[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:33

Kunnen ze 's nachts niet samen in de paddock ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:48

donsje schreef:
Hoe gaat met met de paardjes?

Ik heb even een vraag voor diegene waarvan paarden weer op het land staan.. mijn beestje loopt weer goed, staat in paddock op rantsoen van hooi en 2x daags vitaminekorrel en handje brok met de nodige supplimenten. Ben haar weer aan het opbouwen met rijden en ik vroeg me af.. hebben jullie het aangedurft om jullie paarden weer op het gras te zetten? Zo ja, hoelang nadat ze weer goed en pijn/medicatievrij waren? Hoelang per x? Elke dag? Kunnen ze nu weer volledig in het gras of echt maar een paar uurtjes per dag? Ik begrijp dat het volle en rijke gras niet kan, maar op een arme weide. Sowieso laat ik de mijne de komende paar weken nog op de paddock maar ik hoop dat ze uiteindelijk wel weer met dr vriendjes op het land kan. Ze staat nu sip alleen, wel met zicht op dr maatjes.

Na 2 jaar...eerst moest al het overtollige spek eraf :D ... Strookbegrazing, 20cm per keer erbij over een lengte van 5m. Daarna over een lengte van 10m. Nu zijn we het 3e jaar na de hb en ben alweer zo'n maandje bezig volgens bovenstaande. Plan is dat ze vanaf eind juni / begin juli op groter land gaat...ook met strookbegrazing.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:03

Poeh.. ik had verwacht dat ze idd niet meer van 9 tot 5 op de weide zou kunnen maar als ik jullie reacties lees, zal het dit seizoen weinig grasjes eten worden voor paardlief. Het rottige is dat de eigenlijk tot nu toe heel rustig stond in de paddock. Maar de laatste paar dagen staat ze echt te gillen en te krijsen naar dr vriendjes en is ze een vreselijke zenuwpees aan de hand. Logisch, ze heeft nu amper contact met de andere paarden en geen mogenlijkheid om een vriendje naast haar te zetten:( ik heb 1 juli als datum aangehouden om haar eventueel weer in een stuk kaalgevreten land (lees:3/4 zand, 1/4 omgewoeld en kapotgetrapt gras) te zetten. Dan staat ze iig naast haar maatjes en kan ze snuffelen. Al is het maar een half uurtje per dag. Eerst maar eens zien of we deze weken goed doorkomen en of ze stabiel blijft. Moeilijk dit zeg:(

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:33

Mijne staat weer 24/7 op t gras met strookbegrazing

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:38

Kun je de anderen het niet helemaal kapot laten lopen? Dan kan ze naast de anderen lopen met een draadje er tussen en kun je eventueel strookbegrazing doen. Die van mij lopen ook op zo'n kapot gelopen stuk, groeit her en der een sprietje, maar dat is de moeite niet waard.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:52

Stef staat alleen maar de wei is naast de paddock, hij ziet z'n maten en kan met ze neuzen. S nachts houden we ze binnen vanwege gezondheidsredenen van het andere paard (staan met 3 paarden op stal) die naar binnen moet (lang verhaal).

Strook begrazing ook al geprobeerd, maar als t eenmaal kaal is gaat hij ook lopen stieren (uitbreken, gillen, ijsberen) net als in de paddock. Ook als hij daar zonder masker staat. Blijkbaar heeft hij enorme drang om te grazen. Honger kan hij niet hebben, hij krijgt genoeg ruwvoer en brok. Zelfs iets meer dan in de winter vanwege het feit dat hij in beweging is nu.

Dus een uitdaging voor de DA hoe hem weer in zijn kop gezond te maken :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:52

Mijn kleine meid is nu bijna een week van de pijnstillers af en dat gaat best goed. In de ochtend als ik haar naar de paddock breng loopt ze heel iets stijf, maar einde van de middag gaat ze dribbelend naar stal. Ze krijgt nog wel dagelijks een schepje Ex-Laminitis, die durf ik nog niet af te bouwen dus die geef ik de volle 4 weken die er voor staan en dan om de dag en daarna pas om de 2 a 3 dagen. Binnenkort maar even een extra potje bestellen.

Ze doet het perfect op de safe & sound + cushcare, ze wordt er niet dikker van maar blijft netjes op gewicht terwijl ze toch ernstig op rantsoen is. Ze glanst, ze verhaart, haar mest is niet meer zo hard, ik ben echt heel tevreden.

Ik hoop dat ze zo door blijft gaan, dan durf ik weer een beetje vooruit te kijken..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:09

Klinkt super Liesje89 ! Ik duim dat het zo verder gaat.

Pfff het duurt allemaal zo lang hé... Deze morgen was duidelijk geen goede morgen voor pony-lief. :n Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het nog een maand wil aankijken maar man man man, ochtenden als vandaag geven toch niet veel moed hoor. Nu ja, ik weet het, ze is pas 3 dagen geleden beslagen, wellicht nog te snel om al te verwachten dat ze ineens geen slechte dagen meer gaat hebben maar *zucht* kan die pony niet niet ineens genezen zijn ? Gelukkig nog niet zo erg dat ik er direct de DA wil bij hebben, geloof niet dat ze een spuit buut nodig heeft. Hopelijk deze avond terug beter. En als ik haar dan zie geeuwen, denk ik direct dat ze maagzweren heeft, ik zie overal spoken. DA heeft haar buik helemaal betast en ze heeft toen nergens gereageerd, volgens hem heeft ze (nog) geen maagzweren.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:38

@ jokari
Misschien kun je ekyguard van audivard bij gaan geven?
Heb daar goede ervaring mee uit de periode toen mijn haf op een hoge dosis bute stond.( gaf het ter preventie).

Slopend is het, de hoop wordt wanhoop en het toekijken vanaf de zijlijn voelt als verraad.
Het hoort er helaas wel bij... HB duurt in ernstige gevallen lang...heel lang en dat is heftig en voelt zo oneerlijk.
Na bijna een jaar ploeteren en emoties kunnen wij eindelijk weer vooruit kijken ipv met de dag leven.. Het is een bevrijding maar het heeft wel lang geduurd.
Laatst bijgewerkt door cissie op 09-06-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:13

@ donsje mijn pony is in de winter van 2010 hb geworden. Het eerstvolgende weideseizoen begonnen met max een half uur, maar dit was echt koeienland. Halverwege dit weideseizoen verhuist en kon hij van 8u tot 20u het land op.

Eigenlijk op elke stal probeer ik mn pony met de groep mee te doen. Ik begin wel al eerder met opbouwen aan de hand. En voorwaarde is dat ik hem echt goed beweging kan geven.

Soms gaf ik hem in het begin magnesiumchelaat en dit jaar detox van te voren/in het begin.

Op dit moment staat hij van ongeveer 10u tot 18u op het land.

Het zal per paard en per weiland verschillen, maar het kan dus wel. Het geeft mij nog steeds erg veel stress (vooral) in het begin van het seizoen, maar dit heb ik er voor over.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:01

ik weet niet of ik dit een jaar wil volhouden cissie... Niet eens omwille van de kosten, maar voor haar... Ze ziet af. Dus ik hoop écht om eind deze maand vooruitgang te zien. Want op dit moment vind ik het verschrikkelijk voor haar. Het is alleen omdat DA zei dat hij al erger had gezien, en dat hij dit nog ziet goed te komen, dat ik voort doe. Maar phoe wat is het moeilijk. Zoals je zegt, hoop slaat vaak om in wanhoop, en het voelt effectief soms als verraad ten opzichte van haar. Zeker als ze zoals deze morgen met haar neus in mijn armen hangt... (Dat doet ze niet in gezonde omstandigheden, ze is niet zo knuffelachtig).

*geeft zichzelf schop onder de kont*

ik ga eens googlen naar die ekyguard !

Om de dag op te vrolijken : sinds deze morgen staat de haflinger van mijn echtgenoot met graasmasker op het gras. Ze gaan maar 4 uurtjes de wei op, maar ik heb de indruk dat ze op die 4 uur evenveel binnen schrokt als vroeger op 24u, en aangezien ik niet nog een hb geval wil, dan maar met graasmasker op (ze is nl weer veel te dik aan het worden). Ze maakt er niets van om dat maskertje aan te doen, maar dat ze er daarna op de wei bleef mee opgescheept zitten ?!?! Serieus, ik heb nog nooit een paard zo "WTF ???" zien denken. _O- Na een kwartier boos wezen, leek ze toch door te krijgen dat ze nog steeds kon grazen en niet de hongersnood ging sterven. :D := Ben eens benieuwd of ze het straks nog aan heeft, als stalbaas haar er af gaat halen.

edit : Ekygard bevat Marsh Mallow. Geweldig. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:33

Zijn er hier mensen bekend met Low Grade Laminitis?
Ik heb daar e.e.a. over zitten lezen n.a.v. een tip..... en alhoewel ik bekend was met de term, raak ik er na steeds meer te lezen van overtuigd dat mijn ruin hier wel eens last van zou kunnen hebben.
En dan heeft hij dat al vanaf het begin.... alles lijkt daarop te wijzen.

Maar goed... en dan? Misschien zitten hier 'ervaringsdeskundigen'....

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:44

Jokari, ik snap je zo goed. Mijn paard is dan redelijk snel met constante vooruitgang opgeknapt, maar het doet zoveel pijn om je beestje te zien lijden. Ik hoop echt dat ze tegen eind van de maand wat opgeknapt is. Iig mibder pijn heeft.. nog even volhouden en hoop houden!!

Er is een kaal landje beschikbaar voor mijn knollie maar ik heb gezegd tegen mn stalhouder dat ze, ookal vraag ik of ze erop mag, ze pas 1 juli op dat landje mag. Ookal is ze nu ff sip en staat ze alleen. Ik kan die grote, bruine ogen van mn paardje zo moeilijk iets weigeren. Heb nu al de neiging om dr toch op het land te zetten omdat ze zich zo van dr neus maakt. Maar ze is hengstig ook dus dat zal ook een reden zijn..

wat ik zo moeilijk vind aan dit alles, naast natuurlijk haar gezondheid en dat ik haar gras en meer voer moet weigeren.. is dat ik erg fanatiek ben in het rijden. Ik stel mezelf jaarlijks doelen die ik wil behalen met haar. Hou trainingsschema's bij en woon veel seminars en demo's bij om ons op niveau te houden. Ons doel voor dit jaar was om Z2 te startten voor in met mn zwangerschapsverlof ga.. eind oktober ben ik uitgerekend. Was ze niet HB geraakt dan was dit ruimschoots gelukt. Nu.. sja.. ben ik pas weer aan het opbouwen. Ik gok dat ze, mits ze vooruitgang blijft tonen en niet terug valt, een maand of 2 nodig heeft voor ze weer een Z-proef kan lopen en nog 2 mnd extra voor ze weer op oude niveau is (training ZZZ) daar gaat mn doel:( dit vind ik lastig om los te laten. Ik hoop nog zeker tot mn 7e maand door te kunnen rijden en haar nog eens in het Z1 te startten. Maar ik baal er zo van. Ze heeft een langzame en rustige opbouw nodig en rijd haar als ze volledig in training staat maar max 3/4x per week. Meer is voor haar nutteloos.

Dat betekend dat ik haar zometeen in september weer stil kan zetten en minimaal 3 mnd erna weer kan oppakken, na de bevalling. En weer kan opbouwen. Een bijrijder is absoluut geen optie. Wegbrengen voor training ook niet. Nu is ze nog jong (9) en hebben we tijd hoor, maar de perfectionist in mij baalt.. ik moet het gewoon loslaten, maar het is zo moeilijk .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:57

Loslaten donsje ! :P Nee, ik snap het wel, ik had er heel erg naar uitgekeken, nu Pluis vlakbij huis staat, om eindelijk serieus te kunnen beginnen trainen en misschien in oktober een wedstrijdje tölten mee te kunnen doen, maar helaas...
Maar dan denk ik aan Dachanti, en dan ben ik blij dat ik nog niet dezelfde beslissing als Daatje heb moeten nemen en doet de rest er niet meer toe. :(:)

Ninx, ik had er nog nooit van gehoord, maar na wat net ik gelezen heb, zou het mij niet verwonderen als Pluis daar ook al een paar jaar aan lijdt. Ze heeft nooit duidelijk tekenen van hb getoond en dan ineens bam zo ernstig. Maar ik heb wel al altijd gedacht van "verdorie, dat paard maakt echt geen tempo", in de zomer liep ze vaak gevoelig (maar toen weten we het aan te kort afgesleten hoefjes), enfin verschillende kleine dingetjes waardoor ik nu al verschillende keren heb gedacht "verdomme, had ik dat maar eerder opgemerkt".

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:58

jokari schreef:
ik weet niet of ik dit een jaar wil volhouden cissie... Niet eens omwille van de kosten, maar voor haar... Ze ziet af. Dus ik hoop écht om eind deze maand vooruitgang te zien. Want op dit moment vind ik het verschrikkelijk voor haar. Het is alleen omdat DA zei dat hij al erger had gezien, en dat hij dit nog ziet goed te komen, dat ik voort doe. Maar phoe wat is het moeilijk. Zoals je zegt, hoop slaat vaak om in wanhoop, en het voelt effectief soms als verraad ten opzichte van haar. Zeker als ze zoals deze morgen met haar neus in mijn armen hangt... (Dat doet ze niet in gezonde omstandigheden, ze is niet zo knuffelachtig).

Je paard een jaar lang met pijn laten staan is geen optie.
Wat ik probeer aan te geven is dat ons afgelopen jaar met vele ups en downs geweest is.
Na een bepaalde periode als de hoeven weer enigszins zijn bijgekomen van het beslaan zal er toch een verbetering zichtbaar mogen zijn lijkt mij.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:17

Ja snap ik. Sorry, was beetje zwartgallig vandaag.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:36

jokari schreef:
Loslaten donsje ! :P Nee, ik snap het wel, ik had er heel erg naar uitgekeken, nu Pluis vlakbij huis staat, om eindelijk serieus te kunnen beginnen trainen en misschien in oktober een wedstrijdje tölten mee te kunnen doen, maar helaas...
Maar dan denk ik aan Dachanti, en dan ben ik blij dat ik nog niet dezelfde beslissing als Daatje heb moeten nemen en doet de rest er niet meer toe. :(:)

Ninx, ik had er nog nooit van gehoord, maar na wat net ik gelezen heb, zou het mij niet verwonderen als Pluis daar ook al een paar jaar aan lijdt. Ze heeft nooit duidelijk tekenen van hb getoond en dan ineens bam zo ernstig. Maar ik heb wel al altijd gedacht van "verdorie, dat paard maakt echt geen tempo", in de zomer liep ze vaak gevoelig (maar toen weten we het aan te kort afgesleten hoefjes), enfin verschillende kleine dingetjes waardoor ik nu al verschillende keren heb gedacht "verdomme, had ik dat maar eerder opgemerkt".

Lief van je. Komt vast goed met jouw paardje. Magnesium is naar je onderweg!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:23

Thenk joe. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:58

jokari schreef:
Ja snap ik. Sorry, was beetje zwartgallig vandaag.

AJB geen sorry, hou eens op...

Kan me goed voorstellen, eigenlijk zou je iedere dag ff iemand moeten horen zeggen "komt goed, hou vol"

Veel sterkte!!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:52

Voor iedereen hier; hou vol dames, komt goed.. hoop houden. Luister naar jezelf en je intuïtie en wees eerlijk naar jezelf en je paardje:)

Vandaag smid geweest en de ontsteking was zichtbaar eruit aan het groeien. Een plekje van 1.5 cm breed, beetje rood en klein gaatje was zichtbaar. Helemaal mooi droog en niet gevoelig op "handdruk" smid was heel blij er mee dus ik ook natuurlijk. Nog ijzers met zooltjes maar nu zo dat haar zolen/stralen bloot zijn. Dus een 3-hoek uit de zool gesneden als opstapje naar uiteindelijk normaal beslag. Volgende keer alleen zooltje puur onder de ijzer-rand zegmaar en de keer erna hopenlijk weer ijzer zonder zool. Even nog in spanning over hoe ze morgen gaat lopen, maar ik hoop goed:)

ik hoop ook van jullie binnenkort goed nieuws!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:19

Dat klinkt goed donsje ! Fijne update.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:37

Is er iemand hier met ervaring met natuurlijk bekappen en hb ?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:02

bertine37 schreef:
Is er iemand hier met ervaring met natuurlijk bekappen en hb ?

Geen ervaring mee, heb in de periode toen ze hevig HB was 3 HS laten kijken waarvan 1 natuurlijk bekapper en hun aanpak en bevindingen naast elkaar gelegd.
Daarna hun visie uitgeplozen op internet en neergelegd bij de da.
1 HS viel af, de natuurlijk bekapper eveneens en de derde smid was bereid in overleg gegaan met dhr. Van Nassau waar ik inmiddels contact mee had gehad en het beste gevoel bij had.
De derde smid is een gewone HS die voorstander is van blootsvoets en het liefst geen ijzertje eronder zet.
Maar hij is geen natuurlijk bekapper, we streven in de toekomst naar blootsvoets voor mijn haf maar voorlopig heeft ze het ijzer ( breakover) nog nodig.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:07

hier ook geen ervaring met natuurlijk bekappen, al heeft 1 van de DA's die ik geraadpleegd heb wel een natuurlijk bekapper aanbevolen waar ze mee samen werkt en goede resultaten haalt.
Omdat mijn HS eveens voorstander was van een breakover ijzer, heb ik toch gewoon voor hem gekozen. Bedoeling is, net als bij cissie, terug blootvoets te kunnen, maar dat is voorlopig niet haalbaar volgens hem. En ik heb vertrouwen in zijn visie, hij is heel erg bezig met hb.

cissie, hoe lang heeft het geduurd voor je paardje de goede kant op ging ? Pluis is zo slecht sinds gisteren dat ik echt twijfel of ik wel nog wil/moet/durf afwachten tot eind deze maand. Ik ben straks DA maar eens, denk ik. |(

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:21

@ jokari:
Het eerste half jaar was kommer en kwel met af en toe korte periodes waarin het wat beter leek tegaan.
Maar echt stabiel met medicatie heeft 7 mnd geduurd.
Ze is de afgelopen 4 mnd zo stabiel dat we de bute aan het afbouwen zijn.
Daarvoor was dat kansloos.... Iedere keer als het goed leek tegaan ging ze per direct weer achteruit als ik ook maar een half zakje minder ging geven.
Het verschil zat hem soms in dagdelen, in de ochtend bijvoorbeeld leek ze best aardig en in de avond was de voorzichtige vreugde weer vervlogen dan was het weer een hoopje ellende.

Ze zit momenteel aan een zesde bute van wat ze eerst kreeg.
Ik hoop dat we er ergens van de zomer helemaal vanaf zijn.

Als je het niet vertrouwd of het zit je gevoelsmatig niet lekker hoe het momenteel gaat met je paard gewoon de da bellen voor overleg.

Sterkte!