline Resistentie test nog gedaan, deze moet namelijk in de ochtend voor het beste resultaat. Dus die nog even afwachten.

Wist wel dat het slecht was, maar dat dat hoefbeen al zo enorm gekanteld was had ik niet gedacht

Positieve is wel dat de DA er nog heil in ziet, en met behulp van de smid en hier en daar wat aanpassingen denkt hij dat Joppie nog wel goed door het leven kan

Hij heeft ook nog wat extra pijnstilling gehad, zodat we langer door kunnen gaan. Dat die op dit moment niet helemaal dekt kan kloppen omdat de kneuzing zo diep is.
Echter wil de DA dat we nog wel even doorgaan omdat je kans hebt dat als we hem nu van de pijnstilling afhalen hij nog moeilijker gaat lopen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:09

@Remco het boek ziet er mooi uit, ik ben benieuwd.

@ Karin, dat is wel heftig zo te lezen. Ik hoop dat je de foto 's snel hebt en de smid heel snel kan laten komen. Ik geef bij mij de supplementen door de luzerne heen. Je zou het eventueel ook door wat bietenpulp kunnen mengen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:49

@Karin: niet fijn, kleine kanttekening: toen de foto's van mijn pony waren gemaakt zei de betreffende d.a.: heel forse kanteling! Daarna zijn ze nog door een andere d.a. en door twee hoefsmeden beoordeeld: kanteling maar zeker geen forse!

@LC, dat klinkt als een zeer bruikbaar product!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 09:56

Jeetje Karin.. da's een tegenvaller..
Zou jij eens een foto van de hoeven kunnen plaatsen zoals ze nu zijn? Ik ben ook benieuwd naar de R.foto's.. Wel positief dat je DA er nog voor gaat!
Arme Joppie..

@ LC - ik vroeg me af waarom je voor alfalfa (luzerne) kiest? Heb je daar een doel mee voor ogen? Hoger eiwit? Ik ken Horsehage niet maar het zal best goed spul zijn - de konigin van Engeland voert het kennelijk ook aan haar paarden }> . Ik zag op hun site dat ze ook zakken gedroogd Raai en Timotee verkopen en dat aanbevelen voor HB-paarden. Dat zou je ook al oliedrager kunnen gebruiken (wellicht een betere C|F verhouding?). Dan zou je ook Hartog Compactgras kunnen overwegen, alhoewel dat natuurlijk niet zo 'sexy' is als een duur, buitenlands merk. Of de producten van Healthy Herbs kunnen overwegen. (gras in brokvorm)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 03-03-11 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:58

Hmmm. sexy zou ik compactgras niet willen noemen, maar duur is het net zo goed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:02

@karing: dat is niet misselijk zeg..sterkte :(:)

Dat product had ik idd op Amerikaanse sites al over gelezen, maar soja valt hier niet goed (dunne mest).
Was het overigens met die 3-6-9 olie niet zo dat de cijfers staan voor de verschillende vormen die beter zijn voor duursport en krachtsport ?? 6 voor duur en 9 voor kracht (of andersom :D )
En dat je dus ook nog gerichter olie bij kunt voeren afhankelijk van de vorm van training.

Overigens heeft Top een tijd Luzerne van Hugho gehad. Weet niet of hij dat nog heeft.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-03-11 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 10:08

Klopt, ook Hugho heeft melassevrije Lucerne ( grove en fijne variant)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:49

@Karin
Ach wat een sneu bericht...
is alleen zijn linkervoetje gekanteld ?
Wat dat wegsnijden van hiel en teen betreft... niet te rigoreus laten doen hoor, kijk eens even terug naar de posten van Ronald Aalders daarin kun je lezen wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n grote standverandering.
Mijn hoefsmid heeft het bij Hittie juist heel geleidelijk gedaan, iedere keer ging er iets meer af van de hiel net zo lang totdat het hoefbeen weer grondparallel stond.
door het wat minder rigoreus te doen kunnen de pezen wennen aan de nieuwe stand, doe je het in één keer kun je daar de problemen verwachten en komt er ook nog eenst teveel trekkracht op de diepe buigpees te staan (die aan het hoefbeen vast hecht).
Als je inzage wilt hebben in de hele hoeven-serie van Hittie vanaf mei 2010 tot heden dan pb je maar ;)
veel sterkte met Joppie :(:)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 03-03-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt