[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:30

Jannepauli schreef:
Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten! :D

Ja, dat haalt je de koekoek dat het vettig is, het zit vol met plantaardige olie; lijnzaadolie, soyaolie en kokosolie :Y) .

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:26

Dus olie in dat geval zou wel goed zijn ?? :) (a.i. meer werk = grotere energiebehoefte)
Overigens mocht er een adresje bekend raken waar je aan die strips om HP-mest te testen kunt komen hou ik me aanbevolen :)
Ik stel me voor dat je heel simpel een stripje in een verse hoopt steekt ??

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:29

Jannepauli schreef:
In grote lijn staat er niets in wat je ook in de beginpost van 'ons' topic kunt vinden, op twee dingen na:

1. Naast het bekende voelen van de hoeven (controleren op warmte) en de pols, wordt ook aangeraden om naar het tandvlees te kijken. Normaal is tandvlees goed doorbloed en mooi roze - bij beginnende HB kan het echter heel bleek zijn ( net zoals bij beginnende koliek)..

2. Mestcontrole: veranderingen van de PH-waarde van de mest en het faecale vocht is een indicatie dat er in de darmen iets gaande is wat uiteindelijk tot het afsterven van de darmflora kan leiden en dus HB kan triggeren. In Duitsland schijnt men strips te kunnen kopen bij de apotheek waarmee de PH gemeten kan worden.

Dat laatste roept de vraag op wat de 'goede' PH waarde van de mest zou moeten zijn - als ik tijd heb vandaag zal ik de sitebeheerder een mailtje sturen met die vraag. Tenzij natuurlijk hier een deskundige zit die het weet? Sowieso is hele dunne mest en diaree een alarmsignaal - daar hoef je niet voor te meten om te weten dat er iets niet in orde is.

Verder best een leuke site - maar opmerkelijk weinig bezoekers.. :?

Ook hier in nederland kun je PH strips kopen, deze zijn bedoeld voor de ph in urine bij mensen te meten maar kun je vast ook gebruiken voor mest als je het iets verdunt. Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd met een ph testje voor de tuin van ecostyle (toen ik de ph strips voor mensen nog niet ontdekt had), deze geeft alleen maar een paar waarden aan (van 4 tot 7 geloof ik). De urinestrips kun je in verschillende gevoeligheden kopen (kleine en grotere range).
Misschien kan je ze ook gewoon bij de huisarts halen, als je ze via internet bestelt moet je ze met grote aantallen tegelijk kopen voor zover ik ontdekt had.
Volgens mij vertelde tug dat het met name belangrijk is hierbij dat de ph waarde niet te laag is, dus zo rond de 7 zou prima moeten zijn.

Weet iemand overigens ook waardoor het zou kunnen komen dat het tandvlees bleek is bij beginnende hb?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:43

Bleek(roze) is een teken van bloedarmoede en als het gelig is duidt dat op een lever/nier-probleem, meen ik.
Het is dus goed om de juiste kleurinschatting te kunnen maken.
Gelig kun je ook in de ogen zien, zeker als je een paard hebt met een 'mensenoog' zoals ik :D

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:50

Hoi,
Heeft iemand hier ervaring met het voeren van sandclear en equitopforte bij HB gevoelige paarden? Wil op advies van de DA equitopforte gaan geven en heb gisteren een pot sandclear binnengekregen waarop staat dat het smakelijk is voor paarden vanwege appel en melasse, staat alleen geen percentage ervan vermeld..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:52

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:54

hmm, tja de sandclear heb ik al binnnen en open gemaakt... :7

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:45

jcristina schreef:
Jannepauli schreef:
In grote lijn staat er niets in wat je ook in de beginpost van 'ons' topic kunt vinden, op twee dingen na:

1. Naast het bekende voelen van de hoeven (controleren op warmte) en de pols, wordt ook aangeraden om naar het tandvlees te kijken. Normaal is tandvlees goed doorbloed en mooi roze - bij beginnende HB kan het echter heel bleek zijn ( net zoals bij beginnende koliek)..

2. Mestcontrole: veranderingen van de PH-waarde van de mest en het faecale vocht is een indicatie dat er in de darmen iets gaande is wat uiteindelijk tot het afsterven van de darmflora kan leiden en dus HB kan triggeren. In Duitsland schijnt men strips te kunnen kopen bij de apotheek waarmee de PH gemeten kan worden.

Dat laatste roept de vraag op wat de 'goede' PH waarde van de mest zou moeten zijn - als ik tijd heb vandaag zal ik de sitebeheerder een mailtje sturen met die vraag. Tenzij natuurlijk hier een deskundige zit die het weet? Sowieso is hele dunne mest en diaree een alarmsignaal - daar hoef je niet voor te meten om te weten dat er iets niet in orde is.

Verder best een leuke site - maar opmerkelijk weinig bezoekers.. :?

Ook hier in nederland kun je PH strips kopen, deze zijn bedoeld voor de ph in urine bij mensen te meten maar kun je vast ook gebruiken voor mest als je het iets verdunt. Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd met een ph testje voor de tuin van ecostyle (toen ik de ph strips voor mensen nog niet ontdekt had), deze geeft alleen maar een paar waarden aan (van 4 tot 7 geloof ik). De urinestrips kun je in verschillende gevoeligheden kopen (kleine en grotere range).
Misschien kan je ze ook gewoon bij de huisarts halen, als je ze via internet bestelt moet je ze met grote aantallen tegelijk kopen voor zover ik ontdekt had.
Volgens mij vertelde tug dat het met name belangrijk is hierbij dat de ph waarde niet te laag is, dus zo rond de 7 zou prima moeten zijn.

Weet iemand overigens ook waardoor het zou kunnen komen dat het tandvlees bleek is bij beginnende hb?

Misschien door verminderde doorbloeding? Bij verstoppingskoliek kijken we er ook altijd naar.
De goede PH waarde voor vezeleters zoals paarden ligt tussen 5.8 en 6.8
Voor mensen (omnivoren) is de optimale PH tussen 6 en 7

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:15

JP bedankt voor de exacte waarden. Weet jij ook wat de (eventuele) gevolgen zijn van een te hoge PH bij paarden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:21

Ik kan het wel eens uitproberen, want ik heb PH waarde sticks liggen voor het zwembad (opblaasbaar hoor).
Misschien werkt dat ook. Zal eens mest testen van beide dames. HAHA mijn man ziet me aankomen:
"Schat, waar liggen de PH strips voor het zwembad; ik ga de mest testen van de dames". :D
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-03-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:23

Door 'out of the box' te denken zijn de mooiste dingen ontstaan ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:53

janouk schreef:
Ik kan het wel eens uitproberen, want ik heb PH waarde sticks liggen voor het zwembad (opblaasbaar hoor).
Misschien werkt dat ook. Zal eens mest testen van beide dames. HAHA mijn man ziet me aankomen:
"Schat, waar liggen de PH strips voor het zwembad; ik ga de mest testen van de dames". :D

Oh, haha, ik heb ergens ook nog zo'n testsetje liggen.. het zwembad hebben we niet meer - dat is nu de rijbak geworden.. niet dat het zwembad zo groot was als de bak hoor, het was 'slechts ' 12X6m. Maar in dit landje is het altijd zo koud dat ik er de voorkeur aan gegeven heb het zwembad op te geven en er een rijbak voor in de plaats te maken. Stomeigenlijk, ik had er best de paarden in kunnen laten zwemmen. Ach ja..

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:02

lolclub schreef:
Cisss schreef:
Moeilijk moeilijk met jouw paard. Wat is het doel, ik bedoel welk niveau wil je dat ze bereikt? Daar zit direct ook wel weer een verschil in van presteren. Ik denk ook dat je een beetje moet kijken naar verschillende wedstrijdterreinen (bijv. naar de vlakte) in het begin. En anders eventueel wedstrijden op zand? Ik zou persoonlijk ook niet het risico gaan lopen met slechte bodems.

Tja..ik denk dat iedereen met een HB'er die weer mag werken voor hetzelfde vraagstuk komt te staan,
juist door dit topic met al zijn kennis ben ik er ook dieper over gaan nadenken
Voordeel is, dat hopelijk de kans op herval daardoor uiteindelijk kleiner wordt doordat we niet in het oude voedingspatroon met bijbehorende valkuilen terugvallen.

Jij woont trouwens net als ik in Friesland en dat betekend dus zomers wedstrijden op keiharde klei, niet echt een aantrekkelijke optie dus.
Nou zit ik nog dicht op Drenthe en daar bestaat de bodem al veel meer uit zand maar ook die weilanden kunnen keihard zijn.
Ach ik zie wel hoe het straks loopt, ik ken de wedstrijden met redelijke terreinen inmiddels, en anders pak in de indoor wedstrijden.
wat het doel betreft ... je raad het al, zo hoog mogelijk .
ze loopt (liep :o ) al op Z-niveau en Z2 met wp is in ieder geval het eerste te behalen doel, dan heeft ze het sportpredikaat en dat zou mooi zijn met het oog op toekomstige veulens.

Nou van die keiharde klei heb ik in die jaren dat ik wedstrijden rij nog niet zo vaak last gehad. Meestal is het te nat en te soppig. Oh, ja, dan moet ze wel aan de bak op Z niveau. Naar welke terreinen ga je nu het meest? Welke vind je fijn?

Embe schreef:
Citaat:
Embe: Wat sneu, vervelend zeg. Ik neem aan dat je al heel rustig aan het opbouwen bent geweest?

Ja, alleen maar stappen op zachte ondergrond... volgende fase was 2 x 3 minuten draven. Dat zag er echt niet goed uit. Kan zijn dat hij stijf is of aan het compenseren is. Heb de volgende dag toch weer die 2 x 3 minuten gedraaft (lees joggen, heel rustig aan) toen ging het ietsie beter maar nog steeds niet goed. Moeilijk, moeilijk! Hij is afgelopen jaar ook behandeld voor spat (Tilderen). Het blijft een zorgenkind.

Ja, dat moet inderdaad rustig genoeg zijn. Misschien dan toch eerst maar even alleen stappen? Is het onder het zadel of aan de longe?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:04

jcristina schreef:
JP bedankt voor de exacte waarden. Weet jij ook wat de (eventuele) gevolgen zijn van een te hoge PH bij paarden?

Bij een onjuiste zuurtegraad kunnen bacteriële stofwisselingsproducten (toxinen) geproduceerd worden zoals biogene aminen of precarcinogenen. Bovendien vestigen en vermeerderen allerlei ongewenste kiemen (ook enteropathogenen) zich beter in het alkalische (pH verhogend) milieu.
Koolhydraten zijn pH verlagend.
Eiwitten zijn pH verhogend
Tel uit je winst!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:12

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:25

Wat denken jullie van dit produkt? (dit is de ned. omschrijving voor mensen, het heeft dezelfde werking bij paarden, maar dan is er ook een paarden variant)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:31

Welk product ??

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:48

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:02

@JP, is die ph waarde die jij geeft speciaal mbt mest, of is het de urniewaarde? Of maakt dat geen verschil?

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:43

Met trots en tevredenheid kan ik aankondigen dat half april het boek 'Hoefbevangenheid : begrijpen, genezen, voorkomen' uitkomt.

Vergeef me a.j.b. deze spam-uiting hier en kijk op [url]hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl[/url] om alvast een klein beetje te bladeren.

Remco Sikkel van Zoest
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:48

mysa schreef:
@JP, is die ph waarde die jij geeft speciaal mbt mest, of is het de urniewaarde? Of maakt dat geen verschil?

Dat gaat alleen over de mest - de waarde die daarin gevonden wordt zegt niks over de PH waarde van andere lichaamsweefsels of uitscheidingen ( yuk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:01

4bozzza schreef:
Met trots en tevredenheid kan ik aankondigen dat half april het boek 'Hoefbevangenheid : begrijpen, genezen, voorkomen' uitkomt.

Vergeef me a.j.b. deze spam-uiting hier en kijk op http://www.hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl om alvast een klein beetje te bladeren.

Remco Sikkel van Zoest

Ik heb de url in de quote maar even verbeterd - zo kom je tenminste rechtstreeks bij het boek.
Tja... het is laminitis-behandeling vanuit een bepaalde optiek ( "paard natuurlijk") .. niet iedereen zal daardoor aangesproken worden. Maar er staan vast wel interessante dingen in, dus.. ben benieuwd.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:00

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:13

schaopli schreef:
luve_rozes schreef:
Sorry, zolang getwijfeld of ik het zou plaatsen, en twijfel schijnbaar nog :D
http://saludbio.com/nl/Kanne-Brottrunk-Eigenschappen

Deze kanne brokjes zitten oa ook in Marstall Vito.

Is dat zo? Ik bestel het hier in Duitsland voor paarden. Moet zeggen, ik vind ze er vreselijk gezond van gaan uitzien, qua vacht en uitstraling. Ze knapte echt op, na een slechte periode, inwendig verbeterde ze ook. Ze was op dat moment op haar beste slechtst :D Ik heb dan een poeder, dat geef je s'ochtends en s'avonds.

Heb ook Vita-star geprobeerd, een kuur op aanraden van de Osteo, maar dat droeg ik mijn ogen niet veel bij.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:15

paars schreef:
Jannepauli schreef:
Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten! :D

Ja, dat haalt je de koekoek dat het vettig is, het zit vol met plantaardige olie; lijnzaadolie, soyaolie en kokosolie :Y) .

Ik ben vanmiddag even bij de Welkoop langs gegaan om de Omega 369 van Subli te bekijken.
De drager van de olie bestaat uit gemalen tarwe op smaak gebracht met dextrose (druivensuiker).
De voedingsadviseur van deze ruim gesorteerde Welkoop benadrukte dat dit voer om die reden niet geschikt is voor hoefbevangen paarden
Helaas staat op de zak verder niet aangegeven wat de aanbevolen hoeveelheid is die je dagelijks zou moeten verstrekken.