Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:02

oef, In 2010 gaat het wel de verkeerde kant op.
Dat je (kleine foto) je paard net had, zie je dat hij mooi recht op zijn voeten staat en geen overvulde pezen heeft. (bij de kogels)
Vanaf 2010 zie je dat ontstaan en hem meer in de pezen "hangen"
daar is de stand dus niet goed.
Teveel van de hiel weg, en tekort op de takken.
Als je paard gevoelig is op de teen, als ie daar bijgewerkt wordt, is het gewoon tekort gedaan. (helaas maken zich daar meer smeden aan schuldig)
De rechte zool verhaal snap ik ook niet. Dunne gevoelige zool kan. Daar hebben meer paarden last van (en vandaar dat ze dan op een ijzertje gezet worden.)
inderdaad als je dan alleen de hiel weghaalt en het paard meer zijn been voor neerzet ipv onder zijn middelpunt van de schouder, krijg je idd minder gevoelige paarden (ze lopen niet meer op de voeten maar hangend in de pezen) en dan krijg je weer overvulling.
Recht op de voet, voetas en been recht onder de schouder in de juiste hoeken. Met beslaan langere takken (er kan per hoefsmid echt een verschil in maat zijn, omdat ze zo "bang" zijn dat het paard de ijzers eraf tikt.
wat dus weer te maken heeft met een verkeerde stand.
als de stand goed is, op zon manier dat dit bij zijn lijf en beweging hoort, zullen ze de ijzers er niet aftikken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:28

Is een platte zool, erg kwalijkt?

Mijn pony haar zool loopt niet echt 'concaaf' (of hoe je dat ook schrijft)
Maar verder zijn haar hoeven echt keihard en loopt ze nooit gevoelig..

Ik zal van de week nieuwe foto's plaatsen, ik heb nog foto's van december. Inmiddels wordt ze nu iets vaker bij gehouden door een SB (kundige smid!) en staat ze nu veel mooier op haar voeten :) (ik houd het zelf ook goed bij)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:11

Nombrado, ben het wel met jou eens, had de hielen bij dit paard graag wat hoger gezien.

Ik lees hier altijd mee, sommige zullen mij ook nog wel kennen ;)

Ik heb inmiddels een andere hoefsmid (nu 3 bekapbeurten) en ben benieuwd wat jullie nu van zijn voeten vinden.
(p.s hij is hier NIET net bekapt)
Was even snel met de mobiel en alleen RV & RA.

Voor
Afbeelding

RV
Afbeelding
Afbeelding

Achter
Afbeelding

RA
Afbeelding

April 2009
http://www.mijnalbum.nl/Album=8QJHQIOG

En vanalles (weet zo snel de data daar niet van)
http://www.mijnalbum.nl/Album=RCEMYYLO

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:17

Is het optisch bedrog of zijn de hielen RV zo ongelijk? En slaan de steunsels om?
Ook zou ik de kwartieren wat korter zetten omdat de hoef daar flaret...
Verder lijkt de straal me mooi ontwikkeld.

Was er een specifiek probleem met de hoeven?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:23

Mooi gezien!

Steunsels zijn mooi kort, zijn gelijk aan de zool of bedoel jij de hielen? ook die slaan niet om :)
Nog korter zetten is geen optie maar dat snap je wel als ik heb uitgelegd wat zijn probleem is.

Hij staat voor toontredend, waardoor hij dus niet recht loopt in feite, dat rolt dus schuin af, de flare is nu bijna weg, die was echt vele mate erger!

Achter heeft hij franse stand, waardoor de flare juist aan de andere kant zit :+

Ik weet echter niet of het mogelijk is om zijn voeten ooit helemaal recht te krijgen, maar ben nu echt al zo tevreden over mijn smid :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:25

Ik vroeg me eigenlijk luidop af of de steunsels de neiging hebben om snel om te slaan, leek zo'n beetje zo op de foto :)
Interessant om te zien zo :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:32

De steundels steken niet verder uit als de zool, dus dat lijkt me dan onmogelijk dat ze om kunnen slaan :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:52

Okay, optisch bedrog dan ;)

Ik zou graag ook foto's van mijn pony online zetten, maar het maken daarvan is altijd een drama... slecht verlichte stalgang of modderige wei... En buiten staat ze moelijk stil :D Eens een keertje een helper voorzien dan kan het buiten :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:54

Ik ga na de vakantie de smid weer bellen, dan ga ik mijn canon meenemen naar stal.
Gelukkig is stilstaan voor die van mij geen probleem :D

Ik hoop dat de kenners nog een antwoord kunnen geven op mijn vraag :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:09

Zack schreef:
Mooi gezien!

Steunsels zijn mooi kort, zijn gelijk aan de zool of bedoel jij de hielen? ook die slaan niet om :)
Nog korter zetten is geen optie maar dat snap je wel als ik heb uitgelegd wat zijn probleem is.

Hij staat voor toontredend, waardoor hij dus niet recht loopt in feite, dat rolt dus schuin af, de flare is nu bijna weg, die was echt vele mate erger!

Achter heeft hij franse stand, waardoor de flare juist aan de andere kant zit :+

Ik weet echter niet of het mogelijk is om zijn voeten ooit helemaal recht te krijgen, maar ben nu echt al zo tevreden over mijn smid :)

precies ;)
dus je moet aan de stand van het been zien, hoe je de hoef moet bekappen.
met de verschillende standen , troontrede e.d. is het dus belangrijk daar de hoef op aan te passen.
daarom ben ik geen voorstander van alleen aan de onderzijde kijken, want dan kan je de beenstand er niet bij zien.
kheb hier een paard met troontrede stand, daar is de hoef echt niet kaarsrecht van, want dan belast hij aan 1 zijde zijn pezen en gewrichten teveel.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:13

Klopt, je kan het ook duidelijk zien als je achter hem staat en hij loopt/draaft weg. (bij die van mij dan he)
Je ziet overduidelijk dat hij scheef afrolt, ik ga hem niet zo corrigeren dat hij "recht" gaat afrollen, dat vond de HS geen goed plan omdat je dan overmatige slijtage krijgt. En je paard loopt niet lekker.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:01

Corrigeren kun en moet je niet willen bij een Paard ouder als een jaar , Liever Al niet meer s ze 6 mnd geweest zijn ..
Botten en pezen Kunnen een correctie dan niet meer aan omdat eea Al aan het uitharden is ...
Keurig dat je Smid hem zo goed bekijkt en hem daar ook naar bekapt ...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:58

Arabesk schreef:
Ik heb toen gezien wat die smid bedoelde met 'teen inkorten'. Dat was zoiets als een cirkelzaag pakken en daarmee de punt van de hoef aftoppen %) :+

Welke smid was dit? mag via PB.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:39

@Esperanza
Na diverse foto's van de hoeven van je paard te hebben gezien en in je text gelezen te hebben dat hij niet eens normaal kan staan op blote voeten tijdens het beslaan,maar een rubber mat nodig heeft,en de dish in de toonwand gezien te hebben denk ik toch echt aan een ernstige verstoring van de inwendige structuren
van de voeten van je paard. Wellicht toch bevangen geweest en over het hoofd gezien,of een bikkel van een paard. Ik zou foto's laten maken,soir de inkortaktie is niet fraai en de ijzers te kort maar dat moet normaal een paard niet zulke pijnklachten opleveren. Ik vind die platte/bolle zool ook verdacht.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:50

Denk je dat ook nog als je weet dat hij nu gewoon normaal loopt? En de dish weg is? En dat hij nu ook zonder rubberen mat beslagen kan worden? Ik heb gewoon gedacht dat zijn toch al niet zulke beste voeten nog slechter zijn geworden door niet zulk handig smidswerk. Maar er is nooit in die 6 jaar dat ik hem heb een smid geweest die dit heeft aangestipt. Ook de smid van Emmeloord niet. (Daar heeft mijn paard een week gestaan met een hoefzweer en daar zijn zijn problemen uitgebreid gespreksonderwerp geweest. Mijn paard is 2x beslagen daar en ik heb nog overwogen om iedere keer daar heen te tuffen voor nieuw beslag...

Ik heb zelf niet gemerkt dat hij ooit HB is geweest, ik heb nooit een verbreding in de witte lijn gezien en ik heb geen smid daarover gehoord. Maar dat zegt natuurlijk niet alles. Mijn smid komt zaterdag, dus ik zal eens een balletje opgooien hierover. Overigens, een bikkel is het niet echt, hij laat pijn wel echt merken (is een man he ;) ) Maar een smid die ik gehad heb gaf aan dat de zool zo dun was, dat je die met stevige druk van 2 duimen, zo kon indrukken. Mij lukt het niet, maar ik ben waarschijnlijk minder sterk...

Ik heb gisteravond een paar foto´s gemaakt van nu, die zal ik vanavond uploaden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:02

Esperanza, wat heb je een hoop ellende gehad zeg, zoals ik begrijp gaat het nu goed toch?

ben benieuwd naar je foto;s!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:49

@Splinter, ja gelukkig wel. Jullie moeten wachten tot het weekend voor de nieuwe foto's. Ik heb wat geprobeerd met mijn telefoon, maar donker en telefoon is geen goede combi voor duidelijke foto's.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:00

Ik vind dit altijd een interessant topic om te lezen, maar kan vaak niet mee praten omdat ik zelf denk er niet veel verstand ervan te hebben. In het verleden heb ik ook wel eens foto's van mijn paard gepost,en vond ik de reacties er op altijd wel interessant. Maar nu het volgende (ojee :P) Ik ben verhuisd van groningen naar friesland en heb dus helaas mijn hoefsmid niet mee kunnen nemen,nu heb ik eentje die ook bij mij op stal staat en er dus altijd is, heel handig :D Alleen de manier van bekappen is heel anders dan bij mijn vorige smid. Het is een hele rustige en fijne smid, alleen ik heb t idee dat hij te weinig met de onderkant van de hoeven doet, waar de vorige heel veel er bij deed. Ikzelf zie dan ook alleen aan de buitenkant verschil bij het bekappen. Ook zit ik wat met een van de stralen van mijn paard, vorig jaar met die natte periodes heeft hij rotstraal gehad, dit is weggesneden door de vorige smid en behandeld. De vorige smid maakte de straal altijd netjes, en hier heb ik nooit last gehad van losse hangende gedeeltes. Nu bij mijn nieuwe smid die zegt dat de rotstraal weg is vind ik de straal niet echt verbeterd, en het lijkt mij wel dat deze beter moet worden. Verder ben ik erg tevreden over mijn smid maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken :) Ter ondersteuning zal ik morgen foto's proberen te plaatsen en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? En vraag ik mij af hoelang het duurt voor de straal hersteld is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:03

Ik zal binnenkort eens voor en na foto's maken van mijn paard haar voeten! Ze zijn wel wat lang (de hoefwand), maar de onder kant van de voeten zijn zoooo mooi. Echt voorbeeld voetjes, ben er mega blij mee. :)

Shet daarentegen, pff. Die heeft zo'n smalle hoge voetjes en ook nog stijl. Hoop die langzaam aan wat breder te krijgen en minder stijl, maar zijn beenstand zelf is ook erg stijl en kan m dus niet echt omlaag zetten. Dat past m niet.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:06

hilly200 schreef:
Ik vind dit altijd een interessant topic om te lezen, maar kan vaak niet mee praten omdat ik zelf denk er niet veel verstand ervan te hebben. In het verleden heb ik ook wel eens foto's van mijn paard gepost,en vond ik de reacties er op altijd wel interessant. Maar nu het volgende (ojee :P) Ik ben verhuisd van groningen naar friesland en heb dus helaas mijn hoefsmid niet mee kunnen nemen,nu heb ik eentje die ook bij mij op stal staat en er dus altijd is, heel handig :D Alleen de manier van bekappen is heel anders dan bij mijn vorige smid. Het is een hele rustige en fijne smid, alleen ik heb t idee dat hij te weinig met de onderkant van de hoeven doet, waar de vorige heel veel er bij deed. Ikzelf zie dan ook alleen aan de buitenkant verschil bij het bekappen. Ook zit ik wat met een van de stralen van mijn paard, vorig jaar met die natte periodes heeft hij rotstraal gehad, dit is weggesneden door de vorige smid en behandeld. De vorige smid maakte de straal altijd netjes, en hier heb ik nooit last gehad van losse hangende gedeeltes. Nu bij mijn nieuwe smid die zegt dat de rotstraal weg is vind ik de straal niet echt verbeterd, en het lijkt mij wel dat deze beter moet worden. Verder ben ik erg tevreden over mijn smid maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken :) Ter ondersteuning zal ik morgen foto's proberen te plaatsen en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? En vraag ik mij af hoelang het duurt voor de straal hersteld is.
Pff foto's maken is nog niet gelukt, er hangt telkens een staart voor :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:43

Vandaag te horen gekregen dat mijn paard artrose heeft in zijn linkerkogel (buitenkant griffelbeentje). Advies (uiteindelijk) 'ijzers met zooltjes' -O-

Is er ook een speciale manier van bekappen hier voor of kan dit alleen opgelost worden met ijzers?

Het trauma wat het op dit moment geeft op zijn pees/bandje en ligament wordt nu eerst behandeld, daarna verder kijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:46

hilly200 schreef:

En je was nog niet op het idee gekomen om even een knoop in de staart te leggen????

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:59

Kinke schreef:
hilly200 schreef:

En je was nog niet op het idee gekomen om even een knoop in de staart te leggen????

Nee eigenlijk niet, hij had/heeft last van de vliegen ;) uitkrabben lukt wel maar duidelijke foto's maken dus niet :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:17

singasong schreef:
Vandaag te horen gekregen dat mijn paard artrose heeft in zijn linkerkogel (buitenkant griffelbeentje). Advies (uiteindelijk) 'ijzers met zooltjes' -O-

Is er ook een speciale manier van bekappen hier voor of kan dit alleen opgelost worden met ijzers?

Het trauma wat het op dit moment geeft op zijn pees/bandje en ligament wordt nu eerst behandeld, daarna verder kijken.

De kliniek geeft nagenoeg altijd het advies ijzers met zooltjes, jemig wat stoort me dat. >;)
Artrose kan niet opgelost worden in de zin van genezen. Het proces kan wel geremd worden.
Beste remedie is zoveel mogelijk vrije beweging op gezonde voeten, imo doet een ijzer daar geen goed aan en is zeker geen oplossing.
IJzers met zooltjes vind ik zoiets als naakt in huis rondlopen en dan de verwarming hoog zetten omdat je 't koud hebt.
Maw, je creeërt dmv het ijzer minder hoefmechanisme en demping, maar door het zooltje moet er dan weer sprake zijn van meer demping. 8)7
Als jouw paard lekker loopt op z'n blote voetjes zou ik daar zeker geen ijzer onder slaan, dat draagt niks bij aan het remmen van de artrose.

Over ondersteuning dmv supplementen zijn de meningen verdeeld, mijn paard (artrose in de knie) doet 't goed op glucosamine. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:21

hilly200 schreef:
Nee eigenlijk niet, hij had/heeft last van de vliegen ;) uitkrabben lukt wel maar duidelijke foto's maken dus niet :+

ach kom nou. Foto's maken duurt echt niets langer dan hoeven uitkrabben. Sterker nog...dat kan stukken sneller.