[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:40

Ik heb het verhaal niet helemaal meegekregen van Nado, maar ik begrijp dat draven goed nieuws is.
Heel fijn :D

Joppie staat inmiddels een week van het gras af en aan de Metacam. Vanmorgen zijn laatste muisjes gehad, die zijn nu op.
Niet echt het idee dat er verbetering in komt. Vorig jaar liep hij na een aantal dagen zoveel beter en nu blijft hij zo stijf en moeilijk.
Ga zoiezo morgen even contacten met een kliniek om foto's te laten maken en Insuline Resistentie test te laten doen.

tjee

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:42

Bij die van mij werkte metacam ook niet voldoende. Ik ben toen overgestapt op bute. Is trouwens ook niet zo duur als metacam!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:02

@Tjee
Wow, wat een enorme afgroei alweer, Tjee zijn hoeven groeien echt snel he ?
Ik heb net ook je oude foto's weer eens bekeken, het blijft enorm interessant om het enorme herstelvermogen van Tjee zijn hoeven te kunnen volgen
Ik ben benieuwd naar de nieuwe serie foto's en of je misschien al wat mag gaan doen met Tjee, dat zou fijn zijn zo met de lente en het mooie weer in aankomst ;)

@Cisss
hoe was het vandaag met je pony ?

@JP en @Setteke
Bedankt voor jullie lieve berichten..
Ik ben ook heel blij met hoe Hittie het aanpakt momenteel,
en Setteke... Hittie's bruine wedstrijdset zal hoop ik ooit weer uit de kast komen, het ligt al een vol jaar te verstoffen nu ;(

Toch ben ik geregeld nog best wel onzeker over wat de toekomst gaat brengen,
hoe gaat ze zich bijvoorbeeld houden straks in de zwaardere dressuur oefeningen,
kunnen haar voeten het verwerken om straks weer op buitenwedstrijden op de ongelijke en vaak keiharde grasvelden te lopen of kan ik voortaan beter alleen gaan starten op egale kunstbodems,

en ook niet onbelangrijk: wat voer je een HB'er die weer getraind wordt als een sportpaard...
Voer met granen en/of veel zetmeel/suikers zijn absoluut not done.. daarvoor is ze me nog te onstabiel,
Moeilijke materie dus omdat Hittie haar (toekomstige) gezondheid hier wel mee valt of staat.
Ik heb contact opgenomen met Tug omdat ik er zelf niet uit kwam en zij heeft me al heel goed op weg geholpen met het samenstellen van een passend menu,
Wat ze me iig duidelijk heeft gemaakt is om vooral een menu samen te stellen waarbij de insuline spiegel gedurende de dag nauwelijks piekt en waar Hittie toch voldoende energie uit kan halen voor de te leveren prestatie.
Aan mij nu de schone taak om uit te vinden (en uit te rekenen) hoeveel extra energie ze precies nodig heeft voor de te leveren prestatie zonder dat ze weer vet op gaat slaan en daarmee risico loopt op verval %)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:08

Embe schreef:
Onze pony was gisteren uitermate slecht: mochten na een week stappen een klein drafje maken (2 x 3 minuten): hij liep uitermate kort en nu achter ook niet goed...

wat naar om te horen :(:)
Het leek toch weer beter te gaan ?
was hij echt kreupel in de achterhand of alleen kort en stijf ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:13

LC, het bruine setje netjes oppoetsen en dan is het weer als nieuw :D
Zelf zou ik geen risico nemen om op harde ongelijke grasbodems te gaan rijden, maar kiezen voor wedstrijden met mooie bodems (die zijn er inmiddels genoeg).

Verder ben ik heel benieuwd naar het menu voor Hittie voor straks. Hoe doet ze het nu dan op het huidige menu, houdt ze dat goed vol?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:30

het scheelt dat de Z-ringen meestal wel op het mooiste en egaalste stuk van de terreinen liggen maar inderdaad, ook die zijn zomers keihard..
Hier in de buurt zijn nauwelijks wedstrijden op kunstbodems, alleen Warga en Emmeloord volgens mij, de rest is toch meestal wel op gras.
ik had al bedacht dat Hittie maar een winter-wedstrijdpaard moest worden, dan zijn er mooie accomodaties met goede bodems genoeg...

qua voer staat ze nu nog op haar normale portie Safe&Sound, F4F en hooi, ze blijft echter hierop nog steeds afvallen.
Er mag nu nog wel wat vanaf want er zijn nog een paar gevulde plekken onder haar huid die nog weg moeten maar het houd straks wel een keer op natuurlijk.
Tug adviseerde om het vooral eerst te blijven zoeken in olie of pulp en eventueel als ze hieraan tekort blijkt te hebben wat speciaalvoer te geven een korte periode voor de daadwerkelijke training.
In ieder geval niet domweg s' morgens en s'avonds zoals vroeger extra voer in de bakken gooien, dat gaan paarden zoals de onze direct omzetten in vet (pockets) ipv in energie voor arbeid.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 04:41

tjee schreef:
Bij die van mij werkte metacam ook niet voldoende. Ik ben toen overgestapt op bute. Is trouwens ook niet zo duur als metacam!

Mijn DA geeft geen bute uit.
Hoor ook wisselende ervaringen. Hoor ook dat het erg gevaarlijk kan zijn.
Vindt zoiets wel moeilijk.
Maar goed ga morgenochtend even een kliniek contacten en verder kijken :)

@ lolclub, lijkt me erg moeilijk om uit te rekenen precies hoe en wat om te zorgen dat je paard zo veilig mogelijk kan eten maar wel voldoende energie e.d. eruit kan halen.
Succes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:22

Dat wordt nog een lastige klus LC!
Als ik me goed herinner is Hittie destijds niet bevangen geraakt door insulineproblemen - dat zou dus betekenen dat ze wat minder moeite heeft met het 'verwerken' van koolhydraten. Ieder organisme (mens of dier) heeft koolhydraten nodig: de rode bloedlichaampjes, hersen- en zenuwcellen functioneren alleen maar goed als er glucose beschikbaar is. In het geval van het paard zal dat dus voornamelijk uit groenvoer moeten komen (koolhydraten met een lage GI). Je kunt vraagtekens zetten bij het gebruik van olie: het wordt wel gezien als een energieleverancier, maar is per definitie een stof die langzaam energie afgeeft en niet alle lichaamscellen weten er raad mee. De kernvraag bij trainingsopbouw is dus: kies je voor snelle energie ( koolhydraten) of langzame energie ( vetten ed).
Als jouw paard nog vetpockets heeft, gecombineerd met het feit dat je nog maar net bent begonnen met het opvoeren van de training, zou mijn advies niet zijn om al olie bij te voeren, tenzij het een omega-olie is en dan nog maar in hele kleine hoeveelheid.
Om de pockets weg te krijgen zou ik in eerste instantie kiezen voor duurtraining: bij kortdurende krachtexplosies ( korte galoptraining) verbrandt het lichaam voornamelijk suikers (glucose in het bloed) - bij duurtraining worden vetten aangespoken. (Denk maar even aan die graatmagere marathonlopers!). Als je nog geen duurtraining doet, zijn m.i. vetten een overbodige aanvulling.
Op het moment dat jij regelmatig traint ( zes dagen in de week bij wijze van spreken) met de wat zwaardere oefeningen, dan zou ik eerder gaan voor een kleine hoeveelheid brok van een uitstekende kwaliteit.
Het moeilijkste van dit alles is de balans te vinden tussen arbeid (= mijn stokpaard: beweging!) en de juiste dosis koolhydraten, eiwitten en vetten. Waarbij in mijn ogen de balans beter kan doorslaan naar beweging dan naar voeding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:35

Wel goed nieuws dat je weer aan wedstrijden met Hittie denkt LC! Brengt wel weer een dilemma met zich mee qua voer. Altijd lastig.

Grietje loopt op het harde nog wel gevoelig en wat stijf. Op het gras is hier echter niks van te zien. Helaas hebben we het thuis zo druk op het moment met mijn oma die in het ziekenhuis ligt en aankomende vakantie dat ik nog niet naar Roosendaal kan. Dus kijk het nog even aan tot na de vakantie. Grietje is verder goed levendig, dus ik heb niet het idee dat het echt pijn doet.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:23

Nou met Dynamiek ging het heel goed met de bevangenheid, echter ik heb verleden week woensdag een wormenspuit gegeven de equimax en 1 dag erna liep dynamiek niet goed aan 1 been net of ze tegen bevangenheid aanzat, zou dat toch kunnen komen van een wormenspuit, verders heb ik niks anders gevoerd dan haar dagelijkse voer. Erg vreemd hoor

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:57

dynamiek schreef:
Nou met Dynamiek ging het heel goed met de bevangenheid, echter ik heb verleden week woensdag een wormenspuit gegeven de equimax en 1 dag erna liep dynamiek niet goed aan 1 been net of ze tegen bevangenheid aanzat, zou dat toch kunnen komen van een wormenspuit, verders heb ik niks anders gevoerd dan haar dagelijkse voer. Erg vreemd hoor

hoelang had je haar niet ontwormd?Heb je wat in de mest gezien aan wormen?

LC...inderdaad moeilijk...een goed voer programma te vinden waar ze voldoende energie uit haalt.
Zolang ze veel beweegt zou je denken dat ze het wel verbruikt.Maar dat geldt alleen als ze echt slank is.
Ik heb geen idee of een paard op dat nivo getrained het kan doen op pulp..(even kort door de bocht)
Gelukkig krijgt ze een goed supplement dus voor tekorten hoef je je geen zorgen te maken.
Maar energie is natuurlijk ook belangrijk!
Hier lopen de endurance paarden op olie(dieselmotoren)....maar dat is rechtuit...en niet op de plaats verzameling.Dat zal wel iets schelen denk ik.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:23

Jannepauli schreef:
Dat wordt nog een lastige klus LC!
Als ik me goed herinner is Hittie destijds niet bevangen geraakt door insulineproblemen - dat zou dus betekenen dat ze wat minder moeite heeft met het 'verwerken' van koolhydraten.

Ze kan waarschijnlijk wel beter pieken verdragen als een echt sober ponyras maar toch merk ik ook bij haar wel reactie op wijzigingen in partij of voer.
Ik denk ook dat ieder paard welke een langzaam insluipende HB episode heeft gehad de rest van zijn leven gevoeliger blijft voor insuline pieken, IR negatief getest of niet,
ik ga er dus maar gewoon vanuit dat ze de rest van haar leven aangepast gevoerd moet worden.

Jannepauli schreef:
Ieder organisme (mens of dier) heeft koolhydraten nodig: de rode bloedlichaampjes, hersen- en zenuwcellen functioneren alleen maar goed als er glucose beschikbaar is. In het geval van het paard zal dat dus voornamelijk uit groenvoer moeten komen (koolhydraten met een lage GI). Je kunt vraagtekens zetten bij het gebruik van olie: het wordt wel gezien als een energieleverancier, maar is per definitie een stof die langzaam energie afgeeft en niet alle lichaamscellen weten er raad mee.

Klopt... daar heeft Tug me ook op gewezen, toch kan olie volgens haar een goede brandstof zijn voor duurprestaties welke ook nog eens het insuline peil nauwelijks verhoogd.
Olie of vet ipv extra koolhydraten zouden dus iig zowiezo veiliger zijn om extra energie toe te dienen.
Olie moet inderdaad wel eerder gevoerd worden (+/- 3 uur voor het werken) omdat het lichaam even langer nodig heeft om het beschikbaar te stellen voor energie als dat bij koolhydraten en zetmeel het geval is

Jannepauli schreef:
De kernvraag bij trainingsopbouw is dus: kies je voor snelle energie ( koolhydraten) of langzame energie ( vetten ed).
Als jouw paard nog vetpockets heeft, gecombineerd met het feit dat je nog maar net bent begonnen met het opvoeren van de training, zou mijn advies niet zijn om al olie bij te voeren, tenzij het een omega-olie is en dan nog maar in hele kleine hoeveelheid.

Hittie is een dressuurpaard en zou dus theoretisch gezien aan langzame energie genoeg moeten kunnen hebben, toch bestaat de dressuurtraining van een dergelijk paard op Z-niveau en hoger voor een groot deel uit galoptraining.
Snelle energie uit koolhydraten is belangrijk voor springpaarden, eventers, renpaarden enz, maar ook een dressuurpaard op gevorderd niveau zal denk ik niet alle energie meer uit alleen vetten en hooi kunnen halen.
Dit zal de toekomst moeten uitwijzen natuurlijk, maar dat maakt het dus best moeilijk maar ook interessant en bovendien een uitdaging.

Jannepauli schreef:
Om de pockets weg te krijgen zou ik in eerste instantie kiezen voor duurtraining: bij kortdurende krachtexplosies ( korte galoptraining) verbrandt het lichaam voornamelijk suikers (glucose in het bloed) - bij duurtraining worden vetten aangespoken. (Denk maar even aan die graatmagere marathonlopers!). Als je nog geen duurtraining doet, zijn m.i. vetten een overbodige aanvulling.
Op het moment dat jij regelmatig traint ( zes dagen in de week bij wijze van spreken) met de wat zwaardere oefeningen, dan zou ik eerder gaan voor een kleine hoeveelheid brok van een uitstekende kwaliteit.
Het moeilijkste van dit alles is de balans te vinden tussen arbeid (= mijn stokpaard: beweging!) en de juiste dosis koolhydraten, eiwitten en vetten. Waarbij in mijn ogen de balans beter kan doorslaan naar beweging dan naar voeding.

Qua bewegingniveau zit Hit al redelijk op schema, ze traint natuurlijk al langer onder het zadel maar mag nu weer opgewerkt worden naar haar oude niveau incl alle bijbehorende kunsten ;) .
Dat betekend dus dat er niet zozeer meer alleen conditie en uithoudingsvermogen wordt gevraagd maar dat er ook kracht gevraagd gaat worden (pirouettes, zijgangen, langere galop reprises ed).
Qua duurtraining zit het wel goed denk ik, buiten haar training onder het zadel loopt ze dagelijks 3 kwartier tot een uur in de stapmolen welke we op behoorlijke stapintensiteit hebben staan.
Er wordt dus niet geslenterd maar echt fors doorgestapt.
Daarnaast heeft ze dagelijks minimaal 4 uur vrije beweging en komt ze minimaal 4x per week onder het zadel en wordt ze 2x gelongeerd, 6x per week is ze in ieder geval dus flink in beweging.
Van echte vetpockets kun je (als ik denk aan plaatselijke dikke bulten) niet spreken, ze heeft nog wat zachte plekken achter haar schouderblad en op haar billen, verder zijn haar ribben goed voelbaar en is ze zichtbaar een stuk scherper in haar belijning geworden als dat ze voorheen was.
Een goede brok vinden is lastig, vrijwel alle brokken bestaan uit gemalen granen en vulstoffen, wij zijn om reden van juist die extra vulstoffen (restanten uit..enz) jaren geleden al afgestapt van de brokken.
Ik heb wel een alternatief gevonden in de vorm van een speciaalvoer voor paarden welke snel lijden aan spierverzuring (tying up), dit voer bevat helemaal geen granen en zit toch heel hoog in het energielevel.
Dit voer kan alleen NIET als alleenstand voer aan een HB 'er gegeven worden, het is namenlijk bedoelt voor ren- en eventingpaarden en zit dus veel te hoog in energie tov de geleverde vits/mins per kilo product.
Ze zal dus een aangepaste hoeveelheid moeten krijgen aangevuld met een vit/min brokje om dit verschil op te vangen.
Daarnaast is het belangrijk dat ze het voer wat ze krijgt ook echt in energie stopt en niet opslaat in de vetlagen, ze moet dit voer dus kort voor de aanvang van de werkelijke arbeid gaan krijgen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:29

dynamiek schreef:

Ik heb eens een stuk gelezen waarin vermeld werd dat praziquantel beter niet gegeven kon worden aan paarden met HB,
Ik zal gaan zoeken of ik het weer kan vinden, dit soort teksten stonden opgeslagen op mijn oude pc die helaas gecrasht is :(
Sterkte iig..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:37

geerke schreef:
LC...inderdaad moeilijk...een goed voer programma te vinden waar ze voldoende energie uit haalt.
Zolang ze veel beweegt zou je denken dat ze het wel verbruikt.Maar dat geldt alleen als ze echt slank is.
Ik heb geen idee of een paard op dat nivo getrained het kan doen op pulp..(even kort door de bocht)
Gelukkig krijgt ze een goed supplement dus voor tekorten hoef je je geen zorgen te maken.
Maar energie is natuurlijk ook belangrijk!
Hier lopen de endurance paarden op olie(dieselmotoren)....maar dat is rechtuit...en niet op de plaats verzameling.Dat zal wel iets schelen denk ik.

Pulp is inderdaad het andere alternatief naast olie.
Het nadeel van Pulp is echter dat je bij grotere hoeveelheden scheef gaat in bepaalde verhoudingen en deze weer moet corrigeren.
Buiten dat dit het geheel qua berekening nog moeilijker maakt voor een leek als ik :o ,
zou je het bijvoorbeeld moeten gaan aanvullen met een fosfor rijk product zoals zemelen welke ook weer veel zetmeel bevatten.
een beetje extra pulp hoeft niet gecorrigeerd te worden, maar grotere hoeveelheden dus wel...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:41

capopjekop schreef:
Wel goed nieuws dat je weer aan wedstrijden met Hittie denkt LC! Brengt wel weer een dilemma met zich mee qua voer. Altijd lastig.

Grietje loopt op het harde nog wel gevoelig en wat stijf. Op het gras is hier echter niks van te zien. Helaas hebben we het thuis zo druk op het moment met mijn oma die in het ziekenhuis ligt en aankomende vakantie dat ik nog niet naar Roosendaal kan. Dus kijk het nog even aan tot na de vakantie. Grietje is verder goed levendig, dus ik heb niet het idee dat het echt pijn doet.

als eerste.. sterkte met je oma :(:)
wel fijn om te horen dat Grietje zo levendig is, wil je er straks toch weer een ijzertje onder hebben ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:51

Oma gaat gelukkig een stuk beter al, nu alleen nog stressig om een topkamer in de buurt te zoeken. Ik wil haar denk ik wel weer op ijzers, tenzij ze straks weer goed loopt op het harde.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:46

geerke schreef:
dynamiek schreef:

hoelang had je haar niet ontwormd?Heb je wat in de mest gezien aan wormen?

Dynamiek heb ik voor het laatst ontwormt in November en ze heeft ook nog nooit wormen gehad, ik kijk ook altijd goed de mest na.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:46

lolclub schreef:
dynamiek schreef:

Ik heb eens een stuk gelezen waarin vermeld werd dat praziquantel beter niet gegeven kon worden aan paarden met HB,
Ik zal gaan zoeken of ik het weer kan vinden, dit soort teksten stonden opgeslagen op mijn oude pc die helaas gecrasht is :(
Sterkte iig..

als jij dat voor me zou willen doen, zou erg fijn zijn!

PS trouwens sinds gisteren is ze weer helemaal rad en loopt niet meer stram. pfff ik schrok wel effe hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:11

dynamiek schreef:
Dynamiek heb ik voor het laatst ontwormt in November en ze heeft ook nog nooit wormen gehad, ik kijk ook altijd goed de mest na.

Maar de eieren kun je met het blote oog niet zien. Wormen vind ik ook nooit.

Overigens zit er in mijn pillen ook Praziquantel, dus ik ben ook wel geïntereseerd in dat artikel.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:53

DubbelDun schreef:
dynamiek schreef:

Overigens zit er in mijn pillen ook Praziquantel, dus ik ben ook wel geïntereseerd in dat artikel.

Ook heb ik verleden jaar eiwormtelling gedaan, die was goed en kwam niks uit, misschien heeft ze wormeitjes, zou ze daar bevangen van kunnen worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:16

Lijkt me niet. Overigens komen die eitjes ook ergens vandaan ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:23

@LC, heb je al eens aan de energiekernmix van Subli gedacht? Ik ben nog niet zo ver, maar wilde dat op termijn als aanvulling ook aan Vash gaan voeren. Hij doet nu nixxxxx....maar als we weer gaan beginnen (jaja) dán. Het heet nu anders, omega369 (?) ziet er uit als eiervoer voor de vogels, maar ze vinden het erg lekker, het is op oliebasis en het geeft langzaam zijn energie af. Je kan ook proberen toch wat meer van je gewone hooi te gaan voeren, dus je ruwvoermix wat rijker maken. Maar dat heb je wellicht al gedaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:50

Vergeet niet dat er in omega369 van Subli aardappelzetmeel zit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:05

Als je 't aan Van Nassau zou vragen over voer, dan zou hij zeggen "gewoon brok voeren maar MET MATE !!"
De HB-ers die in de kliniek daar resideren krijgen ook gewoon brok - wel van een bijzonder merk - ben vergeten wat het was. Maar misschien wil Janouk dat nog 's vragen aangezien ze er deze week weer langs gaat? Het kan zijn dat het Mijten is, maar ik ben niet zeker.

Tja.. de échte insuline-patienten zou ik ook niet meteen aanraden om brokken te gaan voeren. Maar toch ben ik - hihi - van mening dat je in het geval van LC met de opgevoerde training, beter koolhydraat kan geven dan olie. Die KH worden veel sneller opgesoupeerd in de training dan de energie van olie, noem mij maar eigenwijs.
Die vettige subli-rommel heb ik ook ooit 's gehad - laat maar zitten! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:25

dynamiek schreef:

Overigens zit er in mijn pillen ook Praziquantel, dus ik ben ook wel geïntereseerd in dat artikel.[/quote]

Ook heb ik verleden jaar eiwormtelling gedaan, die was goed en kwam niks uit, misschien heeft ze wormeitjes, zou ze daar bevangen van kunnen worden?[/quote]

het enige wat ik kan bedenken is massaal afgestorven wormen die voor toxinen zorgen in de darmen...maar als je niets hebt gezien gaat dat ook niet op.
Die stijfheid kan misschien komen door iets koliekerig zijn door de wormkuur?