Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:18

Somebitch schreef:
Opluchting hier Zembla zijn checkligament is bezig met herstel! :)) yeah!

Wat fijn zeg! Hopelijk blijft het de goede kant op gaan!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:20

Mijn paard staat inmiddels anderhalve week op de kliniek na de stamceltherapie. De pees wordt een stuk dunner. Van de week gaat de dierenarts scannen om te kijken hoe het er voor staat. Dan hopelijk dit weekend lekker de wei op! Hij is er wel aan toe. Wordt soms wat ongeduldig en onrustig op stal. Ik ben wel heel benieuwd of de stamcellen goed hun werk doen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 05:57

Wat veel dramaverhalen lees ik hier. Ik kom er nog redelijk vanaf als ik het zo lees. Opbouwen van het rijden gaat nog steeds goed bij mij. Nu 3 keer per week, ongeveer 45 min per keer. En 2 keer per week longeren. Galop ben ik ook aan het opbouwen. Van de week voor het eerst wat zijgangen meegepakt. Figuren rij ik nog niet. Alleen grote voltes.

Mette

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:47

Helaas kan ik mij ook hier melden. Wat een wisselende verhalen zeg.. -O- Sterkte voor iedereen!
Mijn paard heeft rechtsvoor een aanhechting tussenpees blessure. Ze staat nu bijna een week op stal en op een paddock van 4x4. Nog maar 7 te gaan voor een nieuwe scan! Gelukkig houdt ze zich tot nu toe redelijk rustig maar wat een onzekerheid en stress geeft dit zeg.. :(

Als jullie nog goede tips hebben hoor ik het graag!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:18

@amge oehh heel spannend. ben benieuwd heb toen ook voor stamcel zitten kijken maar kan helaas niet bij de blessure die ze bij mij hebben gehad.

@mette ook helaas welkom hier. enigste wat ik als tip je kan meegeven volg je gevoel.

ik heb der inmiddels al een paar x in de bak gestapt zo kan ik der weer een klein beetje rechtrichten zodat ze der been weer goed gaat gebruiken(blessurebeen is ze veel bespiering kwijt)
vandaag ook weer grote ronde op straat gedaan en daarbij weer paar drafjes meegepakt en der been blijft wel redelijk dun nou. volgens het da schema had ik al bijna op een kwartier draf moeten zitten dus we lopen heel erg achter maarja beter voorzichtig dan straks weer opnieuw beginnen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:34

ikke20 schreef:
@amge oehh heel spannend. ben benieuwd heb toen ook voor stamcel zitten kijken maar kan helaas niet bij de blessure die ze bij mij hebben gehad.

@mette ook helaas welkom hier. enigste wat ik als tip je kan meegeven volg je gevoel.

ik heb der inmiddels al een paar x in de bak gestapt zo kan ik der weer een klein beetje rechtrichten zodat ze der been weer goed gaat gebruiken(blessurebeen is ze veel bespiering kwijt)
vandaag ook weer grote ronde op straat gedaan en daarbij weer paar drafjes meegepakt en der been blijft wel redelijk dun nou. volgens het da schema had ik al bijna op een kwartier draf moeten zitten dus we lopen heel erg achter maarja beter voorzichtig dan straks weer opnieuw beginnen

ik heb nooit naar het schema van de kliniek gekeken maar naar mijn paard

na zijn chip operatie moest ik na 6 weken weer oppakken , dat zijn 6 mnd geworden toen pas vond ik hem goed genoeg om weer op te bouwen
en met zijn checkligament blessures de 1ste 9mnd en de 2de ong 5 mnd

en veel draven doe ik nog steeds niet , maar komt ook door de artrose

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:43

poeh gelukkig dacht dat ik de enigste was(nou luister ik toch slecht naar een da maarja)
luister nou ook idd naar mn gevoel. blijft der been dun enz dan gaan we na een week weer wat meer doen. zie het wel heb de tijd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:19

Ik hou me wel aan het schema :o Maar als er iets in het been veranderd waardoor ik ga twijfelen of het niet teveel is neem ik gelijk contact op met de DA met de vraag wat te doen. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:18

Als ik naar de DA had geluisterd dan was hij in 2009 al ingeslapen wegens HS
wat hij dus helemaal niet blijkt te hebben

ik kijk naar het paard en luister naar mijn gevoel en ben erg voorzichtig :j

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:14

Gevoel volgen is idd zo ontzettend belangrijk.
Als ik dat niet had gedaan en geluisterd had naar anderen dan was ik door blijven rijden....

Hier elke dag een boodschappenkrat gras en stro (ze staan op vlas bij ons) in meneer zijn box om hem wat bezig te houden.

Nu heeft hij een weke rug en had ik eindelijk door juiste training zijn rug beter en beter.. deze bespiering gaat natuurlijk nu weg..
Weten jullie oefeningen die ik kan doen waardoor zijn buikspieren toch iets doen?
Met stappen stapt hij mooi met de hals laag en met lengte, gelukkig niet met zijn mooie front (is een Fries) erop.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:01

Supervixen schreef:
Wat veel dramaverhalen lees ik hier. Ik kom er nog redelijk vanaf als ik het zo lees. Opbouwen van het rijden gaat nog steeds goed bij mij. Nu 3 keer per week, ongeveer 45 min per keer. En 2 keer per week longeren. Galop ben ik ook aan het opbouwen. Van de week voor het eerst wat zijgangen meegepakt. Figuren rij ik nog niet. Alleen grote voltes.

Mag je longeren? Voor zover ik weet is dat een van de slechtste dingen bij een pees blessure en mag dat de eerste tijd absoluut niet....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:06

Na 6 maanden ben ik op aanraden van de fysio gaan longeren. Dit heb ik zeker niet in het begin gedaan. Eerste 3 maanden alleen maar 20 min stappen aan de hand en 20 min koelen. Ik longeer een dag, dan rij ik een dag. Ben begonnen met 30 min stappen met paar rondjes draf. Nu 30 minuten longeren met stap, draf en flinke stukken galop.
Gaat prima. De blessure is nu 9 maanden geleden ongeveer. Ik moet zeggen dat ze sinds een week of 6 niet meer onregelmatig loopt. Er is eigenlijk weinig meer te zien van de blessure. Hoop dat het opbouwen goed blijft gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:23

Ik durfde niet te longeren na de blessure destijds. :o Ik geloof dat dat echt 1.5 jaar geduurd heeft eer ik dat aandurfde. :o Maar dat zit meer tussen mijn eigen oren denk ik.

Hopelijk blijft het opbouwen goed gaan :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:04

Ja het lijkt me doodeng. De belasting is erg eenzijdig zo constant op de volte. Volgens mijn dierenarts ontstaan daar juist veel blessures mee.. Maar goed hopelijk gaat het bij jou wel goed. Succes nog!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:59

Ik loop wel de hele bak door als ik dat doe. En maximaal 30 minuten.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:37

ik longeer ook regelmatig. mijn pony is namelijk aan de longe veel braver dan bereden of wanneer ik er dicht naast loop. ik stap en draaf ook de ganse piste rond, de overgangen probeer ik op de rechte lijn te doen.
maandag is de smid geweest en sindsdien is hij achteraan stijf, het wordt elke dag een beetje beter, en na stappen en draver wordt hij duidelijk beter, ik heb afgesproken met de DA dat hij maandag opnieuw langskomt, ik hoop zo dat het maar een kleine verrekking is en niet terug een grote blessure

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:24

Ik mag voorlopig ook nog niet longeren, ik ben donderdag weer op controle geweest met kiki.
We moeten er nu echt aan geloven ze moet op aangepast beslag.
Half april had ze in eens twee dikke voorbenen na een hele fijne rit, ik dacht toen gelijk ik heb het verpest we zijn weer terug bij af.
Heb haar een paar weekjes vrij gegeven en ben toen weer gaan stappen.
Nu was ik heel bang voor de controle ik dacht echt dat het fout zou zitten, maar het tegenover gestelde was waar. De pees begin eindelijk rustiger te worden. Ook word de bult harder en kleiner. Hij was heel tevreden.
Wel vond hij haar wat typisch lopen, we hebben een voet verdooft en toen liep ze makkelijker.
Hij denk dat de hoeven toch wat kort worden.
Ik ben heel blij dat het weer zo goed gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:04

vandaag foto`s gemaakt in de wei en op deze zie je het wormvormige litteken binnenkant rechter voorbeen
dit is de blessure van 2014
hij had toen gaatje van 5 mm in checkligament en de pees zwaar verrekt

Afbeelding

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 01:37

Mijn paard heeft nu twee weken op de kliniek gestaan na de stamceltherapie. Het lijkt goed aan te slaan, de scan zag er erg goed uit!
Woensdag ga ik hem ophalen en dan gaat hij (eerst wat gesedeerd...) voor minimaal drie maanden dag en nacht de wei op. Ik vind het doodeng!! De nachten buiten kent hij niet en hij kan zo idioot doen op de wei.. Ik denk dat ik de eerste nachten niet slaap.. We zullen het gaan zien!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:32

Spannend!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:55

Supervixen schreef:
Spannend!

Heel spannend!! Begin me nu weer af te vragen of ik er wel goed aan doe.. Maar goed..we gaan het zien!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:37

Spannend! Ik hoop dat hij zich rustig houdt :)

Die van mij heeft ook weer wat leuks, gisteren voor het eerst cooling gel erop gesmeerd. Ik gebruikte eerst veel traumeel maar omdat dat zo duur is wilde ik iets anders proberen. Nou dat heb ik geweten.. S'avonds een erg dik been en vandaag nog steeds. Het hele stuk tussen de kogel en de knie is dik... -O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:46

Mette schreef:
Spannend! Ik hoop dat hij zich rustig houdt :)

Die van mij heeft ook weer wat leuks, gisteren voor het eerst cooling gel erop gesmeerd. Ik gebruikte eerst veel traumeel maar omdat dat zo duur is wilde ik iets anders proberen. Nou dat heb ik geweten.. S'avonds een erg dik been en vandaag nog steeds. Het hele stuk tussen de kogel en de knie is dik... -O-

Dat dikke been had ik vorige week dinsdag ook, ineens een olifanten been! Op de scan was niet meer schade te zien hij was juist aan t herstellen, heeft nog een injectie gehad en een poeder voor 4 dagen en spul om op het been te smeren en nu is zijn been weer super strak, op de bult na bij de blessure maargoed dat is normaal

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:05

Oh dat is positief!! Ik heb de Lingehoeve gebeld voor overleg en die bellen mij terug. Bedankt voor je berichtje, stelt mij weer een beetje gerust :o

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:05

Goede verhalen en minder goede verhalen komen er hier voorbij.

Bij mij 2 kanten.
3 weken geleden vond de dierenarts dat ze de goede kant op ging, na weer 3 weken stappen op het harde. Dus we gingen nog 4 weken eerst zo door en dat mocht dan onder het zadel. Na 2 weken werd haar been weer enorm dik door het rennen in de wei en vertrouwde ik het niet meer. vervroegd de dierenarts weer gebeld en been was inderdaad weer stuk dikker en weer een hele stap terug. Nu besloten dat ze dan maar op boxrust moet eerst komende 4 weken (mag wel wat stappen als ze braaf is) en nu zakt haar been weer heel goed af!! Gelukkig..

Zo dik was het na het rennen (bijna net zo dik als toen ik begon met de blessure)
Afbeelding
En gister;
Afbeelding
Dus vandaag voor het eerst weer aan de hand wat grasjes laten eten. Nog 3 weken te gaan en dan weer controle.