Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:12

Oei dat is wel heel dik op die eerste foto. Die van mij staat ook weer op stal nadat hij dat dikke been had. Gewoon omdat ik het niet meer vertrouw buiten. Zodra we onder het zadel mogen gaat hij opeen kleine paddock buiten. Zo heb ik dat bij de vorige blessure ook gedaan en dat ging goed :)

Heeft die van jou een blessure aan de diepe buiger?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:27

Ja echt enorm dik.. er stond weer heel veel spanning op.

Ze heeft een blessure aan uh.. ik heb een foto gemaakt van het briefje waar de dierenarts het opgeschreven heeft.
Afbeelding
Deze.
Het is een tussenpees geloof ik.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:52

Oja volgens mij ook :j gelukkig ziet haar been er nu al vele beter uit vergeleken de eerste foto :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:55

Ja gelukkig wel! Hopelijk gaan alle paarden hier snel de goede kant op!
Hoe lang zitten jullie al in de blessuretijd? Mijn paard inmiddels 12 weken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:56

Ik op 8 :j

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:02

AmFe schreef:
Mijn paard heeft nu twee weken op de kliniek gestaan na de stamceltherapie. Het lijkt goed aan te slaan, de scan zag er erg goed uit!
Woensdag ga ik hem ophalen en dan gaat hij (eerst wat gesedeerd...) voor minimaal drie maanden dag en nacht de wei op. Ik vind het doodeng!! De nachten buiten kent hij niet en hij kan zo idioot doen op de wei.. Ik denk dat ik de eerste nachten niet slaap.. We zullen het gaan zien!

Ik heb nu na ruim 1,5 jaar de ervaring van twee keer een goed herstel (lees oudere berichtjes) strikt gehouden volgens dierenarts advies en opbouw schema, om haar nu toch op een mooie paddock paradise te plaatsen (bij de Drunense duinen) en haar 24/7 "zelf" paard te gunnen en ook te zijn.
Daar ga ik "nu in mijn hoofd" een beter gevoel bij krijgen (zij voelt geen pijn want is niet kreupel), dan wéér 16 uur in een box stilstaan met gecontroleerde beweging, 20min koelen en op een 3x6 landje kijkend naar soortgenoten die wel de ruimte hebben en vrolijk kunnen zijn ........ uiteindelijk wil ik haar ook graag gelukkig zien en ga mij hierbij steeds minder diervriendelijk bij voelen, mijn honden sluit ik ook niet op in een bench .....

Wil jullie graag op de hoogte houden ..... denk eind volgende maand haar te verhuizen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:44

@seebeense oww heel veel succes. Ben benieuwd.

@amfee heeel spannend succes.

@mette ala ik hier ook coolinggel gebruik krijgt ze ook enorm dik been.

Wij zijn nou sinds begin november bezig. Maar doe alles extra rustig aan.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:52

ikke20 schreef:
@mette ala ik hier ook coolinggel gebruik krijgt ze ook enorm dik been.

Hoe lang duurt het voordat dat weg trekt bij jouw paard?

Ik ben nu bijna 2 weken bezig met boxrust & stappen. Over 5 weken een nieuwe scan laten maken. Ik vind het ook erg lastig om haar op te sluiten in een box. Ze staat al jaren 24/7 buiten. Gelukkig oogt ze happy & actief maar blijft ze tegelijkertijd (redelijk) rustig. Ik hoop in elk geval dat ze snel het land weer op kan.

edit: In mijn omgeving hoor ik ook veel goede verhalen over herstellen op de weide (al dan niet 24/7). Helaas heb ik een pipo die graag uit het niets keihard rond gaat scheuren. Ze staat in een hele rustige groep maar dat maakt helaas niks uit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:05

Dat duurde wel aantal weken.wel heb ik het been afgespoeld en gewassen zodat alle gel zeker weg zou zijn.

Hier ook een enorme springer en crosser.ze staat overdag buiten op klein stukje(stuk verhard en stukje zand) en snachts op stal

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:41

Seebeense, spannend,succes. Ik ben benieuwd!

Koelgel & dikke benen? Dat klinkt eng.. ik gebruik het dagelijks..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:10

seebensee schreef:
AmFe schreef:
Mijn paard heeft nu twee weken op de kliniek gestaan na de stamceltherapie. Het lijkt goed aan te slaan, de scan zag er erg goed uit!
Woensdag ga ik hem ophalen en dan gaat hij (eerst wat gesedeerd...) voor minimaal drie maanden dag en nacht de wei op. Ik vind het doodeng!! De nachten buiten kent hij niet en hij kan zo idioot doen op de wei.. Ik denk dat ik de eerste nachten niet slaap.. We zullen het gaan zien!

Ik heb nu na ruim 1,5 jaar de ervaring van twee keer een goed herstel (lees oudere berichtjes) strikt gehouden volgens dierenarts advies en opbouw schema, om haar nu toch op een mooie paddock paradise te plaatsen (bij de Drunense duinen) en haar 24/7 "zelf" paard te gunnen en ook te zijn.
Daar ga ik "nu in mijn hoofd" een beter gevoel bij krijgen (zij voelt geen pijn want is niet kreupel), dan wéér 16 uur in een box stilstaan met gecontroleerde beweging, 20min koelen en op een 3x6 landje kijkend naar soortgenoten die wel de ruimte hebben en vrolijk kunnen zijn ........ uiteindelijk wil ik haar ook graag gelukkig zien en ga mij hierbij steeds minder diervriendelijk bij voelen, mijn honden sluit ik ook niet op in een bench .....

Wil jullie graag op de hoogte houden ..... denk eind volgende maand haar te verhuizen

Ik lees graag hoe het jullie vergaat. Het klinkt heel goed inderdaad!
Ik gun mijn paard het ook enorm. Hij wordt echt ongelukkig van de boxrust. En het is ook niet echt goed voor rest van zijn lichaam om zo lang stil te staan. Ik geloof echt wel dat alles sterker wordt en blijft door lekker op de wei te lopen.
Mijn angst zit hem in dat hij dus ook echt heel erg gek kan doen en zichzelf dan steeds weer stuk maakt. Daarom adviseert de dierenarts ook 24/7 zodat hij de hele dag zijn energie kwijt kan. Hij kent het alleen niet om 's nachts buiten te staan en kan erg gaan panieken als hij naar binnen wil, dus dat vind ik vooral erg spannend.. Morgen haal ik hem op en donderdagochtend met sedatie meteen de grote weide op met nieuwe vriendjes! Hij wordt er ongetwijfeld erg blij van, want merk nu wel dat hij het zat is. Ik houd jullie op de hoogte.

Jij ook heel veel succes, ik ben heel benieuwd hoe het je paard zal vergaan!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:26

Sunshinee schreef:

10 maanden.. maar gaat echt de goede kant op.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:38

Supervixen schreef:
Sunshinee schreef:

10 maanden.. maar gaat echt de goede kant op.

5 maanden 1e blessure (lichte peesontsteking), 5 weken sinds 2e blessure scheurtje/gat in de pees

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:27

Spannend Seebensee en AmFe!

Hier lijkt het meeste vocht wel weg te zijn, al was het na het stappen toch weer ietsje voller..
Volgende week gaat hij van zijn ijzers af en dan nog 3 weken geduld...
Op stal is hij rustig (op de momenten dat de andere naar buiten gaan na...) en met stappen laat hij zijn koppie erbij hangen..
De bespiering wordt nu al een stuk minder, rug gaat weer hangen...
Wel mooi te zien wat je dus met training voor elkaar krijg!

We zitten nu op 3 weken vanaf de ontdekking van de blessure waarvan 2 weken boxrust.
Morgen over 4 weken terug voor controle.

Ik koel nu trouwens met een icepack in een Indra beschermer, dit lijkt een stuk beter te werken dan het water en hij is een stuk rustiger!
Stil staan is nu niet zijn favoriete bezigheid....
Laatst bijgewerkt door Woestein op 24-05-16 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:27

ikke20 schreef:
Dat duurde wel aantal weken.wel heb ik het been afgespoeld en gewassen zodat alle gel zeker weg zou zijn.

Hier ook een enorme springer en crosser.ze staat overdag buiten op klein stukje(stuk verhard en stukje zand) en snachts op stal

Jeetje zeg een aantal weken :wow: DA zegt dat het morgen een stuk minder moet zijn, anders moeten we langskomen. Ik heb de gel er ook afwassen maarja toen was het kwaad al geschied.

Succes morgen en overmorgen AmFe! Hopelijk houdt hij zich kalm! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:19

Die van mij heeft juist een injectie gehad van de dierenarts om het vocht snel af te laten voeren. :j Werkte ook direct, de volgende dag zag je al een heel verschil.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:53

Goedemorgen,

Ik wilde eigenlijk zelf een topic openen maar stuitte bij toeval op dit topic. Zie dat hier veel peeservaring is.
Mijn paard heeft voor aan de onderkant een wat dikkere pees. Loopt niet kreupel, is niet warm, maar wel nu al een paar dagen dikker.

Ben nu maar aan het stappen en koelen, maar dat voelt ook zo gek omdat hij wel goed loopt.
Toch de dierenarts laten komen? Wat raden jullie aan? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:56

Hoelang staat je paard hier nu mee Simbaa? Advies is om de eerste tien dagen op stal te laten als je vermoed dat het een peesblessure is en niet te stappen wel koelen. Na 10 dagen je DA bellen voor een scan.

Je kan namelijk pas op 10 dagen de schade het beste zien, Als je al vroeg een scan maakt (dus op 2 a 3 dagen) zal de schade minder lijken dan het daadwerkelijk is.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:09

Ja daar had mijn DA het ook over. Even afwachten hoe het nu is. Dit was gisteren.

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:13

Lijkt idd op het been zoals mijn pony dat ook had vorige week dinsdag. :j Je ziet helemaal geen stuctuur meer dat was bij die van mij ook niet. :n

Ik zal vanavond eens een foto maken hoe het er nu uit ziet. :j

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:18

Zo zag de pees van mijn paard er in januari ook uit toen de blessure er net was. Heb toen bijna 2 weken gestapt en gekoeld en daarna een scan laten maken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:22

Somebitch schreef:
Hoelang staat je paard hier nu mee Simbaa? Advies is om de eerste tien dagen op stal te laten als je vermoed dat het een peesblessure is en niet te stappen wel koelen. Na 10 dagen je DA bellen voor een scan.

Je kan namelijk pas op 10 dagen de schade het beste zien, Als je al vroeg een scan maakt (dus op 2 a 3 dagen) zal de schade minder lijken dan het daadwerkelijk is.

Hij heeft het nu sinds zaterdag of zondag. Zaterdag heeft mijn verzorgster gereden en het kan best zijn dat ze het over het hoofd heeft gezien..
En tja, vermoed ik een peesblessure. Geen idee! Eerdere peesblessures die ik heb meegemaakt gingen gepaard met kreupelheid en een dikke pees over de hele lengte. Nu is vooral de onderkant van de pees dik (ook na stappen, dus geen stalbeen oid) en absoluut geen onregelmatigheid.

Maar uit dit topic begrijp ik dat kreupelheid niet altijd aan de orde is. Vandaar mijn vermoeden :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:24

uiteraard, die van mij liep ook niet kreupel. Maar dat is een blessure aan de bovenkant van het been. Het veradelijke van peeblessures is dan ook dat ze niet kreupel hoeven te lopen.

Ik hoop voor je dat het gewoon een flinke verstapping is geweest maar om dat zeker te weten zou ik volgende week even de dierenarts laten scannen. :j

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:31

Seebensee, dat is denk ik een heel wijs en dapper besluit van je! In mijn ogen is maanden lang opsluiten in een box geen paardwaardig bestaan meer.

Zo heb ik mij ook niet gehouden aan het advies van de DA, hij zei 24/7 box rust maar hij stond al 24/7 buiten en dat heb ik zo gehouden. Voordeel hier in wel is dat het een rustige koudbloed is, maar ook hij kan wel eens gek doen (zo stond hij laatst opeens recht overeind tegenover een vriendje in de wei..) en dan hou ik mijn hart vast, maar weet dat het het beste is.

Sunshinee, wij zijn nu ruim 7 maanden verder na constatering van de ringband blessure.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:06

Wat lang al iedereen!
En simbaa, ik hoop voor je dat het meevalt.
Mijn paard is echt 10x beter geworden van boxrust. Ik wilde eerst ook de wei proberen maar daarvan werd alles dus 5x zo dik.

Somebitch: deed je dierenarts een naald erin en kwam toen ook met een straal het vocht eruitlopen? Bij mijn paard wel en toen spoot hij er iets in wat de pezen rustiger maakt ofzo.