Gimli_ schreef:De kliniek geeft nagenoeg altijd het advies ijzers met zooltjes, jemig wat stoort me dat.![]()
Artrose kan niet opgelost worden in de zin van genezen. Het proces kan wel geremd worden.
Beste remedie is zoveel mogelijk vrije beweging op gezonde voeten, imo doet een ijzer daar geen goed aan en is zeker geen oplossing.
IJzers met zooltjes vind ik zoiets als naakt in huis rondlopen en dan de verwarming hoog zetten omdat je 't koud hebt.
Maw, je creeërt dmv het ijzer minder hoefmechanisme en demping, maar door het zooltje moet er dan weer sprake zijn van meer demping.![]()
Als jouw paard lekker loopt op z'n blote voetjes zou ik daar zeker geen ijzer onder slaan, dat draagt niks bij aan het remmen van de artrose.
Over ondersteuning dmv supplementen zijn de meningen verdeeld, mijn paard (artrose in de knie) doet 't goed op glucosamine.
Ik ben het helemaal met je eens, is ook precies mijn uitleg over ijzers met zooltjes.
Overigens is het niet door een kliniek geadviseerd. Ik heb een therapeute die m.b.v. een Lecherantenne de oorzaak opspoort. Heb daar 100% vertrouwen in. Ze behandeld mijn dieren al 6 jr. naar volle tevredenheid. Dat was haar advies op langere termijn, nog niet voor nu.
Het gaat hier om botafzetting (of hoe je dat wilt noemen) op het griffelbeentje zelf. De pees/bandje raakt hierdoor geirriteerd en gaat pijn doen. Wat ik er van heb begrepen is dat het niet om een gewricht met artrose gaat.
Het nut van een ijzer zou zijn dat het griffelbeentje hierdoor minder belast kan worden omdat het in een bepaalde stand wordt gezet en dat je piekbelasting voorkomt. Ik weet ook niet precies hoe dat zit maar zo is het mij uitgelegd.
Maar ik zou dan denken dat het misschien ook met een bepaalde manier van bekappen kan? Dat is mijn vraag ook eigenlijk.