Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:26

Gimli_ schreef:
De kliniek geeft nagenoeg altijd het advies ijzers met zooltjes, jemig wat stoort me dat. >;)
Artrose kan niet opgelost worden in de zin van genezen. Het proces kan wel geremd worden.
Beste remedie is zoveel mogelijk vrije beweging op gezonde voeten, imo doet een ijzer daar geen goed aan en is zeker geen oplossing.
IJzers met zooltjes vind ik zoiets als naakt in huis rondlopen en dan de verwarming hoog zetten omdat je 't koud hebt.
Maw, je creeërt dmv het ijzer minder hoefmechanisme en demping, maar door het zooltje moet er dan weer sprake zijn van meer demping. 8)7
Als jouw paard lekker loopt op z'n blote voetjes zou ik daar zeker geen ijzer onder slaan, dat draagt niks bij aan het remmen van de artrose.

Over ondersteuning dmv supplementen zijn de meningen verdeeld, mijn paard (artrose in de knie) doet 't goed op glucosamine. :j

Ik ben het helemaal met je eens, is ook precies mijn uitleg over ijzers met zooltjes.
Overigens is het niet door een kliniek geadviseerd. Ik heb een therapeute die m.b.v. een Lecherantenne de oorzaak opspoort. Heb daar 100% vertrouwen in. Ze behandeld mijn dieren al 6 jr. naar volle tevredenheid. Dat was haar advies op langere termijn, nog niet voor nu.

Het gaat hier om botafzetting (of hoe je dat wilt noemen) op het griffelbeentje zelf. De pees/bandje raakt hierdoor geirriteerd en gaat pijn doen. Wat ik er van heb begrepen is dat het niet om een gewricht met artrose gaat.
Het nut van een ijzer zou zijn dat het griffelbeentje hierdoor minder belast kan worden omdat het in een bepaalde stand wordt gezet en dat je piekbelasting voorkomt. Ik weet ook niet precies hoe dat zit maar zo is het mij uitgelegd.

Maar ik zou dan denken dat het misschien ook met een bepaalde manier van bekappen kan? Dat is mijn vraag ook eigenlijk.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:26

Kinke schreef:
hilly200 schreef:
Nee eigenlijk niet, hij had/heeft last van de vliegen ;) uitkrabben lukt wel maar duidelijke foto's maken dus niet :+

ach kom nou. Foto's maken duurt echt niets langer dan hoeven uitkrabben. Sterker nog...dat kan stukken sneller.

Dan heb ik blijkbaar die handigheid niet, want mij lukt dat niet ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:32

singasong schreef:
Gimli_ schreef:
De kliniek geeft nagenoeg altijd het advies ijzers met zooltjes, jemig wat stoort me dat. >;)
Artrose kan niet opgelost worden in de zin van genezen. Het proces kan wel geremd worden.
Beste remedie is zoveel mogelijk vrije beweging op gezonde voeten, imo doet een ijzer daar geen goed aan en is zeker geen oplossing.
IJzers met zooltjes vind ik zoiets als naakt in huis rondlopen en dan de verwarming hoog zetten omdat je 't koud hebt.
Maw, je creeërt dmv het ijzer minder hoefmechanisme en demping, maar door het zooltje moet er dan weer sprake zijn van meer demping. 8)7
Als jouw paard lekker loopt op z'n blote voetjes zou ik daar zeker geen ijzer onder slaan, dat draagt niks bij aan het remmen van de artrose.

Over ondersteuning dmv supplementen zijn de meningen verdeeld, mijn paard (artrose in de knie) doet 't goed op glucosamine. :j

Ik ben het helemaal met je eens, is ook precies mijn uitleg over ijzers met zooltjes.
Overigens is het niet door een kliniek geadviseerd. Ik heb een therapeute die m.b.v. een Lecherantenne de oorzaak opspoort. Heb daar 100% vertrouwen in. Ze behandeld mijn dieren al 6 jr. naar volle tevredenheid. Dat was haar advies op langere termijn, nog niet voor nu.

Het gaat hier om botafzetting (of hoe je dat wilt noemen) op het griffelbeentje zelf. De pees/bandje raakt hierdoor geirriteerd en gaat pijn doen. Wat ik er van heb begrepen is dat het niet om een gewricht met artrose gaat.
Het nut van een ijzer zou zijn dat het griffelbeentje hierdoor minder belast kan worden omdat het in een bepaalde stand wordt gezet en dat je piekbelasting voorkomt. Ik weet ook niet precies hoe dat zit maar zo is het mij uitgelegd.

Maar ik zou dan denken dat het misschien ook met een bepaalde manier van bekappen kan? Dat is mijn vraag ook eigenlijk.

Hm, maar dan ga je het gehele been in een bepaalde stand forceren waardoor er meer druk komt op andere plekken, of begrijp ik 't verkeerd?
Het griffelbeentje is te missen toch? Is opereren geen optie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:37

Gimli_ schreef:
Hm, maar dan ga je het gehele been in een bepaalde stand forceren waardoor er meer druk komt op andere plekken, of begrijp ik 't verkeerd?
Het griffelbeentje is te missen toch? Is opereren geen optie?

Nee voor mij geen optie, ik wil hem niet meer naar een kliniek brengen. Paard is 23 jr. en heeft genoeg stress gehad in zijn leven, ook genoeg medische problemen de afgelopen jaren.
Nu is het dit weer..... wat is het volgende? zo blijf je aan de gang.

Gimli_

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:03

Dan zou ik 'm ook gewoon laten lopen.
Ik heb geen ervaring met artrose op dat soort plekken, maar het lijkt me dat het ontzien van de ene plek overbelasting van de andere veroorzaakt.
Zo raak je van de regen in de drup, zeker met zo'n paard wil je dat niet.
Wellicht iets geven ter ondersteuning?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:10

singasong schreef:
Vandaag te horen gekregen dat mijn paard artrose heeft in zijn linkerkogel (buitenkant griffelbeentje). Advies (uiteindelijk) 'ijzers met zooltjes' -O-

Is er ook een speciale manier van bekappen hier voor of kan dit alleen opgelost worden met ijzers?

Het trauma wat het op dit moment geeft op zijn pees/bandje en ligament wordt nu eerst behandeld, daarna verder kijken.

Iets met : Schoenmaker, houdt je bij de leest?

Merrit loopt volgens mij al 15 jaar met artrose. Ik hou t goed bij en hij krijgt aangepaste beweging. Geen trektochten of lange tochten voor hem. Geen dressuur, geen krappe bochten, uberhaupt geen bochten naar links. Soms loopt hij op een schoen. Geest gezond houden, dan gaat lichaam een heel stuk mee.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:34

Hallo, ben ik ook weer eens!
@Singasong, artrose op het griffelbeen.. Het griffelbeen kunnen ze missen en kan zelfs 'afgeschaafd' worden. Als er een stukje bot tegen de pees/ligamentjes loopt te emmeren, blijf je irritatie houden... Maar om een oudere pony te gaan opereren is ook niet je van het, kan ik me voorstellen. Dan zal je misschien wat aanpassingen moeten gaan maken. Je kan een griffelbeen niet 'ontlasten' dmv bekappen of beslag helaas. Pezen daarentegen wel, al lijkt het me onvermijdelijk dat de pees/het ligament langs het griffelbeentje blijft gaan.
Wat ik alleen niet helemaal uit je bericht kan opmaken is of je röntgenfoto's hebt laten maken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:53

Gimli_ schreef:
Dan zou ik 'm ook gewoon laten lopen.
Ik heb geen ervaring met artrose op dat soort plekken, maar het lijkt me dat het ontzien van de ene plek overbelasting van de andere veroorzaakt.
Zo raak je van de regen in de drup, zeker met zo'n paard wil je dat niet.
Wellicht iets geven ter ondersteuning?

Ik laat hem al een paar jaar z'n eigen gang gaan. Paard is allang met pensioen. Ellende hier in de winter is dat hij dan niet op de wei kan en alleen een paddock met bestraat stuk tot zijn beschikking heeft.
Ik wil wel met hem kunnen wandelen aan de hand en dat kan nu niet.

Hij wordt met vanalles ondersteund, dat zit wel goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:03

SpikyBlue schreef:
Hallo, ben ik ook weer eens!
@Singasong, artrose op het griffelbeen.. Het griffelbeen kunnen ze missen en kan zelfs 'afgeschaafd' worden. Als er een stukje bot tegen de pees/ligamentjes loopt te emmeren, blijf je irritatie houden... Maar om een oudere pony te gaan opereren is ook niet je van het, kan ik me voorstellen. Dan zal je misschien wat aanpassingen moeten gaan maken. Je kan een griffelbeen niet 'ontlasten' dmv bekappen of beslag helaas. Pezen daarentegen wel, al lijkt het me onvermijdelijk dat de pees/het ligament langs het griffelbeentje blijft gaan.
Wat ik alleen niet helemaal uit je bericht kan opmaken is of je röntgenfoto's hebt laten maken?

Paard heeft al zo veel gehad in zijn leven, kan er een boek over schrijven. Maar steeds laat hij zien dat hij nog niet wil gaan.
Ik wil niet dat hij pijn heeft iedere dag en er geen vooruitzicht is dat het beter wordt, dan houd het voor mij op.

Dat ijzer zal dan idd wel zijn om de pees te ontlasten. Maar kan dat ook echt? Als dit mogelijk is dan wil ik dat wel voor hem. Ook al ben ik zo anti-ijzer als wat, heb er al zo veel ellende van gehad.
Heb echt gezworen dat er nooit meer een ijzer onderkomt, maar ja.... dan krijg je zoiets en dan kun je toch ineens van mening veranderen.

Heb nog geen foto's laten maken. Dit is met m.b.v. een Lecherantenne gedaan. Maar mss laat ik die nog wel maken, mocht dat nodig zijn voor de smid ofzo?

Antheman, heeft jouw paard het aan zijn griffelbeentje?
Niek heeft al artrose (hals, knie) vanaf zijn 11e. Alleen daar heeft hij nu geen last van. Hij krijgt ook al jaren iets om dat te ondersteunen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:22

Ik zoek me rot naar een afbeelding van hoe die griffelbeentjes precies gesitueerd zijn in het been. Kan niets gedetailleerds vinden op internet. Iemand een link misschien?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:40

Nou dan zou ik zeggen: stap 1 is röntgenfoto's. Dan pas kun je zien of het zo is, in welke mate etc.
De griffelbeentjes zijn aan de achterkant van het pijpbeen gesitueerd, een stuk boven de kogel btw.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:56

singasong schreef:
Vandaag te horen gekregen dat mijn paard artrose heeft in zijn linkerkogel (buitenkant griffelbeentje). Advies (uiteindelijk) 'ijzers met zooltjes' -O-

Is er ook een speciale manier van bekappen hier voor of kan dit alleen opgelost worden met ijzers?

Het trauma wat het op dit moment geeft op zijn pees/bandje ligament wordt nu eerst behandeld, daarna verder kijken.

Dat heeft mijn paard ook , advies wat ik kreeg elke 4/5 weken bekappen indien ze het later wel moeilijk krijgt joint comp geven en evt een ijzer met breakover ...
Maar dat is t laatste wat ik wil en doe ...

wellicht kunnen we elkaar wat helpen door ervaringen te delen hierover !?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:01

singasong schreef:

Het trauma wat het op dit moment geeft op zijn pees/bandje ligament wordt nu eerst behandeld, daarna verder kijken.

Dat heeft mijn paard ook , advies wat ik kreeg elke 4/5 weken bekappen indien ze het later wel moeilijk krijgt joint comp geven en evt een ijzer met breakover ...
Maar dat is t laatste wat ik wil en doe ...

wellicht kunnen we elkaar wat helpen door ervaringen te delen hierover !?
Edit , zag bericht van SB , maar het griffelbeentje hebben paarden nodig voor het sta op rust zonder door mn benen te gaan . Het wordt wel operatief verwijderd maar beter om niet te .Ander alternatief is ligamentje laten doorsnijden opdat die pees niet meer langs dat grifgelbeentje howft

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:04

Aarhg die gsm maakt me gek ,

griffelbeentje en pees storen elkaar niet meer als je dus dat ligament laat klieven .
Den hoek was ook hier geen voorstander van , mijn reguliere DA wel .
of ik die optie overweeg ...
Misschien als ze last krijgt van de huidige situatie , maar tot heden doet ze het super zowel werk als weide ...
Alleen als ze ooit te lang op stal staat wordt haar kogel dik ...:-(
Daarom nu ook druk met weide om.mn eigen PP te realiseren ...
Alles voor die knollen he......

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:22

Ik denk dat je je vergist ZJ, je hebt het over het passieve sta-apparaat. De griffelbeentjes zijn rudimentaire overblijfselen, net als de zwilwrat en het spoor, en dienen nergens meer voor.
Singasong, eerst foto's, dan verder kijken..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:22

Zinzi, ik ga jou daar over pb-en vandaag! Paard staat op de muscle-support maar gaat over naar de joint.
Ik zit op de klei en dan kun je een paard in de winter niet op de wei hebben. Zakken tot hun knieeen weg.

SpikyBlue, waarom zou jij eerst foto's laten maken?

Mijn tandarts komt in het najaar weer die kan een foto maken. Heeft hij vorig jaar ook gedaan toen hij HB was dus ik hoop dat hij dat hier ook van kan. Wil ik sowieso voor mezelf om er een beter beeld bij te krijgen. Moet niet erger worden dan dat het nu is anders laat ik hem eerder komen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:25

Omdat je dan pas kunt zien of het er zit, in welke mate, op welke plek precies.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:18

SB, van die eerste ben ik overtuigd, die 2e en 3e zou ik zelf wel graag zien op een foto.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:31

mijn gsm staakt , heel verhaal weg ... Probeer straks via laptop nogmaals te reageren

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:30

Foto's maken is gelukt,ik zal ze zo eens uploaden en ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Edit: Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Om deze straal zit ik dus het meeste over in, heeft rotstraal gezeten afgelopen winter, is er nu uit maar kwa uiterlijk zit er geen verbetering in.
Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:07

singasong schreef:
Gimli_ schreef:

En die lecherantenne slaat beter uit als er ijzers onder zitten? Sowieso geloof ik niet in dat soort kwakzalverij.

IJzers geven juist alleen maar méér piekbelasting. Het is een verzwaring van de hoef, het afrolpunt komt onnatuurlijk te liggen en de schokdemping wordt om zeep geholpen. Juist het gebrek aan schokdemping veroorzaakt artrose, laat staat als je paard dat al heeft. Dat rubberen zooltje gaat echt niks dempen. De straal maakt door het ijzer geen contact met de grond, bovendien wordt het hoefmechanisme dat ook zorgt voor schokdemping om zeep geholpen.

Hier kun je het vershcil zien van de landing van de hoef met en zonder ijzer

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/movies.htm

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:50

Arabesk schreef:
[
En die lecherantenne slaat beter uit als er ijzers onder zitten? Sowieso geloof ik niet in dat soort kwakzalverij.

IJzers geven juist alleen maar méér piekbelasting. Het is een verzwaring van de hoef, het afrolpunt komt onnatuurlijk te liggen en de schokdemping wordt om zeep geholpen. Juist het gebrek aan schokdemping veroorzaakt artrose, laat staat als je paard dat al heeft. Dat rubberen zooltje gaat echt niks dempen. De straal maakt door het ijzer geen contact met de grond, bovendien wordt het hoefmechanisme dat ook zorgt voor schokdemping om zeep geholpen.

Hier kun je het vershcil zien van de landing van de hoef met en zonder ijzer

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/movies.htm

Hoe jij denkt over de LA is bekend ;) Zodra ik een foto heb laten maken (als dat kan met een mobiele apparatuur) zal ik hier de uitslag melden.

Dat ijzers geen oplossing zijn wist ik al maar jij hebt vast nog de tip over de juiste manier van bekappen bij dit probleem?!

Overigens kan ik me iets voorstellen bij een ijzer dat dit minder piekbelasting geeft wanneer je over bestrating loopt en er zijn onregelmatigheden. Een ijzer zorgt dan voor minder piekbelasting omdat de zool de onregelmatigheden niet voelt.
Verder heeft hij een dubbel probleem omdat hij twee gekantelde hoefbeentjes heeft en een sincker. Het lijkt me dan sowieso geen goed plan om de achterkant op te hogen om de pees te ontlasten. Hij loopt ook met flapperende voorvoeten, de teen wordt eerst naar boven geflapperd voordat hij wordt neergezet.

Ik zoek nu een goede bekapper/smid die hier veel verstand van heeft en hem op de juiste manier zou kunnen bekappen. Ik ben totaal het vertrouwen kwijtgeraakt in smeden en bekappers en doe Niek's voeten sinds de HB zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:53

singasong schreef:
Hoe jij denkt over de LA is bekend ;)

En hoe jij erover denkt ook ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:55

HIlly, ik begrijp uit de foto's dat je paard eerst voorijzers had (bovenste foto's) en nu niet meer. En de voeten zijn nu als op de onderste foto's? Daar zie ik een te lange teen, een flare en een uitgerekte witte lijn.
De straal zou ik beter schoonhouden van mest e.d. en hem behandelen met iets anti-bacterieels.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:55

Koper schreef:
singasong schreef:
Hoe jij denkt over de LA is bekend ;)

En hoe jij erover denkt ook ;)

We zullen zien als er een foto is gemaakt of de LA gelijk had ;)