[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:37

het originele wetenschappelijke stuk is alleen bij betaling voor inzage, maar dit kwam van de Yahoo IR en Cushing group.
Bron: http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/
(Test is uitgevoerd op ratten dus lees het wel in deze context aub)

New combination dewormer pastes containing either ivermectin or moxidectin
plus praziquantel are available for treating tapeworm infestations. They are
quite effective but this study in rats suggests caution may be indicated with
IR horses:

Effect of praziquantel on serum glucose and insulin levels in normal
and hyperglycemic rats.

el-Kashef HA, Salem HA, Said SA, Elmazar MM.
Department of Pharmacology and Biochemistry, Faculty of Pharmacy,
Manosura University, Egypt.

The effects of praziquantel (CAS 55268-74-1) on serum glucose and
insulin levels in normoglycemic and hyperglycemic rats were studied.
Also the combined effect of praziquantel and glibenclamide (CAS 10238-
21-8) on oral glucose tolerance in rats was investigated.
Praziquantel, given orally in a dose of 250 mg/kg, significantly
increased serum glucose level in hyperglycemic rats without changing
serum insulin level. After oral glucose load, praziquantel produced a
significant increase in serum glucose level and antagonized the
hypoglycemic action of glibenclamide. These results indicate that
praziquantel significantly increased serum glucose level in both
hyperglycemic rats and after glucose load. Since insulin levels are
not significantly altered by praziquantel, the hyperglycemic effect
of this drug may be attributed to inhibition of peripheral glucose
utilization. Care should be taken if praziquantel is prescribed to
diabetic patients.
=========================

Glibenclamide is an anti-diabetic drug of the sulfonylurea class, it
works by directly increasing the output of insulin from the pancreas.
These results therefore suggest that praziquantel at least
temporarily interferes with glucose sensing in the pancreas,
preventing normal insulin responses to rising glucose. With glucose
sensing "knocked out" as it were, you may also get a gluconeogenic
response from the liver, which would explain why the glucose went up.

Would have to agree that the conclusion they reached, that "care
should be taken" is warranted.

======

Please note it is NOT known if the same would occur in a horse when using the
combination dewormers but it's worth bearing in mind. Risks vs benefits
should be discussed with your treating vet if your horse or pony is IR.

dr. Eleanor Kellon

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:43

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:46

oeps...pablo heeft in december nog een hele spuit gehad....niets gemerkt.
Maar wel link dus...in hoeverre werkt de stofwisseling van een rat hetzelfde?

ojee....ik kan echt geen woord duits :o Borreliose haalde ik er wel uit(lyme)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:51

geerke schreef:
in hoeverre werkt de stofwisseling van een rat hetzelfde?

Nee een rat heeft geen grote blinde darm zoals een paard heeft, een rat kun je dus niet vergelijken met een paard, een rat heeft ook geen hoeven en kan ook niet bevangen worden. Een rat heeft ook geen paardenwormen. Een rat wordt ook niet zo oud als een paard.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:52

Lolclub, zou je iets zijn met dit onderzoek:
Effect of mebendazole and praziquantel on glucosephosphate isomerase and glyceraldehydephosphate dehydrogenase in Echinococcus granulosus cyst wall harbored in mice ?

Ik kan aan de full text komen, maar heb even geen woordenboekje bij de hand haha! Het is een Chinees onderzoek, met oog op het paard als doel (maar wel op muizen gedaan geloof ik).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:55

Liene schreef:
Lolclub, zou je iets zijn met dit onderzoek:
Effect of mebendazole and praziquantel on glucosephosphate isomerase and glyceraldehydephosphate dehydrogenase in Echinococcus granulosus cyst wall harbored in mice ?

Ik kan aan de full text komen, maar heb even geen woordenboekje bij de hand haha! Het is een Chinees onderzoek, met oog op het paard als doel (maar wel op muizen gedaan geloof ik).

is dat niet die blaasworm?Die ook in de hersenen kan gaan zitten,familie van de linworm?

Karin_deBJarig

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:03

Wauw wat een informatie hier allemaal! Zal het vannacht in mn dienst nog eens goed doorlezen, maar ik begrijp dus wel dat vervangend voer vinden geen eitje is en van veel factoren afhankelijk is.
Wel erg interessant en handig om te weten!

Morgen komt de kliniek langs om te kijken bij Joppie, foto's te maken en Insuline Resistentie test te doen. Van daaruit kan ik weer verder gaan kijken dan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:15

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:16

Karin_deB schreef:
Morgen komt de kliniek langs om te kijken bij Joppie, foto's te maken en Insuline Resistentie test te doen. Van daaruit kan ik weer verder gaan kijken dan.

Spannend karin, ik zal voor je duimen, de IR test duurt wel even voor je uitslag hebt. Ongeveer een week heeft het hier geduurd toendertijd, dus nog even afwachten. Ben ook benieuwd hoe de foto s uit gaan pakken!! Ik duim voor je.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:18

paars schreef:
@LC, heb je al eens aan de energiekernmix van Subli gedacht? Ik ben nog niet zo ver, maar wilde dat op termijn als aanvulling ook aan Vash gaan voeren. Hij doet nu nixxxxx....maar als we weer gaan beginnen (jaja) dán. Het heet nu anders, omega369 (?) ziet er uit als eiervoer voor de vogels, maar ze vinden het erg lekker, het is op oliebasis en het geeft langzaam zijn energie af. Je kan ook proberen toch wat meer van je gewone hooi te gaan voeren, dus je ruwvoermix wat rijker maken. Maar dat heb je wellicht al gedaan.

Ik ken dit product eigenlijk verder niet behalve dat ik het één keer gezien en gevoeld heb en het enorm vettig vond.
Maar als de drager inderdaad aardappelzetmeel is vraag ik me af of het wel zo geschikt is voor een HB er, ik zal eerdaags eens kijken bij de welkoop wat er precies inzit ;)
bedankt iig voor je meedenken

De ruwvoermix rijker maken zou een optie kunnen zijn om Hittie in gewicht te laten toenemen (mocht dat nodig worden }> ), maar ik kan het niet makkelijk sturen naar het werk wat pas veel later op de dag plaatsvind.
Van Tug heb ik meegekregen dat een rustige arbeid inderdaad prima op de vetzuren uit hooi kan plaatsvinden maar de vetzuren uit het desbetreffende hooi zijn dus wel pas na lange tijd bruikbaar (na vertering in de dikke darm).
Door suikerrijker ruwvoer te gaan verstrekken stijgt het insuline pijl direct na opname echter wel en dat is juist hetgeen we niet willen.
Heel veel verstand heb ik trouwens niet van deze materie, maar misschien wil Tug als ze tijd heeft het hier eens goed uitleggen. :o
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-03-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:22

EstherHegt schreef:
Nee een rat heeft geen grote blinde darm zoals een paard heeft, een rat kun je dus niet vergelijken met een paard, een rat heeft ook geen hoeven en kan ook niet bevangen worden. Een rat heeft ook geen paardenwormen. Een rat wordt ook niet zo oud als een paard.

Dat is duidelijke taal ;)
Esther, denk jij dat deze test op ratten dus niet van toepassing of bruikbaar is voor paarden ?

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:38

Ik zal alle informatie ook even doorlezen, handig!

Lolclub: Vandaag lag ze ’s morgens nog. Zo te zien had ze al vrij lang gelegen, dus ze had waarschijnlijk toch wel last. Mijn moeder heeft haar toen weer een zakje bute gegeven en toen werd het in de loop van de dag toch beter. Ze schraapt nu zelfs weer met haar tandjes langs de tralies (soort tik van haar), dus het gaat wel iets de goede kant op.

Moeilijk moeilijk met jouw paard. Wat is het doel, ik bedoel welk niveau wil je dat ze bereikt? Daar zit direct ook wel weer een verschil in van presteren. Ik denk ook dat je een beetje moet kijken naar verschillende wedstrijdterreinen (bijv. naar de vlakte) in het begin. En anders eventueel wedstrijden op zand? Ik zou persoonlijk ook niet het risico gaan lopen met slechte bodems.

Embe: Wat sneu, vervelend zeg. Ik neem aan dat je al heel rustig aan het opbouwen bent geweest?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:51

lolclub schreef:
Dat is duidelijke taal ;)
Esther, denk jij dat deze test op ratten dus niet van toepassing of bruikbaar is voor paarden ?

Ik denk dat we beter kunnen kijken of er een test is die van toepassing is bij paarden en paarden niet moeten vergelijken met andere zoogdieren. Ik vind het artikel van Philip Johnson daar zo verhelderend in.
Hij maakt de verschillen zo duidelijk tussen de verschillende zoogdieren en voedingspatronen etc. Een varken is ook geen paard, een mens niet en ik denk een rat ook niet. 8-)
Zal hem nog eens geven die link.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:29

Lolclub, aangezien ik nog op mijn universiteitpc zit, vond ik hier een heel onderzoek van vetrijk en koolhydraatlaag dieet. Ik heb het even voor je upgeload (of zo iets :D ), misschien is het wel interessant. Er zou ook iets in staan over laminitis gerelateerd aan koolhydraten, maar ik heb het zelf nog niet doorgelezen.

Hier staat het: http://pdfcast.org/pdf/fat-supplemented ... estibility

Andere onderzoek niet nodig :) ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:03

Cisss schreef:
Moeilijk moeilijk met jouw paard. Wat is het doel, ik bedoel welk niveau wil je dat ze bereikt? Daar zit direct ook wel weer een verschil in van presteren. Ik denk ook dat je een beetje moet kijken naar verschillende wedstrijdterreinen (bijv. naar de vlakte) in het begin. En anders eventueel wedstrijden op zand? Ik zou persoonlijk ook niet het risico gaan lopen met slechte bodems.

Tja..ik denk dat iedereen met een HB'er die weer mag werken voor hetzelfde vraagstuk komt te staan,
juist door dit topic met al zijn kennis ben ik er ook dieper over gaan nadenken
Voordeel is, dat hopelijk de kans op herval daardoor uiteindelijk kleiner wordt doordat we niet in het oude voedingspatroon met bijbehorende valkuilen terugvallen.

Jij woont trouwens net als ik in Friesland en dat betekend dus zomers wedstrijden op keiharde klei, niet echt een aantrekkelijke optie dus.
Nou zit ik nog dicht op Drenthe en daar bestaat de bodem al veel meer uit zand maar ook die weilanden kunnen keihard zijn.
Ach ik zie wel hoe het straks loopt, ik ken de wedstrijden met redelijke terreinen inmiddels, en anders pak in de indoor wedstrijden.
wat het doel betreft ... je raad het al, zo hoog mogelijk .
ze loopt (liep :o ) al op Z-niveau en Z2 met wp is in ieder geval het eerste te behalen doel, dan heeft ze het sportpredikaat en dat zou mooi zijn met het oog op toekomstige veulens.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:21

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:49

voor de meesten al bekende kost, maar dit is de tekst over fructaan en weidegang van het Hufrehe forum uit Duitsland,:
Het dikgedrukte stukje over het testen van de zuurtegraad van de mest vond ik wel interessant voor ons, ;)

Endlich wieder Weidezeit,
aber auch wieder die Angst vor einem neuen Hufreheschub ist wieder da.

Da wir alle verunsichert sind, durch die drohende Gefahr der Hufrehe im Hinterkopf, kann sich der ein oder andere garnicht so freuen.
Immer wieder die gleichen fragen wie kann man es richtig machen und was kann man noch vermeiden
Uns ist klar ,dass die Vorgänge bei Hufehe nichts anderes sind als normale Prozesse, die lediglich zur falschen Zeit am falschen Ort ablaufen.
Wir müssen erst noch mehr über die Hufrehe und deren Primärerkrankungen wissen, z.B. was schaltet welche Prozesse ein oder aus.
Und das deckt sich leider auch mit den Erfahrungen des Forums:
- Das Pferd eines super vorsichtigen Besitzers bekommt ungerechter weise Hufrehe, das des sorglosen Nachbarn dagegen nicht.

Wie wir jetzt wissen ist es die Überfütterung mit Getreide, insbesondere von Getreidearten mit schwer abbaubarer Stärke, die zur Hufrehe führen kann.
Und daß die Zeit von der Stall- auf die Weidezeit in Bezug auf Hufrehe besonders gefährlich ist, dass nicht das Eiweiß im jungen Gras der „Auslöser“ ist, sondern die im wachsenden Gras enthaltenen Kohlenhydrate, insbesondere das Fruktan.

was ist Fruktan?

Fruktan ist eine Zuckerart,
-die in Weidepflanzen in Abhängigkeit
-von Pflanzenart,
-Sonneneinstrahlung,
-Umgebungstemperatur,
-Vegetationsstadium,
-Feuchte oder Trockenheit mengenmäßig unterschiedlich vorhanden ist.

Das Kohlenhydrat Fruktan vermag ebenso wie das Kohlenhydrat Stärke Hufrehe auszulösen.

Wie läuft dieser Mechanismus ab?
Stärke (aus den Müslis und deren Getreide),
die nicht im Dünndarm vollständig abgebaut werden kann, gerät in den Dickdarm und führt dort über die damit verbundene Absäuerung zum Absterben von Darmbakterien.
Fruktan wird gar nicht erst im Dünndarm abgebaut, sondern gerät automatisch in den Dickdarm und bewirkt eine zerstörung der Darmflora.
Jede Störung dieser sensiblen Darmflora bringt die Gefahr einer Hufrehe, weil die Freisetzung von Bakteriengiften die Darmwand durchlässig macht, das Gift somit über den Blutstrom in die Hufe gelangt und dort schließlich Enzyme aktiviert, die dann das Faß zum Überlaufen bringt und zur Katastrophe Hufrehe führt.

-Zucker entsteht bei der Photosynthese, also während des Tages
-Über Nacht wird fürs Wachstum der Pflanzen Zucker verbraucht
-Wann immer über Photosynthese mehr Zucker gebildet als durch Wachstum verbraucht wird, steigt der Zuckergehalt in der Pflanze.

Deshalb hilft ein Blick auf
-Uhr,
-Thermometer
-Sonne
ganz gut über die aktuelle Hufrehegefahr.

z.b.
Morgens
vorausgesetzt die Nachttemperatur war hoch genug (über 5°C) sind die Zuckerspeicher durch das Wachstum verbraucht, die Rehegefahr damit reduziert.

Ausnahme:
Die Nacht war kalt (unter 5 Grad Celsius), wodurch das Pflanzenwachstum gestoppt wurde, oder das Gras konnte wegen Nährstoff- oder Wassermangels ebenfalls nicht wachsen.
Das erklärt auch,weshalb in den vergangenen Jahren so viele Pferde an Hufrehe erkrankten, obwohl wegen der Trockenheit kaum mehr Wachstum erfolgte.
Ab Mittag wird es an sonnigen Tagen dann ebenfalls problematisch für rehegefährdete Pferde, denn die Photosynthese wird bei Sonneneinstrahlung aktiviert, der Fruktangehalt steigt.
Um das Risiko einer Erkrankung zu minimieren, genügt es, die alten Faustregeln vom langsamen Anweiden zu beachten und besonders im Frühjahr ein Thermometer nach der Nachttemperatur zu befragen.

Die Pferde sollten zudem nicht hungrig auf die Weide kommen.
Nichthungrig heißt aber nicht voll mit Krippenfutter, sondern eher mit Heu.

Aber ihr solltet beachten:
Heu enthält ebenfalls Fruktan. Und wieviel steht leider nicht auf dem Ballen.
Heu, das Ende der Blüte bis Bildung der Samen geschnitten wurde, ist relativ arm an Fruktan, denn zu diesem Zeitpunkt ist der Verbrauch an Zucker in der Pflanze am höchsten.
Um sicher zu gehen, könnt ihr den Zucker aus dem Heu waschen.
Das funktioniert – so zeigten wissenschaftliche Untersuchungen – recht gut.
Nur eine halbe Stunde Wasserbad im bevorzugt über 50°C warmen Wasser lässt den Fruktangehalt im Heu um bis zu 30% sinken.
Ihr wascht zwar mit dem Fruktan auch Kalium aus, aber das lässt sich im Vergleich zum Nutzen vertreten.

Warnzeichen solltet ihr genaustens Beobachten
Stärkere Schwankungen der Dickdarmflora bemerkt Ihr entweder an der Rittigkeit eures Pferdes,
an auftretendem Kotwasser bis hin zum Durchfall.
Treten diese Erscheinungen bei eurem Pferd auf, wird es höchste Zeit, vorsichtig zu werden!
Messungen des Kot-pH-Wertes über den Zeitraum des Anweidens sind eine gute Maßnahme, um über Schwan-kungen in der Darmflora frühzeitig informiert zu sein.
Die Teststreifen bekommt man sehr günstig in jeder Apotheke

Paßt in der Zeit des Anweidens gut auf euer Pferd auf!

- das allererste Anweiden sollte an der Hand geschehen.
-Täglich erst nur einmal,
-dann mehrmals 5 Minuten - in schweren Fällen erst die 5 Minuten mit Maulkorb.
-Dann langsam die Zeit steigern, bis das Pferd so etwa 20 Minuten Gras am Stück ab kann (das kann eine Woche dauern oder auch 3 Wochen, je nach individuellem Pferd und Situation)

-beim ersten Anweiden "frei" lässt es sich gut umsetzen, wenn man dem betreffenden Pferd einen Weidemaulkorb umlegt und es zusammen mit den anderen Pferden rauslässt auf die Koppel (Für die Pferdepsyche offensichtlich positiv).
-Nach kurzer Zeit das betreffende Pferd wieder reinholen ("kurze Zeit" - muss von der individuellen Situation abhängig gemacht werden: Wettersituation, Pferdesituation
(Schweregrad der Erkrankung, Anfälligkeit etc.), Weidezusammensetzung, Boden etc. - das können bei dem einen 10 Minuten sein, bei dem anderen 30 Min.)

!!!Wichtig!!!:
bereits ab dem allerersten Anweiden an der Hand täglich mindestens zwei mal - gerne öfter auf allen 4 Füssen Pulsation fühlen und bereits bei dem kleinsten Anzeichen von Pulsation muss reagiert werden
- Weide wieder zurückfahren/ganz einstellen/Tierarzt auch wieder je nach Situation.
Die kleinste Pulsation kann bereits Hinweis sein auf eine entstehende Stoffwechselproblematik, die bei Nichtbeachten zu einem erneuten Reheschub führen kann.

Pulsation fühlen und Schleimhäute kontrollieren
http://www.hufreheforum.de/cgi-bin/yabb ... 1169893213

Sobald ein Pferd
-vorsichtig auftritt,
-nicht mehr fröhlich los galoppiert
-oder gebundener trabt,

ist Vorsicht und genaues Hinsehen gefragt.

Nicht warten bis der Huf
-stark pulsiert,
-heiß sind
-das Pferd gar stocklahm geht!

Weide-Management
Das Sandpaddock bietet Sicherheit vor Fruktan gerade bei EMS Pferden, aber man darf den sozialen Standpunkt nicht vergessen das Pferd sollte nicht alleine dort stehen, es findet sich immer ein passender Paddock Kumpel.
Auch die Weide zu mähen ist keine Lösung, denn in kurzen Stoppeln findet sich besonders viel Fruktan.

Um Lösungen zu finden, muss man sich die Bildung und den Verbrauch von Fruktan in den Weidepflanzen vor Augen führen:
● Zucker (Saccharose, Glucose, Fruktan) ist der Wuchsstoff für Pflanzen
Witterungsbedingungen Pflanzen-Reaktion Rehegefahr
Kaltes Wetter, Nachtfrost................................................Kein Pflanzenwachstum, aber Fruktanspeicherung....................................................................mittel
Kaltes Wetter, Sonnenschein............................................Hohe Photosynthese (Energieproduktion)in den Gräsern, massive Speicherung von Fruktan..............extrem
Bedeckter Himmel, trocken...............................................geringe Photosynthese........................................................................................................abnehmend
Warmes Wetter,bedeckt,Feuchtigkeit.................................geringe Photosynthese und gleichzeitig Wachstum und Abbau der Fruktanspeicher..........................gering
Warme Nacht, sonniger Tag..............................................Wachstum hat Fruktan verbraucht, Neubildung durch Photosynthese........................................... Vormittag gering, erhöht ab Mittag

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:12

Oef Duits kan ik helemaal niet. Iemand die kan vertellen wat er staat in grote lijnen?

EstherHegt schreef:
Karin_deB schreef:

Spannend karin, ik zal voor je duimen, de IR test duurt wel even voor je uitslag hebt. Ongeveer een week heeft het hier geduurd toendertijd, dus nog even afwachten. Ben ook benieuwd hoe de foto s uit gaan pakken!! Ik duim voor je.

Dat wachten is inderdaad altijd even balen! Maar goed dan weet ik iig dat het op weg is en we aan de hand van de uitslag weer verder kunnen werken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 07:54

Jannepauli schreef:
Als je 't aan Van Nassau zou vragen over voer, dan zou hij zeggen "gewoon brok voeren maar MET MATE !!"
De HB-ers die in de kliniek daar resideren krijgen ook gewoon brok - wel van een bijzonder merk - ben vergeten wat het was. Maar misschien wil Janouk dat nog 's vragen aangezien ze er deze week weer langs gaat? Het kan zijn dat het Mijten is, maar ik ben niet zeker.

Janouk (ik dus, mijn haflinger niet) gaat met Image naar Van Nassau thuis vrijdag op audiëntie. Wij hebben alleen nieuwe schoenen nodig. Ik ga niet naar de kliniek Visdonk. Ik weet niet of Rob weet welk voer ze voeren op de kliniek. Zou je de kliniek even moeten bellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:30

Karin_deB schreef:
Oef Duits kan ik helemaal niet. Iemand die kan vertellen wat er staat in grote lijnen?

In grote lijn staat er niets in wat je ook in de beginpost van 'ons' topic kunt vinden, op twee dingen na:

1. Naast het bekende voelen van de hoeven (controleren op warmte) en de pols, wordt ook aangeraden om naar het tandvlees te kijken. Normaal is tandvlees goed doorbloed en mooi roze - bij beginnende HB kan het echter heel bleek zijn ( net zoals bij beginnende koliek)..

2. Mestcontrole: veranderingen van de PH-waarde van de mest en het faecale vocht is een indicatie dat er in de darmen iets gaande is wat uiteindelijk tot het afsterven van de darmflora kan leiden en dus HB kan triggeren. In Duitsland schijnt men strips te kunnen kopen bij de apotheek waarmee de PH gemeten kan worden.

Dat laatste roept de vraag op wat de 'goede' PH waarde van de mest zou moeten zijn - als ik tijd heb vandaag zal ik de sitebeheerder een mailtje sturen met die vraag. Tenzij natuurlijk hier een deskundige zit die het weet? Sowieso is hele dunne mest en diaree een alarmsignaal - daar hoef je niet voor te meten om te weten dat er iets niet in orde is.

Verder best een leuke site - maar opmerkelijk weinig bezoekers.. :?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:42

Citaat:
Embe: Wat sneu, vervelend zeg. Ik neem aan dat je al heel rustig aan het opbouwen bent geweest?

Ja, alleen maar stappen op zachte ondergrond... volgende fase was 2 x 3 minuten draven. Dat zag er echt niet goed uit. Kan zijn dat hij stijf is of aan het compenseren is. Heb de volgende dag toch weer die 2 x 3 minuten gedraaft (lees joggen, heel rustig aan) toen ging het ietsie beter maar nog steeds niet goed. Moeilijk, moeilijk! Hij is afgelopen jaar ook behandeld voor spat (Tilderen). Het blijft een zorgenkind.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:47

Daar is dus iets waar ik even op inhaak Jannepauli..
Diarree en erg dunne (water) mest. Dat had mijn merrie dus haar hele leven al. Heb alles meerdere keren laten onderzoeken door DA's en kliniek. Is nooit wat uitgekomen. Echt van alles geprobeerd qua voeding..Wel met kruiden het kunnen "beheersen". Maar nooit 1 DA die me heeft gewaarschuwd voor iets als hoefbevangenheid...
Nu na veel zelf te hebben onderzocht, weet ik wel beter...Maar het is me nooit door 1 DA gezegd..
En qua voeding weten ze er volgens mij ook niets vanaf..Vorige week DA hier gehad voor de inentingen en echt, de onzin die hij (weer) zei...Ze weten er nog minder vanaf als ik lijkt wel...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:57

Tja.. er zijn DA's die inderdaad een soort van beroeps-arrogantie hebben, en denken dat wij in sprookjes geloven.. gunstige uitzonderingen daargelaten. Dat begon al jaren geleden toen ik een bekende arts een uitspraak hoorde doen over 'Bit-meisjes'..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:05

Weet je, ik heb steeds het gevoel, dat ik tegen bergen sta te praten...Ook mijn hoefsmid, die maar blijft volhouden dat het komt van teveel eiwitten en dat alleen hooi van natuurland goed is. Onbemest en het liefs eind juni (dus volop in bloei) gemaaid...
Ik volg nu dus echt mijn eigen weg hierin en met behulp van dit topic (waar echt hele goede tips voorbijkomen) en hulp van tug, hoop ik een goede manier van voeding/paarden houden te ontwikkelen, in de hoop, dat ik dat nooit meer mee maak..Weet dat ik niet alles kan voorkomen, maar had ik destijds dit allemaal geweten, dan had ik waarschijnlijk mijn meisje nog gehad...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:24

Moet zeggen dat mijn HB paard dus geen diarree, of warme hoeven, of kloppende ader vertoond. Wel is volgens de ostheopate haar blinde darm minder functioneel. Dit paard gaat stijver lopen, de genoemde symptomen komen pas daaaaaagen later. DA wilde ook geen HB diagnostiseren, zocht het dieper id hoef, maar wist niet wat. Ben eigenwijs geweest, anders was dit paard er ook niet meer geweest.

Ik laat nu op advies van tug haar baarmoeder spoelen, ze is af en toe smerig, en haar HB aanvallen beginnen meestal in het voorjaar, als de hormonen dus ook weer beginnen te werken. Ik heb dat verleden jaar ook aangekaart, maar mijn DA beweerde, dat een baarmoeder zich zelf wel kon reinigen. Dus spoelen had geen zin? Dus dan twijfel je weer....

De zoektocht naar de oorzaak duurt dus al 3 jaar, en ieder voorjaar gaat het mis, ondanks niet meer weiden, geen krachtvoer, alleen vitaminen en mineralen, zo goed mogelijk gewonnen hooi, geen kunstmest, alleen organische. En ostheopatische begeleiding, in hoge frequentie.
Op dit moment wachten we eigenlijk sidderend af. Tis nu een kanon in de paddock, bokken, spelen, maar dit zien we meestal, en dan plotseling...En dan zijn we weer een half jaar verder...

Ik twijfel nu ook zo over enten, de DA heeft de afspraak wegens ziekte nu al een paar maal verschoven. Voor mijn ZE paard ligt het nu te dicht op de ZE periode, die wil ik eigenlijk nu ook niet meer gaan belasten. Maar twijfel nu ook bij het HB paard ;(