[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:07

Ik ben inmiddels weer gerustgesteld...
Afgelopen maandag en dinsdag heb ik mijn dikkertje (dat is 3,5 weken na haar beginnende acute hoefbevangenheid) overdag zonder masker in de kudde laten lopen.
Ze hebben weinig op het gras gestaan in de warmte, veel in de schaduw van de inloopstal en wel hooi staan eten.
Ze zal dus ook vast wel meer gegeten hebben dan zonder dat masker maar ik merk geen verschil in hoe mobiel ze is of hoe hard haar manenkam is.
Nu met normaler weer heeft ze hem vandaag ook weer overdag op (hoop ik tenminste) en zal ze moeten wennen aan dag en nacht...
Maar afgelopen dagen leren mij wel dat met extreem weer, met nog steeds wel goed oppassen, dat ik dat masker best een aantal uur af lijk te kunnen laten...

Berdien

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:10

Hier ook een stap verder. Sinds vrijdag geen Metacam meer, nog wel Ascal. Dierenarts had gewaarschuwd voor mogelijkheid terugval/verslechtering. Gelukkig is die maar heel minimaal. Ze loopt op het zachte goed, op het harde nog wat voorzichtig maar niet kreupel. Hopelijk zet ze dit zo door!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:38

Iemand een idee voor het volgende? Ik heb mijn halve Haf inmiddels goed op gewicht, manenkam zonder ribbels en soepel en de vethopen zijn weg.

Hij is volgens het meetlint 100 kilo kwijt. Maar ik vind hem soms wat ribberig ogen, met een hooibuikje. We zijn de training weer aan het opbouwen nu, dus ik wil niet meer ribben zien dan ik nu doe. Het is echt maar licht dat je het ziet. Wat hij krijgt is Vitalbix daily complete timothee en Vitalbix fibremix (ongeveer een halve tot 3/4 voerschep). Daarnaast glucobalance, magnesium chelaat en vitamine E. Inmiddels 2-3 uur op een schrale wei. Onbeperkt arm hooi en gerste stro.

Ben als de dood om hem te overvoeren. Maar vindt het ook ‘eng’ om meer van de fibre mix of iets te geven. Wat zouden jullie doen?

Dacht zoek even een foto maar heb alleen met vliegendeken. Dit is een still uit een filmpje en dan zie je z’n ribben niet. Terwijl ik ze dus wel zie. Gek.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 19-08-24 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:43

En iets van olie of losse eiwitpoeder?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:44

Als je wat energie wilt toevoegen kan je bijvoorbeeld wat olie toevoegen.
Je zou ook wat meer fibremix kunnen geven. Of een wat eiwitrijkere grasbrok maar houd dan ook de suikers inde gaten..
weet je wat de trigger is/ was bij je paard van bevangen raken?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:45

Kan dat zonder hem ‘in gevaar’ te brengen? Heb tijdje lijnzaadolie met vitamine E gegeven maar daar zag ik geen verschil.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:46

Muze schreef:
Als je wat energie wilt toevoegen kan je bijvoorbeeld wat olie toevoegen.
Je zou ook wat meer fibremix kunnen geven. Of een wat eiwitrijkere grasbrok maar houd dan ook de suikers inde gaten..
weet je wat de trigger is/ was bij je paard van bevangen raken?

Het vermoeden is dat hij EMS heeft. Maar heb het niet laten onderzoeken. Hij was ook serieus te zwaar (zie ik vooral nu als ik terug kijk).

Olympia96

Over wat voor olie hebben jullie het dan?

Muze

Olie? Tsja , het blijft altijd ontzettend balans zoeken.
Ik zou eerder voor een vet of los eiwit kiezen Ipv iets dat gebaseerd is op zetmeel en/ of suiker, maar helaas is het ontzettend vaak trial en error

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:50

Zonnebloemolie?
Ik zie dat ik nog behoorlijk omhoog kan met de fibremix. Misschien is dat ook een idee

Ik ben inderdaad bang voor het error deel Muze.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:53

Ik zou lijnzaadolie kiezen of, wat nog iets handiger is: zelf lijnzaad kopen en dat even malen voor het geven.
Goede omega 3 leverancier ook.. en wat eiwit ook.

Net voor het overlijden van mijn pony heb ik hier m’n licht opgestoken, helaas heeft het voor hem niet meer mogen baten maar er is vreselijk veel kennis daar
https://www.ecirhorse.org/

Zowel op de site, de Facebook pagina, als het forum.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:09

Zeer interessante website, dankjewel. Wat ik nu las: bietenpulp. Is wellicht ook nog een idee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:09

Ja en dan meermaals uitspoelen. In verband met ijzer.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:53

ik quote mijn eigen bericht nog een keer omdat ik het heel fijn zou vinden als jullie met me mee kunnen denken.
ik weet echt niet hoe ik dit nu het beste aan kan pakken, maar ik wil hem echt wel wat dikker hebben...

ankep schreef:
Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden? Mijn welshje van 30+ stond begin juli ook onverwachts en voor het eerst sinds hij bij mij is hoefbevangen (ik denk door uitbreken en gras gegeten waar mijn man eerder die dag had gemaaid). hij heeft een ruime week bute gehad volgens een schema waarbij we op dag 3 alweer begonnen met afbouwen. Hij lijkt het nu weer goed te doen, maar nu loop ik tegen een ander probleem aan....
Door zijn leeftijd en een verleden van luchtzuigen heeft hij erg slechte tanden, enmet een combi van seniores, merriebrok en gras had ik hem. heel mooi op gewicht.
Vanwege de bevangenheid nu natuurlijk geen gras meer en sinds die tijd heb ik ook geen brok meer gegeven. Ik vind hem nu echter te mager worden en ik ben op zoek naar wat ik kan doen om hem weer op gewicht te krijgen. Hebben jullie nog suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Het gaat om een a/b pony, ruin van ruim 30 jaar welke enkele kiezen mist en eigenlijk geen voortanden meer heeft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:18

Heb je niets aan de site die Muze hierboven noemde? Misschien zou je bietenpulp kunnen proberen? Niet SP denk ik zoals je deed omdat daar misschien te veel in zit?

Ik struggle met hetzelfde, hoewel mijn paard niet te mager is, maar ik wil ook niet dat hij meer kwijtraakt dan nu. Zeker niet voor de winter. Ik heb de fibremix van Vitalbix wat opgehoogd nu, kijken hoe dat gaat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:19

Is voor dergelijke paarden iets van bietenpulp in welke vorm dan ook niet geschikt?
Of voor hoefbevangen-gevoelige paarden ook te rijk?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:32

Wat ik dus op die groep las, is dat pulp heel geschikt is, maar dat je wel zoveel mogelijk ijzer eruit moet spoelen.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:18

Hoeveel SP geef je hem? Sinds ik mijn pony apart heb staan en onbeperkt SP geef, kan ik mn ogen niet geloven zo veel is ze aangekomen. Onbeperkt betekent hier dat ze 3x per dag een verse portie krijgt, die ze nog niet op heeft voor de volgende voerbeurt.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:29

Even een update over Pientje. Het lijkt erop dat er iets anders met haar aan de hand is en het is zelfs de vraag of ze wel hoefbevangen is geweest.
Het moeilijke lopen is meer motorisch niet helemaal in orde, ik zag dat voor pijn aan. Vandaar dat de buut niet hielp.

Ik heb haar nog wel apart staan en bouw beweging weer op. Ik heb de indruk dat het van al het liggen en stilstaan niet beter is geworden, en beter gaat nu de stal weer uit mag en meer beweegt.

We wachten nu op de uitslag van het bloedonderzoek.

Speirs schreef:
Helaas moet ik me hier ook weer melden. Ons lieve minipaardje Pientje is voor de tweede keer hoefbevangen.

Ik heb haar gekregen toen ze hoefbevangen in de wei stond, en een plek voor haar had in de stal en paddock. Ze zou eerst ter revalidatie komen maar ik mocht haar houden <3

Het was al snel duidelijk dat ze ppid heeft en ze is er weer bovenop gekomen met prascend, metacam, aangepast voer en rust. Dat was 4 jaar geleden, en daarna heeft ze het niet meer gehad. Tot nu dus..

Ik weet niet precies hoe oud ze is, maar ze is oud en grijs, met een slecht gebit en ze leeft op sp. Ze kauwt wel graag op hooi en gras maar ik heb de indruk dat ze iedere hap uitspuugt. Ze geniet er wel zichtbaar van.

Nu is ze vanaf half juli dus hoefbevangen. Het beleid:
- Ze staat nu in haar eentje in een dik opgestrooide stal, zodat ze rustig kan liggen. Ze ligt veeeel.
- Ze eet sp en kauwt geweekt hooi
- Heeft een hamalaya liksteen
- Tweemaal per dag staat ze zo lang mogelijk (tussen 3 kwartier en anderhalf uur) in een voetenbad, als het lukt 'middags nog een keer tussendoor
- Medicatie: 1/2 prascend, ascal, omeprazol en 1 zakje biut per dag.

Van de buut krijgt ze 2x dd een half zakje. Ik doe het in een spuit, beetje water erbij en dan in de mond. Dan schuif ik snel een bakje muesli met weinig suiker en zetmeel onder dr neus, zodat ze minder de neiging heeft om het uit te spugen.

Ik denk dat ze nu 2 werken buut gebruikt (begonnen met metacam maar geen resultaat) en het leek even beter te gaan, maar nu gaat het weer een paar dagen en stuk minder. Morgen bel ik m'n dierenarts en ga ik een afspraak maken om foto's te laten maken. Vooral dr achterhoeven lijken het pijnlijkst. Ik wil graag weten hoe het er van binnen uit ziet, maar vind het ergens ook doodeng.

Mijn vraag gaat eigenlijk over de buut, het is voor het eerst dat ik dat geef dus ik ben er niet bekend mee. De eerste dagen belde de dierenarts iedere dag om te vragen hoe het ging, en om te kijken of we het al af kunnen bouwen. Dat hebben we 1x gedaan toen het iets beter leek en dat kon duidelijk niet. Nu is mijn vraag eigenijk wat jullie ervaring is met buut, als het niet aanslaat zoals je dat graag zou willen. Hoe lang kan je het blijven geven? Ik maak we wel iets zorgen over evenbeeld bijwerkingen, bv de darmzweren, maar zie ook echt geen mogelijkheid nu om het af te bouwen.

Ik denk dat ik morgen de hoefsmid ook alvast even inlicht dat ik foto's wil laten maken en de uitslag ook graag met haar wil bespreken. Mogelijkheden voor speciaal beslag bv.

Hebben jullie verder nog suggesties voor wat ik nog voor Pientje zou kunnen doen?

[ [url=m/lxrH8W.png]Afbeelding[/url] ]

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:19

Speirs schreef:
Hoeveel SP geef je hem? Sinds ik mijn pony apart heb staan en onbeperkt SP geef, kan ik mn ogen niet geloven zo veel is ze aangekomen. Onbeperkt betekent hier dat ze 3x per dag een verse portie krijgt, die ze nog niet op heeft voor de volgende voerbeurt.

hij krijgt 2x per dag een emmer (dat is 4 droge scheppen per dag) dat eet hij niet allemaal op.
ik ben nu heel langzaam toch weer wat brok aan het opbouwen (merriebrok van Havens) hij krijgt nu al een week een kwart schep brok per dag erbij, en ik zie niks wat wijst op bevangenheid. ik ben van plan die nog een week vol te houden, en als hij dan nog geen symptomen laat zien wil ik de brok weer iets verder opschroeven.

ik lees hier ook over olie? ik zou dan lijnzaad of zonnebloem olie willen gaan geven, maar hoe is dat qua risico?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 05:20

Die olie zou ik zelf minder spannend vinden dan die merriebrok. Ik heb even gekeken wat daar aan suiker en zetmeel in zit, maar dat is samen 33.6 procent. Dan zou ik eerder naar voer zoeken hoog in eiwit en lager in suiker en zetmeel.

Zelf voer ik body builder bij van mijten. Al vond ik dat in het begin doodeng. Suiker en zetmeel zit op 25 procent. Maar mijn merrie doet het super op dit voer. Het lastige is dat zij dus super kritisch is met eten door de ppid. Sinds ik dit meng met grasbrok en senioren priores eet ze netjes de bak leeg.

Is jouw pony getest op ppid? En je moet niet vergeten dat aankomen tijd kost. Dus ik zou zeker niet te snel er van alles in gaan gooien maar het ook even aankijken wat een voerverandering doet

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:51

Hij is niet getest op ppid, omdat er tot deze bevangenheid geen aanleiding was om dat te vermoeden. Ik vrees dat de bevangenheid ook is gekomen omdat hij is ontsnapt en in de tuin heeft gelopen waar het gras net was gemaaid. Het gemulchte gras lag dus ook nog op de grond en hij heeft naar hartenlust kunnen eten voor we het in de gaten hadden....
Hij is toen dus drastisch van het meeste voer afgehaald, behalve de seniores en hooi, maar hooi kan hij dus eigenlijk vrijwel niet wegkrijgen vanwege zijn slechte gebit.
Ik denk dat ik inderdaad ga kijken naar een voer met meer eiwitten dan, maar ik vind het echt wel lastig allemaal hoor. Ik heb nog nooit met bevangenheid te maken gehad, en wordt een beetje overspoeld met alle info die ik online kan vinden, waardoor ik niet goed wist waar te beginnen. Thanks voor jullie hulp allemaal!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:55

Ik voer zelf coolstance copra, zitten ook veel eiwitten in. Is op basis van kokos.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:07

Ik zou die test wel overwegen. Niet alleen omdat hij nu bevangen is maar ook omdat hij zo afvalt.

Mijn shet had ook geen kenmerken maar bleek wel ppid te hebben. En m'n welsh werd vooral heel dun en sloom. Die knapte enorm op door de medicatie. Nu is ze wel op gewicht te houden. Zonder medicatie werd ze echt veel te dun.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:23

Sinds een paar dagen is er het grote vermoeden van mijn DA dat mijn paard hoefbevangen staat na een aantal andere zaken te kunnen uitsluiten waarom hij mankt. Nu heeft hij niet echt de typische symptomen van hoefbevangenheid behalve gevoelig lopen op zijn hoeven, vnl voorhoeven en wat overgewicht waar we al mee aan de slag waren. Toch willen we voorzichtig zijn en het zekere voor het onzekere nemen.

Hij staat nu op stalrust, met 15min stappen per dag. Hij krijgt 6-7kg hooi per dag, 20 minuten geweekt (dit komt overeen met 1,5% van zijn lichaamsgewicht), geen krachtvoer. Ik geef hem wel pavo vital voor zijn vitaminen en af en toe een klein handje luzerne die zeer laag is in suiker. Dit laatste doe ik vooral om zijn ontstekingsremmer binnen te krijgen, al loopt dit moeilijk. Dus als hier nog tips voor zijn, zeker welkom!
De hoefsmid is vorige week nog geweest en heeft toen nog niets opgemerkt van hoefbevangenheid
Als first time eigenaar van een paard dat plots bevangen staat, wil ik goed weten waar ik aan toe ben en weten waar ik zeker op moet letten. Over 2 weken mag ik longeren en daarbij evalueert de DA, maar ik weet zelf niet goed war te verwachten.