[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:21

jeejte wat een ellende hier zeg!!! allemaal sterkte voor diegene die dat nodig hebben!!

maar gelukkig ook goed nieuws voor een aantal! ben blij dat te horen!
Met marco gaat het ook weer goed. Ik maak weer buitenritjes en heb vandaag een galopje gewaagd. Gister zijn we mee geweest naar les (ik les samen met me zus dus ik heb voor mezelf gestapt en me zus kreeg les) maar dat ging nog niet. rechtuit draven is geen probleem en dan heeft hij er ook zin in maar bochten is nog teveel gevraagd voor hem.
Dus we gaan nu lekker zoveel mogelijk buiten rijden met veel stap in de hoop dat het straks weer helemaal goed komt :)

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:02

Bah niet leuk om te lezen, die paarden bij wie het niet meer goed is gekomen. Ik heb even een vraag aan jullie allemaal en misschien vooral voor degenen die besloten hebben hun paard in te laten slapen.

Wanneer geef je het op? Waar ligt de grens tussen egoisme en het paard nog een leven gunnen?

Mijn verzorgpony heeft sinds een paar maanden weer erg last van hoefbevangenheid. Twee jaar eerder ook al, maar toen ging het vrij snel beter. Nu blijft het wat kwakkelen. Hij heeft pijn, maar loopt wel. Omdat het maar niet beter gaat, komt nu toch de vraag naar boven: waar leg je de grens? De eigenaresse heeft hier veel problemen mee en eigenlijk wil ze er helemaal niet aan denken.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:51

@meikje
het is ongelooflijk moeilijk te bepalen wanneer het genoeg is geweest. Ik had me eerst voorgenomen het per dag te bekijken, maar daar werd ik zelf gek van. Want soms had ze goede momenten en soms was ze heel slecht. Toen heb ik, om mezelf te beschermen, met met Image afgesproken, dat ik het zou blijven proberen zolang Image elke morgen opstond en naar buiten hinkelde/strompelde. De dag dat ze niet meer op zou staan of niet meer naar buiten wilde, dat was de dag dat ik zou beslissen haar te laten gaan.

Hoewel ik in al die maanden 2 x het definitieve telefoontje had gepleegd en Image als een wonder na het telefoontje toch weer opknapte, hebben wij zo de emotionele rollercoaster overleefd.
Toen Image opgenomen werd 6 weken in de kliniek Visdonk bij VAn Nassau vond ik het vreselijk dat ze 2,5 uur rijden weg stond, maar het gaf eigenlijk ook wel rust. Even was ik niet meer verantwoordelijk voor haar.
Vooral het elke dag s morgens wakker worden, in mijn pyama en op mijn klompen naar de stal lopen, met een kloppend hart, bang voor wat ik in de box van Image zou aantreffen, dat was het aller moeilijkste moment van de dag. En dan weer blij, dat ze in ieder geval opstond, zo goed en zo kwaad als dat ging.
Als ik het nu neertyp, lopen de rillingen weer over mijn rug.

Gelukkig hebben wij het allebei gered en staat Image dankzij de tovenaars van Visdonk en Van Nassau nu lekker te stampen in haar box, want ze wil naar buiten. Maar mevrouwtje ongeduld moet nog even wachten, want het is nog donker buiten.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:46

@janouk; bedankt voor je reactie. Wat fijn dat het goed is gekomen! Heb je haar op laten nemen? Wat konden ze doen dan in de kliniek? Gelukkig is het bij Ferry niet zover dat hij niet meer opstaat. Goh ik ben echt blij voor je dat je nu weer een ongeduldig stampend paard in de box hebt staan :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:51

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:25

Wanneer het voor mij genoeg was.......ja toen ik zelf instortte en gewoon zag dat mijn paard niet meer naar buiten wilde, veel lag en op een gegeven moment voor mijn gevoel weer meer ging staan, maar meer omdat het liggen ook pijn ging doen en 4 zakjes bute op een dag weinig verbetering gaf.

Ik had misschien ook naar van Nassau kunnen gaan of naar een andere goede smid of natuurlijk bekapper of wat dan ook, maar mijn paard van 22,5 jaar oud en had in 7 weken zoveel spierweefsel en kracht verloren dat een revalidatie in mijn ogen niet meer eerlijk zou zijn. Ook haar vooruitzichten, kwa leeftijd en misschien toch cushing hebben mee gedragen aan mijn beslissing.

Mijn paard was echt een bikkel voor zichzelf en de DA die foto's kwam maken zei ook dat hij kon zien dat ze meer op karakter stond dan omdat het zo fijn was voor haar. Was haar hoefbeen nog niet gekanteld en licht verzakt geweest had ik misschien nog wat geprobeerd, maar ook dat heeft bij gedragen aan mijn beslissing. Een vriend van vroeger is holistisch DA en hij geloofde er in eerste instantie nog in, maar wilde dat ik eerst foto's zou laten maken......nou ja de foto's waren duidelijk. Anders had hij nog wel willen behalndelen en dat had ik dan ook laten doen. Maar het ging gewoon echt niet meer, het lijf was op.

Ik heb er nog steeds vrede mee, maar Es had ook wel echt enorme pijn.....het was tegenover haar gewoon niet eerlijk meer om van alles en nog wat te proberen. Ik kon en mocht haar dat niet meer aan doen :n.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:45

Jeetje met verdriet lees ik hier nare berichten cleotinka :(:)

Ook ik zit met trammelant mijn 2e paard is van de week bij de kliniek afgekeurd, eind oefening ze heeft een vergroeing in haar bot (de kogel) en erge atrosse. Dus het strumpelclubje is hier compleet, de da vertelede mij dat er geen medicatie voor haar probleem was een weidepaard er van maken of laten inslapen :o Ik haal de paarden nu naar huis volgende week en dan kan de zwarte nog effe op het land en dan kan ik een sgoed gaan nadenken wat het beste is voor het paardje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:05

@dynamiek
:(:) jemig wat een ellende. Die zwarte heb je toch nog niet zo lang geleden gekocht? Wat verschrikkelijk balen. Ik weet niet echt opbeurende woorden. Anders dan dat ik aan je denk.
Er moet toch een soort reden zijn waarom deze paarden met deze ziekten op ons pad komen.

Liefs Corinne

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:16

Janouk dank je idd de zwarte heb ik niet zo lang 7 a 8 maanden, voor het bedrag dat ik hem kocht vond ik het niet zo nodig om het te keuren, ben nu bezig met de verkoper om te kijken of ik mijn geld terug kan krijgen :+ zal wel niet lukken, deze verkoper is een bokker maar ze heeft mijn mail nog niet gelezen :o

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:33

Iemand ervaring met : Equifyt Herbs; is dit voor goed voor hoefbevangen paarden?

Mijn eigen leverancier kon niet aan voer komen van Dodson en Horrel, helaas... , maar hij raadde me dit voer aan, wat zeggen jullie hiervan?

http://www.equifyt.com/voeders-herbs2.html

ALGEMEEN
Als enige brok in het hele EquiFyt voedergamma hebben we bewust gekozen voor een 100% zuiver natuurproduct. Deze structuurrijke kruidenbrok (18 mm) is zeer geschikt voor elk paardentype door zijn laag eiwitgehalte (8.7%) en hoog gehalte aan ruwe celstof (+30%). Meer dan 65 grassoorten en kruiden maken van deze ongeëvenaarde kruidenbrok een opwaardering en ideale aanvulling voor elk voederrantsoen.
Belangrijkste voordelen van Equi Herbs ter aanvulling van hooi en stro: schimmelvrij - stofvrij - laag eiwitgehalte - constant, kwalitatief hoogwaardig ruwvoeder - grote variatie aan grassen en kruiden. Samen met Equi Natural base laat Equi Herbs de natuur in uw paard herleven (Gezondheid uit de natuurapotheek)!

Voedingswaarde
INFORMATIE PER KG

Ruw Eiwit 8.7 %
Ruw Vet 2.2 %
Ruwe As 6.6 %
Ruwe Celstof 30 %

VOEDERMIDDELEN
Beemlangbloem, Goudhaver, Kropaar, Kamgras, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Italiaans Raai, Cichorei Wild, Dagkoekoeksbloem, Duizendblad, Goudsbloem, Klaver lucerne, Klaver wit, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Wikken, ….

MINERALEN E.A. NUTRIËNTEN
Equi Herbs is rijk aan hoogwaardige natuurlijke voedingstoffen, mineralen, spoorelementen, zoals …

Calcium 0.49%
Koper 4.93 mg/kg
Mangaan 100 mg/kg
B-Carotin 70 mg/kg
Fosfor 0.25%
IJzer 1304 mg/kg
Zink 23 mg/kg

Afbeelding

Gebruikswijze:

A.D.H. (Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
Tot 500g per 100kg lichaamsgewicht waarvan 80 % Equi Herbs en 20 % Natural base en onbeperkt ruwvoeder.
Equi Natural base en Equi Herbs kunnen als volwaardige aanvulling van hooi en stro gegeven worden aan volwassen, niet presterende of op rust zijnde paarden. Men dient de hoeveelheid aan te passen naar de individuele behoeften van het paard. De belangrijkste bepalende factoren zijn: de hoeveelheid beschikbaar ruwvoeder, de arbeid die het paard moet verrichten en de individuele (versnelde/vertraagde) stofwisseling van het paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:59

Ik ken het niet, dus kan er weinig over zeggen.
Zie dat er enorm veel ijzer in zit en nauwelijks zink.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:02

@Isapaardje, maar is dit net zo goed als die Safe en Sound denk je? jij bent de voerexpert... hier zit ook weinig suiker in toch?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:21

Ik kom ook even met een vraagje over voer. Vandaag marstall vito gehaald..
Hoeveel gaven jullie daarvan nadat jullie paard hoefbevangen is geweest? :)
mijn pony is nl wel wat afgevallen, terwijl ze al niet echt heel dik was..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:55

cow_girl schreef:
@Isapaardje, maar is dit net zo goed als die Safe en Sound denk je? jij bent de voerexpert... hier zit ook weinig suiker in toch?

Het gaat niet alleen om de suiker, maar ook om het zetmeelgehalte.
En hoe is de brok samengesteld; onder koude persing? Met of zonder melasse? Welke melasse?
Zitten er anti-schimmelmiddelen in? Ik kan dat niet vinden op de website.
Van veel voeders heb ik ondertussen inderdaad al het een en ander nagezocht of nagevraagd, maar dit voer kwam daar niet in voor, dus ik kan het je niet zeggen.
Qua structuur lijkt het in de verste verte NIET op safe en sound, want volgens de site gaat het om een brok. Safe en Sound is een ruwvoer, dus hooiachtig zeg maar.

Over Safe en Sound gesproken;
heeft iemand interesse om ca. 10 kg van mij over te nemen voor laten we zeggen 7,50 euro?
Ik geef nu nauwelijks voer, ook niet de S&S en anders gaat hij straks misschien over de datum en dat is ook jammer. Pb svp voor meer info.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:38

even heel erg off-topic. Maar Shinouk is eigenlijk het hele jaar door regelmatig hengstig, weet iemand of dit kwaad kan?? Andere merries bij ons op stal zijn dat bijna nooit, niet in de winter maanden iig.

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:32

Meikje schreef:
Bah niet leuk om te lezen, die paarden bij wie het niet meer goed is gekomen. Ik heb even een vraag aan jullie allemaal en misschien vooral voor degenen die besloten hebben hun paard in te laten slapen.

Wanneer geef je het op? Waar ligt de grens tussen egoisme en het paard nog een leven gunnen?

Mijn verzorgpony heeft sinds een paar maanden weer erg last van hoefbevangenheid. Twee jaar eerder ook al, maar toen ging het vrij snel beter. Nu blijft het wat kwakkelen. Hij heeft pijn, maar loopt wel. Omdat het maar niet beter gaat, komt nu toch de vraag naar boven: waar leg je de grens? De eigenaresse heeft hier veel problemen mee en eigenlijk wil ze er helemaal niet aan denken.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

nou, mijn paard heeft bijna een half jaar op pijnstillers gestaan van hele zware tot minder zwaar. na ruim een half jaar had nog steeds veel pijn en de bevangenheid ging niet over. ze had gewoon te veel pijn om door te gaan. je paard elke dag zien met pijn is pijnlijker dan haar/hem uit hun lijden te halen. het is wel heel erg moeilijk, maar het moet soms wel.

we hebben wel op haar gelet, ondanks de pijn was ze wel heel erg lief. als je een paard hebt wat "vals" word van de pijn is de beslissing makkelijker. overleg anders met de dierenarts/hoefsmit.

je moet gewoon het paard bekijken, hoe hij/zij er onder is. ik heb nog een shet die is ook bevangen, maar die rent er gewoon mee (als je pech hebt rent ie je omver).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:45

Hier waarschijnlijk toch terug prijs! :-(

Vorige week haar ijzers laten afhalen omdat ik toch niet rij en ik niet wil dat ze weer staat te schaatsen als 't vriest. Daarnet betrap ik haar al liggend in de wei. En ze stapt heel stijfjes.

Nog een geluk dat mijn dochter ziek is en ik het gezien heb. Tijdens de week is het 's morgens en 's avonds donker als ik ze ga voeren en met die hoofdlamp, nou ja, je ziet genoeg om te voeren maar daar is alles ook mee gezegd...

Er staat nu geen gras op de wei maar zaterdag en zondag heb ik ze overdag laten grazen op een stuk ultrakort gras dat net komt doorpiepen.. Twijfel nu wat de oorzaak zou zijn, de ijzers die eraf zijn of dat inimini gras...

Ze krijgen sinds een goeie maand ook Safe and Sound bij.

In elk geval hou ik ze maar terug van dat gras en S&S en enkel hooi hooi hooi..... Voor dat magnesium ben ik terug te laat zeker? Heb het wel liggen maar da's eerder preventief te gebruiken, niet?

Die bute waar jullie het altijd over hebben, kan ik dat gewoon bij de apotheek krijgen?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:11

Hoi Lieke,

Magnesium ben ik ook pas gaan geven nadat mijn pony bevangen was.

En over de bute die kon ik de laatste keer niet meer via de dierenarts kopen
omdat dit middel eigenlijk verboden is en de dierenartsen die ik ken geen
risico wilden lopen om gepakt te worden,hoe je er nog aan kan komen
weet ik niet maar je kan het niet zomaar kopen bij de apotheek.
de bute was wel de enigste pijnstiller die hielp bij mijn pony,maar ik zou
het pas geven als andere middelen niet werken.

sterkte van Anja :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:46

Lieke_M schreef:
Twijfel nu wat de oorzaak zou zijn, de ijzers die eraf zijn of dat inimini gras...

Kan beide.
De grond is nu door de vorst weer hard en door de afname van de ijzers zijn de hoeven ook weer wat gevoeliger, zeker op harde grond. In zachte wei had je misschien niet eens wat gezien.
Gras, zeker kort gras, is op dit moment met volop vorst in de nacht en volop zon overdag met temperaturen toch rond vriespunt, zeer fructaangevoelig. Zeker de korte stengeltjes bevatten dan nog meer dan wat bladrijk gras (en raaigras weer meer dan andere soorten gras). Dus opletten met gras en weide gang deze dagen.

Citaat:
Die bute waar jullie het altijd over hebben, kan ik dat gewoon bij de apotheek krijgen?

Het heet voluit Phenylbutazone. Equipalazone is de bekenste, maar je hebt ook andere varianten.
Volgens mij alleen via een dierenarts verkrijgbaar omdat het voor mensen niet verkrijgbaar is. Voor honden en paarden nog wel, maar inderdaad het is een 'verboden' middel, omdat het niet in het vlees voor mensen terecht mag komen (wij mensen schijnen er ziek van te worden of zo iets). Om die reden mogen VA het dus niet voorschrijven; het heeft niets te maken met dat het slecht zou zijn voor het paard.
Maar metacam en quadrisol zijn andere, vaak ook goedwerkende pijnstillers voor bevangenheid (maar wel stuk duurder).

Sterkte en vooral beterschap.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:14

ik heb ook nog iets van bute liggen, weet niet precies wat het is maar mensen worden er idd ziek van als ze het vlees eten. het heeft bij marco ook ontzettend geholpen! helaas was het een doos van 100 zakjes en heb ik er slechts een kwart van gebruikt.

met marco gaat het opzich redelijk goed. we rijden weer elke dag en hij is best wel blij en gedraagd zich goed. morgen komt de hoefsmid dus dan zullen we zien hoe het er in zijn hoef uit ziet.. ben erg benieuwd!!

trouwens ik geef marco 15 druppels arnica en ledum bij. Dit schreef mijn hoefsmid voor om de stress in de hoef te verminderen en kneuzingen tegen te gaan. De vorige dierenarts waar hij bij werkte (hij werkt als dierenartsassistent op een kliniek) die schreef het regelmatig voor bij hoefbevangen paarden maar de dierenarts die er nu werkt niet meer omdat hij er niet in geloofd. hebben jullie hier wel eens iets over gehoord?

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:44

Nitro schreef:
nou, mijn paard heeft bijna een half jaar op pijnstillers gestaan van hele zware tot minder zwaar. na ruim een half jaar had nog steeds veel pijn en de bevangenheid ging niet over. ze had gewoon te veel pijn om door te gaan. je paard elke dag zien met pijn is pijnlijker dan haar/hem uit hun lijden te halen. het is wel heel erg moeilijk, maar het moet soms wel.

we hebben wel op haar gelet, ondanks de pijn was ze wel heel erg lief. als je een paard hebt wat "vals" word van de pijn is de beslissing makkelijker. overleg anders met de dierenarts/hoefsmit.

je moet gewoon het paard bekijken, hoe hij/zij er onder is. ik heb nog een shet die is ook bevangen, maar die rent er gewoon mee (als je pech hebt rent ie je omver).

Goh lijkt me echt moeilijk. Ik begrijp dat je in dat half jaar dus ook niks van verbetering zag, geen pieken en dalen. Ja het is niet leuk om je paard elke dag met pijn te zien, maar welke dag is die ene dag dat het teveel is... Dat zal denk ik toch een kwestie van gevoel zijn dan.

Met Ferry gaat het gelukkig deze week weer iets beter, maar dat kan volgende week weer helemaal anders zijn. Dat maakt het ook erg lastig. Gelukkig wordt hij niet vals, wel minder vrolijk dan normaal als we gaan wandelen. Maar ik ben wel blij dat hij weer een beetje kan lopen!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:58

Ben nu weer heel gefixeerd op hoe ze stapt en sta haar constant te begluren.

Toen ik deze ochtend bij haar ging, stapte ze ook vrij stroef, maar ik moet zeggen, dat ik zelf ook niet echt netjes kon stappen door de vorst. Sommige stukken zijn echt harde kraters nu. Door de dooi en de regen van laatst had ik een vrij modderige bedoening. Die putten zijn nu keihard.

Dus ik twijfel echt.

Over die bute, jammer dat je het niet zomaar kan krijgen dan, want die van mij is niet geregistreerd voor de slacht... Dus ze zou het wel mogen hebben. Mijn neef werkt in de dierenkliniek, misschien via hem effe vragen..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:05

marco heeft ook geen aantekening in zijn paspoort gekregen omdat de bute officieel niet mag. Dit is wat mijn hoefsmid me vandaag vertelde.

Marco staat trouwens weer op nieuwe ijzers, nouja voor zijn ze er opnieuw onder gelegd. En we gaan langzaam de goede kant op, wordt tijd dat het voorjaar wordt zodat zijn hoeven weer wat sneller gaan groeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:20

pablo heeft wel een verklaring dat hij niet geschikt is voor menselijke consumptie...maar dat is omdat ik het niet wil.
Die verklaring heb ik wel nodig als ik medicijnen bestel.
Verder gaat pablo goed,ik vind hem alleen dun....ik zie zijn ribben,en ik voel ze ook...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:51

Isabella heeft nog altijd last van haar rug en dat lijkt eerder erger dan minder erg te worden. Fysio weer geweest en wel wat los gemaakt, maar begin me toch wat zorgen te maken.
Ze heeft een blokkade aan de lage lumbale en midden borstwervelkolom. Daarbij is de lange rugspier aan zowel linker als rechterzijde flink overbelast.
Hmmm ... tijd en rust dus.
Punt is dat ze nu net steeds op het hardste hobbeligste stuk van de uitloop gaat staan, en als ze me ziet toch haar best wil doen zo snel mogelijk van A naar B te komen ... ziet er niet uit en soms denk ik wel eens knakte het nu maar eens flink weer op zijn plek. En ik hoop steeds op wat meer warmte, maar nu staat er hier een schrale oosten wind en sneeuwt het licht.