Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:57

Ik zou inderdaad wel eerst een foto willen zien ja. Zo'n antenne werkt volgens mij wel maar dit is nou wel iets waarvan je toch zeker wil weten of 't klopt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:04

LA , eigenlijk moet ik me daar niet in mengen ...
Maar ook ik geloof , waarom .
Regulier heeft 2 jaar geleden uitgewezen wat er met mijn Merrie was , heb haar uiteindelijk naar Den Hoek gedaan omdat regulier geen geneeswijze had , wat had ik nog meer te verliezen .
Ik heb dus naar DH gebeld , zwaar kreupel paard . Help !
Pas na de metingen heb ik het verslag , foto,s en echo laten zien van mijn reguliere DA ...
Uitslag hetzelfde , met het verschil dat DH een traject startte waar binnen 3 weken verbetering te zien moest zijn , zoniet zou ook hun behandeling zinloos zijn .
Dus kwakzalverij en geldklopperij ... nee , dat niet .
Het is niet zaligmakend maar in samenwerking met je reguliere zeker een aanrader doordat DH met een andere visie kijkt .

Merrie doet het super en voorlopig niks geen ijzer , Elke 5/6 weken bekappen . Dat kan ik zelf en elke 12 weken komt Theo MEE kijken of t allemaal goed blijft gaan ...

Ander nieuwtje voor degene die het niet wisten en die het leuk vinden om te horen .
Ik Ga mn Eigen PP creeeren . Heb land gehuurd voor mn 3 meiden , heel kort bij huis ...
Eindelijk na jaren pensionstallen en afhankelijk zijn van de grillen van stalhouders , die mijn manier van.paarDen houden maar stom en raar vinden ...
Yahooo , mijn paarDen worden weer paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:08

Gaaf ZJ :D Ik zou ook wel willen dat ik 3 of 4 paarden had: landje zoeken en alles lekker doen zoals je zelf wil. Hooi wat je zelf wil, indeling die je zelf wil... maar voorlopig kan ik me er maar één permitteren. Iemand die me wil sponsoren? :+

Ben 't met je eens vwb zo'n antenne: het lijkt mij een handige methode om te kijken of een diagnose klopt en/of om een andere invalshoek te krijgen. Ik heb eens gezien hoe twee paarden en hun voer werden "doorgemeten" en toen bleek dat het ene paard voer kreeg wat niet geschikt was. Dat is toen aangepast, paard knapte op en ik vind het knap dat zo'n antenne dat kan. Maar aangezien ik academisch ben afgericht zou ik niet zomaar op één methode afgaan. Altijd meerdere invalshoeken, en ontwikkelingen volgen om je opvattingen te corroboreren of aan te passen.
Hoe ist met je mini?

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:22

@koper , zijn moeder en dochter , moeder als jaarling bij mij gekomen , zij is nu 8 en haar nu.2 jarige dochter is Eigen fok .
Nummer 3 is een mini paardje ! Verkregen omdat ik bemidddelde in de verkoop van een ander paard van die mensen !
Eigenlijk kon ik moeder en dochter ook niet houden , heb hele zware jaren gehad daardoor !!
Maar dat is mijn keuze geweest ...
Nu gaat het goed , en Eigen plek dadelijk nog beter ...
Alleen nu inverteren in omheining , schuilstal verbouwen , put laten spuiten en Ga zo maar door ....
Maar chasing dreams is waar 2012 voor mij uit bestaat en dat is wat we doen :-)

Einde topic vervuiling

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:24

2012 is pas net over de helft, komt vast wel goed voor het einde van het jaar. Je track zou je misschien eerst met gewoon prikpaaltjes en lint kunnen maken, scheelt nu even in de kosten. Tegen de tijd dat je een permanenter iets kunt neerzetten weet je ook meteen waar je in je PP nog eventueel aanpassingen moet doen.

Ben benieuwd naar een indeling/plattegrond. Pb'tje? O:)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:31

Edit : mini .... Blijft onregelmatig RV , had haar correct bekapt , is nu niet hoefbevangen , toont wel veel oude bevangenheid . Dat moet er uit groeien , heeft geen hoefzweer !!
InteresTing case noemde mijn Smid haar , zo is er niks.duidelijk.te krijgen .
Dus houdt haar de maand Augustus nog op de paddock met hooi , ze krijgt liver comp druppels en probiotica , dit doet Al wel eea , haar buikje is nu normaal van vorm en ze is opgewekter !
Verbeterd ze Augustus niet verder , laat ik September rontgen maKen en een echo om eea op beeld te krijgen want wat Minn gevoel zegt en mn Smid ook aan denkt is een oude fractuur oid. En dat moeten we dan op beeld krijgen dan weet ik ook dat het nooit beter wordt als dit en ik keuzes moet maken , kan ze met haar verleden Weide decoratie zijn of laten we haar beter slapen !!!

Pbtje doen we wel ... vanavond ofzo , Ben.op t Werk.aan t pauze houden tussen 2 objecten in .
En moet ff stoeien met PC om iets te tekenen ..
Boer laat alles nog doorzaaien , dus mag zelf gras mengeling kiezen nog .
Omdat vorige huurster het heeft verwaarloost ..
Groeit nu zelfs jkk en dat moet eerst kapot ..
Het is dik 7000m2 en een 5000m2 wat gebruikt word als hooiland , dat hooiland huur ik niet is te nat maar mag daar t hooi van.kopen tegen kostprijs :-) Heb het getroffen geloof ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:45

Klinkt erg goed, wat voor gras staat er op dat hooiland? Super dat je zelf een mengsel mag uitzoeken enz. :) Ben afgelopen maand voor nieuwe stalling gaan kijken voor vossie en één van de dingen waar ik goed op let is wat voor gras staat er en wat voor hooi hebben ze. Ben blij dat ik stalling heb gevonden mét schuilstal en gewoon fatsoenlijk hooi (en leuke paarden en mensen en half zo ver van huis) Lijkt me wel fijn om de komende winter rotstraalloos door te kunnen maken :+

Je klinkt ook voorzichtig positief over Annelie. Ik heb geen ervaring met fracturen. Mijn instructrice heeft wel een paard wat na een boel gedokter een gebroken en verkeerd geheelde schoft bleek te hebben. Maar dat paard liep nog redelijk "normaal" (wel met de nodige "onverklaarbare" pijn natuurlijk) Maar kan maar zomaar dat zoiets bij jouw pony er heel anders uitziet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:10

er wordt gedacht aan een breuk in het hoefbeentje , dat kan genezen maar Annelie bkijkt Al.lange tijd.problemen te hebben in de voeten . Enkel een foto kan eigenlijk duidelijkheid geven , maar omdat ze Al.serieus verbeterd nu wil nog paar weken afkijken .

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:48

singasong schreef:
HIlly, ik begrijp uit de foto's dat je paard eerst voorijzers had (bovenste foto's) en nu niet meer. En de voeten zijn nu als op de onderste foto's? Daar zie ik een te lange teen, een flare en een uitgerekte witte lijn.
De straal zou ik beter schoonhouden van mest e.d. en hem behandelen met iets anti-bacterieels.

Nee voor staat hij nog steeds op ijzers, achter dus niet. Wat mij dus opviel was dat hij nu zo'n 3 weken geleden naar de hoefsmid is geweest maar ik geen verbetering aan de onderkant van de hoef zag. Dit zou toch na een bekapbeurt opgelost moeten zijn? De stalen zijn idd moeilijk schoon te houden maar zal zeker eens naar iets anti bacterieels kijken als dat kan helpen :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:04

Ik wilde het toch jullie vragen... Ik zit met mijn handen in het haar.
Fjordy heeft altijd al slechte voeten gehad, (schijnen er meer te zijn in deze bloedlijn :j) maar dit jaar is het extreem.

Hij kan niet zonder ijzers. Fjordy heeft bijna geen hoefgroei, waardoor hij zelfs op gras en zand heel gevoelig loopt. 3 maanden terug was hij te kort om beslagen te worden, maar is het toch onder verdoving met de dierenarts erbij gedaan. Als hij beslagen is, loopt hij ook gelijk weer super. Alleen zijn hoeven houden het niet lang vol... ;( Na 2 weken zaten er al scheuren in, brokkeld kapot onderaan de hoef bij de nagel. Als hij genageld word, zie je eigenlijk gelijk een scheur naar beneden ontstaan. In zijn beide voor voeten zit nu een verticale scheur van boven naar beneden. Deze is al al wat uitgesneden om ervoor te zorgen dat niet verder gaat.

Maar drama... Hij heeft dikke maand stilgestaan op zachte ondergrond. Hij word hier niet vrolijker van, omdat hij niet mee mag en hij gewoon pijn heeft. Mijn dierenarts raad 24uur perdag hoefschoenen af. Dus komen we toch op ijzers. Hij staat nu rondom op 2lips ijzers van equiliruim (ofzo).

Ik voer hem al 2 jaar biotine bij. Als hij naar zijn waterbak loopt, gaat hij altijd door water :j. Ik hou dit express nat zodat hij vochtig blijft. Ik heb ze ingesmeerd met manenolie en nu met sydocreme. Ik heb nu al 4 hoefsmeden gehad, maar omdat ze geen van alle op gegeven moment meer weten hoe of wat.

Iemand tips ? Of ervaringen ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:07

Ik geloof niet dat je paard niet zonder ijzers kan, vooropgesteld dat de randvoorwaarden in orde zijn. Maar dat is mijn mening.

Heb je een smid in de buurt die wat met plakbeslag kan?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:08

Maar we hebben het geprobeerd... In de winter (4maanden) en deze zomer (mei / juni ) zelfs nog.
Hij loopt dan heel gevoelig en licht kreupel. Dit werd ook niet beter. Dat is toch ook niks voor hem ?

Plakbeslag, ik heb daar wel over gegoogled, maar nog niemand gevonden die dit heeft !
Toch maar is gaan informeren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:12

Heb je alleen de ijzers eraf laten halen of heb je dat ook laten doen door een smid die veel kennis en ervaring heeft met de overgang naar ijzerloos? Heb je je voer en huisvesting op orde? Enz.

Ben wel benieuwd om welke bloedlijn het gaat? Als 't om een fjord gaat?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:17

Ik doe je PB !

Ik durf niet 100% te zeggen dat mijn hoefsmid genoeg kennis hiervan heeft. Maar het oordeel van de Dierenarts was ook dat hij te kort was hiervoor, omdat hij ook op straal loopt. Precieze weet ik er niet meer van. Ik heb alleen maar zachte ondergrond :j.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:18

Amber_ schreef:
Ik wilde het toch jullie vragen... Ik zit met mijn handen in het haar.
Fjordy heeft altijd al slechte voeten gehad, (schijnen er meer te zijn in deze bloedlijn :j) maar dit jaar is het extreem.

Hij kan niet zonder ijzers.

Als je paard zo gevoelig is, waarom dan geen hoefschoenen ( Easyboots bv is een therapeutische schoen)..?

Insmeren met olie of zalfjes om de hoefwand te 'verbeteren' heeft geen zin - een goede hoefwand kun je in feite alleen maar van binnenuit bevorderen ( voeding, extra biotine) maar dat heeft wel tijd nodig.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:19

Ja dat zeiden ze al.. Daarom had ik gehoopt verbetering te zien, vanwege de Biotine. Maar op gegeven moment wil je alles wel proberen, in de hoop dat het verbeterd :j.

Ik ben zelf niet bekend met hoefschoenen, wel informatie opgevraagd. Maar mij werden hoefschoenen afgeraden omdat deze niet voor 24 uur per dag waren bedoeld

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:21

Amber, zijn er al eens foto's van de voeten gemaakt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:25

Nee, nooit aan gedacht eigenlijk. Maar wat moet er uitkomen zeg maar ?
Het is alle 4 de voeten, had dacht zelf namelijk aan ooit misschien hoefbevangen geweest. Maar dat was het niet werd gezegd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:29

Amber_ schreef:
Nee, nooit aan gedacht eigenlijk. Maar wat moet er uitkomen zeg maar ?
Het is alle 4 de voeten, had dacht zelf namelijk aan ooit misschien hoefbevangen geweest. Maar dat was het niet werd gezegd.

Geen idee, maar mss wordt het dan wat duidelijker.
Of je vraagt mijn therapeute met de LA :D Woont vlakbij je ;)

edit: wie is jouw smid?
Laatst bijgewerkt door singasong op 30-07-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:29

Oh ja ? Misschien is dat wel een keer goed.. een andere 'kijk' erop !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:35

Amber_ schreef:
Ik durf niet 100% te zeggen dat mijn hoefsmid genoeg kennis hiervan heeft. Maar het oordeel van de Dierenarts was ook dat hij te kort was hiervoor, omdat hij ook op straal loopt. Precieze weet ik er niet meer van. Ik heb alleen maar zachte ondergrond :j.

Zo zie je maar weer dat dierenartsen bar weinig kaas hebben gegeten van paardenhoeven. Een paard hoort ook juist op de straal te lopen... als hij dat niet gewend is zal het even kunnen duren voordat hij minder gevoelig loopt.

Wat krijgt je fjord te eten en hoe ziet zijn dagritme eruit qua stal, wei, paddock? Staat hij met andere paarden, en wat doet hij zoal op een dag?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:37

Laatst bijgewerkt door nombrado op 30-07-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:43

Amber_ schreef:

Eigenlijk zou iedere hoefsmid daar genoeg kennis van moeten hebben, maar helaas wijst de praktijk anders uit.
Dubbellips ijzers zijn sowieso waardeloos, en een paard dat niet pijnloos over gras kan lopen heeft toch wel de nodige probleempjes.

Ik ben benieuwd naar wat de smid precies doet als hij bekapt: Snijdt hij in de zool, de straal, wat doet hij met de wand, steunsels, hielhoogte, afronding in de toon?
Hoe staat je paard gehuisvest? Wat krijgt hij te eten?
Hoefschoenen zijn inderdaad niet ideaal voor 24/7, maar in extreme gevallen doet 'men' het wel eens hoor, 23/7 dan, met 'n uurtje om de boel te controleren en te luchten. :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:45

Koper schreef:
Zo zie je maar weer dat dierenartsen bar weinig kaas hebben gegeten van paardenhoeven. Een paard hoort ook juist op de straal te lopen... als hij dat niet gewend is zal het even kunnen duren voordat hij minder gevoelig loopt.

Wat krijgt je fjord te eten en hoe ziet zijn dagritme eruit qua stal, wei, paddock? Staat hij met andere paarden, en wat doet hij zoal op een dag?

Hij staat hele dag / nacht op een korte / schrale wei, met paddock uitloop en schuilstal. Hij blijft in beweging doordat zijn waterbak aan andere kant van het wei (1,5 hectare) staat. Hij staat samen met mijn 2jarige hengst. Hij word 5 dagen in de week gereden, waarvan 4 echt intensief. Dat bestaat dan uit galoptraining en langeafstandtraning. Doordat hij in de SGW tussen de paarden loopt en Endurance. Hij krijgt als hij heeft gewerkt een halve schep sportbrok. Ik durf wel te stellen dat hij niet te dik is en afgetraind.

Edit: Gimli, ik zal er is opletten :j. Ik heb nu sinds 3 weken een nieuwe, op aanraden van de Dierenarts.
Hij staat 2 lips, omdat hij anders aftrapt (is mij verteld toendertijd).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:49

Amber_ schreef:
Koper schreef:

Hij staat hele dag / nacht op een korte / schrale wei, met paddock uitloop en schuilstal. Hij blijft in beweging doordat zijn waterbak aan andere kant van het wei (1,5 hectare) staat. Hij staat samen met mijn 2jarige hengst. Hij word 5 dagen in de week gereden, waarvan 4 echt intensief. Dat bestaat dan uit galoptraining en langeafstandtraning. Doordat hij in de SGW tussen de paarden loopt en Endurance. Hij krijgt als hij heeft gewerkt een halve schep sportbrok. Ik durf wel te stellen dat hij niet te dik is en afgetraind.

Klinkt prima, fijn dat je 'm met die waterbak in beweging houdt. Speelt/rent/beweegt hij veel met je hengst? En krijgt hij ook hooi of ander ruwvoer bijgevoerd op de wei of hebben ze alleen gras?