[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:39

Is het geen optie om de medicatie te mengen met water en het met een spuitje te geven?

Bij bevangenheid laten de lammellen los uiteindelijk. Druk en overbelasting kunnen de kanteling verergeren. Mij is altijd gezegd door smid en dierenartsen om m'n pony niet gedwongen te laten bewegen zolang hij nog op medicatie staat. Over 2 weken beginnen met longeren vind ik persoonlijk ook wel een optimistisch advies van je dierenarts. Op een cirkel lopen is belastender dan rechtuit lopen. Mijn shet loopt sinds januari alweer goed, z'n hoeven groeien perfect af, maar ik heb hem nog niet durven longeren. Wel neem ik hem mee uit wandelen en werk ik aan de lange lijnen met hem. Maar daar probeer ik ook zoveel mogelijk ruime figuren te rijden en niet steeds voltes na elkaar. Wellicht ben ik te voorzichtig, maar hij is dus vermoedelijk opnieuw bevangen geworden door verkeerde belasting.

Bij twijfel kun je foto's laten maken. Bij de eerste lichte bevangenheid zag m'n smid ook niks aan de hoeven. M'n pony liep gevoelig maar stond niet typisch bevangen. Bij de terugval heb ik foto's laten maken en toen zag je een hoedenrand op de foto's. Dat zegt me dat hij de eerste keer idd bevangen is geweest.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:48

capopjekop schreef:
Is het geen optie om de medicatie te mengen met water en het met een spuitje te geven?

Bij bevangenheid laten de lammellen los uiteindelijk. Druk en overbelasting kunnen de kanteling verergeren. Mij is altijd gezegd door smid en dierenartsen om m'n pony niet gedwongen te laten bewegen zolang hij nog op medicatie staat. Over 2 weken beginnen met longeren vind ik persoonlijk ook wel een optimistisch advies van je dierenarts. Op een cirkel lopen is belastender dan rechtuit lopen. Mijn shet loopt sinds januari alweer goed, z'n hoeven groeien perfect af, maar ik heb hem nog niet durven longeren. Wel neem ik hem mee uit wandelen en werk ik aan de lange lijnen met hem. Maar daar probeer ik ook zoveel mogelijk ruime figuren te rijden en niet steeds voltes na elkaar. Wellicht ben ik te voorzichtig, maar hij is dus vermoedelijk opnieuw bevangen geworden door verkeerde belasting.

Bij twijfel kun je foto's laten maken. Bij de eerste lichte bevangenheid zag m'n smid ook niks aan de hoeven. M'n pony liep gevoelig maar stond niet typisch bevangen. Bij de terugval heb ik foto's laten maken en toen zag je een hoedenrand op de foto's. Dat zegt me dat hij de eerste keer idd bevangen is geweest.

Hij is zo al moeilijk genoeg met ontwormen dus die spuit zal hij rap kennen haha.
Ik vermoed dus inderdaad ook eerder lichte hoefbevangenheid en ben sowieso van plan om hem dit jaar (2024) niet meer op de wei te zetten en volgend jaar pas als het oke is + graasmasker.
Ik denk dat mijn DA mogelijk vooral verbetering wilt zien bij hem en niet persee een paard dat perfect loopt. Hij heeft zelf op 1x na ook nooit geweigerd om te lopen, en komt liefst zsm zijn stal mee uit als hij de kans krijgt. Ik wil sowieso nog bloed laten trekken om te testen op IR.

capopjekop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:52

Welke medicatie geef je? Mijn shet is vrij lastig met ontwormen. Maar die metacam vrat ie zowat op :') buut mengde ik altijd met een beetje suikervrije appelmoes

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:53

capopjekop schreef:
Welke medicatie geef je? Mijn shet is vrij lastig met ontwormen. Maar die metacam vrat ie zowat op :') buut mengde ik altijd met een beetje suikervrije appelmoes

Is inderdaad bute dat hij nu krijgt! Appelmoes kreeg ik ook als tip maar zelfs met de suikervrije vind ik het spannend..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:23

er is ook een speciaal bit die hol is van binnen met gaatjes in de mond, kan je via de zijkanten inspuiten( ik had die vroeger weet niet of ze nog bestaan maar super handig)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:11

happytime schreef:
er is ook een speciaal bit die hol is van binnen met gaatjes in de mond, kan je via de zijkanten inspuiten( ik had die vroeger weet niet of ze nog bestaan maar super handig)

Ik heb het net met de DA eens overlegd en suikervrije appelmoes mag dus wel! We hebben nog een aantal methodes die we kunnen proberen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:42

Ik heb twee koudbloeden met insuline resistentie, merrie en ruin.
Vorige herfst was de ruin van de ene op de andere dag stokkreupel.
Direct naar de kliniek gebracht, aangezien ik een breuk vermoedde, uiteraard enorm voorzichtig gereden, maar het bleek toch hoefbevangenheid.
Na enkele maanden was dit gelukkig onder controle en we hebben veel aanpassingen gedaan.
De hele lente en zomer is goed gegaan in een soort van paddock waar ze lekker kunnen lopen, klimmen, rennen.
Helaas is het nu de beurt aan de merrie, ook van het ene op het andere moment stokkreupel.
Avond ervoor niks aan de hand en s'ochtends ineens amper meer kunnen lopen, duidelijk 1 been.
Gelijk op buut gezet en een week later leek ze 100% in orde, niet meer gevoelig, dus weer een klein beetje ruimte gegeven om te bewegen.
Maar het was toch te snel en we kunnen weer opnieuw beginnen.

Ze hebben de hele zomer zo weinig voer gekregen, dat je echt merkte dat ze niet gelukkig waren en ik merk dat ik het daar erg moeilijk mee heb.
Je weet dat je ze niet te lang zonder ruwvoer moet zetten vanwege risico op o.a maagzweren, maar met de hoeveelheid die ze sinds de diagnose krijgen, staan ze regelmatig úren zonder.
Dit is niet het leven dat ik ze had gegund zeg maar.

Hebben jullie dit gevoel ook af en toe?
Laatst bijgewerkt door Polar op 24-08-24 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:46

Wat voor hooi voer je? Kun je niet een deel vervangen voor arm ruwvoer, bijvoorbeeld graszaadhooi? Of iets van wilgentakken bijvoeren zodat ze toch kunnen knabbelen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:55

Ik heb hooi van eigen wei en ik heb die wei in laten zaaien met een speciaal mengsel voor paarden met insuline resistentie.
Wilgentakken had ik nog niet aan gedacht, ik zal eens kijken of ik die hier ergens kan vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:07

En anders zou je er een hooibet arm hooi of stro bij kunnen hangen. Niet lekker, maar wel knabbelbaar

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:13

Ik meng het inderdaad met stro. Maar het is zo nu en dan best frustrerend dat hoe goed je je best ook doet, het niet altijd gaat zoals je wil. :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:32

Ik heb mijn merrie al wel weer gelongeerd :o Aan een hele lange lijn, zachte bodem en maar kort. Ze mag (moet) licht bewegen van de DA, en met wandelen was ze laatst staatsgevaarlijk := Ze vond het zelf echt wel heel fijn, liep te briesen. Wel loopt ze op het zachte weer als normaal, en ook op het harde loopt ze niet meer kreupel. Hoogstens nog een fractie voorzichtig.

De complicerende factor bij haar is CPL, haar heel lang stil zetten zorgt voor nog meer ellende :(

Gisteren laatste dosis Ascal, ze moet het nu weer zelf gaan doen. Vanochtend ging ze blijkbaar op een drafje naar buiten, ze voelt zich wel echt veeeeeel beter gelukkig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:35

Een beetje off-topic, maar heb je bij de CPL al eens lymfedrainage geprobeerd? Ik zie dat je in Groningen woont en daar woont iemand die er echt goed in is.
Het heeft hier wonderen verricht, alhoewel ik er eerst ontzettend sceptisch in stond.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:37

Zeker :j Het maakte hier eigenlijk geen verschil. Heb haar nu stabiel, rustige benen. Dat wil zeggen, tot ze dus hoefbevangen werd ;( Daarom heb ik haar ook niet 100% stil gezet, staat ze ook nog in de wei (korter dan ervoor, en met masker) omdat ze echt zoveel als ze kan moet bewegen. Gelukkig liep ze op het zachte vrij snel weer goed, dat maakte het wel makkelijker.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:39

Ah, wat lastig zeg, ik snap het dilemma. Fijn dat het nu weer beter gaat!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:03

Ik heb een vraagje, liepen jullie paarden ook op eieren op zachte ondergrond? Of liepen ze dan eigenlijk wel prima?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:06

Die van mij loopt op gras nagenoeg 100% goed.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:27

Mijne liep ook o0 zachte ondergrond bagger, ondertussen niet meer, alleen op harde ondergrond nog wat stijf, met de easyboot cloud schoenen loopt ze ook daar prima.

En bloedzuigertherapie bleek inderdaad een aanrader! Dat gaf grote vooruitgang.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:33

Eerste dag kon mijn merrie op het zachte bijna niet meer lopen, heel moeilijk en voorzichtig. Dat werd na een paar dagen Metacam gelukkig snel beter.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:35

PrizTwir schreef:
Ik heb een vraagje, liepen jullie paarden ook op eieren op zachte ondergrond? Of liepen ze dan eigenlijk wel prima?

Niet echt op eieren, maar wel stevig mank op het binnenvoorbeen op de cirkel

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:14

Is het bij jullie enigszins geleidelijk gegaan of hebben jullie ook gehad dat van de ene op de andere dag extreme kreupelheid ontstond, zonder 'op eieren lopen' vooraf?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:30

Geleidelijk aan. Hij liep niet goed als hij niet doorliep, met doorlopen wel. Dan was het enkel op het harde op de cirkel, en nu ook op het zachte op de cirkel.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:32

Thanks!! Allemaal toch wel per paard en waarschijnlijk per situatie verschillend.

Ik zal even m’n verhaal vertellen.

Eind december heb ik mijn paard verhuisd naar mijn beste vriend. Begin dit jaar een nieuwe hoefsmid. Die vroeg gelijk waarom mijn paard een ijzer met zooltje had. Dit had hij omdat hij dunne zolen zou hebben. De nieuwe hoefsmid betwijfelde dit en gaf aan dat hij zag dat mijn paard hoefbevangen is geweest. oliebol, nooit gemerkt aan mijn paard! Heul schuldig over gevoelt, maar goed het kwaad is al geschied.

Bij de tweede keer hebben we besloten om het zooltje er tussenuit te laten. Kijken hoe hij hierop zou reageren. Dit ging goed! Geen gevoeligheid oid.

Drie weken terug vloog er een ijzer onder vandaan en een paar dagen later zoog de ander vast in de wei. (Was toen even veel regen) Nu kon ik wel eventjes testen hoe hij zou lopen zonder ijzers. Ook dit ging goed en vond ik hem zelfs beter lopen. (Minder hectisch)

Vorige week zaterdag is hij bekapt en ben ik daarna direct gaan rijden. Hetzelfde gevoel, minder hectisch en ruimere passen. Heel fijn dus. En eigenlijk het gevoel zoals hij ‘vroeger’ liep.

Woensdags haal ik hem uit de wei en loopt heeeeel voorzichtig en op ‘eieren’. Ik schrok mij wild en begon meteen te denken aan HB. De stalhulpen gevraagd hoe hij de dagen daarvoor was en die gaven aan dat hij toen ook niet helemaal lekker was. Verhaal verteld aan de beste vriend van mij en hij zei joh hij moet even wennen dat hij zonder ijzers loopt.

Hmm oké, dus nog even geen actie ondernomen. Wel de hele week al met veel twijfels in m’n hoofd.

Vrijdag liep hij nog voorzichtig op het harde, maar dan een paar pasjes. En niet zo gek meer als woensdag.

Gisteren nagenoeg hetzelfde als vrijdag. Op het zachte liep hij helemaal goed. Dus ik ben er toch even op gaan zitten om te voelen. Voelen is soms beter dan zien. Op het zachte goed, maar wel iets kort en in stap soms een soort struikel.
Op het harde echt gevoelig en bij omdraaien eigenlijk een pas kreupel.

Mijn koppie stroomt over van gedachten en twijfels, aangezien ik het de eerste keer ook niet heb opgemerkt. Het is een paard met veel looplust, dus doorlopen zal hij gewoon. Maarja juist daarom liep hij dan woensdag echt bagger.

Tevens vind ik dat hij sinds juli al wat een dikkere/langere vacht heeft.

Misschien moet ik maar gewoon wel een dierenarts laten komen. Maar ik moest dit gewoon ook even kwijt en zeker bij mensen die er ervaring mee hebben.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:36

Zoals je het omschrijft vind ik het wel echt lijken op hoefbevangenheid helaas. Staat je paard nog op gras op dit moment?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:58

Polar schreef:
Is het bij jullie enigszins geleidelijk gegaan of hebben jullie ook gehad dat van de ene op de andere dag extreme kreupelheid ontstond, zonder 'op eieren lopen' vooraf?

Hier dus ineens kreupel, dag na het bekappen. Dit kan de trigger zijn geweest, verder had ze geen enkel symptoom.