Jannepauli schreef:Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten!
Ja, dat haalt je de koekoek dat het vettig is, het zit vol met plantaardige olie; lijnzaadolie, soyaolie en kokosolie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:In grote lijn staat er niets in wat je ook in de beginpost van 'ons' topic kunt vinden, op twee dingen na:
1. Naast het bekende voelen van de hoeven (controleren op warmte) en de pols, wordt ook aangeraden om naar het tandvlees te kijken. Normaal is tandvlees goed doorbloed en mooi roze - bij beginnende HB kan het echter heel bleek zijn ( net zoals bij beginnende koliek)..
2. Mestcontrole: veranderingen van de PH-waarde van de mest en het faecale vocht is een indicatie dat er in de darmen iets gaande is wat uiteindelijk tot het afsterven van de darmflora kan leiden en dus HB kan triggeren. In Duitsland schijnt men strips te kunnen kopen bij de apotheek waarmee de PH gemeten kan worden.
Dat laatste roept de vraag op wat de 'goede' PH waarde van de mest zou moeten zijn - als ik tijd heb vandaag zal ik de sitebeheerder een mailtje sturen met die vraag. Tenzij natuurlijk hier een deskundige zit die het weet? Sowieso is hele dunne mest en diaree een alarmsignaal - daar hoef je niet voor te meten om te weten dat er iets niet in orde is.
Verder best een leuke site - maar opmerkelijk weinig bezoekers..
jcristina schreef:Jannepauli schreef:In grote lijn staat er niets in wat je ook in de beginpost van 'ons' topic kunt vinden, op twee dingen na:
1. Naast het bekende voelen van de hoeven (controleren op warmte) en de pols, wordt ook aangeraden om naar het tandvlees te kijken. Normaal is tandvlees goed doorbloed en mooi roze - bij beginnende HB kan het echter heel bleek zijn ( net zoals bij beginnende koliek)..
2. Mestcontrole: veranderingen van de PH-waarde van de mest en het faecale vocht is een indicatie dat er in de darmen iets gaande is wat uiteindelijk tot het afsterven van de darmflora kan leiden en dus HB kan triggeren. In Duitsland schijnt men strips te kunnen kopen bij de apotheek waarmee de PH gemeten kan worden.
Dat laatste roept de vraag op wat de 'goede' PH waarde van de mest zou moeten zijn - als ik tijd heb vandaag zal ik de sitebeheerder een mailtje sturen met die vraag. Tenzij natuurlijk hier een deskundige zit die het weet? Sowieso is hele dunne mest en diaree een alarmsignaal - daar hoef je niet voor te meten om te weten dat er iets niet in orde is.
Verder best een leuke site - maar opmerkelijk weinig bezoekers..
Ook hier in nederland kun je PH strips kopen, deze zijn bedoeld voor de ph in urine bij mensen te meten maar kun je vast ook gebruiken voor mest als je het iets verdunt. Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd met een ph testje voor de tuin van ecostyle (toen ik de ph strips voor mensen nog niet ontdekt had), deze geeft alleen maar een paar waarden aan (van 4 tot 7 geloof ik). De urinestrips kun je in verschillende gevoeligheden kopen (kleine en grotere range).
Misschien kan je ze ook gewoon bij de huisarts halen, als je ze via internet bestelt moet je ze met grote aantallen tegelijk kopen voor zover ik ontdekt had.
Volgens mij vertelde tug dat het met name belangrijk is hierbij dat de ph waarde niet te laag is, dus zo rond de 7 zou prima moeten zijn.
Weet iemand overigens ook waardoor het zou kunnen komen dat het tandvlees bleek is bij beginnende hb?
janouk schreef:Ik kan het wel eens uitproberen, want ik heb PH waarde sticks liggen voor het zwembad (opblaasbaar hoor).
Misschien werkt dat ook. Zal eens mest testen van beide dames. HAHA mijn man ziet me aankomen:
"Schat, waar liggen de PH strips voor het zwembad; ik ga de mest testen van de dames".
lolclub schreef:Cisss schreef:Moeilijk moeilijk met jouw paard. Wat is het doel, ik bedoel welk niveau wil je dat ze bereikt? Daar zit direct ook wel weer een verschil in van presteren. Ik denk ook dat je een beetje moet kijken naar verschillende wedstrijdterreinen (bijv. naar de vlakte) in het begin. En anders eventueel wedstrijden op zand? Ik zou persoonlijk ook niet het risico gaan lopen met slechte bodems.
Tja..ik denk dat iedereen met een HB'er die weer mag werken voor hetzelfde vraagstuk komt te staan,
juist door dit topic met al zijn kennis ben ik er ook dieper over gaan nadenken
Voordeel is, dat hopelijk de kans op herval daardoor uiteindelijk kleiner wordt doordat we niet in het oude voedingspatroon met bijbehorende valkuilen terugvallen.
Jij woont trouwens net als ik in Friesland en dat betekend dus zomers wedstrijden op keiharde klei, niet echt een aantrekkelijke optie dus.
Nou zit ik nog dicht op Drenthe en daar bestaat de bodem al veel meer uit zand maar ook die weilanden kunnen keihard zijn.
Ach ik zie wel hoe het straks loopt, ik ken de wedstrijden met redelijke terreinen inmiddels, en anders pak in de indoor wedstrijden.
wat het doel betreft ... je raad het al, zo hoog mogelijk .
ze loopt (liep) al op Z-niveau en Z2 met wp is in ieder geval het eerste te behalen doel, dan heeft ze het sportpredikaat en dat zou mooi zijn met het oog op toekomstige veulens.
Embe schreef:Citaat:Embe: Wat sneu, vervelend zeg. Ik neem aan dat je al heel rustig aan het opbouwen bent geweest?
Ja, alleen maar stappen op zachte ondergrond... volgende fase was 2 x 3 minuten draven. Dat zag er echt niet goed uit. Kan zijn dat hij stijf is of aan het compenseren is. Heb de volgende dag toch weer die 2 x 3 minuten gedraaft (lees joggen, heel rustig aan) toen ging het ietsie beter maar nog steeds niet goed. Moeilijk, moeilijk! Hij is afgelopen jaar ook behandeld voor spat (Tilderen). Het blijft een zorgenkind.
jcristina schreef:JP bedankt voor de exacte waarden. Weet jij ook wat de (eventuele) gevolgen zijn van een te hoge PH bij paarden?
4bozzza schreef:Met trots en tevredenheid kan ik aankondigen dat half april het boek 'Hoefbevangenheid : begrijpen, genezen, voorkomen' uitkomt.
Vergeef me a.j.b. deze spam-uiting hier en kijk op http://www.hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl om alvast een klein beetje te bladeren.
Remco Sikkel van Zoest
luve_rozes schreef:Sorry, zolang getwijfeld of ik het zou plaatsen, en twijfel schijnbaar nog![]()
http://saludbio.com/nl/Kanne-Brottrunk-Eigenschappen
schaopli schreef:luve_rozes schreef:Sorry, zolang getwijfeld of ik het zou plaatsen, en twijfel schijnbaar nog![]()
http://saludbio.com/nl/Kanne-Brottrunk-Eigenschappen
Deze kanne brokjes zitten oa ook in Marstall Vito.
paars schreef:Jannepauli schreef:Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten!
Ja, dat haalt je de koekoek dat het vettig is, het zit vol met plantaardige olie; lijnzaadolie, soyaolie en kokosolie.