Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:Als je wat energie wilt toevoegen kan je bijvoorbeeld wat olie toevoegen.
Je zou ook wat meer fibremix kunnen geven. Of een wat eiwitrijkere grasbrok maar houd dan ook de suikers inde gaten..
weet je wat de trigger is/ was bij je paard van bevangen raken?
ankep schreef:Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden? Mijn welshje van 30+ stond begin juli ook onverwachts en voor het eerst sinds hij bij mij is hoefbevangen (ik denk door uitbreken en gras gegeten waar mijn man eerder die dag had gemaaid). hij heeft een ruime week bute gehad volgens een schema waarbij we op dag 3 alweer begonnen met afbouwen. Hij lijkt het nu weer goed te doen, maar nu loop ik tegen een ander probleem aan....
Door zijn leeftijd en een verleden van luchtzuigen heeft hij erg slechte tanden, enmet een combi van seniores, merriebrok en gras had ik hem. heel mooi op gewicht.
Vanwege de bevangenheid nu natuurlijk geen gras meer en sinds die tijd heb ik ook geen brok meer gegeven. Ik vind hem nu echter te mager worden en ik ben op zoek naar wat ik kan doen om hem weer op gewicht te krijgen. Hebben jullie nog suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Het gaat om een a/b pony, ruin van ruim 30 jaar welke enkele kiezen mist en eigenlijk geen voortanden meer heeft.
Speirs schreef:Helaas moet ik me hier ook weer melden. Ons lieve minipaardje Pientje is voor de tweede keer hoefbevangen.
Ik heb haar gekregen toen ze hoefbevangen in de wei stond, en een plek voor haar had in de stal en paddock. Ze zou eerst ter revalidatie komen maar ik mocht haar houden![]()
Het was al snel duidelijk dat ze ppid heeft en ze is er weer bovenop gekomen met prascend, metacam, aangepast voer en rust. Dat was 4 jaar geleden, en daarna heeft ze het niet meer gehad. Tot nu dus..
Ik weet niet precies hoe oud ze is, maar ze is oud en grijs, met een slecht gebit en ze leeft op sp. Ze kauwt wel graag op hooi en gras maar ik heb de indruk dat ze iedere hap uitspuugt. Ze geniet er wel zichtbaar van.
Nu is ze vanaf half juli dus hoefbevangen. Het beleid:
- Ze staat nu in haar eentje in een dik opgestrooide stal, zodat ze rustig kan liggen. Ze ligt veeeel.
- Ze eet sp en kauwt geweekt hooi
- Heeft een hamalaya liksteen
- Tweemaal per dag staat ze zo lang mogelijk (tussen 3 kwartier en anderhalf uur) in een voetenbad, als het lukt 'middags nog een keer tussendoor
- Medicatie: 1/2 prascend, ascal, omeprazol en 1 zakje biut per dag.
Van de buut krijgt ze 2x dd een half zakje. Ik doe het in een spuit, beetje water erbij en dan in de mond. Dan schuif ik snel een bakje muesli met weinig suiker en zetmeel onder dr neus, zodat ze minder de neiging heeft om het uit te spugen.
Ik denk dat ze nu 2 werken buut gebruikt (begonnen met metacam maar geen resultaat) en het leek even beter te gaan, maar nu gaat het weer een paar dagen en stuk minder. Morgen bel ik m'n dierenarts en ga ik een afspraak maken om foto's te laten maken. Vooral dr achterhoeven lijken het pijnlijkst. Ik wil graag weten hoe het er van binnen uit ziet, maar vind het ergens ook doodeng.
Mijn vraag gaat eigenlijk over de buut, het is voor het eerst dat ik dat geef dus ik ben er niet bekend mee. De eerste dagen belde de dierenarts iedere dag om te vragen hoe het ging, en om te kijken of we het al af kunnen bouwen. Dat hebben we 1x gedaan toen het iets beter leek en dat kon duidelijk niet. Nu is mijn vraag eigenijk wat jullie ervaring is met buut, als het niet aanslaat zoals je dat graag zou willen. Hoe lang kan je het blijven geven? Ik maak we wel iets zorgen over evenbeeld bijwerkingen, bv de darmzweren, maar zie ook echt geen mogelijkheid nu om het af te bouwen.
Ik denk dat ik morgen de hoefsmid ook alvast even inlicht dat ik foto's wil laten maken en de uitslag ook graag met haar wil bespreken. Mogelijkheden voor speciaal beslag bv.
Hebben jullie verder nog suggesties voor wat ik nog voor Pientje zou kunnen doen?
[ [url=m/lxrH8W.png]Afbeelding[/url] ]
Speirs schreef:Hoeveel SP geef je hem? Sinds ik mijn pony apart heb staan en onbeperkt SP geef, kan ik mn ogen niet geloven zo veel is ze aangekomen. Onbeperkt betekent hier dat ze 3x per dag een verse portie krijgt, die ze nog niet op heeft voor de volgende voerbeurt.