[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:07

Jannepauli schreef:
, een Bokt-engel mij naar Van Nassau verwees.. .

O:) ik ben toch al veel genoemd, maar Bokt-engel O:) die naam had ik nog niet gelezen :D

Zo top dat Pauli het zo goed doet (met ups en downs)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:14

:)F Ik vond het wel weer 's tijd voor een mooie variatie van de benoeming van alle eer die jou toekomt!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:34

jokari schreef:
Kreeg ook de tip van JP om Van Nassau daags na het versturen van mijn mail te bellen en via de telefoon de mail te bespreken, dat ga ik zeker doen, dankje wel voor de tip JP !.

Correctie ! Ik was niet goed wakker duidelijk. Dank aan Janouk voor deze tip. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:49

geeft niet JP is ook een bokt engel :D <<) O:)

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:51

haha.. en soms.. }:)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:13

Engel, met een dikke B voor zeker ? :D

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:36

Mag ik even zeggen dat ik echt enorm respect heb voor jullie allemaal. Het is zo'n vreselijke ziekte en stuk voor stuk doen jullie er alles aan om jullie paardjes een fijn leven te geven. Of juist te besluiten dat het niet meer verder kan zo. Ik haal veel begrip en herkenning uit jullie updates. En het maakt mij dankbaar dat mijn hb paardje nu weer zuiver loopt en ik weer aan het opbouwen ben. Met een positieve prognose, dat ik weer terug op mijn oude niveau kan komen. Vanaf februari aan het sukkelen en ik hoop zo dat jullie paardjes ook positief hier uit gaan komen. Het blijft spannend en het blijft stressen en alles in de gaten houden. Respect dames

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:14

Ik heb een vraag. Mijn paard is afgelopen zaterdag gediagnosticeerd met (lichte) hoefbevangenheid. Hij liep die dag wat stijver en zn hoeven en kroonranden voelden warm aan. Dierenarts is die dag gekomen en constateerde dus beginnende hoefbevangenheid. Ik was er snel bij. Paard heeft een injectie gekregen (volgens mij pijnstiller) en quadrisol. Vanavond krijgt hij de laatstse dosis quadrisol. Hij beweegt uit zich zelf veel (staat in een zandpaddock). Vanochtend voelde zijn voorhoef nog warm. Na wat koelen en wat beweging was dat over.

Mijn vraag is, wat doen als de quadrisol op is? Het lijkt een lichte hoefbevangenheid, hij staat erop, belast het op een normale maniet, loopt verder niet kreupel of op eieren. Hij loopt wel ietsje stijver dan normaal. En is beweging op het harde nu juist wel of niet goed?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:58

Als ik jou hoor praten Jokari dan hoor ik een beetje mezelf praten. Ik was zelf ook geen voorstander van ijzers (ook geen tegenstander, maar liever blootsvoets zolang het kon). Uiteindelijk zag ik het niet meer zitten na bijna een jaar met ups en downs en ben ik op advies van wat mensen uit dit topic met mijn pony naar de Visdonk kliniek gereden. Ik zat er toen echt doorheen en zag het een beetje als laatste redmiddel. Grietje werd daar even kort onderzocht, er werden foto's van haar hoeven gemaakt en daarna is Rob aan de slag gegaan. Grietje kreeg een breakover ijzer onder.

De eerste week heeft ze wel moeten wennen. Ze had ondanks de pijnstillers toch veel pijn. Ik heb toen ook bezorgd met Rob overlegd of dit wel normaal was. Hij wist me gerust te stellen en om het nog een paar dagen aan te kijken. Anders kon ik terug komen met haar. Gelukkig ging het daarna snel goed met haar. Inmiddels had ik al graszaadhooi gehaald en ze kon toen al snel van de pijnstilling af. Ik ben toen met haar gaan wandelen in het weiland. Ze viel af en kreeg steeds meer een gezond gewicht. De keer erna durfde Rob het al aan om zonder ijzers te proberen. Haar hoef groeide netjes zoals het hoorde. Daarna zijn we nog 2 jaar om de 8 a 10 weken naar Roosendaal gereden om haar te laten bekappen. Maar inmiddels laat ik haar weer gewoon thuis bekappen met de andere mee. Sinds 2010 is ze niet meer bevangen geweest, ze heeft een gezonder gewicht en zit veel beter in haar vel. Vroeger was ze sloom met wandelen, tegenwoordig lijkt ze eerder een arabier zoals ze naast me meedribbelt. Op het moment is haar conditie wel mwah, maar ze heeft de hele winter niks hoeven doen dus dat pakken we nu rustig op.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:19

Juangi hoe gaat het vandaag met je paardje ? Ik ken quadrisol niet, kan je niet helpen helaas. Bij twijfel gewoon je DA bellen !

Groem ik krijg noch van Nassau noch mijn eigen hoefsmid vast. Straks nog maar eens proberen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:31

Ik ben met mijn pony vrij lang doorgegaan met quadrisol. 16 mei kreeg ze haar eerste dosis en gisteren de laatste.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:59

Zo, zieke poown heeft vooraan een soortement van break-over ijzers à la van Nassau met een hip blauw zooltje tussen ijzer + hoef.
Van Nassau was zo vriendelijk mij terug te mailen maar omdat mijn eigen HS intussen al had uitgelegd wat ie wou doen, heb ik verder geen contact genomen met van Nassau.

Ze leek er al gelijk beter mee te kunnen stappen maar tegen dat ze terug in haar schuilstalletje stond, was ze stikop en leek ze aardig pijn te hebben. Pijnstillers gegeven en ik ga straks terug kijken of ze nog iets bij moet.

Nu maar hopen dat dit effectief helpt, want zoals ze er de laatste 2 dagen bij stond, pffff arm ding. En hopen dat we de ontsteking gestopt krijgen, dat die hoefbeentjes niet verder kantelen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:45

Daantje, diep respect voor jou. Vorig jaar heb ik ook mijn paardje in laten slapen. Hoefbeen brak al bijna door de zool heen. Ik vind dat geen paardwaardig bestaan meer. Hij had ook enorm veel pijn. Ik weet dat er dan nog mensen zijn die hem op een ijzertje willen zetten, maar genoeg is genoeg. Ik had ook het idee dat het echt een bevrijding voor hem was toen hij insliep. Hij had geen pijn meer en dat is bij jouw paardje ook zo al voel je zelf de intense pijn van het verlies. Sterkte!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:48

Hopelijk gaan de ijzers helpen jokari!
Door het beslaan en het op 1 been staan voor, kunnen ze weer meer pijn krijgen. Hier kreeg de pony de 1e 2x na het beslaan dan ook weer meer/volle dosis pijnstiller.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:53

Dankje piecon. Ja, nu bijna een week geleden dat ik haar heb laten gaan. Ondanks het enorme verdriet ben ik blij dat ik de keuze gemaakt heb. De twijfel maakt nu plaats voor opluchting. Ze had al een maand zoveel pijn en de fotos lieten zien dat pijnvrij een onmogelijk doel leek. Ik hoop dat ik dit ooit een plekje weet te geven en met een lach ipv tranen aan onze 20 jaar samen kan terug denken.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:57

jokari schreef:
Zo, zieke poown heeft vooraan een soortement van break-over ijzers à la van Nassau met een hip blauw zooltje tussen ijzer + hoef.
Van Nassau was zo vriendelijk mij terug te mailen maar omdat mijn eigen HS intussen al had uitgelegd wat ie wou doen, heb ik verder geen contact genomen met van Nassau.

Ze leek er al gelijk beter mee te kunnen stappen maar tegen dat ze terug in haar schuilstalletje stond, was ze stikop en leek ze aardig pijn te hebben. Pijnstillers gegeven en ik ga straks terug kijken of ze nog iets bij moet.

Nu maar hopen dat dit effectief helpt, want zoals ze er de laatste 2 dagen bij stond, pffff arm ding. En hopen dat we de ontsteking gestopt krijgen, dat die hoefbeentjes niet verder kantelen.

Ik duim heel hard voor jullie dat het voor jullie goed resultaat heeft. Ook jij knokt keihard voor je paardje, ik weet als geen ander hoe zwaar het is om je pony zo te zien. Sterkte Jokari!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:18

Thx meis. Ze zag er redelijk goed uit deze avond, heb haar voor alle zekerheid een extra (lage) dosis pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven, want dat beslaan is toch een ferme belasting geweest. Hopelijk vanaf morgen terug op normale dosis.

Ik vraag mij eigenlijk af of dat stukje holle wand (waar de lamellen dus los laten) zou kunnen herstellen, of dat dat er uit moet groeien.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:29

Mooi zo! Wat ik begrepen heb groeit het vanaf boven (het nieuwe deel) weer vast. Dus het beschadigde deel moet uitgroeien. Zo heb ik het begrepen

Ps welke pijnstiller/ontstekingsremmer krijgt ze?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:37

Hoe gaat met met de paardjes?

Ik heb even een vraag voor diegene waarvan paarden weer op het land staan.. mijn beestje loopt weer goed, staat in paddock op rantsoen van hooi en 2x daags vitaminekorrel en handje brok met de nodige supplimenten. Ben haar weer aan het opbouwen met rijden en ik vroeg me af.. hebben jullie het aangedurft om jullie paarden weer op het gras te zetten? Zo ja, hoelang nadat ze weer goed en pijn/medicatievrij waren? Hoelang per x? Elke dag? Kunnen ze nu weer volledig in het gras of echt maar een paar uurtjes per dag? Ik begrijp dat het volle en rijke gras niet kan, maar op een arme weide. Sowieso laat ik de mijne de komende paar weken nog op de paddock maar ik hoop dat ze uiteindelijk wel weer met dr vriendjes op het land kan. Ze staat nu sip alleen, wel met zicht op dr maatjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:47

Die van mij zijn hbvrij sinds eind 2010, maar mijn shetten mogen enkel af en toe een hapje gras eten tijdens het poetsen. Amber is te dun en die gaat maximaal 3 uur op de wei. Langer durf ik niet aan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:51

Daatje, Pluis krijgt aspirine (heeft een andere naam hoor, maar daar komt het op neer), spul werkt zowel pijnstillend als ontstekingsremmend. Ik overweeg om Buteless als ondersteuning te geven in de hoop de hoeveelheid aspiring (10 g/dag) te kunnen halveren - als ze nog wat beter op de benen staat.

Pony stapte deze morgen redelijk rond op het kleine paddockje waar ik haar een kwartiertje heb op gelaten, daarna moet ze terug in de stal. Ik zou haar heel graag de hele dag op de paddock laten, maar er staat een ruin bij die ze nog niet goed kent, dus ik ben een beetje huiverachtig om die nu al samen te zetten. Als ik Pluis laat rondscharrelen, gaat fjordmans het gras op, maar die mag ook niet fulltime op het gras, dus voorlopig moet het maar zo, tot Pluis stevig genoeg op de voeten staat om fjordmans de baas te kunnen (want Pluis kennende, gaat ze zeker de baas willen zijn).

Zo'n dingen vraag ik mij ook af donsje, maar dat is voorlopig zeker nog niet aan de orde voor ons. Maar ik geloof niet dat ik haar ooit nog een hele dag op de wei ga durven laten. Max 2 uur ofzo. :=

O ja, ik heb sinds vandaag F4F binnen. Nu maar hopen dat ze dat eet, want zemelen zijn haar te min. Moeilijk geval. :=
Laatst bijgewerkt door jokari op 08-06-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:52

Stef is na een half jaar een uurtje per week met masker er op gegaan. Dat bouwen we nu uit met 15 minuten per dag tot uiteindelijk 8 uur grazen per dag. Ik ben het gaan opbouwen nadat hij gewoon niet meer te houden was in de paddock: hij brak uit, stond zich op te naaien etc.

Gaat tot nu toe goed al is hij wel gefrustreerd. Hij staat nachten lang te slaan met zijn voorbeen op stal, naar ons idee uit pure frustratie, en is geobsedeerd door iedere vorm van voedsel. Woensdag komt DA voor overleg langs, hij blijft nu wel gezond met masker op in zijn lijf, maar geestelijk word ie gek. Ook geen leven.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:53

Phoe Marieke, dat is idd geen leven. Ik heb het geluk 2 ponies "ter beschikking" te hebben die ook maar een paar uur per dag op het gras mogen wegens veel te dik, dus hopelijk kan alles na verloop van tijd gewoon samen staan (fjordmans is niet van mij, haflinger is van mijn echtgenoot en die kan ik makkelijk samen met Pluis houden).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:03

Nee.. het ging aan het begin van het seizoen goed. Hij stond een uurtje met zijn vrienden, daarna ging hij de paddock in (kwam zelfs als we hem riepen) en dan zag hij z'n maten nog wel en hij scharrelde in de paddock rond.

Tot ongeveer een maand geleden. Met geen mogelijkheid meer in de paddock te krijgen (echt vechten) en na zijn uurtje gras hem echt van de wei moeten slepen. En op stal uren slaan. Hij staat bij een vriendin thuis, hun woonhuis is naast de stal. Die arme mensen slapen al weken slecht vanwege die ouwe die zich niet koest houdt.

Hij is gewoon frusti, aan alle kanten. Lichamelijk prima in orde, maar in zijn kop nu niet. En dat is ook niet eerlijk. Dus woensdag maar even praten met de DA.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:12

Staat Stef dan alleen in de paddock? In zulk soort gevallen hebben we hier een shet die dan dient als gezelschap.
En verder uitbouwen naar 24/7 weiland gaat niet? Pony hier is vorig jaar juli bevangen geweest en hebben we begin april heel rustig opgebouwd naar 24/7 weiland. Graasmasker op, hij komt alleen op weides die net zijn kaal gegeten door de andere paarden, iedere dag beweging en fructaanindex wordt goed in de gaten gehouden.