Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:30

beetje korte hiel...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:29

nombrado schreef:
beetje korte hiel...

Ben ik het mee eens.
En als de smid die teen wat korter zou maken zijn die lage hielen zo opgelost. Geen ijzer voor nodig en je paard kan zijn voeten een stuk beter afrollen.
Die afrolling is heel belangrijk voor HKO en dat iets steiler op de voeten staan ook.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:29

Nogmaals: ijzers blijven eronder.
Die zijn wel nodig. Ik geloof in de kundigheid van mijn dierenarts en hoefsmid (die ook nauw samenwerken)
Ik zeg niet dat jullie er vegen verstand van hebben.
Maar mij smid en dierenarts hebben mij paard zien lopen. In mijn ogen beter te beoordelen dan een paar foto's op een beeldscherm ;)
Paard blijft staan hoe hij nu staat :) want dit gaat prima!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:49

Ik vind de voeten er netjes uitzien hoor. :j

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:21

Ik vind de voeten er ook goed uitzien. En het beslag zit er op die foto's ook netjes onder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:04

nombrado schreef:
hier wel mooi.
met de stand van natural balance, zie je dat hij zijn achterbenen naar buiten moet draaien om zijn hielen op de grond te krijgen.
[ Afbeelding ]
hier zie je dat hij zijn been en voet weer beter recht naar voren kan zetten. Wat een beter gebruik is voor het bekken
[ Afbeelding ]

Ik ben nu bijna 1 1/2 jaar , en heb ervaren met rijden tegen wat voor een problemen je aan kan lopen met verkeerde stand.
peesblessures , zwikken door de kogel
bijna verongelukken doordat paard struikelt over zijn lange tenen en ruiter (ik) bewusteloos in de bak lag. Gelukkig goed afgelopen.
Gister weer helemaal happy! Hoe goed hij zijn lijf weer gaat gebruiken door alleen al een goede stand van zijn voet.
Wat natuurlijk logisch is.
Ik merkte bij de verkeerde stand ook een slechter ruggebruik en moeite om naar voren te bewegen (uitstrekken)
das nu eigenlijk weg als sneeuw voor de zon.

Goh volgens mij heb je nu al een keer of wat dit geplaatst met telkens hetzelfde verhaaltje erbij.......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:09

Arabesk schreef:
nombrado schreef:
hier wel mooi.
met de stand van natural balance, zie je dat hij zijn achterbenen naar buiten moet draaien om zijn hielen op de grond te krijgen.
[ Afbeelding ]
hier zie je dat hij zijn been en voet weer beter recht naar voren kan zetten. Wat een beter gebruik is voor het bekken
[ Afbeelding ]

Ik ben nu bijna 1 1/2 jaar , en heb ervaren met rijden tegen wat voor een problemen je aan kan lopen met verkeerde stand.
peesblessures , zwikken door de kogel
bijna verongelukken doordat paard struikelt over zijn lange tenen en ruiter (ik) bewusteloos in de bak lag. Gelukkig goed afgelopen.
Gister weer helemaal happy! Hoe goed hij zijn lijf weer gaat gebruiken door alleen al een goede stand van zijn voet.
Wat natuurlijk logisch is.
Ik merkte bij de verkeerde stand ook een slechter ruggebruik en moeite om naar voren te bewegen (uitstrekken)
das nu eigenlijk weg als sneeuw voor de zon.

Goh volgens mij heb je nu al een keer of wat dit geplaatst met telkens hetzelfde verhaaltje erbij.......

even ter info...
de laatste plaatjes zijn van afgelopen week
het is dus een update van hoe het was en nu 1 1/2 jaar later
(kan je nagaan hoe lang je bezig ben die hielen er weer onder te krijgen)
paard kan nu tenminste weer galoperen zonder elke keer over zijn tenen te struikelen.
of het vrouwtje te laten verongelukken, door zijn gestruikel
Ik kan het echt niet vaak genoeg benoemen, wat een foute stand voor een invloed kan hebben , op zowel het rijden als ook de gezondheid van het paard. (ontspanning spieren)
en ik blijf dat gewoon herhalen als update
Hij staat er (naar mijn zin) achter nog steeds niet perfect op, dus je krijgt stax nog een foto ;) :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:39

singasong schreef:
nombrado schreef:
beetje korte hiel...

Ben ik het mee eens.
En als de smid die teen wat korter zou maken zijn die lage hielen zo opgelost. Geen ijzer voor nodig en je paard kan zijn voeten een stuk beter afrollen.
Die afrolling is heel belangrijk voor HKO en dat iets steiler op de voeten staan ook.

Ga ik in mee , met of zonder ijzer . Ook een ijzer kan zorgen voor De afrolling ..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:05

Ik vind die hielen niet te laag hoor, zijn mooie voetjes!

singasong schreef:
Ben ik het mee eens.

Wat je juist niet moet gaan doen is het korter maken van die tenen. Daar worden de hielen niet langer van, daar creeer je problemen mee! Als je de hielen wat hoger wilt hebben, zal dat zo moeten groeien. Dit kan nooit bereikt worden door de tenen in te korten.

@Don_Zhivago, ik zou inderdaad zo doorgaan, die voeten zien er goed uit en als het goed gaat, zo houden! Natuurlijk moet er nog wel wat aan verbeterd worden, maar je lijkt me op de goede weg.

Mijn paard heeft ook een periode balkijzers gehad, dit zorgt er ook voor dat het paard iets steiler op de voeten komt.

Mijn paard heeft ongelofelijke platpoten en een hele dunne zool. Gevoelige pootjes, waarbij nagelen zelf al een probleem gaf. De hoefwand was bij mijn paard in de teen veel dikker als bij de hielen, daar was de wand maar dun. Gevolg, op de ijzers slijten de hielen harder dan de tenen en 'zakt' het paard gedurende het beslag steeds verder achterover. Door het balkje wordt de druk daar verdeeld en slijten de hielen minder hard en blijft het paard iets vlakker op de ijzers. Nu, ik denk na ruim een jaar die ijzers staat hij zonder balkjes. Nog wel extra breed uitgesmeedde, liploze ijzers met een goede opzet er in en daar doet mijn paard het super op.

Ik kreeg na een van de eerste keren dat ik in dit topic de foto´s liet zien ook bergen commentaar, maar deze smid heeft rustig aan, stapje voor stapje, de voeten van mijn paard zo verbeterd, ik ben er happy mee. Soms moet je op een smid vertrouwen en soms heb je veel aan de mening van de experts uit het topic. Ga goed op je gevoel af, welk advies je het beste kunt toepassen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:26

Met De teen korter maken , wordt De afrolling bedoeld ! Hielen moeten idd wat groeien maar tonen niet meer zo laag als De afrolling er wat beter ingezet wordt ..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:46

Ok, dan is dat een misverstand, want een opzet er in maken voro beter afrollen vind ik duidelijk wat anders.

Ik dacht namelijk dat Singasong hiermee bedoelde:

singasong schreef:

Dat de tenen ingekort moeten worden om de hielen langer te maken. Dat is namelijk de omgekeerde wereld, maar ik heb ook een smid gehad die dat probeerde....

Ik zie namelijk niet hoe het maken van een opzet (want daar hebben we het dan toch over?) kan zorgen voor langere hielen.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:50

Zou Kunnen dat sas dat bedoelde ar ik interpreteerde het zoals ik hierboven schreef ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:08

Esperanza, daar denk ik toch anders over. Wanneer je de teen inkort, zover als dat goed is, dan krijg je een ander punt onder de voet waar de afrolling plaatsvind (daar waar hij hoort).

Het resultaat van een 'opzet' in een ijzer is iets heel anders dan een 'teen inkorten'. Zo lang de teen te lang is krijg je geen juiste afrolling, ook niet met een opzet in het ijzer.
In het geval van HKO is juist die afrolling (op de juiste plek van de voet) heel belangrijk.

Jij zegt dat jouw paard 'platpoten' heeft. Heeft hij dat nu nog steeds? Zo niet, zou ik wel eens foto's willen zien van zijn 'platpoten' van toen en hoe de hoeven er nu uitzien. Heb je die?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:58

Oh, moet ik straks even zoeken en uploaden als ik thuis ben. Paard is nu ook weer aan de hoefsmid toe, dus ik kan ze ook weer maken, dan hebben we de meest actuele. Hij staat nu 10 weken op de ijzers, dat is minimaal en maximaal wat kan op het moment. Alleen zijn zijn voeten nu niet meer zo belabberd na 10 weken op ijzers. Zaterdag komt de smid, dus dan zou ik ook direct foto´s van het nieuwe beslag kunnen maken, dan heb je zeker een goed beeld.

Hij is vooral platpoot in de zin van totaal niet concaaf. Heel groot zijn zijn voeten gelukkig niet meer, ze zijn weer wat normaler, maat 3 of 4 van ijzers, afhankelijk van het merk ijzers wat gebruikt wordt. Dat vind ik vrij schappelijk voor een paard van 1,76. :D

Ik heb dus smeden gehad die de teen gingen inkorten, met 1x als gevolg een heel kreupel paard, toen kon ik hem op de Quadrisol zetten. Ook de andere teeninkort pogingen leidden tot ook tot gevoeligere voeten. Ik heb ook een smid gehad die de voeten dus over de ijzers liet groeien, dit werden ook uiteindelijk steeds grotere, gevoeligere voeten. Zijn voeten zijn nu beter, maar concaaf zullen ze nooit gaan worden denk ik. Beter gevormd en minder gevoelig zijn ze wel nu. Maar laatste dat valt niet vast te leggen op een foto.

Van alle smeden die ik heb gehad mochten alle probeersels niet baten. Deze smid heeft dus een andere aanpak, het ondersteunen van de achterkant met een balk. Verder nog het breed uitsmeden van een liploos ijzer voor extra ondersteunen van de zool. En het maken van een opzet in het ijzer. Verder beslaan we hem op een rubberen mat, omdat hij slecht zijn voeten omhoog kan houden als zijn volle gewicht op een ijzerloos voetje moet rusten. Dat kan niet op de grindtegels.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:44

Foto´s uitzoeken is veel werk. En ik was in het begin niet zo snugger om altijd de goede foto´s te maken. Alleen de onderkant heb je niet zo veel aan.

Afbeelding
Hier kun je een beetje zien hoe plat de voeten van binnen zijn.

Een overzicht van door de jaren heen laat nog even op zich wachten. Ik moet voor en na het beslaan weer foto´s maken, de laatste foto's die ik heb zijn van september 2011 en dat is al weer even geleden. Ik zou zweren :o dat ik een half jaar terug nog foto´s gemaakt heb, maar de tijd gaat sneller als je denkt blijkbaar. Maar mijn smid komt zaterdag, dus nog even geduld....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:53

Ik heb toen gezien wat die smid bedoelde met 'teen inkorten'. Dat was zoiets als een cirkelzaag pakken en daarmee de punt van de hoef aftoppen %) :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:39

het heeft weinig zin om bij het bekappen niets van de teen te halen en wel iets van de hiel.
als je wilt corrigeren en je paard iets steiler op de voet willen, zal je iets meer teen en iets minder hiel moeten doen.
Mijn ervaring tot nu toe, is dat dit makkelijker gaat als het paard (desnoods tijdelijk) op ijzers gezet wordt.
omdat er bij de verkeerde druk op het been, de hiel namelijk sneller slijt dan de teen.
ideaal is dat de stand zo is, dat het gelijkmatig slijt. Dan pas is de stand goed.
Veelal zie je het merendeel van de natuurlijk bekapper alleen de hiel bijwerken en weinig van de teen afhalen. Dan ga je dus altijd een verkeerde stand creeeren.
dus, of je laat je paard ergens waar het zo slijt dat bekappen niet nodig is (net als in de natuur) of je zal hem daarin moeten helpen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:44

Arabesk schreef:
Ik heb toen gezien wat die smid bedoelde met 'teen inkorten'. Dat was zoiets als een cirkelzaag pakken en daarmee de punt van de hoef aftoppen %) :+

Dat meen je niet???

Esperanza, ik vind 'platpoten' of een voet met volle zolen iets heel anders.
Tis niet echt een duidelijke foto maar ik zie hier niet direct platvoeten in (ondergeschoven verzenen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:47

De voorhoeven zagen er toen uit zoals soms achterhoeven eruit zien als een paard sloft over straat; vierkante hoeven...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:48

Arabesk schreef:
De voorhoeven zagen er toen uit zoals soms achterhoeven eruit zien als een paard sloft over straat; vierkante hoeven...

En dat was bij de hoeven van het paard van Esperanza?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:09

Ik heb al even wat op een rijtje gezet, maar de nu foto´s moet ik dus nog even maken.

2007, toen had ik mijn paard net... Slechte foto, maar hier stond hij duidelijk nog 'hoger' op zijn voeten. Haalde je hem van zijn ijzers af, kreupelde hij zelfs nog op een vlakke betonplaat.
Afbeelding

Tenen-inkortactie waar Arabesk het over heeft :(
Afbeelding

Ik denk dat ik hier 5 verschillende smeden heb gehad. Toen vond ik eindelijk een normalere smid, deze heeft het anderhalf jaar gedaan. Hij liet alleen de voet steeds over het ijzer heen groeien.

mei 2009
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=PCKZGPOW
In dit album staan foto´s van voor en na, maar je ziet bij het verse beslag ook echt zo´n bolletje onderaan de voeten. (Arabesk, kun jij dat wat beter uitleggen?)

Hier is mijn huidige smid begonnen, juli 2010 alweer...
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=TRMAYEQZ

maart 2011
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=E6K3FRNB

September 2011
Afbeelding

Je ziet nu een goede verbetering, ik zal deze week mooie foto´s maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:28

Esperanza, maar die 'tenen-inkort-actie' is niet om de teen in te korten maar een uitsparing voor de lip van het ijzer. Dat doen nog heel veel smeden zo en heeft helemaal niets met het inkorten van de teen te maken en daardoor een betere afrolling of het punt van de afrolling meer naar achteren te krijgen.

Jij zegt dat je een smid hebt gehad die de hoef steeds over het ijzer heen liet groeien. Maar daar ben je toch ook zelf bij?!

Ben benieuwd waarom er zo'n bolling ontstaat in de hoef?

Is jouw paard HB geweest?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:02

Teen inkort aktie ... bah , het lijkt een veel te grote ruimte voor een ijzer met lip ..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:01

singasong schreef:
Esperanza, maar die 'tenen-inkort-actie' is niet om de teen in te korten maar een uitsparing voor de lip van het ijzer. Dat doen nog heel veel smeden zo en heeft helemaal niets met het inkorten van de teen te maken en daardoor een betere afrolling of het punt van de afrolling meer naar achteren te krijgen.

Jij zegt dat je een smid hebt gehad die de hoef steeds over het ijzer heen liet groeien. Maar daar ben je toch ook zelf bij?!

Ben benieuwd waarom er zo'n bolling ontstaat in de hoef?

Is jouw paard HB geweest?

Ik heb meerdere teneninkortacties gehad. Die uitsparing voor de lip van het ijzer is even een exces. Die smid hoefde ook niet meer terug te komen, dat begrijp je wel. Ik zat met een kreupel paard, hij heeft 10 dagen op de quadrisol gestaan. :( Mijn DA noemde dit ook pure mishandeling. Hij wist een kliniek waar ze dit doen bij HB paarden, maar mijn paard is niet HB geweest. En deze smid schijnt dit standaard zelfs al bij jonge paarden te doen. Het stomme is, ik had deze smid genomen omdat mijn instructice hem had, en die paarden staan netjes op hun voeten >;)

Maar dit excesje is niet wat ik bedoel met tenen inkorten om de hiel te laten groeien. Dit is wel geprobeerd door een van de andere smeden die ik gehad heb, alleen werd mijn paard daar dus steeds gevoeliger op. Zijn zool is dusdanig dun, dat het inkorten van de teen dus echt averechts werkte. Uiteindelijk werd mijn paard bij die smid iedere keer na het beslaan een dag kreupel. Nou, 1x kan dat gebeuren, 2x is pech en bij de 3e keer is het exit smidn. Volgens de smid kon het geen kwaad, nou ik denk daar heel anders over.

Maar door het inkorten van de teen gaat de hiel niet langer worden. Die hiel gaat niet harder groeien omdat je de teen inkort. Je moet de oorzaak van het sneller slijten van de hiel aanpakken (weet ik nu). Ik heb me suf gezocht naar vergelijkbare gevallen op het internet en op de site van Van Nassau kwam ik een voorbeeld tegen. Helaas gaat linken naar die pagina niet meer lukken. Kijk maar even bij hoefproblemen, lange tenen lage verzenen.

Daar vond ik eindelijk vergelijkbare gevallen. Het verschil in dikte van de hoefwand (bij de tenen heel dik, bij de verzenen heel dun), de ondergeschoven verzenen, het voetasverhaal en ook de extra hoorngroei die de voet aanmaakt om het zelf te kunnen corrigeren. Gelukkig kwam de smid die ik nu heb zelf al met het idee van lange takken om de verzenen goed te ondersteunen en met het balkje. En dit heeft mijn paard veel goed gedaan. Nu slijten de verzenen niet meer zo hard en krijgen ze de kans om beter te groeien. Resultaat, betere stand en er hoeft niets van de tenen af.

En Singasong, ja ik heb het laten gebeuren en daar ben ik zelf ook niet blij mee. En dat gebeurt me nu nooit weer. Ik heb die bewuste smid eerder gehad bij een ander paard en daar had het geen enkel negatief effect. Dus heb ik er nooit bij stil gestaan dat het schadelijk kon zijn. Op mijn huidige paard had het dus wel dit effect, maar het gaat geleidelijk. Eer dat ik er bij stil stond was ik al weer 3/4 jaar verder. En ik had net 5? verschillende smeden bij mijn paard gehad. Wie kan je nog bellen? Iedere zo veel weken vrij nemen en naar Emmeloord gaan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:31

Esperanza, Je kunt hier ellelange gesprekken over voeren maar ik zie bepaalde dingen toch anders dan jij. En dat komt omdat ik de afgelopen jaren ook veel ellende heb gehad met de voeten van mijn paard, inclusief ijzers'ellende'. En ook veel verschillende manieren heb gezien van bekappen/beslaan. Daar heb ik van geleerd en mijn conclusies uitgetrokken.
De site van van Nassau... mooie site... maar er staan ook echt dingen op waar ik van denk 'hoe verzinnen ze het'?

Het is fijn dat je nu voor jouw gevoel de juiste smid hebt en dat je paard beter loopt!